MS taudin toteamisen todennäköisyys MRI:stä?

kertokaa1

Nyt haluaisin asiallista tietoa siitä, kuinka todennäköisesti ms voidaan todeta pään magneettikuvauksella? Tiedän hyvin että voidaan tehdä myös kaularangan ja selän magneetti ja ottaa likvor näyte. Mutta jostain ketjusta löysin tiedon, että n. 5% ms tapauksista paljastuu vasta likvor tutkimuksessa. Jos oireet viittaavat siihen, että löydös pitäisi näkyä pään magneetista, kuinka suurella todennäköisyydellä ms tauti voidaan sulkea pelkällä pään magneettitutkimuksella?

Eli onko kellään tietoa asiasta ja lähteitä voi laittaa. Ei mitään pelotteluviestejä kiitos. Koska jos prosentuaalisesti suurella todennäköisyydellä ms löytyy pään magneetista, itse en jaksa lähteä lisätutkimuksiin.

8

5292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopa joo

      Jotenkin tunttuu, että aika kvyesti meinaat toimia. Eli tämän palstan pohjalta teet mielestäni, aika tärkeitä päätöksiä. Nämä kuviot eivät ole mielestäni täysin läpihuutojuttuja. Käväise ms-liiton sivuilla ja tutkaile vaikka harvinaisia neurologisia sairauksia. Luettelo on aika pitkä. Sitten tutki ms-taudin oireet. Minun mielstäni aika sotku koko homma. Voi olla, että tiedät ja tunnet nämä kuviot, mutta saattaapi joku palikka puuttuakin välistä.

    • Ainakaan minulle

      MS diagnoosia ei tehty kun se näy pään magneettitutkimuksessa. Satunnaisesti ilmenevät oireet ja likvori viittaa MS tautiin, mutta kun ei näy magneetissa niin ei diaknosoida eikä vaadi hoitoa.

      • toinen täällä

        Hei "Ainakaan minulle"!
        Mikä tilanteesi on nyt? Olen nimittäin samassa veneessä :(
        Neurologi sanoi, että on se varmaan, muttakun MRI on puhdas (likvor ei)


    • mm___3

      Minulle neurologi sanoi että pelkkä pään kuva on n.80-90% varma.

    • Aave

      Itselläni oli likvorissa arvot koholla ja magneetissa näkyi näitä plakkeja. Puolen vuoden päästä otettiin uudet kuvat ja niissä ei ollut tullut lisää muutoksia joten mitään ms-tautia ei ole. Siis että vaikka magneetista löytyisi jotain se ei heti tarkoita ms-tautia.

      • Mäsälainen

        Omalla kohdallani neurologi sanoi nähtyään pääni magneettikuvat, että 98 % varmuudella sairastan MS-tautia. Myöhemmin tulleet likvortulokset sekä 3 kuukauden päästä otetut uusintakuvat vahvistivat asian. Kuvat otettiin myös selkärangasta ja kaularangasta, mutta vain päässä oli silloin plakkeja.


    • tälläin täällä

      Itselläni magneettitutkimukset puhtaat mutta likvorissa selkeä löydös. En saa diagnoosia siltä pohjalta vaikka oireita onkin. Jos plakkeja ilmestyy voidaan diagnosoida MS.

    • MS 2009

      MS aiheuttaa plakkeja ja plakit näkyvät magneetttikuvista. 6kk päästä ensimmäisestä otetaa seurantakuva, josta pystytään arvioimaan kuinka ärhäkkä MS on. Diagnoosin varmentamiseksi otetaan myös selkäytimestä näyte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe