Niin,yritän tässä lopettaa risperidonin käytön,se on vaan ongelmallista.Oon puhunut asiasta lääkärin kanssa eikä se suostunut lopetukseen vaan nosti annostusta,päätin siis lopettaa ihan yksin ilman lääkärin suostumusta,En halua syödä kyseistä lääkettä koska se tekee mut niin väsyneeksi,en jaksa tehdä mitään vaan haluan nukkua ja lihon vaan kun en jaksa lenkkeilläkään.Se vaan tekee musta ihan zombin,en kestä sitä.Mutta ongelmana on se etten saa nukuttua ilman sitä.Oon syönyt sitä jo kolme vuotta ja se auttoi uniongelmiin kun sellaisia oli,ilman sitä en saa nukuttua ja olen tosi levoton.Viime yönä nukuin neljä tuntia,tänä yönä en ole vielä nukkunut ja kello tulee kolme.Onko kenelläkään kokemusta kyseisen lääkkeen lopetuksesta,koska aloitte tottua olemaan ilman sitä?Taitaa olla vierotusoireita,hikoilen ja olo on suht kamala mutta eniten olen huolissani nukkumisesta,mikä siihen voisi auttaa?En haluaisi taas että en saa nukuttua kunnolla,joskus ongelma oli tosi paha ennen risperidonin käyttöä.Mikä lääke auttaisi nukkumiseen muttei tekisi jatkuvaa väsymystä?Melatoniinia oon kokeillut,ei se auta,imovanea käytin joskus mutta siihen jää kuulemma helposti koukkuun,onko totta?Pitäisi vaa saada unirytmi tasaiseksi.
Risperidonin lopetus itse
22
8166
Vastaukset
- miksi jatkat
Jos sinulla ei ole mielisairautta, ei lääkäri voi pakottaa syömään lääkkeitä.
- 2+6
Ei kai lääkäri voi pakottaa ketään syömään mitään lääkettä, oli 'mielisairaus' tai ei?!?
- t4wt4
Kyllä voi , ne injektiot ..
- kiikissä.ollaan
Lääkkeitten syöminen on usein ehto sairaslomakorvauksen tai kuntoutustuen saannille. Tarkistetaan labratutkimuksilla, onko lääkettä veressä.
Kun kerran kyseisen lääkkeen aloittaa, niin lopetus ei oikein onnistu, koska lääke tuhoaa aivoista vireys/nukkumis keskuksen, jolloin uni tulee vain jatkamalla lääkkeen käyttöä koko loppuikä. Imovane, Stella, Stilnoct ovat ihan hyviä lääkkeitä nukkumiseen ja niistä pääsee helposti eroon, ilman mitään ongelmia.
Kokeile vielä melatoniinia, 5-htp, Mirtazapinia nukkumiseen. - Sukella mun silmään
Mulla ei juuri risperidonista ole kokemusta, mutta muista neurolepteista kyllä. Lopetin kanssa itsekseni (mikä pelasti terveyteni!), mutta lopettaessa vaikea unettomuus oli oli sivuoireena. Sitä kesti pari viikkoa, mutta pikkuhiljaa aivot alkoivat tottua ettei neurolepteja tullut antamaan unta.
Ilman lääkkeitä en sitä kahta viikkoa olisi selvinnyt hulluksi tulematta, joten käytin toki bentsoja, melatoniinia ym. unettomuuteen. Ihan hyvin voit imovanea käyttää sen pari kolme viikkoa siihen. Ei se riippuvuus synny siihen kovin helposti ja niinkin vähäisestä käytöstä aiheutuneesta mahdollisesta riippuvuudesta on helppo irroittautua.
Toi karmeilla riippuvuusoireilla pelottelu pätee lähinnä pitkään ja suurilla annoksia bentsoja ja sen kaltaisia aineita käyttäneitä. - hj,g5
Ymmärrän tahtosi lopettaa lääkkeen täysin, olin itsekkin samassa tilanteessa kun söin neuroleptejä. Ei ihmistä ole luotu kestämään niiden haittoja ja sivuvaikutuksia, mutta ei myöskään niiden lopettamisesta aiheutuvia psykoottisia oireita. Neuroleptien lopettaminen on lähes aina erittäin vaikeaa ihmiselle ja aivoille, pahinta mitä voi tehdä on luulla että selviää ilman vieroitusoireita ja lopettaa suoraan. Yritin itse lopettaa lääkkeeni monta kertaa kunnes opin ettei niistä ole pääseminen muuta kuin hitaasti ja mieluiten ammattihenkilön avustuksella. Tuo pitkä käyttöaikasi on juuri ongelma, mitä pitempään on käyttänyt sitä vaikeampi aina lopettaa. Hae oikeasti lääkärin apua lopettamiseen, tarvitset aina heille pätevän syyn lopetukseen koska lähes kaikki neuroleptien määrääjät ovat jäärääpäitä.
Jos et saa lääkäriltäsi lupaa lopettamiseen niin yritä mieluummin keskustella lääkkeen vaihdosta, tällöinhän lääke tulee lopettaa asteittain muutenkin joten niinhän siitä pääsisi eroon eikä sinun itsesi ole pakko aloittaa uutta lääkitystä. - NeuvojaX
Niin elikkä vähennä ensin lääkkeen annostusta vaikka puoleen. Älä lopeta kuin seinään. Jos lääkäri ei suostu lopettamiseen, puolita tablettisi (mikäli et saa sitä injektiona) ja jatka sitä jonkin aikaa ja vasta sitten lopeta kokonaan välttääksesi pahimmat vieroitusoireet.
- dfhh67
Pelkkä puolitus ei riitä vaan lääkkeen syömistä pitäisi jatkaa kunnes ollaan asteittain jatkettu pieniin osiin. Itse jatkoin murusiin asti ja silti sain lopetuksen jälkeen karseita oireita.
- *v*
dfhh67 kirjoitti:
Pelkkä puolitus ei riitä vaan lääkkeen syömistä pitäisi jatkaa kunnes ollaan asteittain jatkettu pieniin osiin. Itse jatkoin murusiin asti ja silti sain lopetuksen jälkeen karseita oireita.
Itse myös lopetin Risperdalin hyvin hitaasti. Jaoin otettavaa tablettia pikkuhiljaa pienemmäksi ja pienemmäksi. 1 tbl -> 3/4 -> 2/4 -> 1/4 (ehkä jopa vieläkin pienempiin paloihin jaoin). Sekä pidin tarkoituksella yhden päivän siellä täällä vapaata tabletista kokonaan. Taisin tehdä näin suunnilleen 1kk ajan.
Itse selvisin kuitenkin ilman mitään havaittavia fyysisiä vieroitusoireita. Ainoastaan, en tiedä johtuuko mitenkään lääkkeestä, mutta nykyään muisti tuntuu temppuilevan. Työmuistista tippuu asioita tuon tuosta.
- risperidon
No nyt en oo kolmeen päivään ottanut risperidonia,olo on jo parempi vaikka välillä tulee kamalia vilunväreitä ja hikoiluttaa.Mutta parempaan päin jo menossa ja sain viime yönä jopa nukuttua!Ensimmäisenä yönä nukuin tosiaan neljä tuntia,seuraavana enää puoltoista tuntia mutta viime yönä nukuin 12 tuntia,mä en voi uskoa todeksi että vuosien risperidonin käytön jälkeen sain taas nukuttua ilman sitä:) Ehkä tämä tästä lutviutuu,luulin kyllä lopettamista vaikeammaksi.
- risperidon
Nyt on mennyt tosi hyvin ilman risperidonia,ihan uskomattoman hyvä tunne:) Ainoo ongelma mullakin tuntuu olevan toi huonomuistisuus,ennekin oli suht huono muisti mutta tuntuu nyt kun olisi huonompi,onko yleistäkin,voiko se vielä parantua?
- Ripperidoni
Tiedäthän, että seinään lopettamisesta voi seurata hankalia vieroitusoireita. Oireet eivät aina ala vasta kuin muutamien viikkojen jälkeen, erittäin yksilöllistä. Mielialalääkityksen vähentäminen ja poistaminen on lähes poikkeuksetta aina hyvä ratkaisu oman terveyden ja elämänlaadun kannalta. Se kannattaa vain tehdä rauhallisesti asteittain. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Niin ja huonomuistisuus on ainakin tyypillinen haittavaikutus kaikille mielialalääkkeille.
- hjkll..
Kuinka suurta annosta Risperidonia söit? Minä olen syönyt noin 4 vuotta Risperidonia,ja sitä on asteittain vähennetty.Mutta lääkäri on sitä mieltä,että minun täytyisi syödä sitä 1 mg lopunikääni.En usko sitä diagnoosia,mikä minusta on tehty. Minulla on kyllä ollut useita psykooseja nuoruudessa,ja nyt vanhempana 23 vuoden tauon jälkeen kaksi psykoosia.Kaikki psykoosit ovat johtuneet elämäntilanteesta,ja akuuteista tilanteista pääasiassa ihmissuhteissa. Nyt voin hyvin,ja Risperidonia on usean kerran vähennetty,eikä ole ollut enää psykoosiin meno oireita.Lääke on kuitenkin todella kauhea,ja haluan siitä eroon lopullisesti. Yritän itse lopettaa sitä parhaillaan.Olen puolittanut sen ensin,ja nyt olen senkin puolittanut.Onko muitakin,jotka ovat päässeet Risperidonista eroon usean vuoden käytön jälkeen,ja palautuneet normaaliin olotilaan?
- Ripperidoni
"Mutta lääkäri on sitä mieltä,että minun täytyisi syödä sitä 1 mg lopunikääni."
Sinua tuntemattakin rohkenen sanoa, että tässä asiassa lekurisi puhuu hevon p*****. Hänellä ei voi olla mitään järkeviä perusteluita tähän.
"En usko sitä diagnoosia,mikä minusta on tehty."
Tämä ei ole ihme. Psykiatriassa kaikki diagnoosit ovat subjektiivisia, joten se onko niillä substanssia yhtään sen enempää kuin lasten leikkikentällä kuulluissa "Hullu!"-huudoissa on kiisteltävissä olevaa.
"Lääke on kuitenkin todella kauhea,ja haluan siitä eroon lopullisesti."
Tsemppiä vieroitukseen! Kuten itse kerroit, psykoosijaksosi olivat seurausta elämänmyllerryksistä? Eihän kaikkiin elämän vastoinkäymisiin voi nappia ottaa, asia, jonka psykiatrit niin mielellään unohtavat. Risperidonin riskit ajavat varmasti saavutettavien hyötyjen ohi. Kannattaa muuten hakea lisää tietoa neuroleptien vieroituksesta netistä. Satavarmasti löytyy paljon vinkkejä ja vertaistukea. - Anonyymi
Psykoosi ei ole mitään muuta kuin ahdistuksesta, stressistä , ulkoisista tekijöistä johtuva kommunikaatio ongelma sekä tilapäinen kykenemättömyys prosessoida informaatiota. Google - Keroputaan mielisairaalan avoimen dialogin malli hoitaa 83% psykooseista ilman psykoosi lääkkeitä .. lääkärit eivät halua tätä tosiasiaa hyväksyä ja edelleen lääkärit eivät halua että heitä arvostellaan minut on suljettu Suomessa kerran tahdosta riippumattomaan hoitoon kun uhkasin valittaa huonosta hoidosta ja kirjoittaa kirjan ja Yhdysvalloissa minut suljettiin pakkohoitoon kun kerron suomalaisista hoito tutkimuksista että bipolaar tieto on länsimaissa esiintyvä tstui j ei esiinny kulttuureissa joissa omistus on kollektiivista j elämän tapa kiireetöntä kuten keräilijä mestsästäjä yms heimo kulttuurit - ja vielä varmistin kolmansista osapuolilta että näin tapahtuu jos puhun kuten minä. Facebook.com/tuomas.karjalainen.96
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psykoosi ei ole mitään muuta kuin ahdistuksesta, stressistä , ulkoisista tekijöistä johtuva kommunikaatio ongelma sekä tilapäinen kykenemättömyys prosessoida informaatiota. Google - Keroputaan mielisairaalan avoimen dialogin malli hoitaa 83% psykooseista ilman psykoosi lääkkeitä .. lääkärit eivät halua tätä tosiasiaa hyväksyä ja edelleen lääkärit eivät halua että heitä arvostellaan minut on suljettu Suomessa kerran tahdosta riippumattomaan hoitoon kun uhkasin valittaa huonosta hoidosta ja kirjoittaa kirjan ja Yhdysvalloissa minut suljettiin pakkohoitoon kun kerron suomalaisista hoito tutkimuksista että bipolaar tieto on länsimaissa esiintyvä tstui j ei esiinny kulttuureissa joissa omistus on kollektiivista j elämän tapa kiireetöntä kuten keräilijä mestsästäjä yms heimo kulttuurit - ja vielä varmistin kolmansista osapuolilta että näin tapahtuu jos puhun kuten minä. Facebook.com/tuomas.karjalainen.96
No pitäskö se kirja sitten kirjottaa, eikä tuhlata aikaa täällä?
- risperidon
No siihen tää meni että kun asun asuntolassa,hoitajat sai selville etten syöny risperidonia,ehdin olla kaks viikkoo syömättä sitä.Oon siitä asti jankuttanu lääkärille et haluun lopettaa sen käytön mut viel ei oo onnistunu.Oon käyny muutaman kerran psykologillaki ja pitäis sen ja jonkun toisen lääkärin kans pitää palaveri ja puhel lääkityksestäki.Kattellaan ny miten tässä käy..
- hjkll..
Niin ne psykoosit olivat seurausta todellakin elämän myllerryksistä.Onhan minulla alttius psykooseihin,koska olen niihin mennyt,mutta ei ilman todella poikkeavaa stressiä. En halua syödä psykoosilääkettä etukäteen sitä varten,jos elämään tulee ehkä kymmenen vuoden kuluttua kriisitilanne.Normaalista elämän stressistä en mene psykoosiin. Ja niin kuin sanoin,niin tämä lääke on painajaismainen. Olo on kaukana normaalista.Ja erotan kyllä,mikä on sairautta,ja mikä on lääkkeen aiheuttamaa pahoinvointia.Kiinnostaisi tietää,kuinka muut,jotkaovat syöneet pidemmän aikaa Risperidonia,ovat päässeet siitä irti,ja miltä olo on tuntunut sen jälkeen.
- crazycow
ite söin kolmisen vuotta risperidolia. unohdin viikko sitten muutamana päivänä lääkkeet. sillon päätin et kokeilen olla kokonaan ilman. sivuoireita ei oo muuta ku nukkuminen on huonoa. tosin se on ollut kyllä lääkkeenkin aikana. nyt olen taas oma itseni mitä olin ennen lääkitystä
- pakko_jaksaa
Pari kuukautta ilman. Nyt olen nukkunut kahtena kolmena yönä kunnolla - jopa yli viisi tuntia.
Alkuun käytin Imovanea. Ei oikeastaan vaikuta nukkumiseen. Jos ei nuku, niin ei nuku Imovanellakaan.
Apuna oli myös Mirtazapin. Enpä tiedä, miten se auttaisi nukkumista. Pahoja unia. Pöljän olon se tekee. Tyhmentää. Lopettaminen tekee tosi keljun olon.
Nyt olen lopettanut kaikki lääkkeet. Verenpainelääkityksenkin, paineet normaalit.
Ehkä tämä tästä.
Risperidon ei juurikaan auttanut minua. Alkuun ei edes nukuttanut. Sitten aloin nukkua ympäripyöreitä päiviä, vaikka annosta laskettiin. Päätin lopettaa kokonaan.
Risperidon aiheutti kovia lihaskipuja. Lihasheikkoutta. Tärinään. Kieli alkoi kiertää suussa. Verenpaineen laskua. Sydämen tykytystä. Muistamattomuutta. Apaattisuutta. Ponnettomuutta. Ahdistusta. Pelokkuutta. Itsensä kanssa kiukuttelua, riistaisuutta. Hiustenlähtöä. Paino pysyi kurissa.
Luultavammin aika olisi auttanut paremmin kuin lääke. Luulen, että nyt samassa ajassa ilman lääkettä olisin paremmassa kunnossa. Ehkä elämäniloa olisi vähän jäljellä. Nyt ei ole kuin toivottomuutta ja tunne pakko vaan jaksaa.- Anonyymi
Toivottavasti jaksoit. Itsellä lääkkeen lopetus edessä, risperidonia olen syönyt nyt tasan vuoden, 3-4mg päivässä. Paino on noussut 30kg ja lähimuisti kadonnut. Psykoottinen masennus on tullut jäädäkseen. Olisin mieluummin hypomaniassa kuin näin. Vihaan sitä tunnetta, kun en pysty puhumaan mistään tai kommentoimaan mitään mihinkään. Olen todella jähmeä, mutta lääke kyllä helpotti oloani; olin ollut pahassa psyykoosissa vuoden, eikä sieltä oltaisi tultu pois ilman lääkettä. Prolaktiiniarvot ovat myös päin helvettiä; maidonnousu ei ole kivaa. Olen ihan todella väsynyt, en jaksa käydä edes työpajalla. Nukun 12h päivässä. Abilify helpottaisi oloa, tiedän sen, syön sitä iltaisin 5mg (lääkärin luvalla) koska unohdan syödä 10mg aamuisin. Motivaatio kaikkeen paitsi ruuanlaittoon ja pyykkäämiseen puuttuu. Sivuhuomiona, en ole jaksanut vuosiin tehdä ruokaa, mutta nyt jaksan; olen kuukauden päivät syönyt vain 3mg risperidonia. Abilifytä söin osastolla 20mg 2kk ajan. Näiden lisäksi mulla menee lamotrigin 200mg, sitä olisi kuulemma varaa vielä nostaa. Jee jee, en osaa enkä jaksa enää kirjoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559