rotat

rotat ;)

miten saisin kesytettyä ensimmäiset rottani ? ne ovat alle vuoden ja olen yrittänyt antaa haistella kättä ja ottaa syliin mutta ne niin hirveästi pelkäävät kättäni olenko aloittanut koulutuksen väärin? ;)

3

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Minkä ikäisenä olet saanut ne ja mistä, ja kuinka kauan sitten? Jos ne on olleet luovutusikäisestä jonnekin puolivuotiaaksi ilman kunnon käsittelyä, niin en edes ihmettele vaikka olisivatkin villejä. Jos ne taas on olleet sulla vasta ihan vähän aikaa, niin voivatkin olla pelokkaita vaikka oikeasti olisivatkin kesyjä. Miten olet kesyttänyt? Miten ne käyttäytyy yleensä? Miten osoittavat pelkäävänsä sinua hirveästi? Ovatko olleet edellisessä paikassaan kesyjä, onko niitä käsitelty?

      Itse lähtisin ihan siitä että otat niitä syliin, vaikka paidan alle rauhoittumaan jos muuten ovat peloissaan, annat herkkuja ja sellaista perustavaraa. Saavatko olla vapaana, niin että huonekin tulee niille tutuksi alueeksi, eikä häkin ulkopuolella tarvitse pelätä niin paljon?

      Harmi, kun ensimmäisinä rottina monesti otetaan ei-niin-kesyjä rottia, kun silloin olisi just niin hyviä nuo valmiiksi kesyt luovutusikäiset :/ Mutta yritäpä selittää tarkemmin, niin saat ehkä selkeämpiä neuvoja.

    • rotat ;)

      ne ovat olleet mulla kohta 1kk tulivat 5 viikkoisina.. olen käsitellyt ja kasvattajakin on ne on sillee kesyjä mutta ku niitä yrittää ottaa syliin nii ne ottaa niist häkin kaltereist kiinni ja joskus juoksee karkuu ja sit ku mä saan ne syliin nii ne rauhottuu vähäks aikaa ja sitte ne haluu pois ja oon juoksuttanut viereisessä huoneessa koska oma huoneeni ei ole taarpeeksi "turvallinen" rotan juoksutukseen...

    • Sedä

      Okei, no tuon olisi voinut sanoa saman tien vähän tarkemminkin kuin "alle vuoden" :D Ihan normaalilta kuulostaa. Vilkkaat poikaset ei kauheesti viihdy sylissä, ei edes nää mun omasta mielestä superkesyt, vaan heti pitää olla menossa vilistämään jonnekin. Etenkin jos sulla on naaraita, ne on muutaman päivän välein kiimassa eikä välttämättä tahdo antaa koskea ollenkaan vaan yrittää juosta kiimahippaa käden kanssa. Poikasia kannattaa vaan napakasti käsitellä, usein ja pieniä aikoja eikä välittää rimpuiluista ja kiljumisesta :) Luonnekin vaikuttaa toki rauhallisuuteen, mun nelikuisista toinen on heti alusta ollut silittelystä tykkäävä ja toinen taas varovaisempi, mutta kumpikaan ei kyllä kauheen montaa sekuntia viihdy paikoillaan (paitsi nukkumassa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe