mitä kiväärin kaliiberilla tarkoitetaan

nuori12v.

Eli oon hankkimassa metsästyskorttia ja en oikeen ymmärrä mitä kiväärin kaliiberi tarkottaa. Mulla on tikka m55 lintukivääri jonka kaliiberi on 222. Auttakaa

6

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • codmies
      • nuori12v.

        Kiitos kovasti


    • ojasta allikkoon.

      Mikä ihmeen buumi nyt on menossa kun näitä tämän tyylisiä kysymyksiä satelee koko ajan, "olen nuori mies ja aion hankkia metsästyskortin ja pläp pläp plää"

      Onko nyt niin että kun käsi-aseiden kohdalla laki tiukkeni niin että käsiaseille on mahdoton saada ostolupaa ilman pitkää ja vakavasti otettavaa ampumaharrastusta.

      Tähän sitten luultavasti on tultu, aseita haluavat hankkivat metsästyskortin ja sillä verukkeella hankkivat ostoluvat haulikoille ja kivääreille, vaikka metsästys ei kiinnostaisi tippaakaan. Aina sitä kansalainen jonkun porsaanreiän keksii.

      Milloinkahan lupaviranomainen alkaa vaatimaan näyttöä metsästyksestä??..no voihan sitä käydä jossain valtion mailla kannon päällä istumassa kivääri mukana, patruunoista niin väliä ovatko mukana, kunhan on käynyt "metsällä".

      Suomesta uudella aselailla tuli sitten järeiden ja pitkien aseiden luvattu maa, .22 pistoolin luoti on kuin pieni vihainen kärpänen siihen verrattuna kun jollain naksahtaa ja omistaa kiväärin josta luoti lähtee kuin höyryjuna, siinä ei heiveröiset seinätkään sitten suojaa tarjoa.

      Pitkiä miesten popliinitakkejahan myy moni vaatekauppa ja kirppari.

    • Nestori tykkikessu

      Netistä löytyy useita muunnostauluja, mutta tuossa on on line -kääntäjä, jolla pystyt katsomaan nopeasti mm/kaliiperi –suhteen:
      http://www.convertunits.com/from/mm/to/caliber Kokeile ihmeessä!

      Tässä on siis kysymys tilanteesta, kun halutaan tietää piipun/putken väljyys. Tykistö käyttää kaliiperimittaa myös kuvaamaan putken väljyyden suhdetta pituuteen eli mitä pitempi putki on väljyyteen suhteen, sen suurempi on kaliiperiluku.

      Ennen - ja pitkälle näihin aikoihin anglosaksisissa maissa – raskaat tuliputket ilmaistiin nauloina (pound). Sillä tarkoitettiin putken nielaiseman ammuksen painoa. Mutta nämä mittahommat ovat johtaneet joskus jopa katastrofiin. Näin käsi useasti silloin, kun ruotsalaiset saivat sotasaalistykkejä venäläisiltä tai päinvastoin. Venäjällä noudatettiin brittiläistä mittajärjestelmää ja Ruotsilla oli omat köyhän miehen tuumat sekä naulat. Ammushuolto ei vain pelannut.

      • Nestori tykkikesu

        Ps. Muista kirjoittaa kaliiperipuolelle luku muotoon 0.38 tai .38, jotta saat tuloksen millimetreinä eikä tarvitse suorittaa päässä tarpeetonta pilkunsiirtoa!


    • jhbhbhjh

      Esim. 357 on 0.357 tuumaa. Eli 44 on 0.44 tuumaa. 9mm on siis ihan 9mm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe