Tarttis löytää maisemakuvaukseen leveimmät mahdolliset näkymät. Runkona D3100 ja rahaa vähän, joten putki olisi käytetty. Mukana kuljetan vain 18-135 yleisputkeani joka nappaa järvimaisemasta liian pienen siivun.
Mitä suosittelisitte? Vaikea seurata myyntipalstoja kun ei oikein tiedä mitä hakee...
laajakulmaa metsästän
4
124
Vastaukset
- D7000:lla kuvaava
14-millistä Samyangia (kiinteä polttoväli) on kehuttu. Käsitarkenteinen. Onko ero 18–14 mm sitten riittävä?
Tokinan laajakulmazoomeilla (11–16 mm f/2.8) on myös vannoutuneet puolestapuhujansa. Valovoimaakin piisaa. Nikon-kiinnitys löytyy (kuten em. Samyangiinkin), mutta tarkennusautomatiikka vaatii osaavamman rungon kuin D3100 – pitäisi olla tarkennusmoottori rungossa! Nikonilla alkaen D90/D7000 jne.
Itse ostin vähän yli puoli vuotta sitten D3100:n kaveriksi Nikkorin 10–24-millisen f/3.5–4.5) käytettynä. Se on mekaanisesti vähän vaatimattomampi esitys kuin zoom-kertoimeltaan maltillisempi (mutta silti kalliimpi) 12–24 mm f/4. Optista suorituskykyä en pysty vertailemaan. Minun laajakulman tarpeeni tuo 10–24-millinen on täyttänyt oikein mukavasti, enkä haikaile menettämieni 550 euron perään. Lasille on paikka laukussani jatkossakin.
Runkona minulla on nyttemmin D7000, kun niitä joulun alla puoli-ilmaiseksi jaettiin. - J©B
”leveimmät mahdolliset ” lienee ns. kalansilmä.
Ehkä:
Samyang 8mm f/3.5 Aspherical IF
Esimerkkikuvia:
http://www.objektiivi.info/kuvat/samyang/8mm-f-3-5-aspherical-if-mc-fish-eye/523 18 mm on jo aika laajakulma, FX kennolla sen kulma on 74 ast. ja 10 mm optiikan 107 ast. Jos todella haluat laajakulmaa niin joku kalansilmä 8 ast. voisi sopia. Nuo perin laajat vain aiheuttavat kuvaan vääristymää. On ehkä parempi opetella tekemään panoraamoja.
Kroppikennollahan nuo asteluvut pienenevät huimasti.Edelliseen palatakseni, kroppikennon (DX) koko pitkän sivun osalta on noin 2/3 osaa kokokennosta (FX) Nikonilla joten noiden kulmien kokokin lienee pienentynyt samassa suhteessa eli 10 mm ja 107 ast. FX on vain noin 71 ast. DX vastaten siten 18 mm kulmaa FX kennolla. (taisi tulla sanotuksi aika vaikeasti?)
Edelleen hyvä panoraamaohjelma ratkaisee sinun maisemaongelmasi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211871
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1441788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671392Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511336
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065