En tiedä mitä tehdä - apua ammatinvalintaan!

till sverige?

Aloitin viime syksynä opinnot yliopistossa, pääaineena pohjoismaiset kielet. Sivuaineita minulla ei vielä ole. Opiskeluni on sujunut mukavasti, pärjään hyvin ja uusi kaupunki on mukava. Mitään varsinaista valitettavaa ei ole ja voisi sanoa, että kaikki sujuu hyvin. Kuitenkin, oikeastaan vasta nyt alkuvuodesta, olen itsekin alkanut miettiä, onko tämä minulle oikea ala, tai pikemminkin paikka.
Viime keväänä kun valmistuin, en ollut aivan varma, mitä tahdon. Mietin monia vaihtoehtoja mutta hain tätä pääainetta ja pääsin kouluun, ehkä hieman vahingossa, sillä motivaatio lukemiseen oli heikko. Päätin kuitenkin ottaa opiskelupaikan vastaan. Suunnittelin ottavani sivuaineeksi muita kieliä pedagogiset/kääntämistä. Olen miettinyt opettajan ja kääntäjän töitä, mutta olen ollut silti epävarma siitä mitä todella haluan.

Tahdon oppia puhumaan monia kieliä sujuvasti ja haluan ehdottomasti ammatin, jossa voin käyttää monia kieliä. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että ehkä itse ammatin ei tarvitse liittyä kieliin (sillä tavalla, että se olisi kielentutkimusta), vaan se voisi olla myös jotakin muuta ja kielet olisivat vain työväline.

Minulle syntyi idea, että hakisin ensi syksyksi Ruotsiin yliopistoon, luultavasti Tukholmaan. Rakastan riikinruotsia, mutta tuntuu että täällä sen oppiminen on lähestulkoon mahdotonta. Koulussa ja lähipiirissä puhutaan suomenruotsia ja tuntuu, etten pysty oppimaan ruotsia siten miten haluaisin. Muutto pelottaisi varmasti, mutta tuntuu, että se on ainoa tapa, jolla voisin oppia sitä ruotsia mitä tahdon. Olen nyt surffaillut Tukholman yliopiston sivuilla ja katsellut eri tutkintoja. Mm. kääntämisen ja tulkkauksen linja kiinnostaa mutta olen myös miettinyt mediaa, journalistiikkaa ja markkinointiakin (poissulkematta mitään olen selannut eri tieteenaloja).