Kertokaas tietämättömälle, mitä oikeasti tarkoittaa pohjapalkka ja takuupalkka?
Olen miettinyt pitäisikö minun yrittää myyntityötä, vaikka minulla ei alaan koulutusta olekkaan. Tietysti ensin menisin johonkin kurssille, jossa sitten näkisin onko minusta myyjäksi ja saisin edes hieman koulutusta alaan.
En vain ole oikein saanut selville mitä tarkoittaa pohjapalkka ja takuupalkka, mistä nämä koostuu ja mikä on näiden kahden palkkamuodon ero?
pohjapalkka / takuupalkka.
17
9946
Vastaukset
- herr doktor
Takuupalkka: Normaali provisiopalkkaus. Jos jäät provikoilla alle takuupalkan. Takuupalkka maksetaan. Jos tienaat provikoilla enemmän mitä takuupalkka. Provisiot maksetaan. Tällä mallilla tosi myyjä tienaa koska takuupalkkaan ei ole sidottu provikoista mitään osuutta(kuten alla).
Pohjapalkka: Provikat maksetaan kaikista kaupoista tuon pohjapalkan päälle. Ja huomio! Kaikista kaupoista, aina ensimmäisestä lähtien. Provikka vaan on yleensä aika pieni koska suurin osa on mennyt tuohon pohjapalkkaan. Tällä mallilla tosi myyjä ei tienaa. - avuton_18
Eli jos oon huano... Niinkun oonki nii mä otan ton pohjapalkan? Onx se vähä niinku se PAM?
- herr doktor
Kumpikin edellämainituista voi olla pamin mukainen. jos olet huono älä myy ollenkaan.
- cbn cv
Joskus on sidottu jotain hiton minimimyyntejä takuupalkkaan. Tyylillä kun myyt 100e/kk niin saat ainakin takuupalkan verran.
- avuton_18
Kyllä mä aion mennä puhelinmyyntiin vaikka se onkin kunnon kusetusta :D
- tiina18
takuupalkka on ihan ok. itsellä ainakin toiminut
Maksetaanko se takuupalkka, vaikka myyjä ei kummoista tulosta tekisikään? Vai lopetetaanko alalle sopimattoman yrittelijän työsuhde koeaikaan?
- the boss
No ei kukaan halua pitää tuottamatonta työntekijää firmassa.
- the boss two
Ei kukaan ole niin hölmö että pitää kokonaisen koeajan tuottamatonta työntekijää vaivoinaan ja kuluna. Mitä isompi pohja tai takuu, sen nopeemmat lähtöpassit jos ei tulosta synny. Jos ei ole aiempia näyttöjä tuloksista niin kannattaa lähteä provikalla ja antaa ne näytöt. Sitten voi vaatia lisää tai vaihtaa paikkaa. Ensin annetaan näytöt. Jos ne on annettu, sitten kun ne riittää niin voi vaatia jotakin.
- Täsmälleen näin
the boss kirjoitti:
No ei kukaan halua pitää tuottamatonta työntekijää firmassa.
Juurikin näin ja koeajalla se käy käden käänteessä, joskus jopa tekstarilla. Tuossa "takuu/pohjapalkassa" on usein ehto, että täytyy olla määrä X tunteja, tai määrä Y työvuoroja, että sen saa.. ellei tunti/vuoromäärä täyty, tulee pelkkä provikka tehdyistä kaupoista. Jos (ja kun) työsuhde puretaan koeajalla ennen näiden ehtojen täyttymistä, ei firman tarvi maksaa kuin pelkät provikat miinus pakit. Kannattaa lukea sopparit tarkkaan, sinne nuo on piilotettu muun liibalaaban sekaan.
- ei osunut
ja parhaat vatipäät ehdottaa että: tee nyt joku viikko niin katsotaan sitten sitä provikkaa ja palkkausta eli suomennettuna tee ilmaiseksi pari viikkoa niin me sillä aikaa etitään uus höynäytettävä.
Entäpä jos tulosta tekemättömäksi myyjäksi hairahtunut lopettaa nämä työt ja joutuu työttömäksi - miten käy työttömyyskorvausten? Epäilenpä, että esimerkiksi puhelinmyyntifirmojen kanssa ei noin vain solmita määräaikaista sopimusta, jonka päätyttyä työsuhde vain loppuisi ja myyjyyttä kokeillut saisi työttömyysturvaa, mikäli ei heti työllistyisi muualle.
- R.P1
Tehdystä työstähän on maksettava korvaus, joka myös palkkana tunnetaan. Jos saat provisiopalkkaa, saadun palkan perusteella lasketaan joko tuloihin perustuva ansiosidonnainen päiväraha tai työttömyysturvalain tarkoittama työttömyyspäiväraha tai työmarkkinatuki. Tuen määräytymisperusteen määrittelee joko Ammattiliitto tai kansaeläkelaitos.
Tarkoitin kysymyksineni nyt lähinnä sitä, voidaanko tuottamattoman puhelinmyynnin lopettamaan joutunutta ja työttömäksi päätynyttä ihmistä rangaista karenssein. Jos sopimus on määräaikainen, niin karenssilta voi käsittääkseni välttyä. Miten herkästi työttömälle langatetaan karenssi, jos hän saa työnantajalta todistuksen, jossa mainitaan työsuhteen lopettamisen syyksi riittämätön työpanos?
- Karponi
Lopettamisen syyksi merkataan yleensä noissa sopimaton työtehtävään. Näin toimii ainakin oma paikallinen työvoimatoimisto puhelinmyyntiyritysten kanssa jolloin työttömäksi joutunut henkilö ei saa karenssia.
Onko todella niin, ettei karenssia voida minkään työvoimapiirin alueella määrätä silloin, jos työtodistukseen on irtisanomisen syyksi merkitty "sopimaton työtehtävään". Tämähän kuullostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta.
Itse olen ajatellut karttavani uuden työnantajan tehtävissä kokeilemista siksi, että pelkään saavani potkut soveltumattomuuttani ja niiden takia karenssin ja sen takia taloudellisia ongelmia ja sen takia rikostaustaa ja sen takia....
- dfdbn
Jos sinut irtisanotaan niin tottakai saat työttömyystukea, kenen sitä sitten luulet saavan? Jos itse irtisanoudut niin sitten onkin ongelmallisempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395238- 853742
- 483145
- 623035
- 113025
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411868
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451838Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101815- 181741