Lasten ikäerosta

Äiti -03

Hei kaikki äidit ja äitiydestä haaveilevat. Meillä esikoistytär on nyt 8kk ja toisen lapsen alulle saattaminen askarruttaa. Minkälaisia kokemuksia muilla perheillä on? Onko 1,5 v. liian pieni ikäero? Jaksaako ja kestääkö sitä ihminen kahden niin pienen kanssa? Kuinka selviää rahallisesti? Entä miten suurelle koetukselle joutuu parisuhde? Kuinka mustasukkainen 1.5. vuotias esikoinen voi olla. Sekinhän on vielä niin kovasti äidissä kiinni!Toisaalta olen itse perheen ainoa lapsi enkä toivo samaa kohtaloa tyttärelleni. Meidän ei ole myöskään ollut helppo tulla raskaaksi,kun minulla on tuota endrometrioosia, joten en uskalla pitkään odotella toisen lapsen kanssa...haaveena kuitenkin on iso perhe.

4

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heli

Sain kolme lastani viiden vuoden sisällä. Ensimmäinen oli vähän harjoittelua, oli koliikkia ja imetys- ja nukkumisvaikeuksia.

Toisen lapsen hoito meni jo rutiinilla.

Kolmas oli kyllä jo vähän rankkaa.

Ei kaksi pientä mikään mahdoton yhtälö ole. Mullakin isompi harjoitteli pukemista sillä aikaa kun puin pienempää ulos päiväunille. Siellä ne vierekkäin nukkuivat sittenpitkät ja makoisat päiväunet.

Lastenruokien teko oli yhtä helppoa kahdelle kuin yhdellekin. Vaatteet kävivät kohta toiselle, kun olivat toiselle menneet pieneksi.

Isompana sitten leikitkin sopii paremmin yhteen näin pienellä ikäerolla.

• meillä

Äitini väitti, että on paljon helpompaa, kun yksillä riesoilla tekee koko sarjan. Eli minä olen vanhin, sisareni on 1,5 vuotta nuorempi ja siitä veljeen on matkaa 1 v 10 kuukautta, siis kolme vuotta ja kolme lasta.

Omaa kokemusta ei ole.

• arska

Ikäerohan on sellainen makuasia.Omilla lapsilla ikäeroa 3,5 vuotta ja se tuntui kohdalleni sopivalta,eivätkä lapsetkaan ole siitä valittaneet.Ja jos onni on tulevaisuudessa myönteinen seuraavalle ja keskimmäiselle tulee ikäeroa 6 vuotta.En ota mitään stressiä. Olen kuullut tuttaviltani että 1,5 vuottakaan ei ole mikään ylivoimainen juttu.Mutta eiköhän se ole meistä jokaisesta ja omista voimista kiinni.

• Jenina

Omilla lapsillani on ikäeroa 1 v 3 kk. Ensimmäinen vuosi uuden vauvan synnyttyä oli sietämättömän rankka. Mut kun juniori oli noin 10 kk, ne alkoivat leikkimään keskenään ja heti helpotti. Nyt olen sitä mieltä, että onni oli tuo nuorempi vahinko. Parhaita kavereita ja "samalla hoidolla" menee. Tekisinkö uudestaan kaksi lasta peräkkäin? No, enpä usko. Oli se eka vuosi kyllä niin rankka. Tai ehkä sittenkin...

Mustasukkaisuutta ei ollut minkäänlaista. Uskon, että sitä ilmenee enemmän vanhemmilla lapsilla, eli pienellä ikäerolla siltä säästyy. Näin ainakin omassa kaveripiirissäni.

Rahallisesta selviämisestä ei voi sanoa, koska sehän riippuu omasta rahatilanteesta, mutta eiköhän siitä selviä, jos ei ole kauheita lainoja... Koetteleehan se parisuhdetta. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Jos haveena on iso perhe, en suosittele vitkastelemista... Vauva on ihana ja toisaalta eipähän tule niin helposti lellittyä esikoistakaan piloille. Suosittelen pientä ikäeroa ja varautumista rankkaan vuoteen. Vuodessa se jo helpottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      140
      3457
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      4
      2333
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      80
      2172
    4. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      137
      1845
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      129
      1802
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      27
      1714
    7. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1395
    8. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1319
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      54
      1186
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      152
      1088
    Aihe