Enkeleistä Raamatussa...

Muistamme varmaan tämän " Kuuluisan " Jaakobin painin. Tästä 1. Mooseksen kirja 32:29:" Jaakob kysyi vuorostaan ja sanoi: Ilmoittaisitko minulle nimesi.
Hän sanoi kuitenkin: Minkä vuoksi kysyt minun nimeäni ? Sen jälkeen hän siunasi hänet siellä." Tässä yksi kohta. Enkeli kosketti Jaakobin lonkkaniveltä
niin, että siihen jäi vamma. Siksi myös mainitaan, että Jaakob ontui sen jälkeen
jalkaansa.
Toinen tapaus. Tuomarit 13:17:" Sitten Manoah sanoi Jehovan enkelille: Mikä sinun nimesi on osoittaaksemme sinulle kunnioitusta, kun sanasi toteutuu?
jae. 18. Mutta Jehovan enkeli sanoi hänelle: Miksi oikeastaan kysyisit nimeäni ,
kun se on ihmeellinen?"
Ja opetus näissä oli, että enkelit eivät ilmoittaneet nimiään
koska niistä ( nimistä ) enkeleistä ei haluttu palvonnan kohteita.
Kaksi enkeliä mainitaan nimeltä ylienkeli Mikael ja Gabriel. (Da. 12:1 lu.
1:26 ). Kun taasen Joosua kysyi kuka hänen luokseen tullut enkeli oli
enkeli vastasi olevansa:" Jehovan armeijan ruhtinas.".( Jos. 5:14.)
Apostoli Johannes yritti palvoa enkelei´tä mutta häntä kiellettin kahdesti
" Varo! Älä tee sitä!--- Palvo Jumalaa." Ilm.19:10; 22:8,9.)

8

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukemista riittää
    • Kokeilin tänään myöskin verkkokirjastoa. Varsin kätevä " juttu ". Sitä näin
      vanhetessa ihminen alkaa epäilemään " tuleeko " siitä mitään. Ja tällä sanonnalla tarkoitan tätä tietokoneen käyttöäni. Lehdet ovat
      nyt kuin luteennahkoja. Siis ohuita. Ja kyseessähän ovat vt. ja her. Koska tieto
      siirtyy paljon " nettiin ". Se on tätä päivää. Täytyy minunkin alkaa tässä
      harjoittelemaan enemmän näiden laitteiden käyttöä.

• ihmeellinen nimi

Muutama huomio:

- Kun Mooses näki enkelin palavassa orjantappurapensaassa, sanoi enkeli nimekseen "ehjee asher ehjee"2, joka on suomennettuna "minä olen, joka minä olen". (2. Moos. 3:1-14). Jahve ilmestyi Moosekselle 2Moos. 6:3.

- 6 Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.(2 Moos.3:6)
      14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".(2 Moos.3:14)

Jumalan nimestä on kysymys;
      "Herran enkeli vastasi hänelle: 'Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeelli­nen'...Eikä Herran enkeli enää ilmestynyt Maanoahille ja hänen vaimollensa. Nyt Maanoah tiesi hänet Herran enkeliksi. Niin Maanoah sanoi vaimolleen: 'Me olemme kuoleman omat, sillä olemme nähneet Jumalan'." (Tuom.13:18, 21-22).

Jumalan Poika ilmestyi monta kertaa ikäänkuin salatussa muodossa jo vanhan liiton päivinä. Hän ilmestyi Herran enkelin (Herran enkeli määrätyllä artikkelilla hepreankieli­sessä alkutekstissä) tai liiton enkelin tai Herran kasvojen enkelin muodossa, jolloin Raamattu puhuu Jumalan ilmestymisestä (Mal.3:1-3; Jes.63:9; 1.Moos.13:21; 14:19).

Maanoahin tapauksessa Herran enkeli ilmaisi nimensäkin: Ihmeellinen, joka Jesajan mukaan on yksi Jumalan Pojan nimistä (Jes.9:5 hepr. tekstin mukaan voidaan käsittää kahdeksi eri nimeksi: Ihmeellinen ja Neuvonantaja). Paavali puhuu myös hengellisestä kalliosta, Messiaasta, joka seurasi Israelin kansaa erämaassa (1.Kor.10:4). Jotkut piirit opettavat, että Jeesus onkin vain enke­liolento tai ylienkeli Miikael. Hebrealaiskirjeen ensimmäisen luvun mukaan se ei kuiten­kaan ole mahdollista.
      Vaikka Jumalan Poika esiintyikin vanhan liiton päivinä Herran enkelinä, on Hän kuitenkin kaikkien enkelien yläpuolella ja kaikki enkelit, Miikael mukaanlukien, kumartavat Jumalan Poikaa, joka on myöskin enkelien ylipäällikkö (Joos.5:13-15; 2.Tes.1:7-8; Heb.1)

Hän on myös se Jahve Jumala, joka käyskenteli Paratiisissa Aadamia etsien. Hän on se JahveJumala, joka ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa. Hän se Jahve Jumala, joka antoi Moosekselle laintaulut. Hän se Jahve Jumala, joka johdatti Israelin kansan luvattuun maahan. Tämän Jahve Jumalan edellä Johannes Kastaja tuli raivaamaan tietä.

• UM KÄÄNNOS

>>Tämän Jahve Jumalan edellä Johannes Kastaja tuli raivaamaan tietä.

Uudenmaailman käännös sanoo Jeesusta Jehovaksi!

Markuksen evankeliumi luku yksi:
        1 Jeesusta Kristusta KOSKEVAN hyvän uutisen alku: 2 Niin kuin profeetta Jesajaan on kirjoitettu: "(Katso! Minä lähetän kasvojesi edellä sanansaattajani, joka valmistaa tiesi.) 3 Kuunnelkaa! Joku huutaa erämaassa: 'Valmistakaa Jehovan tie, tehkää hänen kulkutiensä suoriksi'",

• Katsotaan ja luetaan hieman tarkemmin tämä Markus 1 :1-3. ja siihen liityvät
      raamatunkohdat niin eiköhän tuo selvinne.
      Markuksen 1:1 " Jeesusta Kristusta koskevan hyvän uutisen
      alku: jae 2. Niin kuin profeetta Jesajaan on kirjoitettu:" Katso Minä lähetän kasvojesi edellä sanansaattajani , joka valmistaa tiesi. Kuunnelkaa! Joku huutaa erämaassa
      : ' Valmistakaa Jehovan tie, tehkää hänen kulkunsa suoriksi ' "niin Johannes, se kastaja, ilmaantui erämaahan ja saarnasi kastetta vertauskuvaksi katumuksesta ja syntien anteeksi antamiseksi. "
      Ja nyt tuossa mainitaan Johannes kastaja. Ja tuo Jesajan kohta joka
      tuohon raamatunkohtaan on lainattu on Jesaja 40:3 " Kuunnelkaa! Joku huutaa
      erämaassa: Raivatkaa Jehovan tie! Tehkää Jumalallemme valtatie suoraksi
      halki aavikkotasangon."
      Jehovan tie. Elämän tapa, joka silloin oli monelta hävinnyt. Johannes Kastaja saarnasi katumuksesta. Ja silloin sen olisi myös pitänyt
      vaikuttaa kuulijoin. Toisiin vaikutti, toisiin ei. Olemme
      epätäydellisiä ja siksi on hyvä muistaa, että erehdymme aika ajoin. Ja
      muistaa anteeksi pyytäminen ja toisaalta anteeksi antaminen.

• Jes.40:3

hytre
        "Joku huutaa erämaassa Valmistakaa Jehovan tie"

UT:n kreikkalainen teksti kääntää kaikki vanhan testamentin Herra (Jhwh) sanan lainaukset sanalla Kyrios.
        Samaa Kyrios sanaa käytetään myös silloin, kun käytetään Herra (Kyrios) Jeesus (Ieesous) sanaa.
        UT ei tee mitään eroa näiden sanojen välille, jotka ovat lainauksia VT:sta missä esiintyy Herra (Jhwh) sana ja UT:ssa olevan Herra (Kyrios) sanojen välille.

Hepreankielisessä Raamatussa Jes 40:3:ssa oleva Herralle sana on JHWH sekä Jumalallemme sana on ELOHIM, ja kuten tiedämme niin Johannes kastaja valmisti tietä Herralle Jeesukselle, joka on Raamatun ilmoituksen mukaan Herra (JHWH) sekä JUMALA (ELOHIM).

• lonkka parka

Poistattajat ja kirjoittajat käyvät täällä jatkuvaa Jaakobin painia

• Studentka Anastasia

Seuraavassa on luettelo niistä 237 kohdasta, joissa nimi ”Jehova” esiintyy
      Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten
      Uuden maailman käännöksen päätekstissä.

Näiden kohtien käännöstä tukevat eri lähteet
      on esitetty omien lyhenteidensä mukaisesti.
      Ks. näiden lyhenteiden (”J”-viitteiden) selitystä johdannosta kohdasta
      ”Tekstilähteiden lyhenteitä ja merkkejä”.

Seuraavasta luettelosta ilmenee myös se_kreikkalainen _sana,
      joka näissä kohdissa on Westcottin ja Hortin kreikkalaisessa tekstissä.

Ky′ri·os ’Herra’ ja sen eri muodot on merkitty lyhenteellä Ky.

Vastaavasti The·os′ ’Jumala’ ja sen eri muodot on merkitty lyhenteellä Th.

Näiden lyhenteiden edessä oleva tähti (*) osoittaa,
      että tätä kreikkalaista sanaa edeltää kreikkalaisessa tekstissä määräinen artikkeli.

Jaeviitteen perässä oleva plus-merkki ( ) osoittaa,
      että kyseisen jakeen alaviitteestä löytyy lisätietoja.

MARKUS
      1:3 Ky; J7–14,16–18,22–24,28
      5:19 *Ky; J7–10,17,18,22,28
      11:9 Ky; J7,8,10–14,16–18,21–24,28
      12:11 Ky; J7–14,16–18,21–24,28
      12:29 Ky; J7–14,16–18,20–24,27,28
      12:29 Ky; J7–14,16–18,20–24,28
      12:30 Ky; J7–14,16–18,21–24,28
      12:36 Ky; J7–14,16–18,21–24,28
      13:20 Ky; J7,8,10,13,16–18,22–24,28 =>
      http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1001060076
      Tuon Viitelaitoksen liitteet on mahtava tutkimuskohde.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3015
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2113
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1550
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1297
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1011
    Aihe