rutikuiva iho

känttyrä

Onko muilla iho (kasvot/vartalo) kuivunut merkittävästi vaihdevuosissa ja mikä on auttanut parhaiten? Minulla ei oikein auta mikään kosteusvoide kunnolla ja kala-allergisena jää hyvät rasvat saamatta sisäisesti. Esim. kalaöljykapseleita en pysty syömään. Oisko kellään vinkkejä lähinnä jostain öljykapseleista josta on saanut apua? Kiitollinen kaikista vastauksista!

20

840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäneito

Itse syön monivitamiinipillereitä multikalkkia. Rasvoja en juurikaan käytä, mutta hyvä öljy on ihan perinteinen kasvisöljy ( ruokaöljy) tai apteekista Ceridal....eli siis ihon pinnalle.
      Kasvoihin käytän perinteistä Niveaa, jonka todennut parhaammaksi:)

• kookos2

Mulla on tosi kuiva iho ollut aina, ja nyt vaihtareissa tietenkin kuivuu lisää, mutta kun aloin käyttää kookosmaitoa esim. rahkassa niin olen huomannut että iho ja hiukset voi tosi hyvin, siis sisäisesti kookosmaitoa. Ulkoisesti rasvaan ihoa kookosrasvalla ( on purkki ja sitä saa luontaistuotemyymälästä), ovat molemmat luonnontuotteita. Mulla on ainakin auttannut, kannattaa kokeilla. Tsemppiä

• känttyrä

Kiitos molemmille vinkeistä. Olen kuullut joskus kehuttavan Niveaa mutta en ole vielä kokeillut. Käytätkö ikäneito jotain Nivean Q10 tuotetta vai vaan tavallista päivä/yövoidetta? kookos2: tuo kookos-juttu on mulle uusi asia, mutta kuulostaa ihan järkevälle. Onko tuo kookosmaito makeaa, voiko sillä korvata tavallisen maidon vai onko liian rasvaista? Paljonko käytät sitä päivittäin?
      Lisääkin saa laittaa vinkkejä.

• kookos2

Kookosmaito on jos( pitää kookoksen mausta, kuten itse pidän) ei kauhean makeaa, käytän sitä esim. kun teen marjarahkaa laitan (purkin 2dl )rahkaa ja puolipurkkia kookosmaitoa, muuta ei tarvita, mutta ei sitä voi pelkästään maidon asemasta voi käyttää, mutta kerman asemasta kylläkin. Laitan sitä myös jos paistan lohta, niin sinne sekaan vaan kastikkeena. Minusta se rasva siinä on luonnonmukaista kookosrasvaa, kaupoissa on myös kevyt versioita joissa on lisätty lisäaineita, niitä ei kannata ostaa, mutta esim. Pirkalla on tuote jossa on omaa kookosrasvaa olikohan 75%. yleensä ostan sitä. Ei muuta kuin kokeileen, tulokset näkyvät 3kk kuluttua.

• Ulkoisesti oliiviölj

Tyrniöljy sisäisesti

• 5+2

Minulla mennyt todella pahaksi. Paras apu on ollut peseytymistottumusten muuttaminen, suihkussa käyn vain pari kertaa viikossa ja kasvoja en pese juuri ollenkaan, ja saunonkin vähemmällä peseytymisellä.

Sen olen huomannut, että maalla käydessäni kestän paremmin vettä, koska siellä tulee suoraan kaivosta, mutta täällä kaupungissa siis veden puhdistuksesta jäävät ainesosat ärsyttävät ja kuivattavat liikaa. Kesällä kuitenkin helpompaa, ilmassa kosteutta enemmän tai jotain muuta.

Tislatulla vedellä höyryttäminen auttaa pahimpaan hätään. Käytä vain yhtä ainetta kerrallaan, ärsytys voi johtua niistäkin, minulla on toiminut Ceridalin ihoöljy.

• känttyrä

kookos2: aion kokeilla tuota Pirkan kookosrasvaa...en muutenkaan välitä kevyt-tuotteista, etten menetä hyviä rasvoja. Kohtuus vaan pitää olla mielessä ettei kauheasti pääse paisumaan :) tässä iässä niitä liikakiloja ei enää kaipaa. Kiitos taas vastauksesta. Myös muille. Täältä netistä ne parhaat vinkit saa samoista vaivoista kärsineiltä.
      5 2: minä en käy saunassa enää ollenkaan, vaikka ennen olin kova saunoja. Mitkään rasvat ei enää vie sitä kuivuutta pois mikä saunan jälkeen tulee. Harmi. Kasvot puhdistan aina alkoholittomalla kasvovedellä kun olen huomannut saman tuosta hanavedestä kaupungissa. Olin pidemmän ajan Norjassa eräällä saarella ja vesi oli niin hyvää etten tarvinnut pahemmin rasvoja käytellä. Ilmakin siellä oli paljon kosteampaa tietenkin, kun saarella asuin. Totta on että kun hädissään kokeilee monia rasvoja, voi iho ärtyä ja kuivua lisää senkin takia. Aion nyt alkuun kokeilla rauhassa iholle tuota Niveaa jota kehuttiin ja kookosta sisäisesti. Mutta jos ei auta, niin seuraavaksi vois olla vuorossa tuo Ceridal.

• 5+2

En oikein ymmärrä miten pelkkä saunominen voisi kuivattaa ihoa, kosteuttaahan sen pitäisi. Itse aloin käyttämään suodatettua vettä löylyvetenä siinä vaiheessa kun kasvojen iho alkoi tulehtua pintakuivumisen takia, tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä.
      Nykyään käytän kasvojen puhdistukseen samaa ainetta kuin rasvaamiseen, sillä tavoin ainakin huomaa, jos itse aine ärsyttää. Paikallispesu ja kuivaharjaus silloin tällöin riittää päivittäin puhdistautumiseen, suihkutta saunominen vaatii hieman enemmän totuttelua. Joskus käytän infrapunalamppua saunan korvikkeena. Jokin kosteuttava superhyper-ärsyttämätön kasvovoide olisi tarpeen, en vaan jaksa enää kokeilla yhtäkään.

• reevitamiini

Multa (vaihdevuosi-ikäiseltä kyllä) löytyi todella alhainen D-vitamiinitaso verikokeessa. Syötyäni kuukauden reilusti D-vitamiinia myös ihon tolkuton kuivuminen loppui, vaikka on talvi, pakkasta ja kuiva huoneilmakin.

• känttyrä

5 2: Niin mulla vaan on, että saunan jälkeen oon oikea korppu, vaikka sen jälkeen rasvaisin itseäni useampaan kertaan. Ja en varmaan osaisi olla pesemättä itseäni suihkussa sen jälkeen. Nyt tuli tässä keskustellessa semmoinenkin mieleen, että jos rasvaisi itsensä perusvoiteella ennen saunaan menoa ja sen jälkeenhän se voide kävisi suihkussa pesuaineen sijasta. Eipä tuo ole aiemmin tullut mieleenkään, vaan suoraan hylkäsin saunomisen tuon ihon kuivumisen takia. Onko kukaan kokeillut? Tuo olikin hyvä vinkki puhdistaa kasvot samalla voiteella millä on kosteuttanut kasvojaan. Oisko tuo kasvovesi sittenkin yksi kuivuuden aiheuttaja, vaikka onkin alkoholiton?
      reevitamiini: Minäkin aloitin D-vitamiinin käytön pari kuukautta sitten...saattais iho olla vieläkin kuivempi jos ei käyttäisi. Luut siitä ainakin tykkää :)

• 5+2

Saattaa hyvinkin auttaa, ja voihan esimerkiksi hiuksia pestä pelkällä hoitoaineella. Itse laitan joskus rasvaa kantapäihin ennen suihkua, ne kun halkeilee niin pahasti, pesuainetta en käytä ollenkaan, ja sitä kai sanoo myös ihotautilääkärit, ettei ole välttämätöntä suihkussa, mutta tietenkin shampoota ja saippuaa muulloin peseytymiseen.

• Korppuuntuva

Minä kuulin kerran ainakin tuttavaltani, että hänen sukulaisensa oli juurikin käyttänyt saunan löylyssä kasvoillaan ainakin Bellavitaa, tätä perinnekauneusvoidetta. Kyllähän rasvainen voide ehkäisee liian kosteuden haihtumista iholta. Toimii siis samoin suojana, kuin pakkasella vanha kunnon Vitalis. :) Kyllä kai sitä voi koko kroppansakin voidella ja ainakin ne pahiten kuivuvat kohdat.

• känttyrä

Tosi hyviä kirjoituksia, kiitos! Vieläkin saa laittaa vinkkejä :)

• -n51-

itse olen saanut apua astaxanthin ja alpha lipoic asic kapseleista. Käytän vähemmän nyt kosteusvoiteita ja iho ollut paremmassa kunnossa kuin viime talvena. Tilaan jenkeistä kun paljon halvempia

• lll....

Hei! Kuivaihoiset kutiaako teillä selkä jä jalat jos ette rasvaa niiä ?mulla kauhea kutina millä saan loppumaan?

• urheauimari

Kun on rasvainen iho ja tukka niin sanotaan että mitä useammin pesee, sitä enenmmän rasvoittuu. Miksi kuiva iho ei toimisi samoin. Minulla on kuiva iho, joskus menee karheaksi. Saunon kerran viikossa ja liotan uimahallissa itseäni ainakin puoli tuntia. Sitten pesen karkealla sienellä ja mäntysuovalla tuhraten moneen kertaan joka paikasta. Kotona riisun ja rasvaan tavallisella kosteusvoiteella osan, kasvot yövoiteella ja jalat paksulla hunajavasellinipohjaisella voiteella ja panen sukat. Uskokaa tai älkää niin iho alkaa erittää rasvaa pelkästä säikähdyksestä. Lisäksi syön porkkana/avokaado/lanttu/herne/papu-sekoituksia kylmäpuristettua öljyä päälle lorauttaen ja syön 20 (onko yksikkö mikrogramma) D-vitamiiniä. Kalaa, lihaa ja jonkin verran maitoa. Jos pidän paussia tästä hoidostani, niin ihan kuin ihoon tulisi kuiva kalvo. Eli selvästi tällä ehkä poikkeuksellisella hoidollani pärjään paremmin, näin talvisin en pärjäisi millään kun vielä uin vähään likaisessa järvessä, jonka jälkeen on pakko piipahtaa suihkussa. Kokeilee ken uskaltaa!

• 7+1

Kokeilin Aqualan ihoöljyä, aivan erinomainen ja vaikuttaisi olevan jopa Ceridalia parempi, mutta mikä sopii kenellekin

• Musta kissa

Sama homma kuin tolla "reevitamiinilla". Multa löytyi ja todella alhainen D-vitamiiniarvo - ja myös kalkkiarvo. Syötyäni kuukauden 100 mikrogramaan D-vitamiinia päivässä iho parantui n. 80%:sti ja oli talvi ja lämmityskausikin vielä. Sitäpaitsi se paransi muutenkin oloa paljon.

• Toisnpäin

Minulla taas iho alkoi kuivumaan entistä enemmän kun lisäsin D-vitamiinia. Mitkään kosteusvoiteet eivät tehoa, Ceridal sentään edes hiukan. Epäilin jo kilpirauhasongelmaa mutta testitulokset olivat hyvät ja lääkäri tuumasi ettei voi johtua siitä.

• emmismä
        Toisnpäin kirjoitti:

Minulla taas iho alkoi kuivumaan entistä enemmän kun lisäsin D-vitamiinia. Mitkään kosteusvoiteet eivät tehoa, Ceridal sentään edes hiukan. Epäilin jo kilpirauhasongelmaa mutta testitulokset olivat hyvät ja lääkäri tuumasi ettei voi johtua siitä.

Kokemukseni mukaan apteekkirasvat ei auta minun kuivaa ihoani,tukkivat vaan huokoset. Itsellä käytössä Biothermin vartalovoide. Nivean öljysuihkuvaahto on myös hyvä.Kuivaharjaus,karhea pesusieni.
        Saunassa ei missään tapauksessa saisi olla mömmöt naamassa mielestäni,
        Kasvoja pitää hoitaa paljon parenmin vanhana, puhdistusmaito ja hyvät voiteet.
        Itselleni sopivia ovat Clarins,Lancome,Malu Wilz,Biotherm.Ihoa pitää myös kuoria, Phytomerilla on hyvä,rakeeton kuorinta.
        Vitamiinilisänä D.
        Kaikille ei kuitenkaan käy samat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3864
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2589
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      42
      2548
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2335
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      28
      2076
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1769
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1623
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      301
      1495
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1467
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1458
    Aihe