Minkälainen vene purjehtia/merenkäynnissä?
Kiertääkö pallon?
vindö 40
35
6414
Vastaukset
- liskomies3
Varmasti kiertää jos vain peräsin kääntyy. Kannattaa käyttää hyvin kelluvaa ja riittävän isoa palloa, ja varmuuden vuoksi ankkuroida se pohjaan, ettei karkaa sillä aikaa kun kierrät sen.
- seppomartti
Vindö40:llä en ole purjehtinut mutta sentilleen saman pituisella ja levyisellä Havsörn 1:llä OR-L48:lla Itämerellä useita vuosia. Voi olla vaikea löytää hyväkuntoista yksilöä.. Konstruktiona ihan sopiva pitkälle reissulle ja aallokossa miellyttävä ja suuntavakaa. Trimmi ei muuttunut juurikaan vaikka kallistus lisääntyi. Reivaamistarve oli vähäisempi kuin nykyisillä leveillä veneillä ja broutsi tuntematonta vaikka ajoi lenssiä vuoroon spinnupuomi, vuoroon ison puomi vedessä.. Vrk-ennätykseksi jäi 158 mailia Puolasta Öölantiin strekkiä. Normaali eteneminen 80-100mpk/vrk. En varmuudella muista mutta olikohan ensimmäiset Vindö40:t puurunkoisia ja viimeiset lasikuiturungolla mutta kansi ja ruffi puuta?. Puurunkoisen syö torredo navalis eli sitten mieluummin lasikuiturunko.
- joo...
Kaikki mun tuntemat Vindöt, joita on useampia, on lasikuiturunkoisia. Muuta voi siis olla jopa vaikeaa löytää. Mutta purunkoisellakin vähintään kolme kierrosta voi todistetusti tehdä tulematta laivamadon syömäksi, tai edes heikentämäksi. Ruffin piano-finishiä voi olla kierroksella vähän vaikeampaa ylläpitää, jos sitä tavallista reittiä auringossa menee. Saa sen pinnan tosin palatessa palautettua.
- puurunko Vindö 28
joo... kirjoitti:
Kaikki mun tuntemat Vindöt, joita on useampia, on lasikuiturunkoisia. Muuta voi siis olla jopa vaikeaa löytää. Mutta purunkoisellakin vähintään kolme kierrosta voi todistetusti tehdä tulematta laivamadon syömäksi, tai edes heikentämäksi. Ruffin piano-finishiä voi olla kierroksella vähän vaikeampaa ylläpitää, jos sitä tavallista reittiä auringossa menee. Saa sen pinnan tosin palatessa palautettua.
Itselläni on se käsitys, että ainaostaan Vindö 28 oli puurunkoinen ja ko Vindö 40 valmistettiin ainoastaan lasikuiturunkoisina. Ehkä nettisurffaajat löytää faktaa...
Vanhojen Vindö 40:sten riesa näyttäisi olevan juuri tuo mainittu ruffin mahonki. Se on siisti vain niissä yksilöissä, joita on hoidettu. Eräs tanskasta Suomeen ostettu Vindö 40 näyttää niin hienolta kuin olisi aivan uusi - joten hienojakin yksilöitä löytyy tai sitten edesä on iso projekti.... - seppomartti
Muistikuva oli väärä. Vain Vindö 40 purjehtiva plugi oli puurunkoinen- ei veneet.
- puiset Vindö-veneet
seppomartti kirjoitti:
Muistikuva oli väärä. Vain Vindö 40 purjehtiva plugi oli puurunkoinen- ei veneet.
Tais tulla sekoilua. Vindö-veneiden historian voi lukea vaikkapa täältä: http://www.vyc.se/?page_id=21
- Rullaati rullaa
"broutsi tuntematonta vaikka ajoi lenssiä vuoroon spinnupuomi, vuoroon ison puomi vedessä"
Heh, heh - minullakin on ollut pitkäkölinen ja v-runkomuotoinen vene. Kaikki hyvät puolet allekirjoitan, mutta minkäs sille voi että on kevyellä tuulella hidas ja lenssin rullaus on ärsyttävin purjehdusominaisuus. Tuo "puomi lenssillä vedessä" saa lieviä meritaudin oireita aikaan pelkän muistelun voimalla :-/
- ruffin maalaus...
Seppo jo luettelikin yleisiä pitkäkölisen veneen ominaisuuksia, jotka ovat eduksi pitkillä avomerireissuilla ja pätevät myös Vindö40:een. Omat 70-luvun muistoni Vindö 40:llä seilaamisesta olivat positiivisiä: vene oli ongelmaton purjehtia. Muistikuvani mukaan se oli hyvin loppujäykkä, vaikka kallistuikin tiettyyn kulmaan aika helposti.
Vajaat 10 v sitten tapasin omalla pallonkierrollani Reunionin saaren Le Port -satamassa brittiläisen Vindön. Sen kippari oli kyllästynyt Vindön mahonkiseen ruffiin, koska mahonkivanerin ylläpito oli tropiikissa hankala. Hän oli lopulta maalannut sekä Vindön ruffin että tiikkikannen valkoiseksi, jolloin vene oli helppohoitoisempi eikä kuumentunut auringossa. Muuten Vindössä ei brittiläisellä yksinpurjehtijalla ollut erityisempiä ongelmia. Reissu Intian valtamerelle oli sujunut ilman erityisempiä kommelluksia. - ggrrrr
Vindöjä myymättä, myyjän aloitus.
- Vindön omistanut
Kaunis vene, aivan upea. Helppo purjehtia yksinkin ja varsin merikelpoinen.
Kova homma pitää puuosat kunnossa.
Varmasti kiertää pallon, mutta on kyllä aika pieni vene tuohon tarkoitukseen. 40 ei ole pituus, vaan kryssipurjeala.
Vindöissä alkaa olla sellainen ongelma, että ovat puuosiltaan mädäntyneitä, ja hyväkuntoiset taas eivät ole myynnissä. Ruotsista voit kuitenkin kelpo Vindön löytää.- Vindön omistanut
Semmoinen lisäys vielä, että ei hyväkuntoisella puupintaisella Vindöllä pidä suolaiselle merelle lähteä. Menee melko varmasti pilalle. Edes tiikkikansi ei sovellu Itämeren ulkopuolelle, pianolakatusta mahonkiruffista puhumattakaan.
- =puuveneen hoitoa
Vindön omistanut kirjoitti:
Semmoinen lisäys vielä, että ei hyväkuntoisella puupintaisella Vindöllä pidä suolaiselle merelle lähteä. Menee melko varmasti pilalle. Edes tiikkikansi ei sovellu Itämeren ulkopuolelle, pianolakatusta mahonkiruffista puhumattakaan.
Ehkä ei pitäisi ottaa noin jyrkkää kantaa. Kokonaan puinen vene, ei tosin Vindö, vaan s/y Cabane III seilasi kolme kertaa maailman ympäri ja on edelleenkin oikein hienossa kunnossa. Veneen kunto riippuu siitä kuinka sitä hoidetaan.
Tietysti suolavesi ja aurinko koettelevat etenkin lakattua mahonkia. Vindön ruffi on tunnetusti arka.
Kaikki tiikkikannet saa pilalle harjaamalla. Lakatut mahongit saa ränsistymään ilman uusintalakkauksia, vaikka tekisi pelkkiä Saaristomeren kesäretkiä.
Omassa kirjahyllyssäni sattuu olemaan matkakertomus Vindöllä tehdystä pallonkierrosta: Heintz Roegner/ Längtan till havet - Vindön omistanut
=puuveneen hoitoa kirjoitti:
Ehkä ei pitäisi ottaa noin jyrkkää kantaa. Kokonaan puinen vene, ei tosin Vindö, vaan s/y Cabane III seilasi kolme kertaa maailman ympäri ja on edelleenkin oikein hienossa kunnossa. Veneen kunto riippuu siitä kuinka sitä hoidetaan.
Tietysti suolavesi ja aurinko koettelevat etenkin lakattua mahonkia. Vindön ruffi on tunnetusti arka.
Kaikki tiikkikannet saa pilalle harjaamalla. Lakatut mahongit saa ränsistymään ilman uusintalakkauksia, vaikka tekisi pelkkiä Saaristomeren kesäretkiä.
Omassa kirjahyllyssäni sattuu olemaan matkakertomus Vindöllä tehdystä pallonkierrosta: Heintz Roegner/ Längtan till havetOlet ihan oikeassa. Kyllä puukin säilyy, mutta pitää tiedostaa, että homma on suuri. Varsinkin jos lähtee suolaisille vesille.
7 vuotta ylläpidin Vindötä, ja se säilyi oikein hyvässä kunnossa. Aikaa, lakkaa ja rahaakin paloi kuitenkin aika lailla.
Nyt kun veneessä ei ole puuta ulkona muualla kuin sitloodnåan pinnoilla, on toisenlaista. Huoltotuntien ja purjehdustuntien suhde on parempi.
Vindötä on silti välillä ikävä. Oli se vaan niin hieno vene. Onneksi löysi hyvän uuden kodin.
- tunari...
Aika hyvin tietoa saa täältä: http://www.vindonet.org.uk/
Veneessä on lujitemuovirunko ja mahonkiviiluista laminoitu ruffi. Ruffi vaatii huolenpitoa massiivimahonkia enemmän, koska hiomavaraa "puulle hiottaessa" ei ole juuri lainkaan, eli mitäänn tummentumia ei voi hioa pois. Jos "pallonkierrossa" huolenpidon laiminlyö, on seurauksena ruffin ainakin osittainen uudelleenviiluttaminen. Mutta veneen kuntohan on muutakin kuin sen ruffin kunto, eli kaikki muutkin 35-40 vuuotiaan veneen vikakohteet löytyvät myös Vindöstä.
Rakennevikana ovat heikot rustit, jotka ovat vain kanteen kiinnitettyjä kulmaraudan pätkiä. Helppo korjata laminoimalla sisään kunnon polviot. Polttoainesäiliö ja vesisäiliö ovat lujitemuovia ja laminoitu kölitaskuun. Väliseinämät alkavat vuotaa jossain vaiheessa, jolloin kannattaa asentaa tilalle rst säiliöt. Ohjaus on alunperin kaapelivälitteinen, siis kuten perämoottoriveneissä, jolloin ruoria on pyöritettävä kaksin käsin kumpaankin suuntaan, eli ohjaustuntuma olematon. Helppo muuttaa vaijerivälitteiseksi.
Veneen purjehdusominaisuudet ovat sitä mitä 31-jalkaiselta pitkäköliseltä voi odottaakin. Vene sopii mielestäni pienen puuveneen ystävälle, joka haluaa päästä rungon osalta vähän pienemmällä ylläpitotyöllä, eikä ole kovin tarkka veneiden lys-luvuista. Valtamerivneeksi sitä ei ole missään tapauksessa suunniteltu.- Vindön omistanut
Vindön vantit ovat ihan kannen laidassa, joten kätevä tapaa vahvistaa ne on pultata kylkeen kannen korkeudelle L-muotoiset rautapalat, joihin kannen läpi tulevat U-pultit kiinnitetään. Eräässä atlantin kierroksen tehneessä Vindö 50:ssä oli tehty näin, ja näytti oikein fiksulta. Itse teetin vain isot tukevat aluslevyt U-pulteille.
- tunari...
Vindön omistanut kirjoitti:
Vindön vantit ovat ihan kannen laidassa, joten kätevä tapaa vahvistaa ne on pultata kylkeen kannen korkeudelle L-muotoiset rautapalat, joihin kannen läpi tulevat U-pultit kiinnitetään. Eräässä atlantin kierroksen tehneessä Vindö 50:ssä oli tehty näin, ja näytti oikein fiksulta. Itse teetin vain isot tukevat aluslevyt U-pulteille.
OK, 10 vuotta sitten olin vähällä ostaa Vindö 40:n ja siinä oli rusteina kulmarautaviritykset ja sekä myyjä että minä olimme siinä uskossa, että olisi ollut alkuperäinen rakenne.
Båtnytt-lehden numerossa 11/2002 on vertailussa Vindö 40 ja HR 31 Monsun. - alkuperäiset
Vindön omistanut kirjoitti:
Vindön vantit ovat ihan kannen laidassa, joten kätevä tapaa vahvistaa ne on pultata kylkeen kannen korkeudelle L-muotoiset rautapalat, joihin kannen läpi tulevat U-pultit kiinnitetään. Eräässä atlantin kierroksen tehneessä Vindö 50:ssä oli tehty näin, ja näytti oikein fiksulta. Itse teetin vain isot tukevat aluslevyt U-pulteille.
Omassakin veneessä on alkuperäiset rustit kannen läpi siinä reunassa melko kookkailla aluslevyillä ja hyvin on kestänyt jo yli 40 vuotta välillä myrskyssäkin.
- alkuperäiset
alkuperäiset kirjoitti:
Omassakin veneessä on alkuperäiset rustit kannen läpi siinä reunassa melko kookkailla aluslevyillä ja hyvin on kestänyt jo yli 40 vuotta välillä myrskyssäkin.
tai siis eihän niitä aluslevyjä kai rusteiksi kutsuta, mutta n. puolen kämmenen mittaiset aluslevyt ne on.
- valintaperuste?
Jos aloittaja on etsimässä vanhaa pikkuvenettä nimenomaan pallonkiertoon, varmaankaan Vindö 40 ei ole siihen tarkoitukseen erityisen hyvä valinta. Halvoista vanhoista veneistä eniten meriittejä sellaiseen retkeen taitaa olla Albin Vegoilla. Vegassa ei ainakaan ole mahonkivanerisen ruffin eikä tiikkikannen harmeja. Ulkonäkökysymys on eri juttu.
- Vindötietäjä
Kokemusta on, varsin hyvä ja edullinen 40 jalkainen racer/cruiser, osta pois
- ei sentään racer!
Viestin yhden sanan takia tekisi mieli korjata Vindötietäjä-nimimerkki Vindö"tietäjäksi". Se sana oli racer/cruiser. Vindö 40:siä en nähnyt ainakaan avomerikisoissa 70-luvulla, jolloin malli oli uusi. Eiköhän vene suunniteltu cruiseriksi.
- 14+3
Vindö 40 ei edes ole 40 -jalkainen. Eikö Jodlaajalla tosiaan ole parempaa tekemistä kuin lähetellä häirikköviestejä. Tästäkin ketjusta niitä on poistettu.
- seglare2
14+3 kirjoitti:
Vindö 40 ei edes ole 40 -jalkainen. Eikö Jodlaajalla tosiaan ole parempaa tekemistä kuin lähetellä häirikköviestejä. Tästäkin ketjusta niitä on poistettu.
Tuo ylläoleva "vindötietäjä" kokemus on aika erikoinen; kokee että 31 jalkainen Vindö on "varsin hyvä 40-jalkainen". Ja vielä "racer/cruiser" joka pitkäkölisellä on pieni haaste. Eikö millään voisi pysyä poissa edes niistä keskusteluista joissa yritetään puhua asiaa...
seglare2 kirjoitti:
Tuo ylläoleva "vindötietäjä" kokemus on aika erikoinen; kokee että 31 jalkainen Vindö on "varsin hyvä 40-jalkainen". Ja vielä "racer/cruiser" joka pitkäkölisellä on pieni haaste. Eikö millään voisi pysyä poissa edes niistä keskusteluista joissa yritetään puhua asiaa...
Olet varmaan huomannut, että täällä esiintyy useampiakin häiriköitä, jotka eivät missään tapauksessa halua pysyä poissa.
Ainoa keino on ilmoittaa asiattomasta viestistä. Joskus se auttaa, joskus ei. Koskaan se ei poista häirikköä lopullisesti näiltä palstoilta.
- timango
Kaunis rannikkojen lähelle soveltuva purjevene;) Niitä löytyy hyväkuntoisenakin varsin kohtuuhinnalla esim. Blocket.se osoitteesta.
Ruotsista osto on helppoa ja kotimatka lyhyt. Itse olen tuonut useamman veneen ruotsista ja tanskasta.
Ruffin ja kannen liitos noissa yleensä vuotaa ja jos on liian tiiviisti paketoitu talvella niin home kukkii verhoilun alla... Nähty on! - asdfgyhjui
Ei se palloa kierrä ,tarvii olla joku ruorissa!
- Anonyymi
Ai onhan vitsikästä.
- 16+10
Muistaakseni joulun alla ilmestyneessä saksalaisessa Yacht -lehdessä vertailtiin eri aikakausilla valmistettuja veneitä juuri aallokko-ominaisuuksien perusteella. Mukana olivat Vindö 40, Hallberg Rassy 28 ja uusi Bene Oceanis 30. Artikkelin perusteella Vindö pärjäsi ainakin itämeren olosuhteissa hyvin ja oli joukon mukavimmin käyttäytyvä. Yllättäen myös vanhojen veneiden nopeus ei juuri jäänyt uuteen verrattuna. juttu varmaan löytynee heidän nettisivuiltaan (tai on ladattavissa pientä maksua vastaan) www.yacht.de, jos vaan saksankieli taipuu.
- esko7
Hankin kuusi vuotta sitten vuonna 1962 valmistuneen mahonkirunkoisen Enderleinin suunnitteleman USA:n markkinoille pääosin myydyn Vindö-esi-isän. Veneen ensimmäinen omistaja oli Gustav Thorden, laivanvarustaja Ruotsista.
Veneen rakentajana oli C. Rassy ja se on tuosta yhdeksän sarjasta ainoa 11,05 pitkä, muiden ollessa 10,65 pitkiä. Vene suunniteltiin muista poiketen jooliksi. Veneen rikin suunnittelusta vastasi tuossa historiikissakin mainittu G. Plym.
Veneen runko kävi muuten Turussa 60-luvun alkupuolella ja se toimi lestinä mm. täällä Turussa valmistetulle "Evalle", joka seilasi itämerellä kisoissa erittäin menestyksekkäästi.
E. Poikela / Turku - Vindö
Hyvä sfdgety4567,
Vindö 40 on pieni purjevene 9 x 3 m. Rauhallinen purjehtia saaristossa. Merenkäynnissä heiluu kaikkien fysiikasta tunnettujen akselien ympäri.
En itse lähtisi useita tunteja kestävälle avomeripurjehdukselle, jos on ennustettu kovaa tuulta tai on vanha aallokko.
Kauniimpi malli on Vindö 32, jossa kylki on suora ilman kulmapokkausta.- 21156
Niin , se akseli pyörittää potkuria silloin kun kone käy , tunnut puhuvan asiasta kokemuksen syvällä rinta äänellä ;-)
- jev
Hei, ko. vene kovasti kiinnostaa , mutta en löydä mistään punkkien pituuksia, meidän perheessä on kaksi 190 cm ja yksi 172 cm. Voiko kukaan jeesata? Olisi meinaan Ruotsissa, yksi, joka kiinnostaisi....
- Vindö 40
Kestävä on.
- Vindiö
Vaatii paljon laittoa, suhtautuisin varauksella.
- Kansivuoto
Herätetäänpä vanhaa ketjua: vieläkö jollain on kiinnostusta vanhaan vanerilouskoon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713