Ennen. Moni ei lue tätä, koska me ennen olemme vähimmistö. Minä en osta enkä myy asuntoja enää. Tämä maailma on mennyt ihmeelliseksi. Kun ostat asuntoa sinulla täytyisi olla erittäin hyvä asiantuntemus nykypäivän rakennusmenetelmistä, rakennusmateriaaleista lainsäädännöistä, kymmenistä jo säädetyistä ja kymmenistä, jotka on tulossa ym. ym. Minulla ei yksinkertasesti riitä aikaa kun on muutakin tekemistä. Vielä pahempi kun alat myymään sitä asuntoa, josta et ollut ostohetkellä jyvällä kaikista mahdollisista vioista ja virheistä josta sinnikkyydelläsi olisit saanut rahaa vaikka kuinka eri lainsäädäntöjen perusteella. Joudut siis myymään tappiolla, koska seuraava ostaja voi repiä seinät ja lattiat irti ja tutkia kaikki mahdolliset viaksi luokiteltavat myyjällä korvattaviksi. Kuka ne viat on alunperin aiheuttanut? Suunnittelijat, materiaalien valmistajat, rakennuttajat, alihankkijat ym. ym. Nekö? Mikä heidän osuus on? Ei mikään. Mutta sinä myyjä-raukka saat koko armejan kimppuusi ja syyt niskoillesi vain siksi että erehdyit ostamaan asunnon ja olet siksi vastuussa kaikesta. Ehei, minä asun jatkossa vuokralla ja elän onnellisesti ja kiitän Luojaani että katto on pään päällä.
Uusavuttomat vallassa.
1
137
Vastaukset
- Hiljattain muuttanut
Onhan se kieltämättä vähän epäreilua, että esimerkiksi rakennusvirheen vuoksi syntyneestä vesivahingosta (tms.) vastuuseen joutuu se, joka asunnon on viimeksi myynyt, jos talo on tarpeeksi vanha. Kymmeniä vuosia vanhan asunnon rakentajia ei enää saada vastuuseen, mutta uusi omistaja voi laskuttaa vioista, joista myyjä
a) ei ole ollut tietoinen, koska ne ovat tulleet esille vasta hänen muutettuaan
b) ei voi mitenkään olla vastuussa, koska ei ole ollut niitä aiheuttamassa.
Lakia pitäisi muuttaa niin, että rakennusvirheistä vastaisi taloyhtiö siinä vaiheessa, kun rakentajan vastuu lakkaa, koska taloyhtiö on rakennuksen viime kädessä hyväksynyt sellaisena kuin se on ollut valmistuessaan.
Omasta muutostani (50 vuotta vanhasta talosta) on vielä alle kaksi vuotta, joten hiukan saa jännittää, mahtaako uusi asukas löytää rakenteista vikoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272830Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän302370- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542209Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211822Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901686Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1021622- 3061525
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm141436- 1331428