En tiedä mitä tehdä - apua ammatinvalintaan!

till sverige?

Aloitin viime syksynä opinnot yliopistossa, pääaineena pohjoismaiset kielet. Sivuaineita minulla ei vielä ole. Opiskeluni on sujunut mukavasti, pärjään hyvin ja uusi kaupunki on mukava. Mitään varsinaista valitettavaa ei ole ja voisi sanoa, että kaikki sujuu hyvin. Kuitenkin, oikeastaan vasta nyt alkuvuodesta, olen itsekin alkanut miettiä, onko tämä minulle oikea ala, tai pikemminkin paikka.
Viime keväänä kun valmistuin, en ollut aivan varma, mitä tahdon. Mietin monia vaihtoehtoja mutta hain tätä pääainetta ja pääsin kouluun, ehkä hieman vahingossa, sillä motivaatio lukemiseen oli heikko. Päätin kuitenkin ottaa opiskelupaikan vastaan. Suunnittelin ottavani sivuaineeksi muita kieliä pedagogiset/kääntämistä. Olen miettinyt opettajan ja kääntäjän töitä, mutta olen ollut silti epävarma siitä mitä todella haluan.

Tahdon oppia puhumaan monia kieliä sujuvasti ja haluan ehdottomasti ammatin, jossa voin käyttää monia kieliä. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että ehkä itse ammatin ei tarvitse liittyä kieliin (sillä tavalla, että se olisi kielentutkimusta), vaan se voisi olla myös jotakin muuta ja kielet olisivat vain työväline.

Minulle syntyi idea, että hakisin ensi syksyksi Ruotsiin yliopistoon, luultavasti Tukholmaan. Rakastan riikinruotsia, mutta tuntuu että täällä sen oppiminen on lähestulkoon mahdotonta. Koulussa ja lähipiirissä puhutaan suomenruotsia ja tuntuu, etten pysty oppimaan ruotsia siten miten haluaisin. Muutto pelottaisi varmasti, mutta tuntuu, että se on ainoa tapa, jolla voisin oppia sitä ruotsia mitä tahdon. Olen nyt surffaillut Tukholman yliopiston sivuilla ja katsellut eri tutkintoja. Mm. kääntämisen ja tulkkauksen linja kiinnostaa mutta olen myös miettinyt mediaa, journalistiikkaa ja markkinointiakin (poissulkematta mitään olen selannut eri tieteenaloja).

Siinä jonkin verran taustatietoa, koska uskon, että joku sitä kuitenkin kysyisi. Syy miksi kirjoitin tämän viestin on kuitenkin se, että tahtoisin teiltä vinkkejä ammatinvalintaan. Koska maailmassa on miljoona ammattia, ja varmasti satoja mistä minulla ei ole tietoakaan, tahtoisin, että kerrotte mahdollisimman monesta. Ei siis tarvitse liittyä kielentutkimukseen. Tällaiset asiat pitäisi yhdistyä ammatissa

- kielet
- ihmisten kohtaaminen/auttaminen
- matkustelu plussaa
- suhteellisen hyvä palkka ja työtilanne
- mahdollisimman vähän matematiikkaa

Juridiikka tai luonnontieteet eivät kiinnosta. Tulkin ja kääntäjän lisäksi mielessä on käynyt matkailuala sekä journalistiikka. Olisi mielenkiintoista tietää näistä aloista lisää!

Todella iso kiitos kaikille, jotka jaksavat lukea ja auttaa.

8

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • till sverige

      * "ensi syksyksi" saattaa kuulostaa siltä, että haen todellakin vain ensi syksyksi vaihtoon tmv, mutta tarkoitin, että aloittaisin opiskelun tuolloin.
      Voitte muuten kertoa myös ammattikorkeatutkinnoista!

    • till sverige?

      Unohtui viestistä, mutta myös psykologia kiinnostaa ja mainonta. Mainospsykologiaa?

    • piutpautpakina

      Suosittelen kyllä hakemaan erasmus-vaihtoon, hakuaika ainakin Helsingin yliopistossa on juuri tällä hetkellä auki. Voithan hakea Tukholmaan vaihdon jälkeenkin, mikäli vaihtoaika on tuntunut hyvältä. Suosittelisin kuitenkin suorittamaan Suomessa ainakin kandin opinnot ja hakemaan sitten vaikka maisterivaiheessa Ruotsiin, koska välttämättä muutoin et saa aiempia opintoja (ainakaan kokonaisuudessaan) hyväksiluettua.

      Opeopintoihin kannattaa hakea, sillä niistä ei ainakaan haittaa ole. Esim. Helsingissä ruotsin maikan pääsykokeisiin (open pedagogiset) osallistui viime vuonna 20 ja kaikki saivat opinto-oikeuden. Ainakin Helsingissä on mahdollista myös aloittaa opeopinnot vaikka parin vuoden päästä opinto-oikeuden saamisesta, eli sitäkään ei tarvitse panikoida. Kääntäminen puolestaan on vähän niin ja näin, kun on pakkoyrittäjyyttä ja riistopalkkoja... Mutta toiseen kieleen kannattaa kyllä hakea opinto-oikeutta (esim. sivuainekokeiden kautta), oli sitten haaveenasi päästä opeksi tai kääntäjäksi.

    • till sverige?

      piutpautpakina / Kiitos vastauksesta!

      Siihen, että saan kandin tehtyä, menee vielä ainakin kaksi vuotta. En millään tahtoisi odottaa niin kauaa. Tietysti ongelma voi olla se, miten saan hyväksiluettua aikaisemmat opinnot, kuten mainitsitkin. Tämän kevään jälkeen perusopinnot ovat paketissa ja aineopintojakin tehty. Olisihan se plussaa, jos saisi ne hyväksiluettua.

      Vaihto ainakin meidän yliopistossa on tarkoitettu tehtäväksi 3 vuonna tai sen jälkeen, ainakin kaksi vuotta pitäisi opiskella ensin täällä. Mielestäni se ei ole ehdoton pakko, mutta varmasti enemmän opiskelleita suositaan. Uskon, että on aika vaikea päästä vaihtoon toisena vuonna.

      Kiitos kuitekin kommentista, tuokin on tietysti yksi vaihtoehto. Tosin täytyy myöntää, että rehellisesti sanottua tällä hetkellä en jaksaisi odottaa niin kauaa....

    • till sverige?

      UP

    • leikkiopo

      sinua kiinnostaa selvästi kansainvälinen ammatti, jossa saa käyttää kieltä. ruotsin opettajan oleminen ei välttämättä ihan sellasita ole, vaan siinä opetetaan kielioppia nuorille, jotka sitä eivät useinkaan halua oppia.. oletko miettinyt mitä yrityspuolelta löytyisi? siellä kielellsisesti taitavat ovat todella haluttuja. suuren yrityksen markkinointipuoli voisi ehkä olla juttusi? ulkomailla opiskelu ei ole yhtään hullumpi asia, sieltä sitä todellista kokemusta kansainvälisyydestä saa, ja ehkä tulevaisuudessa työllistyisitkin esim. ruotsiin. tosin suomessa voit opiskella myös hyvän tutkinnon, käydä vaihdossa ja lukea sivuaineena vaikka ruotsia.
      kokeile olsiko tästä testistä mitään apua http://www.mol.fi/avo/

      • till sverige?

        Mutta kiitos testistä, teen sen!


    • till sverige?

      leikkiopo // Olen miettinyt monesti opettajan ammattia ja toisaalta pystyn kuvittelemaan itseni siinä ammatissa ja uskon, että voisin pärjätä hyvin: olen positiivinen, pidän lapsista ja nuorista ja olen myös aika kärsivällinen. Kuitenkin joku asia minua siinä jollain tavalla "ahdistaa". Jotenkin pelottaa, että kyllästyisin hommaan tai jumittuisin samalle paikkakunnalle ja samaan luokkahuoneeseen koko loppuelämäkseni.

      Tietysti ammattia ei kannata valita vaan sen perusteella, mitä VOISI tehdä, ts. voisin teoriassa esim. opiskella lastenhoitajaksi koska pidän lapsista ja varmaan pärjäsin työssä, mutta se ei kuitenkaan ole sitä mitä todella haluan. No, se siitä epämääräisestä selityksestä.

      Markkinointia en ole koskaan tullut ajatelleeksi. Jo pelkkä ala kuulostaa niin "hienolta" että olen aina vaan tyytynyt kuvittelemaan, että en sellaisessa edes pärjäisi. Vaikkei kai saisi ajatella, että ei voi tehdä jotain, koska ei pärjäisi, jos ei edes ole yrittänyt!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe