Uusperheen pojat...yökastelu

Atte3

Nykyisen rouvani pojat, kiltiit 9 ja 14v pojat, ovat vielä yökastelijoita. Yleensä hän hoitaa pojat, paitsi silloin kun hänellä on yövuoro. Silloin minun tehtäväni on laittaa pojat yöpuulle, Nuorempi vetää ihan itse Drynites-vaippahousut jalkaan, muttta vanhemman kanssa on ongelmia. Hän koettelee, että hänen ei tarvitsisi laittaa "vaippoja". Kuitenkin hän ne tarvitsee.

16

1796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dad2

      Mitä vaippoja vanhwmpi poika käyttää?

    • Atte3

      Hänellä on Tenan teippivaipat ja lisäimu.Kieltämättä vähän pömpöttää.

      • vanha1

        Ymmärrän kyllä...itse muistan hyvin ajan kun piti olla alapää paljaana muiden kanssa ja odottaa, että tullaan laittamaan vaipat. Pojat ja tytöt sekaisin. J a kun olin sanut vaipat, se todella tuntui ja näkyi ulospäin.


      • Starb
        vanha1 kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä...itse muistan hyvin ajan kun piti olla alapää paljaana muiden kanssa ja odottaa, että tullaan laittamaan vaipat. Pojat ja tytöt sekaisin. J a kun olin sanut vaipat, se todella tuntui ja näkyi ulospäin.

        Joo, muistan, tiedän mistä puhut. Mutta ei se silloin haitannut, se tuntui aika luonnolliselta vaika vähänkiusaliselta. Minusta silloin oli pahinta kun yöhousuissa pullotti. Siis varsinkin etupuolella, mutta kai se näkyi pepustakin.


      • stenari1

        Imukykyiset vaipat voivat näkyä, mutta kuka hänet näkee yöpuvussa (kun vaipat on laitetettu?) Aikuiset ihmiset eivät ivaa, joten ei kai pömpöttävät vaipat ole niin kauhea asia.Stenari


    • Riikka

      Omassa uusioperheessäni on kanssa kaksi yökastelijapoikaa uudelta mieheltäni. En aina osaa oikein suhtautua luonnollisesti kun he kääntyvät puoleeni ko. asiassa... he pyytävät apua vaipan laitossa minulta kuin äidiltään, eivät häpeä alastomuuttaan. Tavallaan tosi ihanaa, että pystyvät luottamaan minuun, minua vaan nolostutttaa varsinkin esimurrosikäisen alastomuus.

      • aarre5

        Minkä ikäisiä pojat ovat? Tarvitseeko sinun häpeillä mitään? Mutta miksi he tarvitsevat apua vaipan laitossa?


    • kotia ikävä

      Kyllä tuon ikäiset pojat osaavat itsekin laittaa vaippahousut jalkaan, kun 2 vuotiaskin osaa. ellei, niin opeta, laittavathan he kai muutenkin vaatteet päälleen, housut jalkaansa, elleivät ole vammaisia, eikä taito riitä.

    • Lastenhuone nettikaupasta löytynee vielä Nuku hyvin osastolta imulakanoita jotka toimii noinkin isoilla lapsilla. Se on siis lakana joka imee pissin niin ettei patja kastu. On todella pehmeä ja voi pestä 90 ja rumpukuivata. Valitettavasti kallis mutta hintansa arvoinen. Silloin kun ostin vuosia sitten olivat vain vauvakokoa mutta kun laittoi kaks vierekkäin niin riittää murkulle. Ehkä siellä on jo isompiakin myynnissä.
      Noin isoista lapsista ei varmaan ole enää mukava käyttää vaippaa.
      Itse aikoinani pääsin veljeni kanssa parissa yössä yökastelusta (oltiin jo koulussa), kun neuvolasta lainattiin laite joka herätti yöllä vessareissulle. Niitä saa vieläkin.

    • kastelijoiden äiti

      Pue vaippa väkisin,ja päälle vaippahaalari,tunnetaan myös pupupukuna ja hygieniahaalarina,estää vaipan repimisen,uhkaile karkkipäivän menetyksellä ym...
      Minun lapset on 12 vee ja 9vee,löytyy myös 14 vee tyttö ja repii vaippojaan,käytän vanhimmalla liberon night comfort,koko large,päälle vaippahaalari.Kaikista nuorimmalla on drynites vaippa,isompien koko,tyttö siis.
      12 vee on poika,ja käytän hänellä tenan teippivaippaa.Pienemmät ei revi,tietävät että vaippa on pakko olla 24/7.Ovat kotikoulussa.Kaverit tulevat ``välituntisin``pihalle,heilläkin siis vaippa kokoajan...

    • Kysynpä silti

      Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mistä tuo yökastelu noinkin vanhoilla oikein johtuu?
      Vaikka kai siihen on moniakin syitä, ei välttämättä yhtä ainoaa samaa syytä kaikilla..

    • asiantuntija vastaa

      Syitä on tosiaan monia erilaisia, useimmiten tietynlaisen stressin seurausta - yksinkertaistetusti sanottuna esim niin että lapsi on niin kiinni huolissaan ettei pysty huomaamaan vessahätää yöllä. (Vertaa, jos itse murehdit ja pohdit jotain tiiviisti, jää monet muut asiat ihan huomaamatta.) Hoitona on toisaalta stressitekijöiden vähentäminen, toisaalta jo opitusta refleksistä poisoppiminen.

      Vaippa helpottaa arkea mutta ei opeta pois kastelusta, päinvastoin: voi jatkaa kastelua rauhassa kun vaippa hoitaa homman häiritsemättä unta. Tehokkaampaa olisi antaa sängyn kastua (vaikka muovi lakanan alla), kokea epämukavat märät vaatteet ja lakanan vaihto. On myös olemassa tehokkaaksi todettuja kastelupatjoja. Laite pannaan lakanan alle ja se alkaa pitää ääntä kun sänky kastuu. Siis varmistaa sen että lapsi herää kastumiseen ja alkaa jatkossa välttää tilannetta unissaankin. "Kastelupatjan" saa lainaksi esim perheneuvolasta, ja tehoaa yleensä yllättävän nopeasti. Perheneuvolasta saat myös opastusta yökastelusta pois opetteluun.

    • kolmen äiti

      No huh huh! Vaipallahan jatkatte yökastelua ja pojat oppii pissaamaan vaippaan kaikessa rauhassa niin että ongelma pysyy vielä aikuisenakin! Vaippa on ihan liian mukava ratkaisu, jolla ongelmaa vain siirretään eteenpäin ja vahvistetaan. Onhan kätevää kun ei tarvi nousta yöllä vessaan Kastelu täytyy tehdä epämukavaksi!

      Nyt herätyskello soittamaan vessaan esim. 2 tunnin välein tai tarvittaessa useamminkin Lakanan alle muovi patjan suojaksi, ja jos lakana kastuu niin pesukonehan sen pesee. Siis muksun on opittava heräämään vessahätään eikä nukkumaan vahingosta huolimatta. Noin isot pojat vaihtavat itse kuivat vaatteet ja lakanan, ettei muun perheen tarvitse herätä. Kun yöt ovat näin hankalia, alkaa vessaan heräily ihan luonnostaan.

    • ei vaippaa!

      On ihan perusasia lasten siisteyskasvatuksessa että vaippa jätetään pari-kolmevuotiaana pois ja kestetään se ohimenevä epämukavuusaika jolloin sattuu vahinkoja. Ei sitä muuten opi. Vanhemmat joutuvat tietysti näkemään vähän vaivaa siinä vaiheessa. Pitää viedä varmuuden vuoksi vessaan riittävän usein ja herättää siihen yölläkin jonkin aikaa. Jos vanhemmat ei halua nähdä sitä vaivaa, ei myöskään oppimista tapahdu. Ajatelkaas haittaa itsetunnolle ym, ja jos kastelee vielä aikuisenakin, eihän silloin kehtaa seurustellakaan kenenkään kanssa...

      Mutta jos lapsi on sen jo kerran oppinut ja alkaa kastella uudelleen, niin kyllä siihen aina joku syy on. Eikä se syy ainakaan rankaisemalla poistu, vaan tarvitaan joku korjaus perhe-elämään. Miettikää sitä.

    • Uskomatonta2

      Siis uskomatonta! Noin isoilla vielä vaippa, ja jopa apua vaipan laittoon! Ei voi olla totta paitsi jos on sairaus syynä. Vauvoinako heitä kohdellaan? Kastelu on kyllä vanhempien syytä, ei lapsen. Ja kouluikäinen vähintäänkin hoitelee homman itse, tai päättää itse jos ei halua vaippaa. Korkea aika alkaa opettelemaan ihmisten tavoille, siis vanhempien.

    • Hakekaa apua

      Tarkoitatko, että pojille ei muuta apua suoda kuin vaipat?
      Eikö teitä lainkaan kiinnosta poikien tilanne?

      Miksi tämä jatkuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe