Monella on varmaan takataskussa hyviä vanhoja ja uusiakin
eräelämään ja luonnossa liikkumiseen liittyviä niksijä.
Monet oivallukset on aikojen saatossa unohtuneet ja niistä on
hyötyä etenkin nuorille ja kokemattomille kairankulkijoille.
Tässä alkuun:
Kun liikut kesäkuumalla suolla,siellähän on isoja ja pieniä suonsilmiä.
Mistä tietää ,mikä on lähdevettä?
Työnnä sormi veteen,jos se on kylmää=lähde.
Kun laitat perunoita nuotiohiillokseen kypsymään, työnnä
rautanaula(ei galvanoitu) potun läpi,kypsyy sisältä nopeammin.
Leikkaa myrskylyhdyn sydän käännetyn V:n muotoiseksi,
palaa kirkkaammin eikä nokea lasia.
NIKSIPALSTA
8
641
Vastaukset
- huh helpotusta
Aivan upeeta, hienoja vinkkejä kertakaikkiaan. Tässä mun vinkki. Jos vaelluksella alkaa seisomaan, niin kantsii vetää handuun tuulisella avoimella paikalla, jos patikassa räkkäaikana.
- nixwax
Eiköhän tuon lähteen löytämiseen olenne parempiakin kikkoja.
Mistäs se sormin koetteleva tietää lämpöerot?
En joisi suonsilmmäkkeistä vettä noilla neuvoin.
Lähteen paras tuntomerkki on veden läpikirkkaus niin että pohja näkyy ja se,että lähteestä yleensä lähtee puro poispäin.
Pottuvinkki taasen vaatii,että kannat mukanasi noin 3-6 tuuman nauloja.
Kuinkahan moni tekee niin.
Vinkki on minulle uusi ja täytynee kokeilla joskus,eli ei ihan huono.
Tuo vinkki myrskylyhdyn sydämeen on täytyy kokeilla. Usein lasin nokeaminen vain johtuu väärästä säädöstä.- ttttretki
Retkellä tarvitaan pyyhettä joka on kevyt ja kuivuu nopeasti ja menee vieläpä pieneen tilaan.
Vaippaharso,jota myydään kangasliikkeissä. Osta sitä noin 1.5m pala.Tai niin paljon,että riittää väh. 1.5 krtaa itsesi ympäri.
Ompele tai ompeluta päät purkaantumattomiksi.
On kevyt,imukykyinen ja nopeasti kuivuva.Ja puuvillaa,siis luonnontuote.
Harva kaupallinen retkipyyhe pystyy samaan.
Harsomaisen rakenteensa ansiosta käy myös itikkasuojaksi hätätapauksissa.
Tästä ei tule mäkärätkään läpi. - ttttretki
ttttretki kirjoitti:
Retkellä tarvitaan pyyhettä joka on kevyt ja kuivuu nopeasti ja menee vieläpä pieneen tilaan.
Vaippaharso,jota myydään kangasliikkeissä. Osta sitä noin 1.5m pala.Tai niin paljon,että riittää väh. 1.5 krtaa itsesi ympäri.
Ompele tai ompeluta päät purkaantumattomiksi.
On kevyt,imukykyinen ja nopeasti kuivuva.Ja puuvillaa,siis luonnontuote.
Harva kaupallinen retkipyyhe pystyy samaan.
Harsomaisen rakenteensa ansiosta käy myös itikkasuojaksi hätätapauksissa.
Tästä ei tule mäkärätkään läpi.Monet ostavat porevitamiinitabletteja pitkissä putkiloissa.
Näiden tyhjennyttyä niitä voi käyttää vaikkapa merisuolan kuljetukseen kalapaikalle.
Tai niissä voi kuljettaa erilaisia mausteseoksia retkeilijän muonia rikastuttamaan.
Itse olen käyttänyt kys putkiloa mm kahvisokerin kuljetukseen.
Niissähän voi kuljettaa vaikkapa öljylyhdyn sydämiä...
Takkatikkuja...
Klukoositabletteja.
Valkosipulijauhetta...
Pyykinpesuainetta,kunhan katsot,että on luontoystävällistä ja kaadat pesuvedet aina maahan,ei puroon...
Olen kuljettanut noissa putkiloissa jopa poranteriä.
- ttttretki
Nykyisten tiukkojen ympäristösäädösten aikaan tuollaiseen putkiloon vai tehdä myös isomman tarpeen ja kuljettaa sen kotiin hävitettäväksi.
Pidemmälle matkalle enemmän putkiloita mukaan.- Anteeksi oli pakko
Sitä pienet perässä, mitä isot edellä. - Nykyäänhän kunnat pumppaavat jo peräkyliltäkin mummojen jätteet oikeaoppiseen keskusjätevedenpuhdistamoon. On kuulemma paljon ekolookisempaa kerätä kaikki kakat 50 km säteeltä ja puhdistaa ne ja sitten työntää puhdistettu vesi suoraan vesistöön.
Hajakuormitus on hallitsematonta ja siksi niin paha.
- hyvät vinkit jees
Vinkki kuinka tulee tilaa autiotuvassa. Ette halua kuitenkaan kuulla sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833