cairnien väreistä..

leenukka

Onko miten vaikeaa saada vaalea cairnterrieri?
Täytyykö sekä emon että uroksen olla vaaleita jotta pennutkin ovat vai tuleeko vaaleita sattumanvaraisesti? täytyykö kasvattajalta jotenkin "varata" vaalea pentu jo emon odotusajalla jos sellainen vaikka sattuisi pentueeseen tulemaan? Olen paljon enemmän tykästynyt vaaleisiin cairneihin!!

16

3813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie.

Tietysti jos molemmat vanhemmat ovat vaaleita niin on suurempi todennäköiyys, että pennuista tulee vaaleita, mutta niitä saattaa kyllä tulla kahden brindlenkin risteytyksiin. Vaaleitakin on montaa eri sävyä esim.vehnä ja hiekka ja sitten on hieman punertavampi vaalea. Vehnä on näistä kaikkein vaalein. Vehnän turkki saattaa omien kokemuksieni mukaan olla hieman työläämpi, koska on joskus hieman pehmeämpi, mutta ero ei ole kovin suuri, ja tämäkään ei aina ole näin päin. Värit tulevat melko sattumanvaraisesti, eli ennakointi on vaikeaa. Toiset kasvattajat eivät anna varata pentuja pelkän ävrin perusteella, koska värihän ei ole se pääasia koiranpennussa. Mutta tietysti voit ilmaista mielipiteesi kasvattajalle, että haluaisit esim. nartun/uroksen, joka olisi mielellään vaalea. Ei kuitenkaan välttämättä kannata sanoa, että pennun on oltava vaalea tai et ota, koska silloin sinusta saadaan ehkä väärä käsitys.

Pentuja tuskin voi varata ennen kuin pennut ovat syntyneet, koska välttämättä pentuja ei oikeanvärisiä/sukupuolisia tule. Yleensä kasvattajilla on käytössään ns.varauslista ja kun pennut ovat syntyneet he katsovat järjestyksessä ja ilmoittavat pennusta kiinnostuneille. Kun pennut ovat syntyneet on useimmilla käytössä n.varausmaksu, joka on molmepien edunmukainen. Jos pennun hinta on esim.900e, tästä varausmaksun osuus saattaa olla 100e. Tällöin sinä tiedät, että sinulle on pentu varattu ja kasvattaja tietää, että pennulle on ottaja.

Tuleeko mieleen lisää kysyttävää? Voit tietysti jo valmiiksi kysellä joiltain kasvattajilta, että ovatko he astuttamassa narttuaan lähiaikoina. Ja voitte myös kysellä, että kuinka usein heille yleensä näitä vaaleita pentuja syntyy. Koska toisille kasvattajille tuntuu syntyvän paljon useammin vaaleita pentuja kuin toisille, se riippuu täysin koirien suvuista.

• leenukka

Onko sulla itellä ollu useampia cairneja ku tunnut tietävän ko. rodusta paljon?
        Mitä sä oisit mieltä että kannattaako ottaa uros vai naaras? Oon kuullu että naaras on "helpompi" koira, meinaan luonteeltaan. Jos ottaisin naaraan niin tarkotus ei olisi teetättää pentuja.
        Kaikkea muutakin tietoa ja vinkkejä voit antaa cairneista..
        Ja kiitos hyvistä vastauksistasi!! =)

• mie.
        leenukka kirjoitti:

Onko sulla itellä ollu useampia cairneja ku tunnut tietävän ko. rodusta paljon?
        Mitä sä oisit mieltä että kannattaako ottaa uros vai naaras? Oon kuullu että naaras on "helpompi" koira, meinaan luonteeltaan. Jos ottaisin naaraan niin tarkotus ei olisi teetättää pentuja.
        Kaikkea muutakin tietoa ja vinkkejä voit antaa cairneista..
        Ja kiitos hyvistä vastauksistasi!! =)

Yleensähän sanotaan, että urokset ovat kovempia ja vaikeampia kuin nartut, mutta mielestäni se ei tule niin hyvin esille näin pienessä rodussa. Uros saattaa olla hieman rauhallisempi vanhempana ja muutenkin uros saattaa nauttia rapsutuksista enemmän. Mutta suuria eroja ei yleisesti ole. Ja tämäkin riippuu paljolti luonteesta. Nartuilla taas ongelmana on juoksut, mikä nyt ei pienillä koirilla ole suurikaan ongelma. Juoksu on1 tai 2kertaa vuodessa. Omilla nartuillani juoksuväli on n.9kk, kun taas toisilla se saattaa olla 6kk. Nartun kanssa pitää vain olla varovainen juoksuaikana, ettei tule vahinkopentuja. Trimmauksessa ei juurikaan ole eroja, urokset saattavat olla hieman harvemmin nypittäviä, mutta tämäkään ero ei ole suuri. Hmmm mitäköhän vielä. Mielestäni tosiaan nartulla ja uroksella ei suuria eroja ole.

Ja itselläni on ollut useita cairneja ja olen niitä kasvattanut melko monta vuotta. Mutta onnea rotuvalinnallesi, uskon ettet tule pettymään.
        Ja lisääkin saa kysellä.

• Enni
        mie. kirjoitti:

Yleensähän sanotaan, että urokset ovat kovempia ja vaikeampia kuin nartut, mutta mielestäni se ei tule niin hyvin esille näin pienessä rodussa. Uros saattaa olla hieman rauhallisempi vanhempana ja muutenkin uros saattaa nauttia rapsutuksista enemmän. Mutta suuria eroja ei yleisesti ole. Ja tämäkin riippuu paljolti luonteesta. Nartuilla taas ongelmana on juoksut, mikä nyt ei pienillä koirilla ole suurikaan ongelma. Juoksu on1 tai 2kertaa vuodessa. Omilla nartuillani juoksuväli on n.9kk, kun taas toisilla se saattaa olla 6kk. Nartun kanssa pitää vain olla varovainen juoksuaikana, ettei tule vahinkopentuja. Trimmauksessa ei juurikaan ole eroja, urokset saattavat olla hieman harvemmin nypittäviä, mutta tämäkään ero ei ole suuri. Hmmm mitäköhän vielä. Mielestäni tosiaan nartulla ja uroksella ei suuria eroja ole.

Ja itselläni on ollut useita cairneja ja olen niitä kasvattanut melko monta vuotta. Mutta onnea rotuvalinnallesi, uskon ettet tule pettymään.
        Ja lisääkin saa kysellä.

Minulla on ollut aikaisemmin westie ja nyt uusi koira hakusessa.
        Onko sinulla tietoa onko cairnit samat tyyppisiä luonteeltaan kuin westiet?
        Omalla koirallani oli paljon westieille tyypillisiä tauteja. Onkohan totta että cairnit ovat myös vähemmän sairastelevia? En haluaisi samaa tautirumbaa kokea uudestaan vaikka koirani olikin aivan mahtava persoona!
        Entäs hinta, pyöriikö hinnat kuinka korkealla?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

• mie.
        Enni kirjoitti:

Minulla on ollut aikaisemmin westie ja nyt uusi koira hakusessa.
        Onko sinulla tietoa onko cairnit samat tyyppisiä luonteeltaan kuin westiet?
        Omalla koirallani oli paljon westieille tyypillisiä tauteja. Onkohan totta että cairnit ovat myös vähemmän sairastelevia? En haluaisi samaa tautirumbaa kokea uudestaan vaikka koirani olikin aivan mahtava persoona!
        Entäs hinta, pyöriikö hinnat kuinka korkealla?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Cairnit ovat yleensä hieman halvempia kuin westiet. Ero ei kuitenkaan ole suuri. Cairni on myös helpompi saada, koska niitä on hieman enemmän, joten pentua ei välttämättä tarvitse odottaa yhtä kauan kuin westien pentua. Cairneilla ei esiinny niin paljon ihottumaa ja allergioita kuin westieillä. Luonto on melko paljon samanlainen, tietysti yksittäisiä eroja löytyy. Cairneja trimmataan myös paljon harvemmin kuin westieitä. Westieitä trimmataan 2-4kk välein, kun cairneja 4-6kk välein. Riippuen tietysti paljolti millaisessa kunnossa koiran turkin haluaa pitää.
        Muutenkin cairnit ovat vähemmän sairastelevia, mutta ainakin iho-ongelmat ovat paljon vähäisempiä.

Vastailen mielelläni kysymyksiinne, joten jos kysymyksiä tulee lisää niin vastailen kyllä.

• leenukka
        mie. kirjoitti:

Cairnit ovat yleensä hieman halvempia kuin westiet. Ero ei kuitenkaan ole suuri. Cairni on myös helpompi saada, koska niitä on hieman enemmän, joten pentua ei välttämättä tarvitse odottaa yhtä kauan kuin westien pentua. Cairneilla ei esiinny niin paljon ihottumaa ja allergioita kuin westieillä. Luonto on melko paljon samanlainen, tietysti yksittäisiä eroja löytyy. Cairneja trimmataan myös paljon harvemmin kuin westieitä. Westieitä trimmataan 2-4kk välein, kun cairneja 4-6kk välein. Riippuen tietysti paljolti millaisessa kunnossa koiran turkin haluaa pitää.
        Muutenkin cairnit ovat vähemmän sairastelevia, mutta ainakin iho-ongelmat ovat paljon vähäisempiä.

Vastailen mielelläni kysymyksiinne, joten jos kysymyksiä tulee lisää niin vastailen kyllä.

Tekeekö naaras saman uroksen kanssa useamman pentueen? Meinasin sitä vaan että tietäis suunnilleen millaisia koiria seuraavaan pentueseen olisi mahdollista tulla, luonteeltaan ja värityksiltään?
        Ootko mistäpäin suomea? Tiedätkö Keski- tai Pohjois-Suomesta hyvää kenneliä jossa cairneja kasvatetaan? Ite olen oulunläänistä joten olisi plussaa jos sopiva kenneli löytyisi läheltä, mutta tietysti lähden eteläänkin jos sieltä saisi kivan cairnin..
        Mistä saisin listan kaikista suomen kenneleistä joissa kasvatetaan cairneja? Netistä olen joitakin löytänyt mutta tuskin läheskään kaikkia..
        Kiitos vielä kerran hyvistä vastauksistasi!! Niistä on ollu paljon apua!! =)

• mie.
        leenukka kirjoitti:

Tekeekö naaras saman uroksen kanssa useamman pentueen? Meinasin sitä vaan että tietäis suunnilleen millaisia koiria seuraavaan pentueseen olisi mahdollista tulla, luonteeltaan ja värityksiltään?
        Ootko mistäpäin suomea? Tiedätkö Keski- tai Pohjois-Suomesta hyvää kenneliä jossa cairneja kasvatetaan? Ite olen oulunläänistä joten olisi plussaa jos sopiva kenneli löytyisi läheltä, mutta tietysti lähden eteläänkin jos sieltä saisi kivan cairnin..
        Mistä saisin listan kaikista suomen kenneleistä joissa kasvatetaan cairneja? Netistä olen joitakin löytänyt mutta tuskin läheskään kaikkia..
        Kiitos vielä kerran hyvistä vastauksistasi!! Niistä on ollu paljon apua!! =)

Tuolta löydät ainakin kasvattajia, ja siellä on muutakin hyvää tietoa, kuten astutetut nartut ja pentueet.
        http://www.cairnterrieri.fi/?id=6BCDAFB0-FDDF476A8099-3C1BC34919DA

Hmm, sitten Toiset kasvattajat saattavat astuttaa narttunsa aina samalla uroksella, toiset taas vaihtelevat jatkuvasti. Tietysti voit myös vierailla joidenkin kasvattajien kotisivuilla, jotka löydät myös tuosta nettiosoitteesta.
        Sitten hyviä kasvattajia:
        Janettan, JYSKÄ, JKL:n mlk
        Kramers, Ulvila
        Rocco´s collar, Loimaa
        Pyörremyrskyn, Harjavalta
        Siinä nyt ainakin joitain tunnettuja kasvattajia, jotka ovat omasta mielestäni ainakin luotettavia, ja hyvin menestyneitä näyttelyissä ym. Nämä nyt ensimmäisinä tuli mieleeni. Näillä kasvattajilla on yleensä melko paljon pentuja, ja kaikki ovat kuitenkin ihan olohuonekenneleitä, eli ei tosiaan mitään meininkiä, että koirat olisi navetassa tai vastaavassa. Cairn lehteä suosittelen myös tilaamaan, sieltä saa aina tietoa rodusta, kasvattajista, näyttelyistä, kenneleistä, pennuista ym..ym. Lehden hintaa en juuri nyt muista, mutta eipä se pahan hintainen ole. Kannattaa selailla yllämainitsemieni kasvattajajien kotisivuja, ainakin Kramersilla on omat todella hyvät kotisivut, joskin Norjan ja englanninkieliset. He ovat ennen kasvattaneet Norjassa koiria, mutta muuttaneet Suomeen kahden vuoden sisällä, tarkkaan en muista. Todella ystävällisiä ja asiantuntevia ihmisiä.

Lisää kysyttävää?

• leenukka
        mie. kirjoitti:

Tuolta löydät ainakin kasvattajia, ja siellä on muutakin hyvää tietoa, kuten astutetut nartut ja pentueet.
        http://www.cairnterrieri.fi/?id=6BCDAFB0-FDDF476A8099-3C1BC34919DA

Hmm, sitten Toiset kasvattajat saattavat astuttaa narttunsa aina samalla uroksella, toiset taas vaihtelevat jatkuvasti. Tietysti voit myös vierailla joidenkin kasvattajien kotisivuilla, jotka löydät myös tuosta nettiosoitteesta.
        Sitten hyviä kasvattajia:
        Janettan, JYSKÄ, JKL:n mlk
        Kramers, Ulvila
        Rocco´s collar, Loimaa
        Pyörremyrskyn, Harjavalta
        Siinä nyt ainakin joitain tunnettuja kasvattajia, jotka ovat omasta mielestäni ainakin luotettavia, ja hyvin menestyneitä näyttelyissä ym. Nämä nyt ensimmäisinä tuli mieleeni. Näillä kasvattajilla on yleensä melko paljon pentuja, ja kaikki ovat kuitenkin ihan olohuonekenneleitä, eli ei tosiaan mitään meininkiä, että koirat olisi navetassa tai vastaavassa. Cairn lehteä suosittelen myös tilaamaan, sieltä saa aina tietoa rodusta, kasvattajista, näyttelyistä, kenneleistä, pennuista ym..ym. Lehden hintaa en juuri nyt muista, mutta eipä se pahan hintainen ole. Kannattaa selailla yllämainitsemieni kasvattajajien kotisivuja, ainakin Kramersilla on omat todella hyvät kotisivut, joskin Norjan ja englanninkieliset. He ovat ennen kasvattaneet Norjassa koiria, mutta muuttaneet Suomeen kahden vuoden sisällä, tarkkaan en muista. Todella ystävällisiä ja asiantuntevia ihmisiä.

Lisää kysyttävää?

Mistä tätä cairn lehteä voi tilata?
        Pittääpä käydä katselemassa noitten kennelien kotisivuja..

• mie.
        leenukka kirjoitti:

Mistä tätä cairn lehteä voi tilata?
        Pittääpä käydä katselemassa noitten kennelien kotisivuja..

Lehteä voi tilata cairnterrieri-yhdistyksestä, johon kannattaa myös liittyä. Kannattaa tutkia noita sivuja ja kysellä kasvattajilta sitten lisää heidän nartuistaan, pennuista ym. Lisätietoja voin kasvattajista antaa jonkun verran, mikäli sitä kaipaat. Rotuyhdistyksen sivuilla ei ole kaikkia kasvattajia, koska kaikki eivät ole sinne nimeään antaneet. Esimerkiksi pyörremyrskyn tiesin ihan itse ja sitä ei rotuyhdistyksen sivuilta löydy. Kannattaa kysellä kasvattajilta, ja aina se lähin kasvattaja ei ole se paras ratkaisu. Usein pentu haetaan kaikkein miellyttävimmältä kasvattajalta vaikka 400km päästä, kuten itseltäni on joskus haettu. Onhan se työlästä, mutta se kannattaa jos saa hyvän pennun hyvältä kasvattajalta.

Olen hyvin iloinen, että olen jotakuta voinut auttaa. Ja lisääkin saa toki kysellä.

• leenukka
        mie. kirjoitti:

Lehteä voi tilata cairnterrieri-yhdistyksestä, johon kannattaa myös liittyä. Kannattaa tutkia noita sivuja ja kysellä kasvattajilta sitten lisää heidän nartuistaan, pennuista ym. Lisätietoja voin kasvattajista antaa jonkun verran, mikäli sitä kaipaat. Rotuyhdistyksen sivuilla ei ole kaikkia kasvattajia, koska kaikki eivät ole sinne nimeään antaneet. Esimerkiksi pyörremyrskyn tiesin ihan itse ja sitä ei rotuyhdistyksen sivuilta löydy. Kannattaa kysellä kasvattajilta, ja aina se lähin kasvattaja ei ole se paras ratkaisu. Usein pentu haetaan kaikkein miellyttävimmältä kasvattajalta vaikka 400km päästä, kuten itseltäni on joskus haettu. Onhan se työlästä, mutta se kannattaa jos saa hyvän pennun hyvältä kasvattajalta.

Olen hyvin iloinen, että olen jotakuta voinut auttaa. Ja lisääkin saa toki kysellä.

osaatko sanoa tuosta kennelistä mitään?
        kirjoitin tuonne sähköpostia, he laittoivat kuvan kauniista vehnän värisestä cairnista joka on tarkoitus astuttaa keväällä. Kenneli sijaitsee Turussa ja ite asun kainuussa joten välimatkaa on, ja paljon! miten pentukoira jaksaa istua autossa usean tunnin (kesäkuumalla?) päivässä jos etelä-suomesta haen koiran.
        kysyin nyt vaan tuosta kennelistä ku sain sieltä ekana vastauksen.. Kirjoitin kyllä useaan muuhunkin kenneliin mitä siellä Cairnterrierikerhon sivuilla on..

• mie.
        leenukka kirjoitti:

osaatko sanoa tuosta kennelistä mitään?
        kirjoitin tuonne sähköpostia, he laittoivat kuvan kauniista vehnän värisestä cairnista joka on tarkoitus astuttaa keväällä. Kenneli sijaitsee Turussa ja ite asun kainuussa joten välimatkaa on, ja paljon! miten pentukoira jaksaa istua autossa usean tunnin (kesäkuumalla?) päivässä jos etelä-suomesta haen koiran.
        kysyin nyt vaan tuosta kennelistä ku sain sieltä ekana vastauksen.. Kirjoitin kyllä useaan muuhunkin kenneliin mitä siellä Cairnterrierikerhon sivuilla on..

En kenneliä kovin hyvin tiedä, mutta kuullut olen useastikin. Heillä on hyviä koiria, mutta itse en kasvattajasta pidä, hänellä on joitain kasvatusmenetelmiä joista en itse pidä. Satusta ei muutenkaan aina puhuta kovin hyvää, hän ei ole kennelihmisten suuressa suosiossa, mutta koirat ovat kyllä melko mahtavia. Muistatko tämän nartun nimeä, josta hän kuvan lähetti?

Pentu pärjää autossa mainiosti. Boxi kannattaa ostaa matkaa varten ja muitakin matkoja varten. Pysähdyksiä tarvitsee tehdä muutaman kerran, jotta pentu saa raitista ilmaa ja pääsee ulos asioilleen.
        Pentua kannattaa ainakin alkumatkasta pitää sylissä, jotta se ei pelästy autoon joutumista. Kannattaa myös huomauttaa kasvattajalle pitkästä matkasta, jotta kasvattaja ei anna epnnulle ruokaa juuri ennen matkaa, koska tällöin pennulle saattaa tulla autossa paha olo. Ja pahimmassa tapauksessa pentu saattaa oppia yhdistämään pahan olon ja auton, jonka jälkeen pentu ei välttämättä enää autoilusta pidä.

Kannattaa ihan rauhassa odotella myös muista kenneleistä vastauksia. Kannattaa vertailla kasvattajia, käydä vaikka katsomassa astutettavia narttuja mikäli on mahdollisuus.

Oletko hakemassa kotikoiraa vai onko mahdollisuus, että eksyisit joskus näyttelyyn, onko sinulla lapsia? Useat kasvattajat toivovat, että koira vietäisiin edes kerran näyttelyyn, mutta harvat tätä vaativat. Mutta itse suosittelen käyttämään koiran ainakin kerran näyttelyssä(toivoen tietenkin, että pennun omistajia purisi näyttelykärpänen:).)

• leenukka
        mie. kirjoitti:

En kenneliä kovin hyvin tiedä, mutta kuullut olen useastikin. Heillä on hyviä koiria, mutta itse en kasvattajasta pidä, hänellä on joitain kasvatusmenetelmiä joista en itse pidä. Satusta ei muutenkaan aina puhuta kovin hyvää, hän ei ole kennelihmisten suuressa suosiossa, mutta koirat ovat kyllä melko mahtavia. Muistatko tämän nartun nimeä, josta hän kuvan lähetti?

Pentu pärjää autossa mainiosti. Boxi kannattaa ostaa matkaa varten ja muitakin matkoja varten. Pysähdyksiä tarvitsee tehdä muutaman kerran, jotta pentu saa raitista ilmaa ja pääsee ulos asioilleen.
        Pentua kannattaa ainakin alkumatkasta pitää sylissä, jotta se ei pelästy autoon joutumista. Kannattaa myös huomauttaa kasvattajalle pitkästä matkasta, jotta kasvattaja ei anna epnnulle ruokaa juuri ennen matkaa, koska tällöin pennulle saattaa tulla autossa paha olo. Ja pahimmassa tapauksessa pentu saattaa oppia yhdistämään pahan olon ja auton, jonka jälkeen pentu ei välttämättä enää autoilusta pidä.

Kannattaa ihan rauhassa odotella myös muista kenneleistä vastauksia. Kannattaa vertailla kasvattajia, käydä vaikka katsomassa astutettavia narttuja mikäli on mahdollisuus.

Oletko hakemassa kotikoiraa vai onko mahdollisuus, että eksyisit joskus näyttelyyn, onko sinulla lapsia? Useat kasvattajat toivovat, että koira vietäisiin edes kerran näyttelyyn, mutta harvat tätä vaativat. Mutta itse suosittelen käyttämään koiran ainakin kerran näyttelyssä(toivoen tietenkin, että pennun omistajia purisi näyttelykärpänen:).)

Sen nartun nimi on Hapsu.. Koira ainakin oli tosi hyvännäköinen, emännästä en tiedä!! =)
        Niin ilman muuta minä kyselen useista kenneleistä mutta monet sijaitsee etelä-suomessa niin ei tuu varmaan käytyä katsomassa naarasta...
        Ei ole lapsia.. ite oon vasta 19 joten otan vasta koiravauvan!! =)
        Ainakaan vielä ei ole mielessä käynyt että käyttäisin koiraa näyttelyissä, mutta eipä sitä tiedä jos oikein innostuu! Tokoon ajattelin viedä jos Kemissä on siihen mahdollisuus..
        Pidätsä ite jotain kenneliä kun tunnut tietävät noin paljon kaikista asioista?

• Jokunen
        mie. kirjoitti:

Olen itse kuullut kennellistä ihan päinvastaista, kuulemma asiantunteva ja asialleen omistautunut. Mistään suosion romahtamisestakaan piirreissäkään en ole kuullut. Rodun tasosta ja tyypistä mielipiteensä toki saa kertoa.

Huhuja liikkuu kaikista, se on ihan varmaa. Koiraporukoissakin liikkuu ihmisiä joilla on pakonomainen tarve mustamaalata toisia kasvattajia omanedun tavoittelu mielessä, rodun etua sillä tosin ei tavoitella.

• Harkintaa
        Jokunen kirjoitti:

Olen itse kuullut kennellistä ihan päinvastaista, kuulemma asiantunteva ja asialleen omistautunut. Mistään suosion romahtamisestakaan piirreissäkään en ole kuullut. Rodun tasosta ja tyypistä mielipiteensä toki saa kertoa.

Huhuja liikkuu kaikista, se on ihan varmaa. Koiraporukoissakin liikkuu ihmisiä joilla on pakonomainen tarve mustamaalata toisia kasvattajia omanedun tavoittelu mielessä, rodun etua sillä tosin ei tavoitella.

Huhuja todellakin liikkuu paljon koirapiireissä ja ikävä kyllä suuri osa on perättömiä, suurenneltuja tai muunneltuja (tarkoitan huhuja ihan yleisellä tasolla, en kyseiseen kasvattajaan liittyviä). Itse en mainitusta kasvattajasta tiedä mitään, mutta aika ikävää, että henkilöstä kirjoitetaan nimellä tällä palstalla negatiiviseen sävyyn ilman että vastapuolella olisi mahdollisuus tulla kuulluksi:(. Aina kannattaa myös muistaa, että julkinen herjaaminen voi joskus johtaa vastapuolen syytteeseen, jos mustamaalaus on aiheeton ja on vaikka vahingoksi elinkeinolle tms.

• Jasu

Vaalean cairnin saaminen ei ole paljoa sen vaikeampaa kuin brindlenkään. Ne kun eivät sinänsä ole harvinaisuus tässä rodussa. Jos kaksi vaalea (tai punaista eli siis yksiväristä) astutetaan keskenään syntyy aina vaaleita eli yksivärisiä. Jos taas toinen tai molemmat vanhemmat ovat brindlejä voi pentueeseen syntyä sekä vaaleita että brindlejä. Monet kasvattajat varmasti ottavat huomioon toiveesi väristä, mutta ainakaan ennen pentujen syntymää sitä on mahdoton luvata.

Mitä tulee vaaleiden ja brindlejen välisiin eroihin. Niin turkin laatu tai trimmattavuus ei perustu pelkästään väriin. Turkin laatuun kannattaa kyllä kiinnittää huomiota (pennun osalta lähinnä minkälaiset turkit vanhemmilla on), sillä pehmeäturkkisen koiran nyppiminen on ikävää niin koiralle kuin trimmaajallekin. Ja mitä tulee sukupuolten eroihin trimmauksessa, niin ihan samat välit ovat kummallakin, erot tulevat karvanlaadusta eivät sukupuolesta. Eli toisilla koirilla turkki on sellainen, että uusi turkki on tavallaan aina alla, joten sitä voi "rullata" vaikka ympäri vuoden ja toisilla se vaatii puolen vuoden välein kokonaan pois nyppimisen.

Cairneissa ei mielestäni ole suurta väliä ottaako uroksen vai nartun. Monesti, varsinkin terrieriroduissa, uroksia pidetään voimmakkaampina luonteeltaan, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut yhtään kovaa koiraa, ei urosta eikä narttua. Ja varmasti narttu nauttii rapsutuksista aivan yhtä paljon kuin uroskin. Suurin ero on varmaan juoksuaika eli jos et aio tehdä pentuja pääset ehkä helpommalla jos otat uroksen (toisaalta joillain uroksilla saattaa ainakin keväisin hormoonit hyrrätä melkoisesti).

Cairnterriereiden kotisivuilta www.cairnterrieri.fi saa paljon tietoa ja kerhon pentuvälittäjä Sinikka Jokinen varmasti kertoo kennelin, joka on lähellä asuinpaikkaasi. Kaikki pentueet eivät koskaan ole kerhon pentuvälityksessä eli kyllä kannattaa kysellä suoraan kasvattajilta.

Itse vähän karsastan tapaa arvostella näinkin avoimesti ihmisiä. Onhan toki kiva tietää jos joku ihminen on sellainen ettei kannata sieltä hankkia koiraa. Mutta mielipiteitä on monia ja kaikki eivät voi miellyttää kaikkia. Ja lisäksi pahat puheet liikkuvat nopeasti ihan ilman totuuden siementäkään. Toivottavasti saat muodostettua oman mielipiteesi kennelistä, joka sinua kiinnostaa ja näyttelymenestyshän ei kerro kaikkea. Tunnettu, hyvämaineinen kasvattaja on tietysti melko varma valinta, mutta suosittelen tutustumaan tulevan pentusi kasvattajaan, koiriin ja pennun sukutauluunkin jos mahdollista.

Kaikille cairnia harkitseville olen aina sanonut, että hyvän rodun ovat valinneet ja vaikka koskaan ei voi olla varma niin 99% varmuudella saat ihanan koiran. Onnea etsinnälle!

• mie.

Kirjoituksessasi on paljon asiaa, mutta olet ainakin yhdessä asiassa väärässä. Nimittäin vaikka molemmat vanhemmat olisivat vaaleita, ei aina siltikään synny vaaleita pentuja. Nimittäin jos melkein kaikki koirien sukulaiset ovat brindlejä, niin pentukin voi olla brindle, vaikka vanhemmat olisivatkin yksivärisiä.

Ja tietenkään trimmattavuus ei perustu pelkkään väriin, mutta ns.pehmeäturkkisuus on tietääkseni hieman yleisempää yksivärisissä. Varsinaisia "pam pam-turkkeja" on silti molemmissa hyvin vähän.

Ja sanoinkin, että on vain oma mielipiteeni, että en kyseistä kasvattajasta pidä. Ja sanoinkin, että häneltäkin tulee silti hyviö koiria ja muutenkin.

Ja vaaleat cairnit eivät ole harvinaisuuksia todellakaan, mutta kuitenkin ehkä hieman harvinaisempia kuin brindlet. Tämäkin tietysti riippuu yksivärisestä, koska yksivärisiäkin on hyvin monia sävyjä, joista vehnä taitaa olla harvinaisin.

Ja kaikki kasvattajtkaan eivät ole cairnien nettisivujen kasvattajaluettelossa, joten kannattaa kysellä myös pentuvälittäjältä muista kasvattajista, jotka eivät ole kasvattajaluettelossa.

Mutta samaa mieltä olen kanssasi, että hyvän rodun aloittaja on valinnut!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe