Muistikortti täynnä enkä voi alustaa kameraa!?!?

almatti

Käytin kameraa normaalisti, kunnes se rupesi lagittamaan ja sulkeutui noin 30 s päästä kun olin painanut off. Kun avaan kameran se kestää ja sitten näytölle tulee teksti: " Tätä muistikorttia ei voi käyttää. Kortti voi olla vahingoittunut. Aseta toinen muistikortti. " Kamera ei ota minkään näppäinten käskyjä vastaan eikä yksinkertaisesti toimi. En siis voi alustaa korttia. Epäilen, että kortti on täynnä, mutta ihmettelen ettei minulle tullut minkäännäköistä varoitusta jotta voisin poistaa kuvia. Osaisiko joku auttaa vai olenko siinä pisteessä, että täytyy ostaa uusi muistikortti?


HELP!

10

1515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • almatti

      Kamerani on siis Nikon D5100 ja muistikortti oli 16 GB.

    • -loö.ipkuyjt

      Laita erilliseen kortinlukijaan ja tyhjää sillä tietsikkaan. Ensin tyhjää siinä kortinlukijassa aj sitten anna kameran vielä formatoida kortti. Luulen förkkivän.

      • almatti

        Mistäköhän mahdan saada kortinlukijan? Mutta siis kiitos. Olen kyllä yhdistänyt kameran usb kaapelilla koneelle, mutta kone ei näyttänyt että kamerassa olisi yhtäkään kuvaa.


      • almatti kirjoitti:

        Mistäköhän mahdan saada kortinlukijan? Mutta siis kiitos. Olen kyllä yhdistänyt kameran usb kaapelilla koneelle, mutta kone ei näyttänyt että kamerassa olisi yhtäkään kuvaa.

        Läppärissäsi lienee kortinlukija ja jos ei ole niin marketeista ja tietokonekaupoista saat muutamalla kympillä.

        Osta nyt ainakin pari varakorttia, tuohon D5100 ei kannata yli 8G korttia ostaa koska on vaarallista, lähinnä ongelmien vuoksi, ladata liikaa kuvia samalle kortille. Jos tulee vika niin kaikki saattavat mennä.

        Itse puran päivittäin jos olen kuvannut jotain tapahtumaa kuvat läppärille ja bkp asemalle, silloin kamerassa on aina tilaa. Katsoin juuri 8G kortilta kun kuvaan samalla tavallisen jpg kuvan RAW:n rinnalle niin 8G:n mahtuu noin 270 kuvaa. Harvoin sitä päivittäin tuota määrää kuvaa joskaan matkoilla se ei ole mahdotontakaan.


      • Tapansa kullakin
        almatti kirjoitti:

        Mistäköhän mahdan saada kortinlukijan? Mutta siis kiitos. Olen kyllä yhdistänyt kameran usb kaapelilla koneelle, mutta kone ei näyttänyt että kamerassa olisi yhtäkään kuvaa.

        Jos tietokoneesi on vähänkään ajanmukainen eikä aivan riisutuinta mallia, niin siinä lienee yhdysrakenteinen kortinlukija parillekin korttityypille. Itselläni on n. 5- ja 1-vuotiaat läppärit ja 1½-vuotias pöytäkone, kaikki PC-arkkitehtuuria. Kaikista löytyy ainakin SD-kortin mentävä rakonen.

        Itselläni ei ole tapana yhdistää kameraa johdolla tietsikkaan siirtäessäni kuvia kamerasta tietokoneeseen, vaan nappaan muistikortin kamerasta ja tökkään sen jonkin koneeni kortinlukijaan.

        Ostin ensimmäisen digikamerani keväällä 2000. Sen muistikortti oli vielä kookkaampaa CF-tyyppiä eikä senhetkisissä PC-koneissani ollut vielä kortinlukijaa. Ostin samaan kauppaan kameran kanssa erillisen, USB-liitäntäisen kortinlukijan, joka ei ihmeitä maksanut. Kortin mukana tuli pienois-CD, jolle vekottimen ajuriohjelmat oli tallennettu. Jostakin syystä en saanut tuota kortinlukijaa koskaan toimimaan, joten sen kameran kuvat jouduin siirtämään kytkemällä kameran piuhalla tietsikkaan.


      • Tapansa kullakin kirjoitti:

        Jos tietokoneesi on vähänkään ajanmukainen eikä aivan riisutuinta mallia, niin siinä lienee yhdysrakenteinen kortinlukija parillekin korttityypille. Itselläni on n. 5- ja 1-vuotiaat läppärit ja 1½-vuotias pöytäkone, kaikki PC-arkkitehtuuria. Kaikista löytyy ainakin SD-kortin mentävä rakonen.

        Itselläni ei ole tapana yhdistää kameraa johdolla tietsikkaan siirtäessäni kuvia kamerasta tietokoneeseen, vaan nappaan muistikortin kamerasta ja tökkään sen jonkin koneeni kortinlukijaan.

        Ostin ensimmäisen digikamerani keväällä 2000. Sen muistikortti oli vielä kookkaampaa CF-tyyppiä eikä senhetkisissä PC-koneissani ollut vielä kortinlukijaa. Ostin samaan kauppaan kameran kanssa erillisen, USB-liitäntäisen kortinlukijan, joka ei ihmeitä maksanut. Kortin mukana tuli pienois-CD, jolle vekottimen ajuriohjelmat oli tallennettu. Jostakin syystä en saanut tuota kortinlukijaa koskaan toimimaan, joten sen kameran kuvat jouduin siirtämään kytkemällä kameran piuhalla tietsikkaan.

        Tulipa vielä mieleeni, hieman iäkkäämmässä pöytäkoneessani on kortinlukija joka osaa lukea vain alkuperäisiä SD kortteja joiden max koko on 2G eikä se suostu yhteistyöhön suurempien 4G, 8G tai 16G korttien kanssa suuremmista puhumattakaan vaan luen ne kortit joko läppärillä tai ulkoisella lukijallajotka noita SDHC ym. kortteja taitavat lukea.

        Kehitys on näissä merkeissä vallan rajua joten aina saa olla varuillaan.

        Sen sijaan kaksikorttisen kamerani (D300s) CF korttia osaavat kaikki lukea joskin se on kamerassa vain vara-asemana koska matkoilla läppärini ei osaa sitä suoraan lukea vaan joudun kytkemään ulkoisen lukulaitteen tarvittaessa.


    • kaupasta

      Mistäköhän mahdan saada kortinlukijan?
      —ihan jokaisesta alan kaupasta

    • Asko Raisiosta

      Silloin 10-15 vuotta sitten, kun kortit olivat 50-100 euroa, minä "herättelin" niitä tukkoon menneitä. Niitä kertyi tuolle naapurin kuvaliikkeen hepulle "takuista".
      Asia oli yksinkertaista. Piti olla riittävän tehokas mangeetti. Siihen kelpasi joskus irtonainen muuntaja, mutta paras mangeettipulssi oli starttimoottori. Sen kylkeen kun sinitarralla laittoi kortin ja starttasi, niin kyllä nollayksipitit lensi kyljelleen. Usein piti korttikin sitten kunnon lukijassa formatoida. Olympuksen SM sai joskus formatoitua neljästä kahdeksaan megaakin tärskyn jälkeen.
      Suhde oli onnistumisissa noin puolet. Eli jos pariakymmentä kiusasin, niin kymmenkunta niistä tui käyttööni kunnossa. Mulle kelpaamattomat korttimallit vein kuvaukolle jälleenmyyntiin.

    • almatti

      Kiitos kaikille, eiköhän noilla neuvoilla jotain tapahdu. Harmittaa vaan kun mä en oo mikään tekniikka nörtti eikä yksinkertasempaa tapaa taida löytyä.

    • Files

      Minulla joskus tulee samankaltainen ilmoitus Olympuksessa. Se tosin johtuu syystä tai toisesta siitä, kun siirrän kuvat koneelle ja samallapoistatan kuvat. Mikäli sen jälkeen en alusta korttia, tulee erroria.

      Toinen mahdollisuus on tuo kortin vahingoittuminen syystä tai toisesta.

      Pieni mahdollisuus on saada kuvat esiin, jos laittaa muistikortin suoraan tietokoneeseen, voi auttaa jos lataa kameran levykkeen tietokoneelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe