Monella on varmaan takataskussa hyviä vanhoja ja uusiakin
eräelämään ja luonnossa liikkumiseen liittyviä niksijä.
Monet oivallukset on aikojen saatossa unohtuneet ja niistä on
hyötyä etenkin nuorille ja kokemattomille kairankulkijoille.
Tässä alkuun:
Kun liikut kesäkuumalla suolla,siellähän on isoja ja pieniä suonsilmiä.
Mistä tietää ,mikä on lähdevettä?
Työnnä sormi veteen,jos se on kylmää=lähde.
Kun laitat perunoita nuotiohiillokseen kypsymään, työnnä
rautanaula(ei galvanoitu) potun läpi,kypsyy sisältä nopeammin.
Leikkaa myrskylyhdyn sydän käännetyn V:n muotoiseksi,
palaa kirkkaammin eikä nokea lasia.
NIKSIPALSTA
8
668
Vastaukset
- huh helpotusta
Aivan upeeta, hienoja vinkkejä kertakaikkiaan. Tässä mun vinkki. Jos vaelluksella alkaa seisomaan, niin kantsii vetää handuun tuulisella avoimella paikalla, jos patikassa räkkäaikana.
- nixwax
Eiköhän tuon lähteen löytämiseen olenne parempiakin kikkoja.
Mistäs se sormin koetteleva tietää lämpöerot?
En joisi suonsilmmäkkeistä vettä noilla neuvoin.
Lähteen paras tuntomerkki on veden läpikirkkaus niin että pohja näkyy ja se,että lähteestä yleensä lähtee puro poispäin.
Pottuvinkki taasen vaatii,että kannat mukanasi noin 3-6 tuuman nauloja.
Kuinkahan moni tekee niin.
Vinkki on minulle uusi ja täytynee kokeilla joskus,eli ei ihan huono.
Tuo vinkki myrskylyhdyn sydämeen on täytyy kokeilla. Usein lasin nokeaminen vain johtuu väärästä säädöstä.- ttttretki
Retkellä tarvitaan pyyhettä joka on kevyt ja kuivuu nopeasti ja menee vieläpä pieneen tilaan.
Vaippaharso,jota myydään kangasliikkeissä. Osta sitä noin 1.5m pala.Tai niin paljon,että riittää väh. 1.5 krtaa itsesi ympäri.
Ompele tai ompeluta päät purkaantumattomiksi.
On kevyt,imukykyinen ja nopeasti kuivuva.Ja puuvillaa,siis luonnontuote.
Harva kaupallinen retkipyyhe pystyy samaan.
Harsomaisen rakenteensa ansiosta käy myös itikkasuojaksi hätätapauksissa.
Tästä ei tule mäkärätkään läpi. - ttttretki
ttttretki kirjoitti:
Retkellä tarvitaan pyyhettä joka on kevyt ja kuivuu nopeasti ja menee vieläpä pieneen tilaan.
Vaippaharso,jota myydään kangasliikkeissä. Osta sitä noin 1.5m pala.Tai niin paljon,että riittää väh. 1.5 krtaa itsesi ympäri.
Ompele tai ompeluta päät purkaantumattomiksi.
On kevyt,imukykyinen ja nopeasti kuivuva.Ja puuvillaa,siis luonnontuote.
Harva kaupallinen retkipyyhe pystyy samaan.
Harsomaisen rakenteensa ansiosta käy myös itikkasuojaksi hätätapauksissa.
Tästä ei tule mäkärätkään läpi.Monet ostavat porevitamiinitabletteja pitkissä putkiloissa.
Näiden tyhjennyttyä niitä voi käyttää vaikkapa merisuolan kuljetukseen kalapaikalle.
Tai niissä voi kuljettaa erilaisia mausteseoksia retkeilijän muonia rikastuttamaan.
Itse olen käyttänyt kys putkiloa mm kahvisokerin kuljetukseen.
Niissähän voi kuljettaa vaikkapa öljylyhdyn sydämiä...
Takkatikkuja...
Klukoositabletteja.
Valkosipulijauhetta...
Pyykinpesuainetta,kunhan katsot,että on luontoystävällistä ja kaadat pesuvedet aina maahan,ei puroon...
Olen kuljettanut noissa putkiloissa jopa poranteriä.
- ttttretki
Nykyisten tiukkojen ympäristösäädösten aikaan tuollaiseen putkiloon vai tehdä myös isomman tarpeen ja kuljettaa sen kotiin hävitettäväksi.
Pidemmälle matkalle enemmän putkiloita mukaan.- Anteeksi oli pakko
Sitä pienet perässä, mitä isot edellä. - Nykyäänhän kunnat pumppaavat jo peräkyliltäkin mummojen jätteet oikeaoppiseen keskusjätevedenpuhdistamoon. On kuulemma paljon ekolookisempaa kerätä kaikki kakat 50 km säteeltä ja puhdistaa ne ja sitten työntää puhdistettu vesi suoraan vesistöön.
Hajakuormitus on hallitsematonta ja siksi niin paha.
- hyvät vinkit jees
Vinkki kuinka tulee tilaa autiotuvassa. Ette halua kuitenkaan kuulla sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949167Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki564809Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414501Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit532823Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001546- 401336
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641222Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota421202Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1691144