Mikä tekee toisista suositumman kuin toisista?

Sara76

Toiset kerää ihmisiä ympärilleen, saavat ystäviä ja ovat suosittuja joukossa kuin joukossa. Toiset taas ei pääse ns. piireihin eivätkä saa uusia ystäviä vaikka haluaisivat ja yrittäisivät. Minä kuulun tähän jälkimmäiseen.

Olen luonteeltani aika ujo, hiljainenkin ja varovainen. Tekeekö se ihmisestä sellaisen, ettei siihen haluta eikä kannatakaan tutustua?
Toki myönnän, että voi se olla vaikeeakin. Ehkä me annamme itsestämme tahtomattamme kuvan, ettemme halua olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Mutta sitten kun ryhmään pääsee mukaan, niin miksi olo on aina ei-tervetullut. Tuntuu siltä, että kukaan ei edes kiinnitä huomiota että olen mukana. Puhutaan päälle, keskeytetään eikä kukaan kysy mielipidettäni tai muuten kysele kuulumisiani.

Minulla ei juurikaan ystäviä ole. Kaikki ne ihmiset, joihin olen elämäni aikana tutustunut; kaverustunut ja muutamaan jopa ystävystynyt, ovat jossain vaiheessa kaikoneet elämästäni. He ovat saaneet uusia ystäviä, eikä minulle enää ole tilaa.
Enkä oikein osaa uusiinkaan ihmisiin tutustua. Naapurustossa on oma pieni sisäpiiri, johon ei tällaisella hiljaisella takapenkin taavetilla ole tilaa. Eikä kukaan halua tutustuakaan minuun.

Tervehdin aina naapureita, koetan jäädä juttusille tilaisuuden tullen mutta eivät nämä tilanteet koskaan johda mihinkään sen enempään.
Pari kaveria minulla on, joihin pidän yhteyttä aina välillä; pyydän välillä lenkille, kutsun kylään, laitan tekstiviestejä ja kyselen kuulumisia. Mutta koskaan ei minuunpäin olla yhteydessä. Koskaan ei minua kysytä lenkille, iltaa istumaan saati soiteta… Ainoastaan lahjakoneeksi kelpuutetaan; kummilapseni syntymäpäivänä sekä jouluna.

Vaikka olenkin hiljainen ja aika varovainen ihmisten suhteen, niin en omasta mielestäni nyt niin vastenmielinen ole.
Olen hoikka, ihan tavallisen näköinen äiti-ihminen. Pukeudun muodikkaasti ja pidän hygieniastani huolen. Enkä juoruile ja puhu ihmisistä pahaa. Viihdyn kotona, en ole mikään rämäpää. Käyn töissä ja teen normaalit kotiaskareet siinä missä muutkin. Ehkä minä vaan sitten olen niin tylsä persoona, ettei minusta kukaan saa mitään irti.

Mukavaa olisi, jos joku aina silloin tällöin tulisi, vaikka yllättäenkin ovelleni, pyytäisi lenkille tai ihan mitä vaan. Sanoisi vaikka että keitäppäs nyt teet niin rupatellaan. Mutta ei, en kelpaa edes tähän.

16

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ok kuten muutkin

Kyllä kelpaat ja hyvin, oikein olisit kiva ystävä niinkuin useimmat ovat (ei puhu pahaa toisista paitsi kuten valittamalla heistä niinkuin sinäkin nyt ). Mutta tee se aloite itse, koska muut voivat myös epäillä, ettet sinä halua olla heidän kanssaan. Tutki antamaasi vaikutelmaa minkälaisen käsityksen saisit itse itsestäsi, jos katsot käytöstäsi ulkopuolelta. Mitä ajattelet=ajattelet ettet kelpaa=viestität sitä=et kelpaa. Tilanteen voi muuttaa, mutta se vaatii itsetutkiskelua.

Itse viihdyn oikein hyvin yksinkin, mutta ystäviä on. Heistä jokainen on sellainen, että meillä on ainakin jokin yhteinen kiinnostuksen kohde ja puheenaihe. Jos kiinnostukset ja luonteet menevät kovasti ristiin, niin ettei synkkaa, niin silloin olisi vaikeampi olla ystävä ja en yrittäisikään olla.

• Näkemys1

Omassa ystäväporukassani on pari samanlaista ja heille on vähäsanaisuuden vuoksi hankala keskustella. Jos kysyn jotain, vastaus tulee parilla sanalla, eikä he kysy mitään takaisin. Keskustelu tuntuu työläältä ja raskaalta, koska he eivät anna itsestään mitään. Ihmiset kiinnostuvat ja tykkäävät jos esim. jaat mielipiteitäsi tai ongelmiasi heille, että keskustelu menee pintaa syvemmälle ja on siten kiinnostavampaa. Saa olla ujo, mutta täytyy jotenkin pystyä keskustelemaan ja avautumaan. Toinen ongelma on, jos elämä on yksinkertaisesti niin tylsää. Toinen samanlainen henkilö ei tee elämässään muuta kuin opiskele ja kun kysyn kuulumisia niin vastaus on aina sama ja ennalta arvattava, lueskelen tenttiin, opiskelen, luen, olin vaan koulussa. Ei viitsi enää kysyä, koska rehellisesti sanottuna ei enää kiinnosta kuulla samaa, minkä olen kuullut jo sen 20 kertaa.

• gadgsdgsagd

Minusta taas tuntuu, että jos toinen ei halua tavata ja viettää aikaa kanssani, niin ei minun tee edes mieli kovin paljoa yrittää väkisin jutella. Toinen luultavasti sitten ajattelee sen päinvastoin, että "no kun se ei juttele niin en halua tavatakaan". Mutta mistä jutella kun ei ole yhteisiä kokemuksia jne.? Ärsyttää tuommoinen.

• Anne76

Moi Sara76,
      missäpäin Suomea asut? Minusta kirjoituksesi oli kiinnostava. Olis kiva jutella enemmänkin.

• fsggg

Jos pyytäisin sinua kuvailemaan käytöstäsi esimerkiksi koulussa, ja pyytäisin myös luokkakaveriasi, kuvauksenne olisivat aivan erilaiset.

Sinä voisit sanoa, että yrität osallistua heidän keskusteluihin, ja naurat heidän vitseilleen, ja roikut heidän mukanaan, tjs mitäikinä sanotkaan.

Mutta luokkalaisesi voisikin taas sanoa aivan päinvastaisen näkökulman, mitä sinä et koskaan ole edes ajatellut välttämättä. Kuten esimerkiksi hän saattaa nähdä tilanteen eri tavalla, kuten esimerkiksi jotenkin näin: että kuuntelet yksin musiikkia, ruokailetkin yksin, tai jotain muuta. Fakta on kuitenkin se, että jotain he näkevät sinussa, mitä sinä et näe.

On paha, melkeinpä mahdotonta sanoa ihmistä tuntematta, missä on vika. Ja jos tietäisimme vian, voi olla että korjattavaa olisi erittäin paljon. Tai ehkei niinkään paljon, mutta edessä olisi joka tapauksessa iso urakka, kun ihmisluonnetta koitetaan muuttaa.

• wfg

On vaikea tutustua ihmiseen, joka ei puhu, juttele, keskustele muuten kuin välttämättömimmät. Miten toisen ajatuksiin voisi tutustua?

• Yhteenkuuluvuuttakaipaav

Sara, mulla on aina ollut samanlainen ongelma. Ehkä ei ihan niin paha, koska on sentään joitakin, jotka pitävät yhteyttä minuunkin päin. Mutta aina on ollut niin, koulussa ja työpaikoilla, että en oikein kuulu porukkaan. Esimerkiksi työmatkoilla illalla kollegat soittelevat toisilleen ja pyytävät lenkille tai kaljalle. Muttei kukaan minua koskaan muista. Kelpaan kyllä porukkaan jos menen mutta tuntuu pahalta kun kenellekään ei tunnu olevan väliä olenko porukassa vai en. Jos joku toinen puuttuu, niin hänelle kyllä soitellaan. En ole kovin hiljainen tai koko ajan suuna päänä. Yleensä (omasta mielestäni)pystyn mukautumaan tilanteeseen. Small talkin vieraiden kanssa kyllä koen hankalaksi. Olisi ihanaa jos olisi ystäväpiiri joka kutsuisi illanistujaisiin ja piipahtelisi kylään ja kutsuisi vappujuhliin. En usko, että tilanteeni tulee koskaan muuttumaan, koska en tiedä miten minun itseni pitäisi muuttua. Kuten sinäkin Sara, olen hoikka ja hyvän näköiseksikin minua monet sanovat. Olen huumorintajuinen ja autan mielelläni muita. Mutta minussa täytyy olla joku vika, jota en itse kykene näkemään. Sitä vikaa olen etsinyt jo 40 vuotta.

• yhteenkuuluvuuttakaipaav
        Yhteenkuuluvuuttakaipaav kirjoitti:

Sara, mulla on aina ollut samanlainen ongelma. Ehkä ei ihan niin paha, koska on sentään joitakin, jotka pitävät yhteyttä minuunkin päin. Mutta aina on ollut niin, koulussa ja työpaikoilla, että en oikein kuulu porukkaan. Esimerkiksi työmatkoilla illalla kollegat soittelevat toisilleen ja pyytävät lenkille tai kaljalle. Muttei kukaan minua koskaan muista. Kelpaan kyllä porukkaan jos menen mutta tuntuu pahalta kun kenellekään ei tunnu olevan väliä olenko porukassa vai en. Jos joku toinen puuttuu, niin hänelle kyllä soitellaan. En ole kovin hiljainen tai koko ajan suuna päänä. Yleensä (omasta mielestäni)pystyn mukautumaan tilanteeseen. Small talkin vieraiden kanssa kyllä koen hankalaksi. Olisi ihanaa jos olisi ystäväpiiri joka kutsuisi illanistujaisiin ja piipahtelisi kylään ja kutsuisi vappujuhliin. En usko, että tilanteeni tulee koskaan muuttumaan, koska en tiedä miten minun itseni pitäisi muuttua. Kuten sinäkin Sara, olen hoikka ja hyvän näköiseksikin minua monet sanovat. Olen huumorintajuinen ja autan mielelläni muita. Mutta minussa täytyy olla joku vika, jota en itse kykene näkemään. Sitä vikaa olen etsinyt jo 40 vuotta.

Itselleni ei kyllä ole väliä onko ystävä hoikka vai lihava tai siltä väliltä. Mutta joihinkin se kuitenkin vaikuttaa. Siksi mainitsin typerästi olevani hoikka... Yritin kai sanoa, että ulkonäköni ei pitäisi vaikuttaa asiaan ainakaan...

• Grete-Liis

Hei Sara, kuulostaa tutulta. Opiskeluporukoissa ja työpaikoilla tuntuu aina, etten oikeen kuulu joukkoon. Kun yritän porukassa sanoa jotakin, kukaan ei kuuntele tai joku alkaa puhua päälle. Tuntuu, etteivät mielipiteeni kiinnosta ketään. Sitten melkeen olenkin mieluummin vaan hiljaa.
      On minulla muutama kaveri, mutta yleensä minä olen se joka ensimmäisenä ottaa yhteyttä. Väkisinkin sitä miettii mikä minussa on vikana..

• Valvoja

Kyllä tuntuu paljon olevan ihmisiä, joilla saman kaltaisia ongelmia kuin minulla(viestiketju "ystävyyden loppu"). Ulkonäkö ihan tavallinen. En ole mikään ujo. Juttelen niitä näitä tapaamieni ihmisten kanssa töissä ja harrastuksissa. Kuitenkaan en ole ystävyyssuhdetta saanut aikaiseksi(tai olisin ehkä saanut tämän yhden kanssa, jos en olisi avoimuudellani mokannut asiaa).

Ystävän päivä meni vitutuksen kanssa. Lopputulos oli niin kuin ennalta arvasin: ei puheluita, ei textareita, ei kortteja, ei kirjeitä eikä s-postiakaan.

Minullakin pyörii mielessä ajatus mikä vialla? Tai kyllä minä ehkä tiedän syyn: Kun ei ole kokemusta ystävyyssuhteesta ja sellaisen luomisesta niin ei sitten kykene sellaista hankkimaan. Ja jos joku sitten tarjoaa ystävyyttä niin näenkö sitä?Pitäisi olla jokin "tunto aisti", joka kertoisi miten ketäkin lähestyisi. Kelle minun huumori on liian rankkaa. Ketä ei kiinnosta liian nörtit jutut. Joillakin ihmisillä taitaa olla luontainen vaisto miten kenenkin kanssa menetellään. He ovat sitten sosiaalisia menestyjiä. Voiko minusta tulla sellainen? Ainakin tästä katkeroitumisesta ja masennuksesta pitäisi päästä eroon. Nyt olen pyörinyt noidankehässä liian kauan...

• Jotain pitäisi tehdä

Meidän "samanlaisten" pitäisi tavata. Voisimme tarkkailla toisiamme ja kertoa toisillemme jos huomaamme jotain sellaista "vikaa" mitä ei niissä "normaaleissa" ole... Opetellaan sen jälkeen yhdessä, kuinka tehdä asioita toisin :)

Omituinen ehdotus munkin mielestä, mutta jotain kai pitäisi tehdä. Yksin en ainakaan keksi ratkaisua.

Mitä mieltä olette?

• Grete-Liis

Ehkä tuo tapaaminen voisi toimia:) Samaa mieltä olen, etten yksi keksi ratkaisua.

• minä täällä taas

http://www.psychologytoday.com/blog/the-teen-doctor/201208/i-want-my-teen-be-popular

Uskon että suosituksi (pidetyksi) voi tulla kun huomaa että on jotakin yhteistä. Se voi olla puutarhanhoito, lenkkeily, leivonta, autoharrastus tms. asia josta riittää juttua. Mutta jos ei yhteisiä asioita ole, tai niistä on aina eri mieltä ei edes karisma tai muu puoleensavetävä piirre riitä.

Jos joku lähtee lenkille kun pyydät häntä, antaa se mahdollisuuden viedä ihmisuhdetta seuraavalle tasolle. Suosittu on sellainen jonka pyyntöihin ja ehdotuksiin suostutaan, eli voit olla se joka itse valitsee kaverinsa.

=> Tervehdin aina naapureita, koetan jäädä juttusille tilaisuuden tullen mutta eivät nämä tilanteet koskaan johda mihinkään sen enempään.

Kun teillä on jutun aihe olemassa niin kysy neuvoa. Miten kilpailutit sähkösopimuksesi? Ei juuri tästä aiheesta saa pitkää keskustelua aikaiseksi, mutta olet ainakin osoittanut että mielipide kiinnostaa.

Jos enempi on vaikkapa pullakahvit niin jonkun pitää olla se suosittu "kaikkien kaveri" joka tarjoaa ne. Vastavuoroisuuden puuttuessa ei voi tietää miten yksinäisiä ne muut ovat, ehkä hekin vaan odottavat jonkun kutsuja.

• Jotain pitäisi tehdä

Grete-Lis, mun mielessä olis tosi mielenkiintoista nähdä, mikä meissä on "vikana", huomaisimmeko jotain vai olisimmeko yhtä ihmeissämme kuin ennenkin ja kiinnostaisiko meitä ystävystyä ja jos ei niin miksi? Voisiko tälläinen porukka muodostaa ystäväpiirin, joka oikeasti haluaisi viettää esim vappuja tai muita juhlia yhdessä tai mökkeillä yms. Itseäni tämä kokeilu kiinnostaisi kovasti ja lähtisin heti tapaamiseen, jos saisimme jengin kasaan:)

• Grete-Liis
        Jotain pitäisi tehdä kirjoitti:

Grete-Lis, mun mielessä olis tosi mielenkiintoista nähdä, mikä meissä on "vikana", huomaisimmeko jotain vai olisimmeko yhtä ihmeissämme kuin ennenkin ja kiinnostaisiko meitä ystävystyä ja jos ei niin miksi? Voisiko tälläinen porukka muodostaa ystäväpiirin, joka oikeasti haluaisi viettää esim vappuja tai muita juhlia yhdessä tai mökkeillä yms. Itseäni tämä kokeilu kiinnostaisi kovasti ja lähtisin heti tapaamiseen, jos saisimme jengin kasaan:)

Jotain pitäisi tehdä, mulla kiinnostaisi myös kokeilla tuota. Ehkä meillä pitää yrittää järjestää joku tapaaminen. Voit laittaa vaikka mulle sähköpostia: [email protected], niin on ehkä helpompi suunnitella

• Ystäviä etsimässä
        Grete-Liis kirjoitti:

Jotain pitäisi tehdä, mulla kiinnostaisi myös kokeilla tuota. Ehkä meillä pitää yrittää järjestää joku tapaaminen. Voit laittaa vaikka mulle sähköpostia: [email protected], niin on ehkä helpompi suunnitella

Hei Grete-Liis, minkäikäinen olet suurinpiirtein? Millä seudulla asut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7808
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1190
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1043
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      993
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe