Muistaako väki vielä mm. Valmeteissa aikoinaan käytettyä paineaaltoahdinta? Onko jonkun traktorissa vielä sellainen käytössä?
Paineaaltoahtimella varustetun traktorin ääni on tunnusomainen - sen tunnistaa jo kaukaa :o)
Yhtenä etuna sillä kerrotaan olevan että se reagoi kaasuun ilman viivetttä, toisin kuin turboahdin. Lisäksi paineaaltoahtimessa voidaan käyttää jopa ihan tavallisia kestovoideltuja laakereita, koska ahdin ei käy kovin kuumana, eikä pyöri nopeasti.
Paineaaltoahdin
14
7209
Vastaukset
- Matias
Mitä h......ä sä meinaat, ei sellaista oo koskaan keksitty!
- Topias
...tuosta alempana esitellystä Valmet Jehusta.
Valmeteissa nimittäin oli aluksi nimenomaan hihnavetoiset paineaaltoahtimet (tunnetaan myös comprex-ahtimina), nyttemmin turboahdin lienee syrjäyttänyt comprexit ainakin traktorimootttoreissa.
Automaailmassa kylläkin niitä vieläkin kai harrastetaan...
- Farmari
Valmetin 1203-mallissa tosiaan oli tuo ahdin, jossa moottorin pakopuolelta johdettiin paineisku imupuolelle ja tuo siivikko välissä oli remmivetoinen.Siinä vaan tuo siivikko pyöri ja paineaallossa tuleva hapeton ilma poistetiin, jotta se ei joutunut imupuolelle.Keksintö on sveitsiläinen eikä sitä muissa traktoreisa mielestäni ollut käytössä.
Myöhemmin, saattaa olla vieläkin, comprex-ahdin on käytössä Mazda 626-dieselautoissa ja varmaan oli käytössä 626-mallisarjan viimeisissä malleissa, vastaava automalli nykyään on Mazda 6.- Topias
Vähän lisätietoa: sen Comprexin kehitti BBC eli Brown Boveri Co. Valmet otti comprexin ensimmäisenä valmistajana maailmassa sarjatuotantoon 411 CX moottorissaan, josta saatiin "superahdettuna" 110 hv.
Mazdassahan tuo samainen superahdin sitten myös vonkui :o)
Laitteen toimintaperiaate selviää muuten mukavasti tuosta Mazdan ahdinta esittävästä piirroksesta
http://www.mazda.mms.si/images/tehnik3.jpg
Mersu on muuten tainnut joissakin [auto]malleissaan ryhtyä nykyään käyttämään kompressoriahtimia? - :-)
Topias kirjoitti:
Vähän lisätietoa: sen Comprexin kehitti BBC eli Brown Boveri Co. Valmet otti comprexin ensimmäisenä valmistajana maailmassa sarjatuotantoon 411 CX moottorissaan, josta saatiin "superahdettuna" 110 hv.
Mazdassahan tuo samainen superahdin sitten myös vonkui :o)
Laitteen toimintaperiaate selviää muuten mukavasti tuosta Mazdan ahdinta esittävästä piirroksesta
http://www.mazda.mms.si/images/tehnik3.jpg
Mersu on muuten tainnut joissakin [auto]malleissaan ryhtyä nykyään käyttämään kompressoriahtimia?Valmetit
1103 411CS teho 107hv (DIN)/2300 r/min
vääntömom. max. 370 Nm / 1500 r/min
momentin nousu n. 12%
pakokaasuahdin
ja
1203 411CX teho 110hv (DIN)/2300 r/min
vääntömom. max. 424 Nm / 1350 r/min
momentin nousu n. 27%
"Superahdin"
ominaiskulutus 228g/kWh ( 168 g/hvh DIN)
samaa luokkaa turboahtimen kanssa.
Em. tiedot Valmetin esitteistä.
Vääntöä on selvästi enemmän.
Mutta tuon 1203:n kova vinkuva ääni saattaa häiritä.
- Putki Notkonen
1203:sahan se ainakin oli. Tuossa kylillä yksi semmoinen hörisee. Valmet keksi tuolle comprex- eli paineaaltoahtimelle superlattean markkinointinimen: "superahdin"!
Polttoainetalous ei tainnut olla ihan paras mahdollinen, pakokaasukin taitaa päästä joillakin kierroksilla imuilman sekaan. Kyseessähän on periaatteessa vain kotelossaan pyörivä uritettu holkki, jossa pakokaasujen paineiskut iskevät urien toiseen päähän kierroksen aikaisemmassa vaiheessa päästettyä imuilmaa. Päätylevyjen imu-ja pakoaukkojen sijainti ja sopiva kierrosluku antavat toivotun vaikutuksen. Maallikkona luulisi toiminnan olevan optimaalista vain kapealla kierrosalueella.- Topias
Kapealla kierroslukualueella kai se tehokkain toiminta on. Traktorimoottoreissa se ei liene ongelma #1 - miten lienee ollut autopuolella?
Löysin vielä yhden animaation comprexin toiminnasta, se on tässä:
http://www.lms.ethz.ch/Res/PALOS/anim.html
- Adam
Mersu väittää kompressor-malleissaan keksineen ensimmäisenä kyseisen laitteen... Eivät ole tajunnu katsoa historiaa... Tosin onhan tuo mersun malli ehkä hiukan kehittyny...
- Ukkonen
Mekaaninen ahdinhan on jo vanha keksintö.Käytetty jo ennen toista maailmansotaa lentokonemoottoreissa .Esimerkiksi Thunder-vetotraktorissa olevan Allison moottorin ahtimen kuulee selvästi yli helvetillisen melun.....
- Guttbrod
Ukkonen kirjoitti:
Mekaaninen ahdinhan on jo vanha keksintö.Käytetty jo ennen toista maailmansotaa lentokonemoottoreissa .Esimerkiksi Thunder-vetotraktorissa olevan Allison moottorin ahtimen kuulee selvästi yli helvetillisen melun.....
Mekaaninen ahdin yksinkertaisimmillaan on esim V8-koneissa paljon käytetty imukannen ja kaasarien väliin helposti asennettava 2-roottorinen "Roots"-ahdin joka saa voimansa kampiakselilta leveällä uritetulla lattaremmillä.Haukkumanimi remmiahdin tai bloweri,voi kai kompressoriahtimeksikin kutsua.
Alan vehkeissä ainoa ja oikea.(-helposti asennettava- ei sisällä koko koneen läpikäyntiä ja vahvistusta ahdinkäyttöä varten;-)
Paineaaltoahdin näyttää sitten olevan täysin eri vekotin,ja lienee enempi siviilivehkeisiin tarkoitettu. - Topias
Guttbrod kirjoitti:
Mekaaninen ahdin yksinkertaisimmillaan on esim V8-koneissa paljon käytetty imukannen ja kaasarien väliin helposti asennettava 2-roottorinen "Roots"-ahdin joka saa voimansa kampiakselilta leveällä uritetulla lattaremmillä.Haukkumanimi remmiahdin tai bloweri,voi kai kompressoriahtimeksikin kutsua.
Alan vehkeissä ainoa ja oikea.(-helposti asennettava- ei sisällä koko koneen läpikäyntiä ja vahvistusta ahdinkäyttöä varten;-)
Paineaaltoahdin näyttää sitten olevan täysin eri vekotin,ja lienee enempi siviilivehkeisiin tarkoitettu.>"Roots"-ahdin joka saa voimansa kampiakselilta leveällä
>uritetulla lattaremmillä.Haukkumanimi remmiahdin tai
>bloweri,voi kai kompressoriahtimeksikin kutsua.
Niin. Kyllä sitä "Roots-puhaltimeksikin" on kutsuttu. Roots-ahdinta on muuten paljon käytetty kaksitahtidieseleiden huuhtelupuhaltimena - mm. Suomessakin tunnetuissa kuorma-automoottoreissa (esimerkiksi Bedford, Commer)...
>Paineaaltoahdin näyttää sitten olevan täysin eri vekotin,
>ja lienee enempi siviilivehkeisiin tarkoitettu.
Näin on. Paineaaltoahdinta, comprex- eli "superahdinta" lienee käyttänyt ensimmäisenä maailmassa sarjavalmisteitsissa traktorimoottoreissa juuri Valmet. Taisi sitten jäädä myös viimeiseksi, vai onko joku kuullut jonkun muun valmistajan käyttäneen comprex-superahdinta? - Guttbrod
Topias kirjoitti:
>"Roots"-ahdin joka saa voimansa kampiakselilta leveällä
>uritetulla lattaremmillä.Haukkumanimi remmiahdin tai
>bloweri,voi kai kompressoriahtimeksikin kutsua.
Niin. Kyllä sitä "Roots-puhaltimeksikin" on kutsuttu. Roots-ahdinta on muuten paljon käytetty kaksitahtidieseleiden huuhtelupuhaltimena - mm. Suomessakin tunnetuissa kuorma-automoottoreissa (esimerkiksi Bedford, Commer)...
>Paineaaltoahdin näyttää sitten olevan täysin eri vekotin,
>ja lienee enempi siviilivehkeisiin tarkoitettu.
Näin on. Paineaaltoahdinta, comprex- eli "superahdinta" lienee käyttänyt ensimmäisenä maailmassa sarjavalmisteitsissa traktorimoottoreissa juuri Valmet. Taisi sitten jäädä myös viimeiseksi, vai onko joku kuullut jonkun muun valmistajan käyttäneen comprex-superahdinta?>Näin on. Paineaaltoahdinta, comprex- eli "superahdinta" lienee käyttänyt ensimmäisenä maailmassa sarjavalmisteitsissa traktorimoottoreissa juuri Valmet. Taisi sitten jäädä myös viimeiseksi, vai onko joku kuullut jonkun muun valmistajan käyttäneen comprex-superahdinta?<
-79 vuonna näköjään Valmetilla ympänneet tuon Comprexin rattorin koneeseen,kattelin ent. Valmetin,nyk Sisudieselin sivulta kuvaa..Kyllähän Valmetin dieselit kova sana on maailmalla edelleen.Luulis että Comprexia on monetkin käyttäneet,kun on jotenkin niin tuttu nimi,muustakin kuin Mazdasta? - 16SV
Opel Rekordissa 2.3D mallissa oli myös saatavana jossain 70-80 lukujen vaihteessa jonkin aikaa comprex-ahdin. Tiedä häntä onko yhtään ainoaa kappaletta Suomessa. Mersu on pahasti jälkijunassa.
- Sakke
16SV kirjoitti:
Opel Rekordissa 2.3D mallissa oli myös saatavana jossain 70-80 lukujen vaihteessa jonkin aikaa comprex-ahdin. Tiedä häntä onko yhtään ainoaa kappaletta Suomessa. Mersu on pahasti jälkijunassa.
Olikos tuota Rekordissakin? Senatorissa (jota tiisselinä ei Suomeen kai ole tuotukaan) muistan kyllä tuollaisen olleen, mutta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628