keuhkoveritulpasta toipuminen

marevan2

hei! sain lievän keuhkoveritulpan jonka mukana siis marevan kuuri joka tällä hetkellä oikealla tasolla. Minua ihmetyttää ettei minulle kerrottu mitä oireita tämä tulppa aiheuttaa eli nyt siis saikulla ollut kohta 1kk ja edelleen ahdistaa hengitystä ja välillä syke korkea ja verenpaine alhainen.en jaksa kävellä kunnolla puolta kilometriä pysähtymättä,kuuluuko nämä kaikki taudin kuvaan.Illat ovat vaikeimpia hengityksen kanssa,tuntuu että joudun haukkomaan happea kuin kala kuivalla maalla.ja jos puhun paljon ja nopeasti alkaa pyörryttämään päässä ja tulee sekava olo.

16

8176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .embolikko

ihan normaalilta kuulostaa.
      itse olin 5kk sairaslomalla. molemminpuolinen massiivinen embolia.

kyllä takapakkia tuli monta kertaa. vielä kun tk,ssa ei osattu marevanin annostusta.
      etsippä tuolta alempaa samasta palstalta otsikko massiivinen keuhkoveritulppa. sieltä löytyy paljon vertaistukea ja erilaisia kokemuksia

• marevan2

kiitos. tästäkin oli minulle jo apua,soitin jossain vaiheessa asiasta jorviin ja en tiedä mihinnpuhelu meni mutta siellä vastattiin ettei meillä ole resursseja kertoa tälläisiä asioita.Nyt siis tasan kuukausi veritulpasta ja olo edelleen surkea,olen kalpea,en jaksa välillä puhua ja kävelen edelleen pikkulenkkejä.ja edelleen haukon happea kuin kala kuivalla maalla mutta hengissä ollaan :)mietin vaan kun se lääkäri sanoi että pieni tulppa oikealla puolella ja olen näin sairas.

• -embolikko

hei
      liiku sen verran kun pystyt ,mutta älä rehki liikaa.
      mullakin oli tosi hankalaa.
      pidä van huoli että marevan on oikealla tasolla , tk lääkärit ei kyllä ymmärrä tästä mitäään,minulla inr oli välillä vain 1,1 ja kun huomautin että se pitää olla 2-3 sain oikein hullun paperit
      onko marevan laitettu 1/2 vuodeksi niinkuin yleensä aloitetaan .
      mutta muista ,jos olosi on vielä silloin heikko sinulla on oikeus päättää jatkosta myös itse, minä käytin 2 1/2v ja sen jälkeenkin oli vielä joskus ongelmia.
      ja jos inr laskee alle 2 ,niin silloin pitäisi ottaa napapiikit uudelleen käyttöön.
      ja lisäksi ne napapiikit pitäisi saada loppuiäksi ennalta ehkäiseväksi lääkkeeksi kaikissa altistavissa tilanteissa.
      minäkään en saanut tk.sta enkä keskussairaalasta,mutta kun paperin laitettiin tekonivelleikkausta varten hyksiin sieltä tuli oikeat ohjeet.

googlaappa otsikot tukoksen hoito , ja tukoksen ennalta ehkäisy niillä sivuilla on tärkeää tietoa jonka voit vaikka tulostaa ja antaa terveyskeskukseesi.
      niin minullekin sanottiin että löytyi pieni tukos ,mutta kun sain paperini niissä lukikin massiivinen embolia molemmin puolin.

terveisin embolikko

• marevan2

hei taasen! minulle ei sanottu tuotakaan että jos inr alhainen niin piikitä,todella huonoja neuvoja tai siis ei mitään neuvoja lainkaan.nyt perjantaina menen työterveyslääkärille kun jatkohoito on sovittu sinne,sairausloma loppuu silloin enkä todellakaan tunne olevani valmis töihin.luin jostakin että napapiikki resepti pitäs olla aina valmiina..esim.itse suunnittelen kesäloma matkaa etelään ja eikös silloin kannattaisi antaa piikki ennen lentoa,toisaalta toivon että saan parempaa hoitoa työterveyslääkäriltä.nyt hyvin tasolla mennään ja hiukan pitempiä lenkkiä olen tehnyt eikä ahdista niin paljoa ja saa jopa ilmaa keuhkoihin :) tuntuu vaan oudolta että kun kyseessä kuulemma oli pieni tukos niin miten voin olla näin kipeä vieläkin

• antigoa...
    • -embolikko

kiitos antigoa arvostelusta.

viittasin tuolla aiempana kahteen sivustoon jossa mielestäni erittäin tärkeää tietoa.
      en tiedä marevan 2 oletko lukenut nuo sivut,mutta ei olisi pahitteeksi.
      sama asia tiivistettynä kuin antidoan viittaamilla sivuilla.
      sama dosentti on tarkistanut ne ja samainen henkilö toimii myös hyytymisyksikön johtajana.
      en tiedä onko antigoa kenties hoitoalalla vai miksi arvostelee viestejäni, olisi kiva kuuulla mitä viesteissäni on niin ihmeellistä.no se siitä .

marevan 2 saa tietysti uskoa mihin haluaa.
      en todellakaan ole lääkäri enkä hoitohenkilökuntaan kuuluva. enkä myöskään olisi hengissä ,jos olisin kuunnellut heidän ohjeitaan.
      siksi haluan antaa kaiken tietoni,jonka olen kokemusteni kautta saanut .

niin ja keskussairaalle lankesi hoidostani hoitovirhe ja asiaa käsitellään vielä avi.ssa
      terveyskeskus säästyi virheeltä kun potilasvahinko l k katsoi ettei siellä ollut yhtään pätevää lääkäriä.
      minun kohdallani ei kyllä ollut keskussairaalassakaan.

hae vaan lisää sairaslomaa jos tuntuu ettet jaksa vielä töihin . olin tosiaan 5kk sairaslomalla ja vakuutusratkaisussa luki että olisi voinut olla pidempikin.

kesälomastasi sen verran ,että jos inr on lähtiessäsi hoitotasolla ,voit lentää huoletta. mutta jos se on alle 2, niin silloin suositellaan se piikki tunti ennen lentoa. ja tämä pätee myös koko loppuikäsi kun marevan sitten joskus loppuu.

ja vielä 50vouden päästäkin kun menet esim tekonivelleikkaukseen tai muuhun isoon leikkaukseen , sinulle kuuluu se napapiikki vähintään kk hoitoannoksella.

sitten kun olet lukenut nuo molemmat linkin ,niin kerropa kumpi oli selkeämpi.
      ja jatkossakin voit minulta kysellä JOS uskallat.

terveisin embolikko

• marevan2

hei ja kiitos! kun kirjoitan tänne haluan selväjärkistä maalaisjärjellä luettavaa tekstiä ,anteeksi vaan antigoa mutta tuo oli minulle aivan hepreaa nuo luvut ym. sairaslomani jatkuu vielä kolme viikkoa ja olo alkaa pikkuhiljaa paranemaan.joskin kun joku sisätautilääkäri otti jorvissa kokeen käsitaipeesta siihen tuli valtava mustelma ja paukama ja nyt siihen sattuu kokoajan jos teen jotain esim.en voi taluttaa koiraa tai taivuttaa sitä kunnolla.,tämä ed.mainittu lääkäri sanoi kiertotietä käyttäen että olen luulosairas,kumosi toisen lääkärin lausuntoja ym. jorvi on kyllä mennyt niin alas kuin vain voi hoidoissaan se on ihan liukuhihna työtä.revinkin kaikki piuhat irti viimeksi kun sen hoidossa olin kun rintaan koski ja ahdisti ja se vaan sanoi ettei kuulu taudin kuvaan,sanoin sille etttä kukaan ei ole kertonut minulle mitä taudinkuvaan kuuluu hoidon alkaessa,ei uskonut,eli siis revin piuhat pois ja sanoin että sanokaa ne maksaarvot niin lähden kotiin täältä.eli jos nyt uskon sitä sisätautilääkäriä niin taidanpa lähteä maratonin juoksemaan näin alkuun,onneksi minulla on mahtava työterveyslääkäri jolle kerroin myös jorvin toiminnasta.

• Allison30
        marevan2 kirjoitti:

hei ja kiitos! kun kirjoitan tänne haluan selväjärkistä maalaisjärjellä luettavaa tekstiä ,anteeksi vaan antigoa mutta tuo oli minulle aivan hepreaa nuo luvut ym. sairaslomani jatkuu vielä kolme viikkoa ja olo alkaa pikkuhiljaa paranemaan.joskin kun joku sisätautilääkäri otti jorvissa kokeen käsitaipeesta siihen tuli valtava mustelma ja paukama ja nyt siihen sattuu kokoajan jos teen jotain esim.en voi taluttaa koiraa tai taivuttaa sitä kunnolla.,tämä ed.mainittu lääkäri sanoi kiertotietä käyttäen että olen luulosairas,kumosi toisen lääkärin lausuntoja ym. jorvi on kyllä mennyt niin alas kuin vain voi hoidoissaan se on ihan liukuhihna työtä.revinkin kaikki piuhat irti viimeksi kun sen hoidossa olin kun rintaan koski ja ahdisti ja se vaan sanoi ettei kuulu taudin kuvaan,sanoin sille etttä kukaan ei ole kertonut minulle mitä taudinkuvaan kuuluu hoidon alkaessa,ei uskonut,eli siis revin piuhat pois ja sanoin että sanokaa ne maksaarvot niin lähden kotiin täältä.eli jos nyt uskon sitä sisätautilääkäriä niin taidanpa lähteä maratonin juoksemaan näin alkuun,onneksi minulla on mahtava työterveyslääkäri jolle kerroin myös jorvin toiminnasta.

Ottiko se kenties valtimoverikokeen? Itselläni (syvälaskimitukos) lääkäri otti tuon kokeen ja sohaisi samalla jotain jännettä. Käsi oli viikon ihan julmetun kipeä ja se mustelma oli kyllä järkyttävä!

• PotilasX

Sen mustelman järkyttävyys johtuu todennäkösesti noista ohennuslääkkeistä? Multaki revittii letkut irti ja lopetettii piikkien tökkiminen melkee viikko sitten ja vieläki on käsitaipeet sen näköset ku Tysonin naama hävityn matsin jälkee.

• _embolikko

minkäikäinen olet ja saitko selville mistä tukos olisio saanut alkunsa.

mä olin 48 kun sain tulpan joka ilmeisesti lähti vanhasta työtapaturmasta.
      tosin keskuss. väitti että makaamalla olet saanut .( ikäni olen urheillut)

harmi että meillä on niin päteviä lääkäreitä ettei ne edes kuuntele potilasta. ja valitettavasti he tietävät todellisuudessa todella vähän kyseisestä sairaudesta
      lääketiede on maassamme kyllä huippu luokkaa ,mutta kun sen ja meidän väliltä puuttuu yksi tärkeä tekijä.etenkin tk.ssa

minäkin sain alkuun vain 2viikkkoo sairaslomaa ja inr arvoni oli hoitotasolla vasta puolen vuoden kuluttua kun otin annostelun omiin käsiin.

terveisin embolikko

• antikoa

Missä INR arvosi oli puoli vuotta jos se ei ollut hoitotasolla :))
      Kyllä juttusi kuulostaa ihan pimeeltä. klexanea ja Marevania itse annosteltuna?
      Omapahan on asiasi, jos niin olet päättänyt mutta älä tyrkytä muille noita ohjeitasi,

• Allison30

Meillä tk:ssa on myös mahdollisuus marevanin itseannosteluun. Sitä varten pitää vaan käydä joku koulutus ja sitoutua säännöllisiin verikokeisiin.

Joillakin on myös koitona ne inr-vierilaitteet, ja hoitavat itse lääkkeen annostelun. Siihen ei varmasti kuitenkaan kaikki kykene.

Tämä vaan siksi, että ei se itseannostelu ole mitään rakettitiedettä. Itse en ole silti halunnut ottaa annostelua omalle vastuulle.

• _ embolikko

kiitos taas kerran .
        taisin tuolla aiemmin kertoa pärjääväni vahinko jutusssa ok,mutta korvaukset on kyllä tosi surkeita , enpä rahan takia valittanutkaan ,vaan siksi ettei kenellekään muulle tehtäisi samoin.
        antaakseni palautetta ammattikunnalle ettei meidän kanssa ihan pelleksi kannnata ryhtyä
        siirtyessäni keskussairaalasta tk.seen ekan marevankokeen jälkeen lääkeannokseni puolitettiin vaikka olisi kuulunut jatkaansamalla.
        inr lähti rajuun laskuun päättyen 1,1 kysyessäni hoitajalta miksi näin vastaus oli että kyllä läääkäri osaa. soitinmyös keskussaisaalaan eikä otettu kantaa .
        todellakin puoleen vuoteen inr ei ollut edes hoitotasolla.
        uskomatonta mutta totta.
        todellakaan ei ollut muuta vaihtoehtoa kun puuttua annoksiin itse ja ihan hyvällä tuloksella
        ja olenhan vielä hengissä.
        ei tiedä miten tunnet marevan lääkitystä
        masssiivinen keuhkoembolia on kyllä vakava juttu.mutta valitettevasti se tunnistetaan todella huonosti .
        tiesithän että yksi tuhannesta sairastaa kyseisen taudin, mutta miten on mahdollista että meistä joka neljännen kuolinsyy on sama. siis 250 tuhannesta kuolee siihen. kyllä ne 249 .kin on varmaan käynyt lääkärissä ,muut eivät ole saanut apua.

kyllä vakuutus tarkistaa paperit todella tarkkaan päätöksiä tehdessä

enkä ole kenellekään kehottanut ominpäin toimimiseen,mutta loppupelissä on kyllä hyvä tietää asioista ,jos ne on menossa päin metsää.

kyllä hyksin sivuilta löytyy tosi selkokieliset ohjeen joihin viittasin

terveisin embolikko

• ml213.
        _ embolikko kirjoitti:

kiitos taas kerran .
        taisin tuolla aiemmin kertoa pärjääväni vahinko jutusssa ok,mutta korvaukset on kyllä tosi surkeita , enpä rahan takia valittanutkaan ,vaan siksi ettei kenellekään muulle tehtäisi samoin.
        antaakseni palautetta ammattikunnalle ettei meidän kanssa ihan pelleksi kannnata ryhtyä
        siirtyessäni keskussairaalasta tk.seen ekan marevankokeen jälkeen lääkeannokseni puolitettiin vaikka olisi kuulunut jatkaansamalla.
        inr lähti rajuun laskuun päättyen 1,1 kysyessäni hoitajalta miksi näin vastaus oli että kyllä läääkäri osaa. soitinmyös keskussaisaalaan eikä otettu kantaa .
        todellakin puoleen vuoteen inr ei ollut edes hoitotasolla.
        uskomatonta mutta totta.
        todellakaan ei ollut muuta vaihtoehtoa kun puuttua annoksiin itse ja ihan hyvällä tuloksella
        ja olenhan vielä hengissä.
        ei tiedä miten tunnet marevan lääkitystä
        masssiivinen keuhkoembolia on kyllä vakava juttu.mutta valitettevasti se tunnistetaan todella huonosti .
        tiesithän että yksi tuhannesta sairastaa kyseisen taudin, mutta miten on mahdollista että meistä joka neljännen kuolinsyy on sama. siis 250 tuhannesta kuolee siihen. kyllä ne 249 .kin on varmaan käynyt lääkärissä ,muut eivät ole saanut apua.

kyllä vakuutus tarkistaa paperit todella tarkkaan päätöksiä tehdessä

enkä ole kenellekään kehottanut ominpäin toimimiseen,mutta loppupelissä on kyllä hyvä tietää asioista ,jos ne on menossa päin metsää.

kyllä hyksin sivuilta löytyy tosi selkokieliset ohjeen joihin viittasin

terveisin embolikko

>>ei tiedä miten tunnet marevan lääkitystä

• marevan2

minullahan todettiin pieni keuhkoveritulppa tai siis lievä ja nyt tuntuu että ainakin täällä lääkärit vähättepevät sitä vaikka oloni on oieasti surkea,työterveyslääkäri oli kuitenkin ymmärtäväinen ja jatkoi saikkua ja nyt hiljalleen yritän parantua,minulle on vaan tullu välillä rytmihäiriöitä nyt parantumisdvaiheessa taas ,niitä oli ennen sairastunmista ja kun olin ekan saikun kotona ja soitin kysyäkseni onko normaalia sairaalaan matalan verenpaineen ja korkean sykkeen rytmihäiriöt niin ei ne mitään sanoneet..ole kotona vaan.Onko ns.lievä keuhkoveritulppa todella NIIN vaaraton?

• Tulppa-nainen

Sairastin massivisen keuhkoveritulpan maaliskuussa. Meilanden päivystys sörkki kyynärtaipeet niin tohjoksi kanyylipaikkaa yrittäessään (anestesiapäivystäjä sitten vihdoin onnistui), että ostin ihan heti oman INR - mittarin. Kyynärtaipeista ei saanut näytettä enää, joten päätin itse mitata sormenpäästä.

Pääkaupunkiseudulla Instrumentarium myy INR-mittareita, muualla Suomessa ainakin Sydänliiton Sydänpiirit. Minulle oma mittari on ollut siunaus, vaikka olikin niin kallis, että kesälomarahat menivät. Minulla ei tahdo INR pysyä rajoissa, on ehkä geneettistä sekin, sillä isälläni on sama juttu. Nimimerkki embolikko on ihan oikeassa, INR arvon tulisi pysyä välillä 2-3 ja jos menee alle 2:n, pitäisi piikittää Klexanea tai muuta napapiikkiä. Jos on sydämen tekoläppä niin silloin INR pitäisi olla välillä 2.5-3.5, muilla välillä 2-3.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      74
      3045
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      64
      2633
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      131
      2518
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      90
      1500
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1316
    6. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      102
      1043
    7. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      193
      1004
    8. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      974
    9. Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa

Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      899
    10. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      76
      899
    Aihe