vauvalla epämukava olo kantoliinassa?

aamutuima

olen pitänyt kahden kuukauden ikäistä kantoliinassa kietaisuristiasennossa. Hän on yleensä nukahtanut siinä aina nopeasti, mutta nyt on alkanut aina jossain vaiheessa alkaa yhtäkkiä itkeä tai päästää sellaisen parahduksen.. yleensä ilme ihan tyytyväinen, mutta välillä kasvoilla käy irvistys. Myöskin kun otan pois liinasta hän itkee ja on punainen. Pelottaa, onko hänellä joskus epämukava tai kivulias olo liinassa? Mielestäni olen sitonut ohjeiden mukaan eli niin, että polvet ylempänä kuin peppu, peppu navan korkeudella ja selkä pyöreänä. Voiko ne jalan yli menevät liinan osat (jotka laitetaan selän puolella solmuun) olla liian kireällä ja aiheuttaa esim. Jalkojen puutumista? Tai voiko jalat olla liian leveällä? Luulisi, että sidonta on hyvä, kun kerran vauva nukkuu, mutta sitten nuo äkilliset parkaisut kyllä epäilyttää. Toisaalta voi johtua siitäkin että vauva on väsynyt ja uni häiriintyy kun ollaan liikkeessä? Sitten kysyisin myös että voiko kantoliinan kanssa istua vai tuleeko vauvalle siinä huono asento? Jos siis kantaja istuu.

5

2383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liinailija

Ei milloinkaan muulloin päästä noita parkaisuja? Onko vatsavaivoja, näkeekö unia, tms?

Liinasta pois ottaessa voi tuntea olonsa epämukavaksi (tuleehan sitä viileämpi ja äidin sydämenlyönnit ja tuoksu loittonevat), ja itkee sen vuoksi.

Meillä ei kyllä tuollaisia "parkaisuja" päästänyt kuin vain vatsavaivojen vuoksi. Pidin kyllä lapsia myös kehtosidonnassa vaihtelun vuoksi. Todella paljon olivat liinassa; milloin kotitöitä tehdessä, lenkillä, ruohoa leikatessa, jne.

Itse kiedoin usein nuo taakse ristiin menevät lapsen jalkojen yli (leveä trikooliina käytössä), jotta lämmittivät (keväällä/syksyllä).

Ihan hyvin voit istua :) Tiestysti katsot, että lapsi on hyvin liinassa.

• liinailija

lisäys edelliseen:

Voit kokeilla myös löysätä liinaa hieman, kun olet laittanut lapsen siihen. Jos sidonta löystää ja lapsi alkaa "valua", niin alkuperäinen sidonta on ollut sopivan tiukka.

• aamutuima

rupesin nyt tarkkailemaan päästääkö samanlaisia ääniä muualla. On tehnyt niitä myös esim. isän sylissä nukkuessa, eli ehkei johdu liinasta. Voi olla että oli vatsavaivojakin. Tällä hetkellä nukkuu taas levollisesti liinassa. Aikaisemmin rimpuili ja itkeskeli ja otin pois, ilmeisesti hän tykkää nukkua liinassa mutta jos ei ole väsynyt niin ei viihdy. Vaikea sanoa, täytyy nyt katsoa ja tarkkailla millaisissa tilanteissa liinaa voi käyttää. Nyt ainakin rauhoittui väsymysitkusta melkein heti kun laitoin liinaan. Taidan joka tapauksessa kutsua jonkun kantoliina-asiantuntijan tarkastamaan sidonnan, täällä kun on sellainen mahdollisuus olemassa. Kiitos kommentista! :)

• sylivauva

Olen meidän 3kk poikaa yrittänyt totuttaa kantoliinaan, mutta tuntuu että hän ei vain tykkää olla siellä... Vähän aikaa on rauhassa, mutta sitten kun tajuaa mikä on homman nimi, niin alkaa rimpuilemaan ja ähkimään ja tulee kiire saada vauva ulos, ettei ala itkemään ja saa mitään kantoliinakammoa. Iskä on yrittänyt samaa kantorepun kanssa, mutta ei siitäkään tahdo tulla mitään. Aina on valittu hetki, että on hyväntuulinen ja koitettu tehdä tilanteesta mukava ja otettu heti pois liinasta kun on halunnut...

• aamutuima

toivottavasti teidän lapsi vielä tykästyisi liinaan. Eihän kaikki tietenkään samanlaisia ole, ehkei vaan viihdy. Itse toivon että liinaan miellyttäisiin muutenkin kuin hereillä - olisi kiva käydä kesällä metsälenkeillä sen kanssa :) mutta jos ei, niin sitten mennään metsäretkille myöhemmin. Ja voihan olla että lapsi vaikka taaperona alkaisi tykätä enemmän, kun voi sitoa selkäänkin ja sieltä näkee enemmän. Kannattaa varmaan teidänkin kokeilla myös erimallisia liinoja ja erilaisia sidontoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe