Eli olen tässä jo vähän aikaa haaveillut jonkinlaisesta itsenäistymisestä, eli vanhempien luota muuttamisesta.
16-vuotta olen juuri täyttänyt ja lukioon menossa.
Naapurissa tätini suuressa kaksiosaisessa omakotitalossa olisi toinen puoli talosta kohta tyhjä, kun aiempi asukas muuttaa siitä lähiaikoina pois.
Olemme vanhempieni kanssa ajatelleet minun muuttamista sinne, mutta rahan suhteen kiristää pääsenkö sinne.
KELA:n sivuilla olen lukenut tietoa asumistuesta, jota olisi mahdollista saada, mutta se ei varmaan riitä kattamaan vuokraa, vettä, sähköä ja yms. KELA:n laskurilla laskin että esim. 200€ vuokrasta saisi 160€ asumistukea oma lapsilisäni (150€).
Koska vuokraemäntänä olisi tätini, niin olemme ajatelleet vanhempieni kanssa jos osan vuokrasta voisi maksaa pihatöillä ja/tai vaikkapa tätini omistaman koiran hoidolla tms.
Pahoittelen ehkä huonosti selitettyä asiaani, mutta kysykää, jos jotain selvennystä tai muuta on.
Elikä:
Mitä mieltä olette?
Onko neuvoja tai muuta?
Itsellä ei hirveästi näin asumisesta ole muuten tietoa.
Muutto 16-vuotiaana?
3
194
Vastaukset
- hiirumamma
Kela ei välttämättä anna paljoakaan tukea, jos vuokraaja on sukulainen. Mutta ideasi kuullostaa todella kivalta. Jos haet opintotukea (jos vanhempasi tulot eivät ole pilvissä) niin saisit kyllä elämisesi maksettua. Kannattaa kysyä kelasta :) Kannattaa myös miettiä onko muuttaminen kaiken vaivan arvoista, esim. omien huonekalujen osto, tv, ym. laskut. Itsekseen asumisen ilot/huolet huomaa aikanaan itse, ei kaikkeen varmaan voi valmistautua pelkällä pohdinnalla. Nykyään neuvoisin kaikkia nuoria pysymään kotona niin kauan kun on mahdollista, jos vain on hyvät välit vanhempiin. Itse kun en oikein voinut.
t. 19-v. tyttö- -Juzu
KELA antaa maksimissaan 201,60€ asutotukea. Siitä miten tuen määrä määräytyy sukulaisten kanssa ei ainakaan puhuttu KELA:n sivuilla mitään.
Opintotukea en voi hakea kuin vasta 17-vuotta täytettyäni. Silloin lapsilisäni maksaminen loppuu ja olen oikeutettu opintotukeen.
Omat huonekalut ja TV itselläni on jo, ja välit vanhempiini on ihan hyvät. Toki kyllähän monet tietävät millainen halu on pitää väliä vanhempiinsa, varsinkin jos jompikumpi heistä on kokoajan kotona.
Mietin vielä vakavasti asiaa. Olisi kiva tietää miten paljon laskuista jää rahaa käteen ja ruokaan. Isäni mielestä voisi ihan hyvä jo totutella toimimaan itse laittamalla ruokaa jne.
Eikö sähkö ja vesi yleensä sisällykin vuokraan?
Kiitos paljon vastauksesta! :) Lisää muidenkin mielipiteitä kaipailen. :)
- 9+6
Sähkö ei yleensä sisälly, pitää tehdä oma liittymissopimus. Vesi sattaa sisältyä, jos taloyhtiö verottaa asukasluvun mukaa, jos on huoneistokohtaiset vesimittarit niis sitten niitten mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983