Ahmimishäiriö(kö)

epätoivoinen

Olen lukioikäinen tyttö, ihan normaalipainoinen sellainen. Painoindeksikin on alle kahdenkymmenen. En tiedä saako tämä aikaan vain naurua ja vähättelyä, kun kerran olen ihan normaalipainoinen jne, mutta mun syöminen on karannut käsistä ihan täysin. Yritän pitää syömiseni säännöllisenä, niin ei tulisi syötyä niin paljon, mutta eihän se ihan suunnitelmien mukaan oo menny. Syön säännöllisesti, mutta aivan järkyttäviä annoksia ja välissä vielä napostelen. En uskalla edes ajatella kuinka paljon mulla menee herkkuja viikossa, karkkipusseja varmaan kaksi ja lisäksi vielä jäätelöä, keksiä, pullaa...nämä nyt esimerkkinä.
Aina on turvonnut ja täysi olo. Syöminen on jo vuoden ajan ollu mulle vähän liiankin suuri nautinto.
Urheilen säännöllisesti. Käyn lenkillä, salilla ja välillä zumbassa. Rakastan urheilua ja sitä tunnetta mikä siitä jälkeenpäin tulee. Mutta rakastan myös ruokaa, vähän liikaakin. Ahmimisesta vaan tulee jälkeenpäin ihan hirveä häviäjä olo ja välillä tekis mieli työntää sormet kurkkuun tai tehdä muuten vain jotain kamalaa itselleen, mutta en kuitenkaan tee sitä, onneksi.
Voiko tätä kutsua syömishäiriöksi? Pääpointtini kuitenkin oli, että haluaisin päästä irti tästä jatkuvasta ahmimisesta ja kaipaisin kipeästi neuvoja, sillä itse en ole lukuisista yrityksistä huolimatta tässä onnistunut... Äskenkin kävin tyhjentämässä jääkaappia aika ronskisti.
Kellään samanlaisia ongelmia?

8

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • epätoivoinen

      Eikö täällä tosiaan ole ketään muita ahmijaurheilijoita?

      • mminä

        mää kanssa urheilen ja syön tosi monipuolisesti, mutta välillä saan outoja ahmimiskohtauksia. Niissä syön kaiken mitä eteen sattuu, ja tää niinsanottu "kohtaus" kestää 10 min 30 min. Kukaan ei tietenkään ymmärrä (: olen 9 luokalla.Tyttö.


    • karnivoori

      Se on biologista nälkää, eli todellisuudessa syöt vähemmän kuin mitä kehosi haluaisi. Sitten se laittaa sellaisen kytkimen yleensä väsymyksen koittaessa päälle, että "syö kaikki se nyt heti umpeen, jonka multa pidätit ( älä mee nukkumaan vaan syö energiavajeeseesi)". Neuvoisin siis lisäämään päivittäisten ruokien kcal- ja ravintoainemäärää (lautasmalli ja min. 1500kcal), niin et koe ahmimiskohtauksia enää juurikaan. Kohtauksia tulee sittemmin pikemminkin väsymyksestä, jolloin himoaa jotain sokerista kun keho haluaa saada sitä energiaa jostain. Mutta perus ahmimishimo voi siis todellakin johtua puhtaasti liian vähäisestä syömisestäkin.

      Hoida siis tämä nyt ensinnäkin kuntoon, että syöt tasaisesti ja reilusti!

    • help?

      Aloittaja, vieläkö seuraat tätä keskustelua? Olen juuri samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä. Olen suht urheilullinen, lenkkeilen ahkerasti ja pyöräilen, mutta syöminen on karkaamassa pahasti käsistä. Tämän taustalla on anoreksia ja masennus. Ahmiminen alkaa mennä liiallisuuksiin, jopa 1-2 krt viikossa, isoja määriä... Kaipaisin kovasti vertaistukea, anyone? :(

      • chamakh

        Mullakin on samantyylinen ongelma. Käyn 2kertaa viikossa lenkillä, pelaan pesistä, pyöräilen, tanssin ja treenaan lihaksia. Syön yleensä terveellisesti, paljon kasviksia, kuituja, proteiineja jne. ja vain vähän herkkuja mutta 1-2kertaa viikossa minulle tulee hirmu ahmimiskohtaus ja syön hirveästi herkkuja! Mistä tälläinen johtuu?


      • lilac pompom
        chamakh kirjoitti:

        Mullakin on samantyylinen ongelma. Käyn 2kertaa viikossa lenkillä, pelaan pesistä, pyöräilen, tanssin ja treenaan lihaksia. Syön yleensä terveellisesti, paljon kasviksia, kuituja, proteiineja jne. ja vain vähän herkkuja mutta 1-2kertaa viikossa minulle tulee hirmu ahmimiskohtaus ja syön hirveästi herkkuja! Mistä tälläinen johtuu?

        energiavajeesta. kulutatte niin paljon enemmän kuin syötte, ja jossain vaiheessa kroppa alkaa vaatia paikkausta vajeeseen. vittumainen tosiasia. toinen mikä ainakin itelläni vaikuttaa on se, että kieltää itseltään tietyt ruoat, ja niihin tulee himo. jos kieltää kaiken, murunenkin on liikaa ja kun sen erehtyy tunkemaan suuhunsa, sama se meneeks koko pellillinen ja kaikki mitä kaapeista löytyy... joo ja ahmiminen helpotti pitkäksi aikaa, kun lopetin pakkoliikunnan, vaikka palasikin sitten takaisin.


    • help?

      Olen kokeillut laihduttaa/paastota -> ahmiminen
      Olen kokeillut syödä riittävästi, terveellisesti, monipuolisesti -> ahmin
      Olen kokeillut sallia itselle joka päivä vähän herkkuja -> ahmin

      En enää ymmärrä. Kolme päivää peräkkäin vain syönsyönsyön. Ei ole mitään järkeä.... En kestä itseäni.... Paino noussut 4 kiloa parin-kolmen viikon aikana..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe