rotat

rotat ;)

miten saisin kesytettyä ensimmäiset rottani ? ne ovat alle vuoden ja olen yrittänyt antaa haistella kättä ja ottaa syliin mutta ne niin hirveästi pelkäävät kättäni olenko aloittanut koulutuksen väärin? ;)

3

91

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

Minkä ikäisenä olet saanut ne ja mistä, ja kuinka kauan sitten? Jos ne on olleet luovutusikäisestä jonnekin puolivuotiaaksi ilman kunnon käsittelyä, niin en edes ihmettele vaikka olisivatkin villejä. Jos ne taas on olleet sulla vasta ihan vähän aikaa, niin voivatkin olla pelokkaita vaikka oikeasti olisivatkin kesyjä. Miten olet kesyttänyt? Miten ne käyttäytyy yleensä? Miten osoittavat pelkäävänsä sinua hirveästi? Ovatko olleet edellisessä paikassaan kesyjä, onko niitä käsitelty?

Itse lähtisin ihan siitä että otat niitä syliin, vaikka paidan alle rauhoittumaan jos muuten ovat peloissaan, annat herkkuja ja sellaista perustavaraa. Saavatko olla vapaana, niin että huonekin tulee niille tutuksi alueeksi, eikä häkin ulkopuolella tarvitse pelätä niin paljon?

Harmi, kun ensimmäisinä rottina monesti otetaan ei-niin-kesyjä rottia, kun silloin olisi just niin hyviä nuo valmiiksi kesyt luovutusikäiset :/ Mutta yritäpä selittää tarkemmin, niin saat ehkä selkeämpiä neuvoja.

• rotat ;)

ne ovat olleet mulla kohta 1kk tulivat 5 viikkoisina.. olen käsitellyt ja kasvattajakin on ne on sillee kesyjä mutta ku niitä yrittää ottaa syliin nii ne ottaa niist häkin kaltereist kiinni ja joskus juoksee karkuu ja sit ku mä saan ne syliin nii ne rauhottuu vähäks aikaa ja sitte ne haluu pois ja oon juoksuttanut viereisessä huoneessa koska oma huoneeni ei ole taarpeeksi "turvallinen" rotan juoksutukseen...

• Sedä

Okei, no tuon olisi voinut sanoa saman tien vähän tarkemminkin kuin "alle vuoden" :D Ihan normaalilta kuulostaa. Vilkkaat poikaset ei kauheesti viihdy sylissä, ei edes nää mun omasta mielestä superkesyt, vaan heti pitää olla menossa vilistämään jonnekin. Etenkin jos sulla on naaraita, ne on muutaman päivän välein kiimassa eikä välttämättä tahdo antaa koskea ollenkaan vaan yrittää juosta kiimahippaa käden kanssa. Poikasia kannattaa vaan napakasti käsitellä, usein ja pieniä aikoja eikä välittää rimpuiluista ja kiljumisesta :) Luonnekin vaikuttaa toki rauhallisuuteen, mun nelikuisista toinen on heti alusta ollut silittelystä tykkäävä ja toinen taas varovaisempi, mutta kumpikaan ei kyllä kauheen montaa sekuntia viihdy paikoillaan (paitsi nukkumassa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3591
    2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      9
      1648
    3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1493
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1300
    5. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      926
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      913
    7. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      243
      905
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      60
      889
    9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      66
      864
    10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      839
    Aihe