Ongelmallinen saksanpaimenkoira

Sirpa-1973

Olen varannut 2-vuotta vanhalle Saksanpaimenkoiralleni lopetusajan ensi torstaiksi. En vain pärjää enää itse ja yritin neljän koiran kouluttajan kanssa yhteistyötä tuloksetta. Yhtä koirani puri ja muut vain pelkäsi koiraa. Yksi yritti heittää sellaisella täytetyllä tölkillä koiraa, johon koira reagoi hyökkäämällä. Hihna esti kouluttajan puremisen.
Onko kellään mitään tietoa mihin tälläisen koirani kaltaisen aggressiivisesti käyttäytyvän hurjan voisi sijoittaa? Kuka uskaltaisi ottaa ja kelle sen uskaltaisi antaa. Sydän murtuu, jos joudun päättämään Rikin elämän ensi viikolla. Neuvoja otan vastaan mielelläni. Koiraa ei ole leikattu ja on rekisterissä.

47

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JepJep

      Koiran lopetus on kovempaa omistajalle kuin koiralle. Sinuna en ottaisi riskiä, jos en löytäisi todella kokenutta koiran ostajaa, joka tietää ja ymmärtää miten koirat käyttäytyvät. Jos vika on koiran hermorakenteesta esim, siitä ei kukaan ihan hevillä saa kunnollista. Jos kyse on vain nuoren koiran hillumisesta, joku kokeneempi voi hyvinkin sen kanssa onnistua.
      Mutta sellaisia ostajia on harvassa, minä ottaisin nyt yhteyttä kasvattajaan, heillä on usein hyviä koirakontakteja. Toimi nyt nopeasti, ja soitto kasvattajalle. Jos se tie ei johda mihinkään, on sinun ehkä se raskain päätös tehtävä. Mutta muista silloinkin että se on ihan hyvä ratkaisu sekin. Tiedät ainakin missä koirasi on, eikä se ole seilaamassa kodista toiseen epävarmana kohtalostaan ihmiseltä toiselle joista kukaan ei pysty tarjoamaan sille kotia. Joskus elämä vaan on epäreilu, sille ei mitään mahda. Mutta koira ei tosiaankaan koe kuolemaansa kuten ihminen, se elää tässä ja nyt. Asioilla on tapana järjestyä.

    • canis.familiaris

      Kyllä vastuullisin teko on viedä koira piikille.
      Löytyy ihmisiä,kyllä, jotka pärjäisivät, mutta kun asiaan liittyy niin paljon muita tekijöitä, eikä elinympäristö niistä ole vähäisin.

      Noin vahvan hyökkäys/puolustus tarpeen vuoksi olisi ensin syytä tarkastuttaa ja kuvauttaa koira, koska tuossa voi olla vahvasti mukana rakenneviasta ymv johtuva kipuaggressio..tai kasvatuspohjaisia juttuja.

      "yritin neljän koiran kouluttajan"...eikä yksikään näistä osannut ohjeistaa sinua?

      "Koiran lopetus on kovempaa omistajalle kuin koiralle"...Samaa mieltä. Kaikkia koiria ei pidä, eikä tarvitse yrittää pelastaa..

      • Karrmaistouhu

        Piikille terve koira????Pelkään ihan ajatella, että teille tulee lapsia, ja ette saa heitä ns. normien sisälle. Mitäs sit??
        Ai nii voihan ne antaa adoptioon.


    • ....................

      No on kummallisia kouluttajia, jos pelkäävät... Oletko ihan oikeaan ongelmakoirankouluttajaan ottanut yhteyttä? Rähinää ja päälle käymistäkin on monenlaista ja joku oikeanlainen kouluttaja / omistaja voi saada koirasta vielä kelpo -yksilön. Itse yrittäisin vielä antaa sille mahdollisuuden löytää kunnon koti, kun nuoresta koirasta kuitenkin on kyse. Yleensä käytösongelmat johtuu omistajasta (jos sairaudet on suljettu pois), joten sulla on peiliin katsomisen paikka. Ehkä kannattaisi olla ottamatta enää uudellen koiraa niin kivoja kuin ne onkin, mutta kun siinä mukana tulee se vastuu ja melkoinen työsarka hoidettavaksi kouluttamisineen ja sosiaalistamisineen. Jos et siihen ole valmis, ja ilmeisesti et ole ollut, niin parempi kun ei ole koiraa.

      Ja kyllä vain koira tietää milloin sen päivät päätetään ja pelkää. Ihmettelen kahta aiempaa vastaajaa, kun tuollaista väittävät, ei ole tainnut tulla katsottua kovin tarkkaan sitä omaa koiraa noissa tilanteissa, lieneekö menty jopa pois huoneesta ja jätetty eläinlääkärin kanssa yksin? Omat koirani on vanhuuden sairauksien takia lopetettu, kun ei muuta enää ollut tehtävissä ja kyllä ne tiesi ja pelkäsi. Ei eläimet ihan tyhmiä ole, vaikka ns. tässä hetkessä elävätkin.

      • canis.familiaris

        No minä taas ihmettelen netti "anaalisointia" mutu pohjalta..ei kokemuksen.

        Pitäisi myös ymmärtää, että kyse ei ole pelkästään "oikeanlainen kouluttaja" tilanteesta, vaan myös siitä, mitä riskejä ylipäätään pisteestä A pisteeseen B välillä voi tapahtua. aika paljon tapahtumia, henkilöitä ja muuttujia. Olisihan se "kivaa" kun koiralle löytyisi "kunnon" koti, mutta kun se ei ihan riitä.

        Siitä olen samaa mieltä, että peiliin katsomisen paikka, että tilanne on päässyt näin pitkittymään...Tuskin käytös ihan puun takaa on alkanut.


    • kääkkä x2

      Noin ongelmaisen koiran kanssa kokeilisin vielä pevi-kouluttajaa ennen lopetuspäätöstä. Jospa kyseessä olisikin ongelmaomistaja. :)

      http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/

      Ja ennen kouluttajalle menoa eläinlääkärin tarkastukseen.

    • Sirpa-1973

      Ongelma on varmasti minussakin. Pevi-kouluttaja sai vain koiran huonompaan tilaan, ihan humpuukia oli. Voisin vielä koettaa kertaalleen koulutusta, jos suinkin tietäisin kelle koirani veisin. Tyhjästä en enää ala maksamaan! Koiran saisi minulta ilmaiseksi uuteen kotiin, luonnollisesti vain kotiin missä tiedetään mitä ollaan koiran kanssa vaikeina alkuaikoina.

    • koiran_ehdoilla

      Otappa yhteyttä joko Suomen eläinkoulutuskeskukseen (http://www.elainkoulutuskeskus.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=5) tai Tommy Wireniin (http://www.trainerschoice.fi/suomi/kouluttajat.php). Myös tältä listalta löytyy hyviä kouluttajia: http://elainkouluttajat.net/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=35

      Pevi-kouluttajat saavat ehkä hetkeksi käytöksen tukahdutettua, mutta koska syytä ei korjata, palaavat oireetkin mahdollisesti kahta kauheampina. Pevi-koulutus kun perustuu täysin vanhentuneeseen diipadaapaan koiran dominanssista ja laumakäyttäytymisestä. Suosittelen luottamaan vain kouluttajaan, joka perustaa tekniikkansa nykyaikaiseen tietoon koiran käyttäytymisestä.

      • wannabe54

        Väärin. Jos pevi-koulutus ei auta, on kyse siitä, että omistaja ei noudata annettuja ohjeita. Omistajahan itse on koirasta tällaisen hirviön luonut. Taitaa olla tässä se mahdoton yhtälö: liian kova koira liian pehmeällä omistajalla.
        Kodinvaihtajia on ihan tarpeeksi muutenkin. Olisi vastuutonta pistää kiertoon tällainen vaarallinen peto.


      • Höpö, höpö!
        wannabe54 kirjoitti:

        Väärin. Jos pevi-koulutus ei auta, on kyse siitä, että omistaja ei noudata annettuja ohjeita. Omistajahan itse on koirasta tällaisen hirviön luonut. Taitaa olla tässä se mahdoton yhtälö: liian kova koira liian pehmeällä omistajalla.
        Kodinvaihtajia on ihan tarpeeksi muutenkin. Olisi vastuutonta pistää kiertoon tällainen vaarallinen peto.

        Se välttämättä mikään vaarallinen peto ole! Usein pelokas omistaja saa koiran käyttäytymään aggressiivisesti, kun se luulee että omistajaa pitää puolustaa. Monesti jopa samassa perheessä saattaa olla, että koira käyttäytyy jonkun perheen jäsenen kanssa kuin unelma ja toisen kanssa kuin mikäkin raivopää peto. Kyllä kannattaa ottaa noihin "koiran_ehdoilla" linkittämiin yhteyttä.

        Pevi -koulutuksesta en tiedä mitään tai sen toimivuudesta. Ajattelen että voi toimia tosiaankin, jos omistaja pysyy siinä mitä on opetettu. Mutta kun se oppi saattaa olla jollain tapaa väärää juuri kyseiselle HENKILÖLLE ei koiralle, eikä hän pysty sisäistämään sitä. Ehkä joku toinen koulutus tyyli toimisi heidän tilanteessaa paremmin. Minusta pääasia, että nuorta ja tevettä(?) eläintä ei heti tapeta, kun menee hommat perseelleen. Se on väärin ottaa eläin, pilata se kun ei voi ajoissa etsiä apua huomatessaan että "oho, mä en vissiin handlaakaan tätä juttua..."

        Uskon että koira ei kuitenkaan ole mikään menetetty tapaus vielä. Ja eläimen lopettaminen on ihan hirveä kokemus, ja itse en tosiaan siihen lähtisi kuin vasta sitten kun kaikki vaihtoehdot on käyty läpi, eikä todellakaan enää muuta tietä ole. Kyllä se koira ansaitsee vielä mahdollisuuden.


      • vanhanaikainen taas

        spl:ssä on erittäin menestyneitä kilpailijoita (kouluttajia). oletkos kysyny niiltä neuvoa. Niiden avulla voisit saada dominanssi ja laumajärjetyksen kuntoon.. MÄ en ainakaan tuhlais rahaa mikään Wireniin..


      • hullumaa
        Höpö, höpö! kirjoitti:

        Se välttämättä mikään vaarallinen peto ole! Usein pelokas omistaja saa koiran käyttäytymään aggressiivisesti, kun se luulee että omistajaa pitää puolustaa. Monesti jopa samassa perheessä saattaa olla, että koira käyttäytyy jonkun perheen jäsenen kanssa kuin unelma ja toisen kanssa kuin mikäkin raivopää peto. Kyllä kannattaa ottaa noihin "koiran_ehdoilla" linkittämiin yhteyttä.

        Pevi -koulutuksesta en tiedä mitään tai sen toimivuudesta. Ajattelen että voi toimia tosiaankin, jos omistaja pysyy siinä mitä on opetettu. Mutta kun se oppi saattaa olla jollain tapaa väärää juuri kyseiselle HENKILÖLLE ei koiralle, eikä hän pysty sisäistämään sitä. Ehkä joku toinen koulutus tyyli toimisi heidän tilanteessaa paremmin. Minusta pääasia, että nuorta ja tevettä(?) eläintä ei heti tapeta, kun menee hommat perseelleen. Se on väärin ottaa eläin, pilata se kun ei voi ajoissa etsiä apua huomatessaan että "oho, mä en vissiin handlaakaan tätä juttua..."

        Uskon että koira ei kuitenkaan ole mikään menetetty tapaus vielä. Ja eläimen lopettaminen on ihan hirveä kokemus, ja itse en tosiaan siihen lähtisi kuin vasta sitten kun kaikki vaihtoehdot on käyty läpi, eikä todellakaan enää muuta tietä ole. Kyllä se koira ansaitsee vielä mahdollisuuden.

        Nykyään niin turvatonta menoa, joten minusta ainakin hyvä omistaa yksi vahtikoira talossa, eipän tule tunkeilijoita eikä vieraita ilman lupaa.
        Monet venäläiset arvostavat koirissa juuri näitä vahtimistaitoja. En ymmärrä kun suomalaiset pelkäävät koiria, enempi pelkään ihmisiä. Koirat yleensä vaan näykkäsee.


    • apua-tai-uusi-koti

      Soita tuolle! Oletettavasti, suostuisi ottamaan koiran itselleen.
      www.ongelmakoirakoulutus.fi

      • huumoria kyllikseen

        Tulitko vitsi päälle?


    • jtrjj

      juu, sekopää saku ei ole mikään uusi havainto. kun pentuja teetetään aivan liian pehmeäpäisillä koirilla niin tulos on tuo. saman olen käynyt läpi, voimia. ainoA OIKEA ratkaisu on lopettaa koira, sehän hyökkää ihmisen kimppuun joka voi olla lapsi....

      • piikille sekopäät

        samaa mieltä ja eniten pelottaa että niitä pentuja sitten narkeillekin jaellaan. Yksi sakemanni kävin meidän pentukoiran päälle varoittamatta, oma pentu oli kiinni ja tämä sekopää irti. Käskin luopua koirasta, kun ei nähtävästi sen kanssa pärjää.


    • Sakun omistaja

      Itsellä on nuori saksanpaimenkoira uros. Olen huomannut, että jos itse epäröin kun vastaan tulee esim. tien laidasta toiseen seilaava humalainen ja alan arpoa että kummaltahan puolen tuosta ohi pääsee, niin koira huomaa mun epäröinnin ja alkaa suhtautua epäluuloisesti tuohon humalaiseen.

      Oma käytös ja tunnetilat yms. on todella suuressa asemassa koirien kanssa. Ne aistii kaikki pienetkin muutokset niin helposti, joten itseä kannattaa tarkkailla ja jos joku tilanne menee huonosti, niin analysoida sitä omaa käytöstä ja miettiä missä tunnetilassa oli, ja mitä viestitti koiralleen.

      Minusta saksanpaimenkoira ei ole edes mikään vaikea koira. On ollut muitakin aiemmin ja tämä on ollut helpoin koulutettava. Tuntuu että tämä melkein syntyjään osaa vaikka mitä, esim. ymmärtänyt käsimerkkejä alusta lähtien.

      Minusta nuo kouluttajat joiden kanssa ap on yhteistyötä tehnyt vaikuttaa aika oudoilta, jos pelkäsivät koiraa. Kuinka pitkään ovat työtänsä tehneet, ja ovatko ongelmakoirankouluttajia?

      Älä nyt vielä vie lopetettavaksi koiraasi. Onko sen eläinlääkäri tarkistanut, että on terve, eikä käytös johdu esim. kivuista?

      Ylipäänsä kuvauksesi on aika epämääräinen, eikä siitä saa selkoa että millaisissa tilanteissa ja ketä kohtaan koira on aggressiivinen. Onko kyse pelosta vai mistä... Ei pitäisi siis kenenkään noin heppoisen kuvauksen perusteella huudella tappotuomioita koiralle ja sanoa sitä toivottomaksi tapauksesksi, kun tuon kuvauksen perusteella ei todellakaan voi tietää.

      Olen huomannut että usein esim. peloissaan rähisevien koirie omistajat luulevat koiraansa joksikin "ison egon" omaavaksi ja todella dominoivaksi ja aggressiiviseksi, ja lähes loukkaantuvat jos heille sanoo että koira rähisee kun pelkää ja on epävarma.

      Minkä verran sulla ylipäänsä on koirista kokemusta, onko tämä ensimmäinen koirasi? Entä miten sitä on aiemmin koulutettu, onko jo pennusta asti koulutettu ja sosiaalistettu, vai vasta sitten kun käytös meni niin hankalaksi että et koe enää hallitsevasi tilannetta?

      Minäkin olen sitä mieltä, että anna nyt vielä mahdollisuus koiralle, se on nuori ja sillä voi olla vielä pitkä ja hyvä elämä edessä, ehkä jopa sinun kanssasi, jos etsit kunnon kouluttajan ja sitoudut tekemään töitä.

      Kai tiedät, että jos nyt lopetat tuon koirasi ja otat uuden, niin ongelmia sinulla on edessä senkin kanssa, jos et itse ole valmis tekemään töitä, eli kouluttamaan ja sosiaalistamaan sitä? Ei mikään koira ole valmis heti syntyissään sen kummemmin kuin ihminenkään. Toki luonteissa on eroja ja jotkut on helpompia jotkut vaikeampia, mutta silti ne kaikki pitää kouluttaa ja sosiaalistaa, ja se vaatii oman aikansa ja vaivansa.

      Koiran elämän muutamat ensimmäiset vuodet on sitä rankinta aikaa, ja itseä surettaa todella paljon, kun selaan tori.fi tai apulan ilmoituksia, kun siellä on juuri noita 10kk - 2 -v. koiria myynnissä "allergian", "elämäntilanteen muutoksen", "ajanpuutteen" tai "pitovaikeuksien" vuoksi. Ne on juuri siinä hankalassa iässä, ja jos vain viitsii pikkuisen ponnistaa ja etsiä sitä pitkää pinnaa ja huumorintajua, ja ottaa yhteyttä koirankouluttajaan, niin siitä sessestä voisi sukeutua maailman paras kumppani vuosiksi.

    • älä luovuta

      Kuinka paljon koira saa liikuntaa päivässä? Yksi suuri ongelma on, jos on aktiivinen koira, että koira ei saa yksinkertaisesti tarpeeksi liikuntaa.
      Koira turhautuu ja alkaa purkamaan turhautumistaan kaikin mahdollisin keinoin. Sinuna etsisin kunnon kouluttajan, eivät varmaankaan ole olleet ns. kunnollisia ongelmakoirakouluttajia jos ovat luovuttaneet tai pelänneet. Ongelmakoirakouluttajalla on yleensä kokemusta vaikeistakin tapauksista eivätkä pelkää koiria. Jos koirankouluttaja pelkäisi omaa koiraani, vaihtaisin kouluttajan samantien. En usko ammattitaitoon jos koiraa pelkää.
      Tiedän kuinka rankkaa ongelmakoiran kanssa on olla, mutta sinuna en vielä luovuttaisi. Ja kyllä mielestäni kaikkia koiria voi auttaa.

    • canis.familiaris

      Tuo ell. lausunto koiran terveydestä/käytöksestä olisi tärkeä, jotta tuota edes voisi tarjota vastuullisesti jollekin halukkaalle.

      Hyvin huomaa, että täällä ei ihan ymmärretä tilannetta, mistä edes on kyse, tai miten se pitäisi edes hoitaa.
      Ensinnäkin tuo ongelma ei juoksemalla/liikunnalla korjaannu, vaan paneutumalla sen lähtöasetelmiin...niihin asioihin, jotka tuon käytöksen/tarpeen käyttäytyä synnyttää...Ei koira ajankuluksi pärise.

      Kyllä löytyy henkilöitä, jotka tuollaisen käytöksen saa hallintaan, sekä pystyy koiran kouluttamaan, mutta kun se ihan EI riitä. Pitää löytää myös sellainen koti, missä resurssit riittää ylläpitämään ja ohjaamaan tuota koiraa.
      Nämä ovat kasvavia ongelmia tulevaisuudessa.

    • mt74

      HEI.ÄLÄ ihmeessä lopeta vielä koiraasi. vasta kaksi vuotias. aina jostain joku löytyy joka voi antaa neuvoja. itelläni 1 v sakemanni. pentuhan vielä , kova louskuttaan . mutta aina löytyy joku joka saa koirasi varmasti hallintaan. oma nelivuotias rauhottui kun leikkautimme sen. nyt oikea rauhallisuus.

    • Sirpa-1973

      Koira lähtee huomenna uudelle omistajalle. Kiitos nyt kaikille vastanneille, huolimatta vastauksien kirjavuudesta.

    • on ihme juttu kyllä

      Mitä helvet-tiä? Siis jos olet lopetusajan varannut, silloin kai lopetat sen, eikö niin? Jos et olisi päättänyt lopettaa, et olisi varannut aikaakaan. Mitä pelleilyä tuo nyt oikein on.

      Ei kai nyt enää ole oikea aika pohtia sitä mihin voi sijoittaa ja kysellä neuvoja, ihme jahkaamista.

    • Uskon, että joku saa kyllä koiran vielä koulutettua sillä meillä oli sama ongelma se hyökkäili ja puri toisia ihmisiä iskä pisti sen kanssa päät yhteen ja kunnon koulutus siinä meni meillä pari vuotta. Mutta kyllä oppi !
      (kuvan koira on se)

      (:

    • Kasiro

      Hyvä että sait koiran sijoitettua, saa vielä mahdollisuuden näyttää mikä todella on.
      Kaikki koirat vaan ei sovi kaikille. Saksanpaimenkoira vaan ei ole sinun koirasi tai ainakaan tämä nimenomainen. Oliko kyseessä uros? Leikkaus olisi saattanut rauhoittaa sen.

    • JepJep

      .......
      Ollaan oltu koiran vieressä koiran pää ollut isännän sylissä... siinä höpötelty ja rapsuteltu kunnnes on alkanut nukkumaan. Meillä maalla eläinlääkärii tulee kotiin, ja siihen kotinurmikolle on koirat nukutetu. Ei oo koira arvannut yhtään mitään, mennyt eläinlääkäräria vastaan aivan nomraalisti. Tiedän todellakin mistä puhun. Ja CF käsityksen alleviivaan täysin.
      Mutta niinpä, nyt on koira annettu eteenpäin, sieltä kun se menee eteenpäin, omistaja ei koskaan saa tietää miten sille on käynyt...
      Justiin.... omat ihmisen kyyneeneet on niin iso asia, että viis koirasta. Kunhan se saa elää... ja mun ei tarvii itkeä.. Kun on koira on poissa silmistä, kaikki voi uskotella että sillä on kaikki hyvin.
      !!


      Noinkohan koskaan enää koskaan kuulet koirastasi.
      Mutta jos onnistuvat, on oikein mahdottoman hyvä. Minun inho realistinen, omaan kokemukseen perustuva arveluni on että alta vuoden se on uudessa paikassa. Tai mullan alla.

      Kukin tyylillään.

    • teeeeeeeeee

      Taasen on isompi koira murkkuiässä ottanu vallan ja pistetään piikille.. Jos viet sen piikille;ota huomioon mahdollisuus et vika olikin sinussa, ei koirassa, eli älä ota toista koiraa tilalle. Kouluttaja jota suosittelen. Kristian Helin.

      • pissis krisu

        hahahahahahahah


    • xsandra

      Kumpa löytäisit smanalaisen ihmisen, kuin minä muutama vuosi sitten. Meillä oli ihan sekopää rottisnarttu ja kun perheeseemme oli syntymässä vauva, ei ollut enää vaihtoehtoja. Lopetusaika koiralle oli varattu ja päivää ennen sitä sain kaverin kautta kuulla naisesta, joka olisi kiinnostunut ottamaan koiran ja kokeilemaan, onko mitään tehtävissä.

      Tuo nainen matkusti luoksemme monen sadan kilsan päästä ja vei koiran mennessään ilman mitään rituaaleja.

      Hänen koulutusmetodeistaan en enempää tiedä, mutta koira kumminkin rauhoittui ja kun tapasinkin heitä pari kertaa, niin ymmärsin, että jossain tässä maailmassa on olemassa vielä ihmisiä, joilla on kyky ymmärtää eläintä. Koirani on elossa edelleen ja käytös mallikasta..

    • Ruma ankanpoikanen

      Kaikennäköisisiä vastauksia.... erityisesti petyin c.f:n ensimmäiseen vastaukseen, missä sanottiin, että "vastuullisin teko on viedä koira piikille.". Olen kyseisen hlön kommentteja lukenut paljonkin, ja usein ollut täysin samaa mieltä.... Tämä vaan ei käynyt järkeen, että koira passitetaan piikille aloittajan muutaman rivin perusteella....
      Tiedän useita kodinvaihtaja-koiria, joista on tullut mainioita käyttökoiria, mm. (sokeain)opaskoira, pelastuskoira, agilityvalio, rajavartioston koira, "pk-kisakoira" jne. Toivottavasti aloittajankin koira löysi "oikean" kodin ja tästä tulee "joutsentarina".

      • canis.familiaris

        Ikävä tuottaa pettymys, edes mielipiteessä. Tuttu rotu, joita olen vastaavassa tilanteessa sijoittanut uudelleen aikamonta, ja monta vuotta, kuten muitakin rotuja. Ei se mikään tekemätön paikka ole, mutta tiedän suurin piirtein, miten tuo asia kulkee, ja mitä se vaatii.

        Jos todella haluaisi sijoittaa koiran uudestaan, niin pitäisi siihen yritykseen hieman satsata...Vähintä olisi ollut edes tarkastuttaa koira ell.toimesta (huomioi rotu) ja sitten ollaan jo erilaisessa lähtölanteessa.
        Kertoa hieman taustaa ja missä tälläinen koira voisi olla..

        Onko tilanne nyt hyvä, kun koira saatiin uudelleen sijoitettua? Onko ap.oikea ihminen edes sitä arvioimaan tässä tilanteessa..Enkä sano tätä mitenkään pahalla tai pilkallisesti....Aina ei riitä pelkkä yritys, järki pitää ohittaa tunteen.

        Jos koira olisi Helsingin-alueella, niin täällä olisi ollut osaavaa arviointia koirasta. http://www.spl.fi/ao/ita-helsinki/index.htm


    • Hienoa että löysi uuden kodin, niin saa todellakin vielä mahdollisuuden hyvään elämään! Olisi ollut sääli joutua lopettamaan noin nuori koira.

    • uguleleeee

      taas huomaa kuka kyseessä, KUKAS MUUKAAN KUIN SAKSANPAIMENKOIRA, EN IHMETTELE!

    • sandhill_man

      Hei koira on vasta 2-vuotta vanha ! junnu ikäinen siis ! siitä saa varmasti hyvän koiran vielä, joku joka tuntee sakujen luoteen!

    • Minnatal

      Onko sama koira joka on eräälle kouluttajalle omaksi annettu? Facebook videon perusteella ongelmia ei ole tullut vastaan.

      • Lapsellinen wannabee

        Tästä tässä odotettavasti oli kyse. Suomen "millani" tulee ja pelastaa.


      • No voi voi...
        Lapsellinen wannabee kirjoitti:

        Tästä tässä odotettavasti oli kyse. Suomen "millani" tulee ja pelastaa.

        No eikö ole hyvä, jos joku pelastaa? Ja miksi tuo Millan pitää sotkea joka helvetin ketjuun? Ei se tähänkään tapaukseen liity millään tavalla.


    • voimarekku

      Yritä saada johonkin maalaistaloon tai syrjäiselle asuinalueelle, voisi olla oivallinen vahti ja turva. Älä vie lopetettavaksi tervettä nuorta koiraa.
      Suurin osa kouluttajista= pelkkiä rahastajia.
      Jos koira vaikka arka luonteeltaan , niin siitä ei saada millään ilveellä rohkeaa, ei edes cesar voi luonnetta muuttaa.

    • ik8o

      Itsellä ollut useampi kodinvaihtaja.. nykyinenkin olisi mennyt piikille jos en olisi sitä ottanut,sen verran huonot lähtökohdat koiralla oli ja olivat selkeästi vaikuttaneet käyttäytymiseen.
      Tämänkin koiran otin kuitenkin perusteella: yritän parhaani,mutta jos en onnistu,niin piikille menee eikä laiteta enää kiertoon (yhtäkään ei ole onneksi tarvinnut tästä syystä piikille laittaa).
      Kannatan kyllä suuresti sitä,että ensin taustat mahd.tarkkaan selville (aina en ole kummoistakaan tietoa saanut ja sitten onkin tullut ikäviä yllätyksiä,jotka aih.takapakkia) ja koira el.tarkastukseen,jotta mahd.kivut,rakenneviat ym. saadaan selville ja hoitoon.
      Nykyisen "vaihtarin" kanssa meni lähes 2vuotta ja nyt koira alkaa olla ihan "kunnon"koira.. ei moni koiran elämää alusta seurannut uskoisi samaksi piskiksi..
      Vaati se kuitenkin ihan pirusti töitä ja ajankäyttöä,1 "pusun" naamaan ja pientä kädenvääntöä siitä kumpi on se bossi..
      Aivan pienten lasten seuraan en vieläkään koiraa luota ja meillä ei paria enempää juoda koiran läsnäollessa (vieraat),ihan vain oman mielenrauhan takaamiseksi.
      Pointti on se,että jos tuohon urakkaan ryhtyy,niin ei kannata lähtä ihan heppoisin perustein ja pitää olla valmis myöntämään oma osaaminen ja tarv. pystyä tekemään sitten se päätös johon muut eivät ole pystyneet!
      Kaikkia ei kannata alkaa pelastamaan,vaikka kuinka pahalta tuntuisi..

    • :( :(

      Ei kaikista koirista ole eläjiksi. Yhden koiran tapasin kaverillani ihan 2kk ikäsenä ja se pelkäsi aivan järjettömästi vieraita (rotikkauros). Vaikka tämä omistaja teki kaikkensa heti alusta saakka, ei siitä koirasta tullut yhteiskuntakelpoista. Se piti lopettaa alle 2 vuotiaana, koska siitä tuli niin vaikeasti hallittava. Sakemanneista en tiedä onko niillä samanlaista perinnöllistä taipumusta pelkoaggressioon, mutta tuo pentu oli kuolemaan tuomittu jo 8vk ikäisenä.

      • Anonyymi

        Äläs nyt viitsi puhua taas paskaa. Millään rodulla ei ole perinnöllistä taipumusta pelkoaggressioon. Jälleen kerran takana on ihminen. Ostin itse 3 kk vanhan sakemannipennun, joka pelkäsi ihmisiä, jopa minua. Syy oli kasvattajan miehessä, jonka mielestä pitkäkarvainen ei saa elää. Oli lopettanut jo vaimoltaan salaa yhden pitkäkarvapennun ja oli listimässä tätä mun pentua kun vaimo ehti paikalle. Pentu pelkäsi puolivuotiaaksi ihmisiä. Positiivisella koulutuksella sain siitä luotettavan ja ihmisiin luottavan huippumahtavan kaverin.


    • toinen mahdollisuus

      Noin nuori sakemanni ei todellakaan ole vielä kerinnyt henkisesti kypsyä aikuisen koiran tasolle .Se tapahtuu vasta siinä nelivuotisena.

      Ja luulen,että tämä koirasi hyökkäily vieraita ihmisiä kohti johtuu joko sen omasta epävarmuudesta sekä mahdollisesta sosiaalistamisen puutteesta myös.Sillä saksanpaimenkoirahan pitäisi pienestä pennusta asti viedä vieraiden ihmisten kanssa saamaan lähikontakteja, jotta se kunnolla sosiaalistuisi ja oppisi luottamaan ihmisiin eikä sitten aikuisena pitäisi näitä jonain kummajaisina ja uhkatekijöinä kun niitä vastaan tiellä tulee tai muuten hiitä kohtaamaan joutuu.
      Mutta jos koirasi ei ole kunnolla sosiaalistettu vieraisiin ihmisiin,niin voisin hyvin juuri kuvitella että koirasi hyökkäily ihmisiä kohti voisi johtua juuri siitä,että se ensinnäkään ei osaa luottaa vieraisiin ihmisiin ja sitten kun sinä olet tietysti pelännyt sitä,että koirasi saattaa näitä koirasi lähelle tulevia ihmisiä purra ja kiristät sitten vaistomaisesti hihnaa kireämmälle ettei koirasi vaan pääsisi heitä puremaan,joka se taas heti sitten viestittää koirallesi tämän sinun pelkosi ja sevalitettavasti vaan puolestaan taas sitten käsittää asian sillä tavalla,että se luulee tämän vieraan ihmisen olevankin sinulle joku vaarallinen uhka ja että sinä sen vuoksi pelkäät.Ja tämä taas sitten johtaa siihen, että koira katsoo velvollisuudekseen alkaa suojella ja puolustaa sinua käsitettyään tämän pelkosi väärin,josta sitten helposti juuri syntyy varsinainen noidankehä.

      Mutta osaavissa käsissä tämän ongelma on kyllä kuitenkin varmasti korjattavissa,joten olen siitä iloinen ,että annoit koirallesi vielä uuden mahdollisuuden etkä heti oikopäätä vienyt sitä suoraan vaan piikille, sillä osaavissa käsissä koirallasi tosiaan on varmasti kyllä vielä mahdollisuuksia vaikka mihin ja se voi elää hyvässä lykyssä vielä pitkän ja onnellisen elämän,jota kovasti toivon. Tsemppiä !

      Mutta olen kyllä iloinen siitä myös,että annoit koirallesi vielä uuden mahdollisuuden

    • kouluttaja4

      Kyllä koirissakin on hulluja koiria joita ei saa enään koulutettua eikä voi muuta,kuin piikille.Ihan samoin menee ihmisten kanssa vai onko muka sarjamurhaajat ja muut normaaleja jotka saa hoidolla muka kuntoon.Ei ole niitäkään ikinä saatu normaaleiksi.Vertauskuva ei raaka,mutta niin se vaan on.Ei AINA ole kasvattajan vika jos koira sekoaa.

      • 7+17

        Mikähän kouluttaja lienet? Ei eläimissä ole mitään psykopaatteja ja sarjamurhaajia. Eläinten aggressiiviseen käytökseen on yleensä syynä se, että ne eivät ymmärrä ihmisen tarkoitusperiä ja jos ja kun ne saadaan ymmärtämään, niin aggressiot loppuu. Toinen syy voi olla joku fyysinen kiputila, mutta sekinhän selviää kun vie sen eläinlääkärin tarkistukseen, eikä vain raavi päätään ja mieti että "no mites se nyt tollee...?" Ensimmäisenä kun käytösongelmien syitä lähdetään selvittämään, tarkistetaan terveys, sitten lähdetään katsomaan sitä ihmisen ja eläimen välistä suhdetta, ja missä siellä on metsään menty.


    • teeeeeeeeeeee

      Jees ei krissis pissis toiminu,( mun koiraan), mut suosittelen silti. Tollasiin pikku sakuihin. Anna osoittees niin tuun ansaitsemaan koirasi kunnioituksen,koiran maailmasta katsottuna. Ihmistä kohtaan. Ja saatan sen rauhalliseen mielentilaan. Loppu riippuu sinusta :).

      • Anonyymi

        Sairas olet


    • Ei koiraa sen takia pidä lopettaa,jos ei pärjää sen kanssa,Vaan omistajan velvollisuus on ensisijaisesti palauttaa koira kasvattajalle ja hänen velvollisuutensa on toimia koiran kanssa parhaalla katsomallaan tavalla.Koiran omistajan velvollisuudet ovat muutenkin yleisellä tasolla hieman hakusessa,monesti haukutaan kasvattajia,vaikka vastuu on molemmin puolista.Jos koirasi on ollut sinulla pennusta lähtien,sinulla ei ilmeisesti ole vaistomaista kykyä toimia jo muutenkin vaativan koiran kanssa.Kaksi vuotta on pitkä aika pitää koiraa epävakaassa tilassa.Toivottavasti asia jotenkin ratkaistiin koiran parhaaksi.

    • Anonyymi

      Muistakaa aina että leikatut koirat ei ole yhtä agressiivisa kuin normaalit leikkaumattomat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8158
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      43
      4622
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      20
      2137
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1815
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1726
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe