Taajamajuna Sjoki-Jkylä

Rautatieliikene!

Niin, miksi tämä junayhteys on luvattoman huono? Vain 3 vuoroa päivittäin suuntaansa ja KEVYT KISKOBUSSI ohittaa monta paikkaa, joista olisi kyytin nousijoita! Miksi?

Liikenteen vähyyttä perustellaan matkustajamäärien vähyydellä ja reitin kannattamattomuudella. Onko ajateltu, että jos junavuoroja ja pysähdyspaikkoja olisi enemmän, olisi varmasti kyytiin tulijoitakin enemmän. Nyt pysähdyspaikka puuttuu ainakin Kourasta, Kuohusta, Kintauksesta ja Vesangalta. Ensin mainittu Seinäjoella sijaitseva yli 300 asukkaan maalaiskylä, jota ympäröi suuri maaseutualue ja pienempiä kyliä. Matkustaja kyllä riittäisi. Kuohu, Kintaus ja Vesanka taas ovat kyliä/taajamia. Kuohu 700 asukasta, Kintaus 750 asukasta ja Vesanka 1300 asukasta. Kyytiin nousijoita olisi varmasti näissäkin kylissä, jotka sijaitsevat Jyväskylän lähistöllä.

Junavuoroja (henkilöjunia) on vain kuusi junapria, eli kolme junaa suuntaansa päivässä. Matkustajat joutuvat sitoutumaan täysin junien aikatauluihin, eikä joustovaraa ole. Jos vuoroja olisi edesä 4-5 päivässä suuntaansa, se toisi matkustamiseen joustoa ja avaisi uusia mahdollisuuksia alueen työ-, koulu- ja asiointimatkaliikenteeseen, sekä syöttöliikenteeseen Seinäjoen ja Jyväskylän asemille. Eihän lisämatkustajat voi tappiota tuoda!

Tämä rataosa on monille tärkeä kulkureitti,joten siihen kannattaisi ehdottomasti panostaa. Lisäksi lisäjunavuorot ja uudet pysähdyspaikat toisivat matkustajia maanteiltä rautateille. Tämä olisi hyvä asia jo ihmisten oman liikenneturvallisuuden kannalta, mutta myös luonnon ja ympäristön kannalta, sillä päästöt ja ruuhkat vähenisivät.

6

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käpykylästä

      Ei VR:n tehtävä ole varmaankaan väkisin liikennöidä ja pysähtyä kannattamattomilla asemilla, vaan saada lipputuloja edes sen verran että henkilöstö, kalusto ja polttoainekulut saadaan katettua. Kyseinen jyväskylä-seinäjoki osuuden henkilöliikennehän meinattiin jo vuosi sitten lakkauttaa kannattamattomana, mutta yhteiskunnan avustuksin sitä liikennöidään edelleen. Pelkästään kiskobussin polttoaineen kulutus on luokkaa 60l/100km, joten tästäkin voi jo hieman menoerää päätellä.

      • Käpyjä

        No mutta eihän ne lisämatkustajat tappiota tuo!


      • hikiä-perähikiä
        Käpyjä kirjoitti:

        No mutta eihän ne lisämatkustajat tappiota tuo!

        Tuohan. Matka-aika pitenee huomattavasti ja vaihtoyhteydet menee alta. Vai luuletko, että pääradan intercity ja pendolinojen aikatauluja muutetaan jonkun kuppaisen jyväskylä-seinäjoki kiskobussin takia.. Ja kun kiskobussista ei enää ehtisi mihinkään, niin lähtisi loputkin matkustajat muilla kulkimilla.


      • Lisää junia
        hikiä-perähikiä kirjoitti:

        Tuohan. Matka-aika pitenee huomattavasti ja vaihtoyhteydet menee alta. Vai luuletko, että pääradan intercity ja pendolinojen aikatauluja muutetaan jonkun kuppaisen jyväskylä-seinäjoki kiskobussin takia.. Ja kun kiskobussista ei enää ehtisi mihinkään, niin lähtisi loputkin matkustajat muilla kulkimilla.

        Ei välttämättä, koska aikataulu on nykyisinkin melko väljä. Matka-aika on 2h 53min. Rataosan nopeusrajoitus on 100km/h ja matkan pituus kilometreissä on 195km. Välipysähdyspaikkoja on yhteensä yhdeksän. Yhdellä pysähdyksellä käytetään aikaa noin minuutti, paitsi Haapamäellä, jossa kuluu kolme minuuttia. Pysähdyksiin käytettävä aika on siis yhteensä 11 minuuttia. Jaetaan matka nopeudella, saadaan aika eli 195/100=1,95h eli 1h 57min. Tähän lisätään pysähdysten aika, eli 11 minuuttia, saadaan kireimmäksi mahdolliseksi aikatauluksi 2h 8min, joka ei kuitenkaan käytännössä ole mahdollista liikenteen häiriöherkkyyden vuoksi. MUTTAMUTTA, silti "hukka-aikaa" jää 45 minuuttia. Siihen mahtuisi hyvinkin useampi minuutin lisäpysähdys, sillä ei liikenteen häiriöttömyyden ja aikataulussa pysymisen varmistaminen vaadi 45 minuuttia.

        Toivottavasti joku ymmärsi.


      • Tuurista
        Lisää junia kirjoitti:

        Ei välttämättä, koska aikataulu on nykyisinkin melko väljä. Matka-aika on 2h 53min. Rataosan nopeusrajoitus on 100km/h ja matkan pituus kilometreissä on 195km. Välipysähdyspaikkoja on yhteensä yhdeksän. Yhdellä pysähdyksellä käytetään aikaa noin minuutti, paitsi Haapamäellä, jossa kuluu kolme minuuttia. Pysähdyksiin käytettävä aika on siis yhteensä 11 minuuttia. Jaetaan matka nopeudella, saadaan aika eli 195/100=1,95h eli 1h 57min. Tähän lisätään pysähdysten aika, eli 11 minuuttia, saadaan kireimmäksi mahdolliseksi aikatauluksi 2h 8min, joka ei kuitenkaan käytännössä ole mahdollista liikenteen häiriöherkkyyden vuoksi. MUTTAMUTTA, silti "hukka-aikaa" jää 45 minuuttia. Siihen mahtuisi hyvinkin useampi minuutin lisäpysähdys, sillä ei liikenteen häiriöttömyyden ja aikataulussa pysymisen varmistaminen vaadi 45 minuuttia.

        Toivottavasti joku ymmärsi.

        Olkaa nyt hyvät ihmiset tyytyväisiä, että sillä osuudella vielä junia kulkee. Parin vuoden päästä kun avustukset loppuu, niin tuolla osuudella alkaa kasvaa horsmaa oikeen tosissaan.


      • Mielellään ei
        Tuurista kirjoitti:

        Olkaa nyt hyvät ihmiset tyytyväisiä, että sillä osuudella vielä junia kulkee. Parin vuoden päästä kun avustukset loppuu, niin tuolla osuudella alkaa kasvaa horsmaa oikeen tosissaan.

        Mielellään ei ala kasvaa, vaan avustukset jatkuu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      199
      11814
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5559
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2867
    4. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      17
      2590
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      42
      2479
    6. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      34
      2043
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      47
      1949
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1921
    9. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      38
      1775
    10. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1747
    Aihe