Valokuituyhteyksistä

eräs kyselijä

Tein saatavuuskyselyn mahdolliselle tulevalle asunnolle ja mainittiin että on valokuituyhteys. Mutta nopeusluokat on vain 10 Mbps ja 24 Mbps, eli toteutetaanko nämä nopeusluokat niin että talon puhelinkaappiin tulee valokaapeli mutta se muunnetaan siinä kaapissa ADSL-yhteydeksi eli silloin asukkaalla pitää olla ADSL-modeemi? Muuten ei kyllä tajuntaani mahdu miksi nopeus olisi noinkin pieni kun kuidulla saataisiin nopeampiakin nopeuksia, VDSL2-modeemia käyttäen jopa 100 Mbps tai lähiverkkotekniikkaa käyttäen tätäkin suurempia nopeuksia.

Itse en ole vielä päässyt testaamaan tilannetta käytännössä, tein vain saatavuuskyselyn kun eräs asunto kiinnostaisi.

2

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs kyselijä

      Unohtui mainita että kyseessä on siis Soneran taloyhtiölaajakaista.

    • Hei 'eräs kyselijä'
      Valokuidulla toteutetuissa kohteissa kuitu tuodaan aina vähintään taloyhtiön kellariin saakka ja siitä eteenpäin joko puhelinverkkolaapeloinnilla, ethernet-kaapeloinnillta tai kuitukaapeloinnilla asuntoihin.

      Tuo liityntätapa (ethernet, VDSL2 vai ADSL) riippuu pitkälti taloyhtiön omasta sisäverkosta.
      Ethernettinä ja VDSLnä on tarjolla 100M/10M yhteydet. Jos taasen liityntätapana on ADSL niin tuo maksiminopeus mahdollisuus on 24/2M.

      Tuossa sinun tutkimassasi osoitteessa näyttää siis olevan liityntätapana ADSL ja silloin tuollainen ADSL2 modeemi on se oikea tapa liittyä netin ihmeelliseen maailmaan. Valokuitu-kohteena tuo takaa miellyttävän ja tasavarman kyydin netissä versus "peruskupariADSL" (24/1M).Tätä mieltä minä olen :)

      Kysy toki lisää, jos herää kysymyksiä mieleen:)

      Lauren@SoneraPartio

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe