Kuulostaako tutulta päivärytmi?
-Aamulla 06:00 - 09:00 ylös (riippuen työstä)
-Töihin--->
-Töistä kotiin --->
-Saavut rankan päivän jälkeen kotiin ja alkaa toinen työ...Perhe
-Hoidat ja leikität lasta , annat ruokaa , vaihat vaippaa , hyvällä tsägällä näät klo 6 tai 7 uutiset
- Lapsi nukkumaan 8
-Lapsi ei nuku klo 8...
- "oma aika" alkaa 9 aikaan eli naisen kanssa pitäisi mahd. touhuta jotain tai antaa hierontaa tai kattoa täydellisiä naisia tai Voice of finlandia
- nainen menee nukkumaan 23:00 - 24:00 ja Oma aikasi alkaa
- Oma aikasi ei alakkaan kun nainen haluaa seksiä / tai haluaa sinut viereesi nukkumaan
- seuraava aamu klo 06:00 ylös......
Kaikki tämä sen takia koska nainen on ollut koko päivän lapsen kanssa kotona... ? öööö mitäs me miehet tehään ? no ollaan duunissa ja duunipäivän jälkeen lähetään duuniin.. Ymmärtääkö naiset ollenkaan että kun he ovat kotona lapsen kanssa , se duuniaika ei oo meille mitään vapaata... kyllä varmasti ku laitettas asia toisinpäin niin mä oisin mieluusti himassa päivän skidin kanssa ja illalla sit ottasin vähän vapaata kun duunista tullu nainen hoitaa lasta koska MÄ olen ollut koko päivän skidin kanssa kotona....
Älkää ottako liian vakavasti tätä asiaa , kyllä mä tyytyväinen olen tähänkin järjestelyyn mutta hei kamoon , naisetkin vois ajatella sen omalle kohdalleen että jaksaisko ne tehä kaikkea tota meiän tilanteessa jokapäivä....
Isien oma aika ? Toiveajattelua?
19
1412
Vastaukset
- hgoah
Niin noh...
Itsehän sen sanoit duunin jälkeen kotiin duuniin...että äitinä oleminen on 24/7 duunia ja on mukavaa/suotavaa, että isukki osallistuu myös hommiin, ainakin sen parin tunnin verran iltaisin.
Muutta kyllä sitä omaa aikaa yrittää järkätä molemmille, jos ei ihan joka päivä niin kuitenkin...yhdessä ja erikseen. Isännälle oma aika saattaa olla lätkän peluu naapurin kanssa, sosiaalinen kahvittelu kavereiden luona...yleensä äidin "oma aika" on koirien kanssa lenkkeily (ilman rattaita) tai kaupassa käynti ssa on hyvä elää;)
Tsemppiä!
p.s Meitin isäntä oli aikoinaan yhden kokonaisen päivän (pakon edessä) 1,5 kk ikäisen vauvan kanssa....eikä olisi oman kertomansa mukaan enempiä jaksanutkaan (enkä ihmettele).- jiihoo1986
hienoa sain tänne asiallisen vastauksen =) kiitos =) tosiaan siis en vähättele millään tavalla äitien panosta tässä asiassa mutta miehenä ajattelen että kun duunissa on päivän niin ei jaksaisi samantien tulla toiseen työhön kotiin vaan saisi rentoutua vähän... ymmärrän kyllä pointtisi 24\7 asiassa ja se on ihan järkeenkäypää , mutta se että istuu lapsen kanssa kotona tai tekee muuta lapsen kanssa ei mielestäni ole työtä itsessään kun siinä voi kumminkin cosmot lukea ja surffailla netissä yms omia juttuja samalla ... tämänkin tietysti joku nainen käsittää väärin ja tästä hirveän haloon nostaa mutta se on meidän käsitys asiasta , ainakin näin luulisin =) ja ei en halua sotaa tästä miesten ja naisten välille tänne keskusteluun vaan asiallista ja aikuismaista keskustelua =)
- Aikaansaava porukka
jiihoo1986 kirjoitti:
hienoa sain tänne asiallisen vastauksen =) kiitos =) tosiaan siis en vähättele millään tavalla äitien panosta tässä asiassa mutta miehenä ajattelen että kun duunissa on päivän niin ei jaksaisi samantien tulla toiseen työhön kotiin vaan saisi rentoutua vähän... ymmärrän kyllä pointtisi 24\7 asiassa ja se on ihan järkeenkäypää , mutta se että istuu lapsen kanssa kotona tai tekee muuta lapsen kanssa ei mielestäni ole työtä itsessään kun siinä voi kumminkin cosmot lukea ja surffailla netissä yms omia juttuja samalla ... tämänkin tietysti joku nainen käsittää väärin ja tästä hirveän haloon nostaa mutta se on meidän käsitys asiasta , ainakin näin luulisin =) ja ei en halua sotaa tästä miesten ja naisten välille tänne keskusteluun vaan asiallista ja aikuismaista keskustelua =)
Että, miten val-ta-val-la val-lal-la naiset saivatkaan tehtyä Suomen sotakarhujälkeläiskarhuista söpönalleja.?
Sitä voi vaan ihmetellä. Kovankin lapsuuden "armeijakoulun" saaneet ja isänsä auran jälkiä polvenkorkuisina kulkeneet aivan kuin ihmeenä muuttuivat pehmonalleiksi. Onkohan ymmärrettävä niinkin, että kasvatus oli niin kovaa tuolloin, että vastapainona pojat myötäilivät äitiensä arkuutta ja nöyryyttä?
Oli niin tai näin, jokatapauksessa feministiporukan manipulaatio iski otolliseen aikaan ja jäljet nyt näkyvät kolmannen polven isissä säälittävällä tavalla.
He jopa jossakin ketjussa jo kaipailivat imettämisenkin mahdollisuutta. Kuulemma joku hormonilääke mahdollistaisi.
Odottaminen kai ei ihan vielä onnistu, mutta jos feministit vain keksivät niin...
Olen kauan ihmetellyt, miksi maassamme on hävitetty Hölmöläisten sadut- kirjat. En kyllä ole netistä etsinyt.
Oletettavasti tuovat liian räikeästi esille feministien järjettömyyksiä.
Olennaista olisi kysyä ensimmäiseksi ylösalaisin keikautetussa kulttuurissamme sitä, että MIKSI IHMISEN TYÖ EI ENÄÄ SAA MAASSAMME OLLA MIELUISTA JA LUONNOLLISTA. Vain harvoilla se on mieluista ja varsinkin kyllä lapsettomilla feministeillä.
Mutta miksi he sekaantuivat äitien rauhalliseen ja mieluisaan luonnolliseen kotityöhön? Miksi se tuli kielletyksi 40 sitten, että nainen edelleenkin olisi hoitanut 6-7 henkisenkin vaativan valtavan työmäärän itse päivittäin kodissaan lähtemättä minnekkään ja lähettämättä lapsiaan paitsi kouluun? Äidit ovat joutuneet pitkän päivän ansiotyöesimerkillään kasvattamaan kaikki poikansa siihen luuloon, että naisen ei kuulu hoitaa kotiaan ja lapsiaan.
Vaikka maailman historia todistaa toisin - ennen feministejä Suomessakin!
Yhteisverotuksen poisto nimenomaan oli ensimmäisiä aseita naisten "oikeaan työhön lähettämiseen"! Ja ne verot käytettiin päiväkotijärjestelmän luomiskeksintöön. "Isien jututkin" paljastavat sen, että miehet eivät enää näe metsää puulta!
Vielä pahempaa - sitä eivät näe perheensä äidit ja kasvattavat nyt poikansa täysin heidän energisen luonteensa vastaisesti. Peräkammaripojilla on paljon vitsailtu ennenmuinoin ja elokuviakin väännetty. Mitenköhän heidät ilman isän ohjausta lienee kasvatettu?
"....mutta se että istuu lapsen kanssa kotona tai tekee muuta lapsen kanssa ei mielestäni ole työtä itsessään kun siinä voi kumminkin cosmot lukea ja surffailla netissä yms omia juttuja samalla ..."
Niin tosiasia on se, että miehen kuuluu työnsä vastapainoksi ja erityisesti lastensa eduksi saada illalla seurustella vain lapsensa kanssa hänestä kiinnostumalla, leikittäen ja opettaen ja mielellään huolehtien syöttämisetkin. Ne kotityöt, liikuntaakin vaativat, voi huoletta sillä välin jättää vaimolle. Siis kun vaimo voi koko päivän samoin käyttää lastensa kanssa seurusteluun? Samoin vaimolle tekee hyvääkin lähteä myös ulos kauppaan ym.illalla. Luulisi näin olevan selviö, mutta kun feministit ovat sitäkin mieltä, että lapsi pitäisi saada "parempaan kasvatukseen päiväkotiin", alle vuoden ikäisenä ja naisen pitäisi päivisin "sivistää" lisää itseään tuleviin töihin vapaana ja töitä odottavalla mielellä .
Mieluimmin tietysti heti töihin!
Itse kadun pitkästa työrupeamastani sitä, että molemmat töissä käydessämme juuri noin annoin mieheni käyttää illat , mutta minulle äitinä jäi lapset vieraiksi, kun suurperheemme iltakotityöt nielaisi kaiken aikani. Toki miehen työ oli liikkumista päivittäin ja itselläni istumista. Siinä onkin keskustelun paikka, jos molemmat käyvät töissä. Ainoa suositukseni on kokemukseni perusteella, että jommalla kummalla on oltava osa-aikatyö ja riippuen lapsimäärästä, siivooja pari kertaa viikossa.
Feministejä todellakin saan "kiittää", että sain elämääni kaksinkertaiset työpäivät, kun itse olisin tyytynyt yksinkertaisiin paljon mieluimmin. - Ristiriitaista
jiihoo1986 kirjoitti:
" mutta se että istuu lapsen kanssa kotona tai tekee muuta lapsen kanssa ei mielestäni ole työtä itsessään kun siinä voi kumminkin cosmot lukea ja surffailla netissä yms omia juttuja samalla .."
Jos se ei päivällä ole naiselle työtä, niin miksi se olisi illalla sinulle työtä? Jos mielestäsi lapsen hoito on yhtä lekottelua, niin silloinhan sinäkin vain lekottelet illat eikö niin?
Huomaatko että puhuit itsesi pussiin, kun sanot että vaimollasi on päivällä helppoa mutta samaan syssyyn valitat kun illalla tulet töistä toiseen duuniin. Jos se on sinulle duunia, on se sitä naisellekin. Jos se on sinulle rankkaa, niin huomaa että samaa rankkaa se on päivällä naisellekin, vielä sillä erotuksella että hän on silloin YKSIN lapsen kanssa, illalla teitä sentään on kaksi aikuista kotona.
- Koti-isä1231343
Meillä asiat kääntyivät päinvastoin ja nyt hoidan itse koti-isänä 10 kk ikäistä lastamme. Vapaa-aikaa on nyt enemmän kuin riittävästi ja päivät hyvin leppoisia. Olen järjestelyyn äärimmäisen tyytyväinen ja tämä on huomattavasti helpompaa kuin työn teko. Hoidan kodin, ruoat ja kaupassa käymisen täysin ja annan naisen keskittyä työhön ja sen jälkeen lapsen kanssa olemiseen. Tässä tulee nyt ehkäise miehen ja naisen suurin ero: Kun nainen tulee töistä, hän odottaa että pääsee puuhaamaan lapsen kanssa ja paapomaan tätä. Itse en ihan samoin kokenut näin pienen lapsen kanssa, koska mieheen tätä hoitoviettiä ei ole sisään rakennettu? Mutta hoidin siis silloin myös paljon lasta, tein ruokaa, pesin pyykit, kävin pääsääntöisesti kaupassa ja yritin patistaa naista tapaamaan ystäviä ja harrastamaan, mutta hän ei halunnut olla lapsesta juuri erossa. Nyt siis kun hän on töissä ja tulee kotiin, niin saan illat vapaaksi kun haluan, koska äiti haluaa mielellään olla lapsen kanssa niin paljon kuin mahdollista. Suosittelen siis miehiä jäämään ja kokeilemaan tätä järjestelyä, itse olen enemmän kuin tyytyväinen tällä hetkellä!
- jiihoo1986
Koti-isä aivan mahtava kommentointi... Itse olen 8kk lapsen isä ja olen miettinyt juuri tätä samaa asiaa että jos tälläinen järjestely tehtäisiin niin muuttuisiko myös äitien ääni kellossa ja ymmärtäisivät myös meidän kannan asiaan... Loistavaa että tuo järjestely on sinulla toiminut ja jos tälläinen todellakin on hyvä vaihtoehto niin toivon että naiseni myös kokeilisi tätä... Kommentteja toivotaan myös äideiltä jotka ovat parisuhteessa ja työelämässä ...
jiihoo1986 kirjoitti:
Koti-isä aivan mahtava kommentointi... Itse olen 8kk lapsen isä ja olen miettinyt juuri tätä samaa asiaa että jos tälläinen järjestely tehtäisiin niin muuttuisiko myös äitien ääni kellossa ja ymmärtäisivät myös meidän kannan asiaan... Loistavaa että tuo järjestely on sinulla toiminut ja jos tälläinen todellakin on hyvä vaihtoehto niin toivon että naiseni myös kokeilisi tätä... Kommentteja toivotaan myös äideiltä jotka ovat parisuhteessa ja työelämässä ...
5 lapsen kotiäitinä voisin todeta että lasten hoidossa on tosiaan kiinni ympäri vuorokauden. Jos vanhempi pääsee töihin kodin ulkopuolelle niin se on henkisesti helpompaa kuin kotona lasten hoitaminen. Riippuu paljon tietysti lapsista ja kumppanista miten hän osuutensa hoitaa. Monesti kotona olevalla ei ole omaa aikaa edes sen verran että voisi käydä yksin vessassa tai lukea sanomalehden. Suomenkieliset uutiset ja muut ohjelmat voi unohtaa kun ei voi kuunnella. Lapset vaativat intensiivisesti sinun läsnäoloasi, eivät toiki kaikki yhtä aikaa aina mutta minuutin välein jokainen vuorotellen, vähintään. Minä kokeilin jokaisen lapsen synnyttyä palata työelämään, mutta sain vain huomata että palkkatyön lisäksi minua odottivat kotityöt. Ja joka kerta oli enemmän pyykkiä pestäväksi, enemmän lautasia tiskattavaksi. Jos nuo kotityöt olisivat sujuneet mieheltäni, olisin ilomielin jatkanut töiden tekemistä mieheni puolesta, olihan se melkoinen henkireikä. Niinpä läksin vetelemään lapsineni
Usein ei tule ajatelleeksi sitä, että kun kumppani ovesta ulos lähtee, hänellä on tavallaan jo oma aika alkanut. Toinen jää sidotuksi kotiin. Tämä on se karu arki joka lasten synnyttyä iskee parisuhteeseen ja josta ei puhuta, Ja jonka takia erot ovat tässä vaiheessa niin yleisiä. Yhden tai kahdenkin lapsen kanssa vielä jollain lailla onnistuu liikkuminen, mutta sitten alkavat koulu- ja harrastusrumba, jotka on sovitettava omaan elämään, samoin yökyläilyt.
Minulla ei ollut onnea siinä että olisin omistanut tuttavia tai sukulaisia joille pikkulapsivaiheessa voisin antaa lapsiani yökyläilemään. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin.- perhe-elämää
jiihoo1986 kirjoitti:
Naisen näkökulma koti-isiin. Meillä on koti-isä ja minä käyn töissä. Haluan olla ja olen kotiin tultuani paljon lapsen kanssa ja leikintän häntä ja tarjoilen iltapäivän ja illan ruuat. Näin sen kuuluu mielestäni ollakin. Mies on ollut päivän lapsen kanssa ja tekee kotiin tultuani sitten muita juttuja tai selailee nettiä aikansa kuluksi. Omaa aikaa järjestyy molemmille sitä halutessa, sillä molemmat kyllä pärjäämme lapsen kanssa.
Vauvavuoden olin kotona ja sen jälkeen oli mukava saada työelämästä muuta mietittävää ja onneksi mieheni halusi jäädä vuodeksi kotiin. Päivän aikana töissä ajatukset ovat totaalisesti muualla kuin arjen rutiineissa kotona sitten illan jaksaakin jopa ihan mielellään sitä kotielämää. Suosittelen kotona olemisen vuorottelua kaikille. Tulojen perusteella (usein mies tienaa enemmän kuin nainen) ei kannata perhettä ja omaa elämää ajaa tilanteeseen, jossa kytätään kumpi saa enemmän "omaa aikaa" tai tekee enemmän kodin eteen. - Isät toki tärkeitä
perhe-elämää kirjoitti:
Naisen näkökulma koti-isiin. Meillä on koti-isä ja minä käyn töissä. Haluan olla ja olen kotiin tultuani paljon lapsen kanssa ja leikintän häntä ja tarjoilen iltapäivän ja illan ruuat. Näin sen kuuluu mielestäni ollakin. Mies on ollut päivän lapsen kanssa ja tekee kotiin tultuani sitten muita juttuja tai selailee nettiä aikansa kuluksi. Omaa aikaa järjestyy molemmille sitä halutessa, sillä molemmat kyllä pärjäämme lapsen kanssa.
Vauvavuoden olin kotona ja sen jälkeen oli mukava saada työelämästä muuta mietittävää ja onneksi mieheni halusi jäädä vuodeksi kotiin. Päivän aikana töissä ajatukset ovat totaalisesti muualla kuin arjen rutiineissa kotona sitten illan jaksaakin jopa ihan mielellään sitä kotielämää. Suosittelen kotona olemisen vuorottelua kaikille. Tulojen perusteella (usein mies tienaa enemmän kuin nainen) ei kannata perhettä ja omaa elämää ajaa tilanteeseen, jossa kytätään kumpi saa enemmän "omaa aikaa" tai tekee enemmän kodin eteen.Et liene lukenut lastenpsykologiaa, mikä ilmoittaa, että äidin ja lapsen symbioosi on vahva aina 3-4 vuoteen saakka. Missään nimessä tuona aikana ei saisi äiti kadota lapsensa läheltä kokotyöpäiväksi.
Muistista on olemassa erityisiä tutkimuksia , eli missä ajassa minkäkin ikäinen lapsi jo unohtaa äitinsä olemassaolon. Joka unohtaminen on psyyken kehitykselle haitallista.
Suosittelen ystävällisesti tutustumaan uusimpiin tutkimuksiin aiheesta.
Ellet sitten vain tosiaan ajattele vain sitä, miten itse parhaiten viihdyt? Senkin kuvan kirjoituksesti antaa. - Asiatvihdoin kuntoon
ze-ze1 kirjoitti:
5 lapsen kotiäitinä voisin todeta että lasten hoidossa on tosiaan kiinni ympäri vuorokauden. Jos vanhempi pääsee töihin kodin ulkopuolelle niin se on henkisesti helpompaa kuin kotona lasten hoitaminen. Riippuu paljon tietysti lapsista ja kumppanista miten hän osuutensa hoitaa. Monesti kotona olevalla ei ole omaa aikaa edes sen verran että voisi käydä yksin vessassa tai lukea sanomalehden. Suomenkieliset uutiset ja muut ohjelmat voi unohtaa kun ei voi kuunnella. Lapset vaativat intensiivisesti sinun läsnäoloasi, eivät toiki kaikki yhtä aikaa aina mutta minuutin välein jokainen vuorotellen, vähintään. Minä kokeilin jokaisen lapsen synnyttyä palata työelämään, mutta sain vain huomata että palkkatyön lisäksi minua odottivat kotityöt. Ja joka kerta oli enemmän pyykkiä pestäväksi, enemmän lautasia tiskattavaksi. Jos nuo kotityöt olisivat sujuneet mieheltäni, olisin ilomielin jatkanut töiden tekemistä mieheni puolesta, olihan se melkoinen henkireikä. Niinpä läksin vetelemään lapsineni
Usein ei tule ajatelleeksi sitä, että kun kumppani ovesta ulos lähtee, hänellä on tavallaan jo oma aika alkanut. Toinen jää sidotuksi kotiin. Tämä on se karu arki joka lasten synnyttyä iskee parisuhteeseen ja josta ei puhuta, Ja jonka takia erot ovat tässä vaiheessa niin yleisiä. Yhden tai kahdenkin lapsen kanssa vielä jollain lailla onnistuu liikkuminen, mutta sitten alkavat koulu- ja harrastusrumba, jotka on sovitettava omaan elämään, samoin yökyläilyt.
Minulla ei ollut onnea siinä että olisin omistanut tuttavia tai sukulaisia joille pikkulapsivaiheessa voisin antaa lapsiani yökyläilemään. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin.Surulllista lukea, ettei ollut läheisiä auttamassa. Rankkaa se on erokin. Koko perheelle.
Tähän saakka on ollut sekin ikävä kirjo, että pienentyneissä perheissämme anopit vahtivat sen ainokaisen poikansa elämää, ettei häntä vain kiusata rasituksilla.
Varsinkin, jos "herrahtavan" kasvatuksen lisäksi vielä koulutettukin. Siis ei sitten tällaisestakaan läheisestä ole oikeaksi tukijaksi.
Suomeen olisi tulenpalavalla kiireellä saatava kouluihin yksi vuosi perhekasvatusta. Myös konkreettista kotitöihin ja lapsiin opettelua. On ajauduttu normaaliudesta jo niin kauaksi rikkinäisine perheineen ja perhekuntineen, että vähintään yksi vuosi täyspainoista ko. opiskelua antaisi edes osan tulevalle kansallemme siitä, minkä vanhemmat polvet saivat luonnostaan kodeissaan oppia.
Siellä pojat ja tytöt näkivät kodeissaan päivät pitkät äitinsä ja isänsä hyörimässä jatkuvassa työpuuhastelussa. He tekivät juuri sitä työtä, minkä keskenään sopivat tehtäväksi. Oli aivan luonnollista, että mies lähti takomaan pajaansa rautaa ja vaimo sisällä lämpimässä hoivasi vauvaansa.
Ei todellakaan olisi tullut kuuloon, että ilman todellista syytä (äidin kova kuume)
miehen olisi pitänyt keskeyttää tuottava työnsä ja "tasa-arvon" nimissä alkaa vaippoja vaihtelemaan. Ehti hyvin vielä illan hämärtyessä kehtoa heilutella.
- ------......,,,,
Minä olen myös ollut koti-isänä useamman kerran, lapsiakin kun on useita. Vuosissa suunnilleen yhtä paljon kuin vaimonikin on ollut kotiäitinä. Kotona lasten kanssa oleminen oli todellakin ihanaa ja lomaa muutaman kuukauden. Oli ihanaa olla lasten kanssa, tehdä ruuat, ulkoilla, leikkiä, käydä kaupassa, siivota ja tehdä vaikka mitä. Kun vaimo tuli kotiin, oli se minulle välittömästi omaa aikaa, koska äiti halusi olla lasten kanssa (hänellä kyllä on harrastuksiakin, mutta se aika, minkä on kotona, viettää lasten kanssa mielellään). Lisäksi hän siivoaa ja tekee paljon sellaista, mitä minä en ole hoksannut tehdä - ainakaan riittävän hyvin, jotta se kelpaisi hänelle.
Mutta, kun on ollut kotona lasten kanssa vaikka vuodenkin, niin kyllä sitä töihinpääsyä jo odottaa. On äärettömän rankkaa, kun koko elämä on 24/7 sitä yhtä ja samaa, vaikka siitä tosiaan saankin vapaa-aikaa iltaisin helposti, toisin kuin ehkä sinun vaimosi, jos molemmat haluaisitte levätä. Kaikkein rankinta on, että päivät menevät kuukausia pelkästään lasten seurassa, aikuista juttukaveria kaipaa. Ja niitä taukoja.
Nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että pari kuukautta sitten meni nuorimmainenkin hoitoon ja molemmat olemme töissä, oletettavasti eläkeikään asti. Mitenkäs ne päivät nyt menevät?
Aamulla ylös klo 5-8 (riippuen työajoista), sillä ennen töihin lähtöä pitää valmistautua itse, herättää lapset, vaihtaa vaipat, pukea ja viedä heidät hoitoon (tämän toki tekee vaimo vuorollaan, mutta silloin kun toinen on kotona, niin koko asiaa ei tarvitse ajatella lainkaan).
Töihin--->
Töistä kotiin ---> hoitopaikan ja kaupan kautta, sillä lapset pitää hakea ja kaupassakin jonkun käydä. Nämä tosiaan tekee vaimokin omalla vuorollaan, mutta silloin kun toinen oli kotona, ei tarvinnut koko asiaa ajatella lainkaan. Ja kas kummaa, työpäivä on pidentynyt tunnilla, ehkä enemmänkin.
Ja sitten alkaa se toinen työ. Lapset kaipaavat vanhempiensa huomiota, koska eivät ole saaneet sitä koko päivänä. Pyykit on pestävänä ja ruoka tehtävänä, siivotakin pitäisi. Työmäärä on aika paljon isompi kuin silloin kun toinen on ollut kotona. Lisäksi vielä sitten ne harrastukset, joissa vaimo käy, jolloin koko ilta on vain minun vastuullani kaikkine niine töine, jotka kotiäitinä vaimo oli hoitanut päivällä.
Klo 8 lapset nukkumaan, meillä onneksi kyllä nukahtavat silloin, kiitos aikaisten aamuherätysten. Sitten pitäisi kai siitä vaimosta huolehtia, siitä en valita, että vaimo saattaa haluta seksiä illalla.
Mutta noin kokonaisuudessaan sanoisin, että tuo "kaikki tämä sen takia koska nainen on ollut koko päivän lapsen kanssa kotona... ?" menee aika pahasti metsään. Sitten kun vaimosi ei enää ole lasten kanssa kotona, niin kyllä se oma aika vähenee entisestäänkin, tai sitten aika kotitöihin otetaan siitä seksistä tai vaimon kanssa yhteisestä ajasta, mikä käy sekin aika rankaksi pidemmän päälle. En edes tiennyt mitä "ruuhkavuodet" tarkoittavat ennen kuin nyt taas kun kumpikaan ei ole päiviä kotona.- jiihoo1986
Hmm tuolta kantilta en asiaa ole ajatellutkaan... kiitoksia todella paljon asiallisesta ja perustellusta vastauksesta. Ja täsmentäisin vielä tätä asiaa että tuo kyseinen lause mistä mainitsit niin hetken kirjoitusvietissä se siihen tuli , jälkeenpäin ajatellen tuo lause kyllä antaa sellaisen kuvan että vähättelisin sitä työpanosta mitä naiset näkevät lastenhoitamisesta mitenkä asia ei millään tavalla ole... haen vain omia näkökulmia ihmisiltä , sekä kokemuksia kyseisestä asiasta.
Tietysti voi olla juuri noin kuten sanoitkin mutta voihan asiat olla myös toisellakin tavalla kun tuo hoito ikä koittaa... Arvostan todella paljon kokeneiden isien kommentteja täällä , koska näistä voin itse ottaa opia tulevaisuutta ajatellen muiden ihmisten kokemusten kautta. Itsellä vasta ensimmäinen taapero tuolla lattialla pyörii ja jokeltelee ja niinkuin aikasemminkin mainitsin että olen tyytyväinen tähänkin järjestelyyn koska en avovaimoani ja lastani mihinkään vapaa-aikaan vaihtaisi , vaikka tosiaan sitä omaa aikaa todella joskus kaipaankin.
Kiitoksia vastauksesta :) - good dad
jiihoo1986 kirjoitti:
Hmm tuolta kantilta en asiaa ole ajatellutkaan... kiitoksia todella paljon asiallisesta ja perustellusta vastauksesta. Ja täsmentäisin vielä tätä asiaa että tuo kyseinen lause mistä mainitsit niin hetken kirjoitusvietissä se siihen tuli , jälkeenpäin ajatellen tuo lause kyllä antaa sellaisen kuvan että vähättelisin sitä työpanosta mitä naiset näkevät lastenhoitamisesta mitenkä asia ei millään tavalla ole... haen vain omia näkökulmia ihmisiltä , sekä kokemuksia kyseisestä asiasta.
Tietysti voi olla juuri noin kuten sanoitkin mutta voihan asiat olla myös toisellakin tavalla kun tuo hoito ikä koittaa... Arvostan todella paljon kokeneiden isien kommentteja täällä , koska näistä voin itse ottaa opia tulevaisuutta ajatellen muiden ihmisten kokemusten kautta. Itsellä vasta ensimmäinen taapero tuolla lattialla pyörii ja jokeltelee ja niinkuin aikasemminkin mainitsin että olen tyytyväinen tähänkin järjestelyyn koska en avovaimoani ja lastani mihinkään vapaa-aikaan vaihtaisi , vaikka tosiaan sitä omaa aikaa todella joskus kaipaankin.
Kiitoksia vastauksesta :)Itse on vapaata järjestettävä. Aamulla karkaan duuniin. Duunin jälkeen poikkean pubiin ja sieltä salarakkaan luokse. Kotiin saavun kiukkuisena, raskaan ylityön jälkeen. Viikonloput on tietty raskaita, ku joutuu oleen enemmän kotona.
- Lapsen oikeus isään.
Isyyslaki uudistuu vuonna 2014 Ilkka lehti 11.11.2012.
Piti näköjään saada mies presidentiksi ja uusi oikeusministeri, ennekuin muutoksia saatiin isyyslakiin.
Henriksson: Lapsen etu edellä isyyslaissa11.11.2012 11:44.
Oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin mielestä isyyslain uudistaminen on tarpeen, sillä nykyinen laki perustuu 1970-luvun puolivälissä vallalla olleisiin arvoihin ja perherakenteisiin.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) odottaa tulevasta isyyslain kokonaisuudistuksesta vilkasta keskustelua, koska lain käsittelemät asiat ovat lähellä ihmisten henkilökohtaisia arvoja. Isyyslain uudistamisesta on valmisteilla lakiesitys, jonka on tarkoitus tulla parin vuoden päästä eduskunnan käsiteltäväksi.
- Vuonna 1975 säädettyä isyyslakia on tarpeen uudistaa, sillä nykyinen laki perustuu 1970-luvun puolivälissä vallalla olleisiin arvoihin ja perherakenteisiin, ja siinä viitataan vanhoihin isyystutkimusmenetelmiin, muistuttaa Henriksson sunnuntain Keskipohjanmaassa.
Nykyisen lain mukaan äiti voi vastustaa isyyden selvittämistä. Äiti voi olla esimerkiksi raiskauksen tai muun väkivallan uhri ja pelätä lapsen isää sekä oman että lapsensa puolesta. Toisaalta hän voi vastustaa isyyden selvittämistä itsekkäistä syistä.
Henriksson arvioi, että useimmiten sekä lapselle että lapsen biologiselle isälle on eduksi tietää sukulaisuussuhteesta
----------------- - yhkaikenYksinHoitanu
No haloo.... nyt on saatu ensimmäinen isän kommentti koskien sitä, mitä lasten ja perheenäidit on jo vuosikausia yrittänneet saada. Toivon todella, että nyt kun aloitteen tekijänä on se mies (se ainoa merkittävä henkiö tässä yhteiskunnassa), että asiaa saadaan todella apua, koskeepa se sitten äitejä tai isejä. Molemmat yhtä arvokkaita. Mutta ehkäpä tämä miehinen avautuminen aloittaa jotain....... toivon todella niin.....
- Järjesyelykysymys
Toivoisin niin suuresti että löytyisi, että edes joku äiti ilmaisisi, että on suuri rikkaus kun saa lapsen kanssa olla. Aika on kuitenkin niin lyhyt ja kasvun ihme niin suuri, että sitä ei pitäisi laittaa jakoon minkään muun asian kanssa.
Samoin isien tulisi ottaa suurena rikkautena iltaisin kotona leikit lastensa kanssa ja jättää muut menot vähemmälle.
Aikka varmati on kahdenkeskiseenkin jos haluaa järjestaa ja nukkumaan on kyllä syytä mennä ihan ajoissa, jotta jaksaa paremmin.
Muuten mitä sinä sillä ihan omalla ajallasi kotona teet???- eiksjuu2
Mitäkö ihan omalla ajalla kotona tekisin? Olisipa ihanaa päästä pöntölle ihan yksin ja rauhassa. Pestä hampaasa kerrankin ilman jatkuvia keskeytyksiä. Suihkuun ilman ovella töllistelijöitä. Lukea lehti kerralla loppuun eikä lause kerrallaan. Käydä koiran kanssa lenkillä 15 min ilman että tarvitsee olla huolissaan pikkuisista (sillä niin minä niitä rakastan). Nukkuisin kahden tunnin päikkärit kaksi kertaa kuukaudessa. Yksin kaupassa ilman mitään kiirettä...
Minä haluan hoitaa itse lapseni, mutta pelkästään lasten kanssa oleminen 24/7 kuluttaa hermot vaikka kuinka rakastaisi. Jos omaa aikaa ei ole loppuu taatusti halut myös kahdenkeskiseen aikaankin kumppanin kanssa. Minä yritin hyvällä ja pahalla "järjestellä" itselleni omaa aikaa, yksin sen sain tehdä ja lopulta kyllästyin kumppaniin.
- työtä se on
Kyllä se pienen lapsen kans kotona "olo" on (mahdollista päikkärivapaata lukuunottamatta) koko ajan työtä vaikka lapsia olisi vain yksikin. Minulla yksi tyttö, 2v3kk. Ja hän tarvii tietty apua vielä ihan kaikessa: vessa-asioissa, pukemisessa, aterioinnissa jne, Ja joka aamupäivä meillä ulkoillaan/ liikutaan ainakin reilu tunti. Hyvä, että ehtii lapsen hoidon ohessa juuri ja juuri keittiön siivota syömisen jälkeen ja tiskikonetta pyörittää. 1,5-2h päiväunet nukkuu. Ja silloin onneksi ehtii pyykit hoitaa ja jkv siivota. Ja jos niitä lapsia on kaksi tai enemmän ja joku on jo jättänyt päikyt pois niin eipä siinä paljon vapaahetkeä jää. Isompi lapsi tietty viihtyy hetken omissa touhuissa, mutta ei sitä isompaakaan lasta voi vaan oman onnensa nojaan jättää esim. telkan ääreen. Eli totta kai illat ja viikonloput hoidetaan kotityöt 50/50.
- Sadistisuuttako
Miksi äidit eivät kyseenalaista tuota, että hoitaessaan vaikkapa kahta alle ja kahta yli 7 v, niin ja varsinkin nuorin yli 3 v, niin miksi nämä yhteiskunnan tukirahat vuotavat 1000e /hoitolapsi ainoastaan vieraalle hoitajalle ei itse työtään tekevälle äidille?
Mistä tämä tällainen kiikastaa, että pienet koululaiset menee koulun jälkeen (jos yksin kotona=paha) iltikseen ja hoitolapset hoitoon ja yhteiskunta upottaa tuohon 3000 e kk:ssa. Sitten jos päätät itse lapset hoitaa ja voit sentään pyykit jossain vaiheessa koneeseen laittaa ja ehkä astiatkin, niin säästät iltatyötä mutta - hoitorahaa saat 0 e.
Niin, kun tätä nyt on jatkunut jo tasan 40 v yhtäkkisten muutosten tultua joka perhesektorille aina avioerohelpotuslakeja myöten ( suora seuraus sekavuudesta), niin miten näin hullua suvaitsevaisuutta voi ylipäätään nuorilla perheillä olla yhteiskuntaa kohtaan?
Rahasta ei homma voi olla kiinni, koska 90-luvun lamassa YHTEISKUNTA pystyi kustantamaan 1/2 miljoonaa työtöntä kotiinsa oleilemaan. Ja työttömien keskiansio oli makoilemisesta norm. minimipalkan luokkaa! Mutta tuolloinkin oli suurin suru, että edes 4 lapsen äidille löytyi vaikkapa sitä minimipalkkaista työtä (kokenut).
En omista korkeakoulututkintoa ja siksi kait en ymmärrä näiden viisasten suuria ajatuksia siitä, että perheenäiti voi elää pelkällä hyvällä hengellä.
Toivoisin, että nyt minua valistaisi joku erittäin viisas siitä, mistä tässä suomalaisessa perheenäidin työhön suhtautumisessa on kysymys. Kun itse olen tuota suhtautumista aina pitänyt sadistisuutena yhteiskunnan taholta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812