Ei varaa muuttaa opiskelemaan. HELP

almostsixteen

miten pystyn maksaa 500e/kk vuokraa?? oon siis kohta 16v ja kesällä olis muutto omaan kämppään eri paikkakunnalle kuin vanhemmat tarkoitus olisi lähteä opiskelemaan.. mutta ongelmanahan on se ettei ole varaa,vanhemmilla pienet tulot..joten kertokaas viisaammat jotka tiesätte saako mitään tukia ym? tai jos tiedätte vaikka jotain keinoja tms joilla hankkia rahaa. voinko hankkia jotain työtä?
kiitos vastauksista jo etukäteen :)

3

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ollapa nuori

Käytännössä en näe oikein syytä, miksi 16-vuotiaan pitäisi päästä 500 e/kk asuntoon. Tietysti pappa betalar on hieman eri asia, mutta ikävä kyllä toisilla meistä on paremmat lähtökohdat kuin toisilla. Jotain tukia kyllä aina saa, mutta ei sellaisia, että niillä maksettaisiin 500 e/kk asuntoa, ja vanhemmilla on kuitenki elatusvelollisuus, joten heidän oletetaan ensisijaisesti maksavan sinun elatuksesi.

Eli jos et itse tiedä miten, et pysty. Jos menet opiskelemaan ammatillista tutkintoa, luultavasti oppilaitoksella on asuntola, jossa asuminen on mahdollista ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan. Jos asuntolaa ei ole, harkitse johonkin toiseen kouluun hakemista. Jos menet lukioon, hae mahdollisimman lähelle kotia ja asu kotona.

Tietysti isommilla paikkakunnilla on mahdollista hakea opiskelija-asuntoyhdistykseltä tms. solua, jos niitä nyt edes riittää läheskään kaikille. Töitä saattaa olla mahdollista saada, mutta se riippuu täysin paikasta ja sen varaan ei kannata laskea, koska vuokra on pakko maksaa, vaikka työpaikkaa ei löytyisikään.

Itsellänikin oli tuossa iässä kaikenlaisia unelmia, mutta en edelleenkään asu edes 500 e/kk asunnossa, vaan säästän asunnon sijainnissa ja kunnossa, jotta rahaa jäisi enemmän muuhun. Omaan opiskelupaikkaansa pystyy kuitenkin vaikuttamaan ja toisissa paikoissa asuminen nyt on vain halvempaa kuin toisissa. Toivottavasti saat ongelmasi ratkaistua, ja löydät itsellesi sopivan opiskelupaikan.

• Järki käteen

Valitse opiskelupaikka sen mukaan, mistä saat asuntolapaikan edullisesti.

• almostsixteen

tota alaa ei oo muualla melkeen missään ja täällä mun paikkakunnalla varsinkaa tääl on vaa muutamii aloja...jotka ei oikee innostas.. nyt oon löytänyt vähän halvempia vuokra-aduntoja..hintaluokkaa n. 370e

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      45
      4866
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      61
      2721
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1074
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1045
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      1044
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      127
      1006
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      72
      974
    8. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      188
      908
    9. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      875
    10. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      49