Punastelu räjähti käsiin

lukossa

Kaipaisin nyt todella vinkkejä mitä tehdä... tiedän, että tästä aiheesta on ollut täällä keskustelua paljonkin, mutta nyt tuntuu että on pakko tehdä oma aloitus.
Olen ollut herkästi punastuva niin kauan kuin muistan, mutta tällä hetkellä tilanne on lähtenyt täysin käsistä. Punastelen ihan jatkuvasti, kaupan kassajonossa, tuttujen ystävien kanssa jutellessa, luennolla jos huomaan jonkun katsovan minuun päin... toisinsanoen missä tahansa ja milloin tahansa, ilman mitään järkevää syytä. Vuorovaikutus jopa tuttujen ihmisten kanssa on hankaloitunut, koska en pysty keskustelemaan mistään punastumatta. Saatan punastua aivan ilman mitään syytä esimerkiksi ollessani rennosti ystävän kanssa kahvilla.
Pelko punastumista kohtaan luonnollisesti vielä pahentaa asiaa, mietin jatkuvasti punastumistani ja tiedostan itseäni aivan liikaa. Olen rajoittanut esimerkiksi ruokalassa syömistä, koska tiedän punastelevani ja olevani jännittynyt.

Olen aiemmin käynyt lääkärillä puhumassa yleisemmin jännittämisestä (punastelu oli silloin paremmin hallinnassa) ja saanut propralia, jota olenkin popsinut siitä lähtien tarvittaessa. En kuitenkaan ole huomannut niistä hyötyä tähän vaivaan. Olen harkinnut meneväni vastaanotolle uudestaan tämänhetkisen tilanteen tiimoilta, mutta todennäköisesti siellä tarjotaan uusia pillereitä ja en vaan usko että tämä ongelma lopullisesti ratkaistaan niillä. Tietysti meikillä myös saisi punaisuutta piilotettua, mutta en halua alkaa käyttämään paksuja meikkivoiteita tämän takia, ihoni ei kestä sitä. Ongelma on selvästi korvien välissä, ja sitä ei pillereillä tai meikillä paranneta.
Olen lukenut, että jotkut ovat käyneet punastelun takia hypnoosissa/hypnoterapiassa.... itseä kiinnostaisi kovasti kokeilla tätä, onko kenelläkään kokemuksia?

Ihmetyttää myös se minkä takia punastelu on räjähtänyt käsiin tällä tavalla. Olen siis aina punastellut, joskus enemmän ja joskus taas paljon vähemmän, mutta nyt sitä tapahtuu aivan koko ajan. Onko muilla käynyt näin?

Jotain täytyy tehdä, joudun rajoittamaan itseäni aivan liikaa tämän takia. Mutta mikä ihme avuksi??

10

1013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

Miten usein otat noita propanol pillereitä se voi johtua siitä tai sitten voi olla että jännität liikaa julkisella paikalla tuota punastumista tapahtuuko punastuminen kotonakin? Ei tuota punastumista kannata hävetä vaikka se voikin olla noloa itellä on tapahtunut niin monta kertaa eikä kukaan ole ikinä välittänyt

• wrujegjd

Järkeilyllä ei oikein ole mitään merkitystä siinä vaiheessa kun punastuminen/jännittäminen on muodostunut elämää rajoittavaksi ongelmaksi. Sitä voi ihminen vaikka kuinka itselleen hokea ettei ole mitään hävettävää, mutta ongelma ei valitettavasti ratkea sillä. Nämä juontaa juurensa usein niin syvältä psyyken syövereistä, että sitä on todella vaikea lähteä omin keinoin muuttamaan.

• hujn
    • EntinenKynnysmatto

Minulla peitevoide auttoi siihen, etten enää mieti koko ajan näkyykö punaisuus. Pikkuhiljaa sillä voi rikkoa kierteen.

Aikoinaan tämä räjähti käsiin, kun minulle läheinen (nykyisin entinen läheinen) ihminen alkoi nolata minua muiden edessä jatkuvasti huomauttelemalla siitä. Minulla oli silloin vielä aknekin, iho oli siis muutenkin herkkä aihe minulle. Nyt kun akneni on parantunut ihoni ei ole enää niin herkkä punoittamaan, mutta välttelen silti kahvia ja alkoholia.

Käytätkö kofeiinia? Sen vähentäminen helpotti jännitysoireitani huomattavasti.

Yritän hyväksyä tämän osaksi itseäni, ja kotona yritän saada itseni punastumaan ja kokeilemaan miten punaiseksi voin mennä. "Antaa tulla vaan" asenteella. Muiden seurassa en kyllä koskaan puhu aiheesta, jos punastun niin pyrin vain olemaan, ja jos joku alkaa nauramaan minulle voin kysyä "entä sitten? Oletko itse niin hyvännäköinen, että voit nauraa muiden ulkonäölle?" Tuo hiljentää useimmat, eikä silloin edes vajoa samalle tasolle tarttumalla johonkin tiettyyn asiaan toisessa, sitä vain esittää kysymyksen yleisellä tasolla. Jollain tapaahan siihen on puututtava jos siitä ei pidä.

• jvc++2013

Mulla on kans kausia jolloin punastun ihan mitättömästä (esim kotona ruokapöydässä avovaimon edessä..). ÄRSYTTÄÄ ihan SAAT....STI!!! Kun mennään autolla kauppaan pyydän melkeinpä aina että jos voisin jäädä autoon ja hän tekisi ostokset. Tai jos lähden mukaan menen hengailemaan jonnee työkaluhyllyjen väliin koska siellä tuskin törmää tuttuihin (joka on mulle tosi paha punastuskautena). Kuntosaliharrastuksesta johtuen punastuminen saattaa joskus olla lähes kokonaan poissa johtuen kai siitä että jos on esim "massakausi" ja tarkoitus on rakentaa lihasta ja syön siis PALJON niin kropassa tapahtuu jotain muutoksia (myös hermostossa) ja en punastukkaan läheskään niin helposti! Saattaa liittyä myös siihen että massadietillä tunnen itseni ISOKSI ja VAHVAKSI (ja varmemmaksi) joka poistaa häpeän tunnetta.

Yksi seikka mikä ylläpitää autonomisen hermoston ylivilkkautta on vääränlainen hengittäminen "Hyperventilaatio" (oletko huomannut haukkoneesi henkeä usein viimeaikoina?):
        Eli hengitämme liikaa kun olemme jännityksessä ja se tekee elimistöön hiilidioksidivajautta joka sitten aktivoi hermoston ja lisää tunteen hapen puutteesta. Ohjeena olisi hengittää niin ("aina") että pysäytät uloshengittämisen jälkeen hengittämisen muutamaksi sekunniksi ja sitten taas sisäänpäin ja hitaita liikkeitä. Ja suosittelen myös kokeilemaan Vichy-vettä päivittäin josta saa hiilidioksidia kehoon.

Googleta hengitysharjoituksia:)

• jvc+++2013
        jvc++2013 kirjoitti:

Mulla on kans kausia jolloin punastun ihan mitättömästä (esim kotona ruokapöydässä avovaimon edessä..). ÄRSYTTÄÄ ihan SAAT....STI!!! Kun mennään autolla kauppaan pyydän melkeinpä aina että jos voisin jäädä autoon ja hän tekisi ostokset. Tai jos lähden mukaan menen hengailemaan jonnee työkaluhyllyjen väliin koska siellä tuskin törmää tuttuihin (joka on mulle tosi paha punastuskautena). Kuntosaliharrastuksesta johtuen punastuminen saattaa joskus olla lähes kokonaan poissa johtuen kai siitä että jos on esim "massakausi" ja tarkoitus on rakentaa lihasta ja syön siis PALJON niin kropassa tapahtuu jotain muutoksia (myös hermostossa) ja en punastukkaan läheskään niin helposti! Saattaa liittyä myös siihen että massadietillä tunnen itseni ISOKSI ja VAHVAKSI (ja varmemmaksi) joka poistaa häpeän tunnetta.

Yksi seikka mikä ylläpitää autonomisen hermoston ylivilkkautta on vääränlainen hengittäminen "Hyperventilaatio" (oletko huomannut haukkoneesi henkeä usein viimeaikoina?):
        Eli hengitämme liikaa kun olemme jännityksessä ja se tekee elimistöön hiilidioksidivajautta joka sitten aktivoi hermoston ja lisää tunteen hapen puutteesta. Ohjeena olisi hengittää niin ("aina") että pysäytät uloshengittämisen jälkeen hengittämisen muutamaksi sekunniksi ja sitten taas sisäänpäin ja hitaita liikkeitä. Ja suosittelen myös kokeilemaan Vichy-vettä päivittäin josta saa hiilidioksidia kehoon.

Googleta hengitysharjoituksia:)

Olen mies 48v

• Ainapunaisena

Itselläni on näitä vaivoja ollut jo kohta 30 vuotta. Lääkärit ovat täysin neuvottomia jos masennuslääkkeet tai Propral eivät auta. Iso määrä rauhoittavia toki auttaa (tai viina) mutta tajuan itsekin, että olisin tuhon tiellä, jos niillä alkaisin päivittäin itseäni lääkitsemään. Elämä on välillä ihan helvetillistä tämän vaivan kanssa. Ajatuskin siitä, että kaupassa törmään johonkin tuttuun joka alkaa kyselemään kuulumisiani saa hien pintaan ja punoituksen naamalle :(

• svit

Eipä kauheasti kannata alkaa peittelemään. Tulee vaan aiheutettua itselle vielä enemmän sellaista oloa että piilottelen, on jotain mitä pitää hävetä jne.

Olet aiheuttanut itsellesi sellaisen kierteen missä pelkäät punastuvasi, olet alitajuisesti ohjelmoinut itsesi. Pidemmän päälle se on niin automaattista että et enää lainkaan tiedosta mitä sanot silloin itsellesi, punastuminen vaan tapahtuu.

Kun tulkitsee jotekin olevansa altavastaajana, niin punastuu helposti. Keho on eräänlaisessa hälytystilassa. Itsensä on tavallaan opettanut tähän, ja siitä voi opettaa itsensä poiskin.

Asennekysymys tämä on ennenkaikkea. Herkkä iho on tietysti toinen tekijä, voimakas ääreisverenkierto jne. Itse punastun herkästi ja ilman syytä etenkin kuukautiskierron ovulaation jälkeisinä viikkoina, silloin saatan punastua juurikin ilman mitään syytä tuttujenkin ihmisten seurassa. Mutta kun tiedän tämän niin olen armollinen itselleni.

Myös talvipakkanen ja ulkoa sisään tuleminen saa mun ihoni hehkumaan tulipunaisena. Tälle ei oikein mitään voi, en aio paklata sen takia vaan otan tämän ominaisuutena. Toki ihon suojaaminen on tärkeää, käytän esim. Eucerinin apteekista saatavaa vihreää voidetta joka samalla vahvistaa ihoa. Eihän se punaisuutta hävitä, mutta tasoittaa hieman sävyä ja suojaa ihoa.

Täytyy vaan opettaa itsensä olemaan armollinen itselleen, ja puhua keholleen kun pienelle lapselle ja rauhoitella että "ei mitään hätää, olen ihan turvassa nyt". Viimeinen virhe on alkaa välttemään tilanteita ja paikkoja ja peittelemään itseään tai lääkitsemään viinalla..

Normaali fiksu ihminen ei ala huomauttelemaan toiselle punastumisesta. Voi sanoa siihen vaikka että ahaa, kiitos kun huomautit, enpä olisi itse tajunnutkaan ennekuin sanoit ;) Sarkasmi puree yleensä ja kommentoijan tajuamaan että olisi voinut olla hiljaa. En itse haluaisi olla tällaisten hölmöläisten kanssa edes tekemisissäkään.

Jos tutussa porukassa tai esim. jossain haastattelussa alkaa punoittamaan, voit sanoa reilusti että huh huh, mua hermostuttaa nyt jostain syystä. Silloin pääset tilannejännityksestä eroon eikä kenenkään tarvitse kommentoida mitään kun tavallaan selität tuntemuksesi ensin.

Herkkiä ihmisiä on enemmän kun törppöjä. Moni herkkä "oirehtii" toisella tavalla, hikoilemalla, pakenemalla, hiljenemällä.. toiset punoittaa. Ei siinä mitään pahaa ole, mieluummin olen herkkä kun törppö. Osaan ainakin ottaa muita herkkiä ihmisiä huomioon ja tsempata tarpeen tullen.

• kohtalotoverisi

Hei! Minulla on aivan samanlaista vaikeutta elämässä, ollut jo pian 38 vuotta. Olin aina herkkä punastelemaan, mutta kerran se iski ajatusmaailmaani niin täysillä, että eroon en ole päässyt.
      Tulin uskoon reilu vuosi tuosta tapahtumasta ja Jeesuksen avulla olen jaksanut elää. Tätä siunausta sinullekin! Kun taivas on päämäärä ja Herra jokaisessa päivässä mukana, on elämässä merkitys, vaikka onkin tällainen rasite päällä.
      Toki olen joitain konsteja kokeillut; välttäytymiskäytös yksi niistä, mutta jos Jumala ei jostain syystä vapauta, niin Hän kyllä myös auttaa elämässä ja johdattaa tilanteissa, että pääsee eteenpäin, vaikka sitten henkisesti "kompuroiden". Sielun pelastus on kuitenkin ihmisen tärkein asia. Olen uskossa onnellinen ja se osa on myös sinulle valmistettu. Tämä "kauhea asia" elämässämme voi johtaa meidät Jeesuksen ristin juurelle armoa saamaan ja kenties Hän lisäksi vapauttaa sinut punastelusta ja sen pelosta. Kyllä itsekin ottaisin sen lahjan mielelläni vastaan. Herra sinua siunatkoon ja auttakoon!

• ehkä

Onko kukaan kokeillut ibuprofeenia paikallisesti? Googlettakaa "ibuprofen blushing" jos aihe ei ole tuttu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      75
      2843
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      57
      2766
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      17
      2553
    4. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2072
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      52
      2036
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      277
      2005
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1301
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1150
    9. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      2
      1090
    10. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      96
      999
    Aihe