Ikuinen muuttaja

Hurlumhei

En kait minä voi olla ainoa laatuani?! Olen elämäni aikana muuttanut varmasti kymmeniä kertoja. Pääsääntöisesti Oulun seudulla mutta käynyt myös rajojen ulkopuolella pariin kertaan. Myös kotimaassa muutamaan suuntaan.

Olisikohan juurettomuuteeni syynä se että 0-7 vuotiaana minua riepoteltiin hoitoon sukulaiselta toiselle ja tutulta toiselle. Äitini luona, joka oli yksinhuoltaja ei minua juurikaan hoitanut. Sisaruksiakaan minulla ei ollut.

Nyt, kun olen lapset saanut maailmalle, asustelen 2 koiran kanssa. Edelleenkin tämä juurettomuus ei oikein anna rauhaa jäädä paikoilleni. Olen miettinyt että olisikohan järkevintä myydä tai antaa lapsille kodin irtaimisto ja muuttaa valmiiksi kalustettuun asuntoon. Tarkoitan lähinnä sitä että voisin asua vaikka talven kaupungissa ja keväällä voisin pakata autoon koirat ja henk. kohtaiset tavarat ja muuttaa kesäksi jonnekin kesämökkiin (vuokrattuun). Kesällä vois sitten miettiä missä haluan viettää seuraavan talven ja katsella sieltä kalustettu asunto. Taas talvella miettiä missä viettäis seuraavan kesän jne..

Näin en olisi sidottu mihinkään paikkaan erityisesti. MInulla kun ei ole sukua tms. joka pidättelisi missään suunnassa. Yksi lapsi tosin asuu vielä Suomessa mutta hänkin suunnittelee ulkomaille muuttoa. Toinen on asunut jo vuosia ulkomailla. Ilman että olisin sidottu tavaraan, olisi helppo lähteä vaikka ulkomaille itsekkin joksikin aikaa kun siltä tuntuu.

Tämä elämäntyylihän tietysti edellyttää että ei ole työelämässä. Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja näinollen tämä olisi minulle mahdollista.

Olen seurannut myös näitä ihmisiä jotka asuvat kesät, talvet asuntovaunussa. Nykyisinhän asuntovaunut/ -autot ovat hyvin varusteltuja joten ei mikään mahdottomuus sekään vaihtoehto lapsettomille ihmisille.

Tätä ajatusta on nyt tyrkännyt eteenpäin se, kun kaupunkiasunnossani on menossa putkiremontti ja asustelen sen ajan talviasuttavassa, viihtyisässä lomamökissä. Mitä pitempään täällä olen, sitä houkuttelevammalta alkaa tuntua ajatus "irtolaisuudesta"....

Olisi mukava kuulla ajatuksia kanssasisarilta ja -veljiltä. En todellakaan voi olla ainoa joka haluaa näin elää.

9

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuttolinnun sielun omistavana ymmärrän sinua hyvin.
      Tosin en muuta lämpöisten perässä vaan aika usein kun siltä tuntuu.
      Vuokra-asunto on juuri omiaan tälläiselle levottomalle ihmiselle.

Itsekin olen nyt taas miettimässä minne päin haluaisin jos tästä nyt lähtisin.
      Vain se on minulle selkeää että rannikolla tai saaristossa se paikka on. Meren täytyy olla hyvin lähellä.

Jos sinulla on "vapaata" töistä niin mikä ettei asunovaunuilu -autoilu olisi hyvä ainakin siihen asti kun löytyy paikka minne halauat jäädä toistaiseksi.

Minua ei riepoteltu koskaan hoitoon. Äiti oli aina kotona kunnes sieltä läksin.
      Neljäntoista ikäisenä vanhemmat eros ja lähdettiin äidin kanssa seikkailemaan.
      Syksyllä hypättiin bussiin ja suunta oli itäsuomi. Sen verran oli ajatuksia että se minne jäädään siellä pitää koulu olla lähellä. Ja äiti ei halunnut ketään tuttuja tai sukulaisia paikkakunnalle.
      Aika äkkiä se kylä tuli vastaan missä äiti vietti viimeiset yli 30 vuottaan. Minulla taas taisi jäädä päälle tuo matkailu.
      Naimisissa olin levottoman miehen kanssa ja silloin muuteltiin paljon.
      Eron jälkeen on muuttaminen pysynyt listalla.
      Keskisuomi tuli jonkun verran tutuksi naimisissa olon aikana. Sen jälkeen olen pysynyt rannikolla.

On tässä elämäntavassa ihan hyvä elää, tietty se vaatii kulkijan luonteen ja "epävarmuuden" hyväksymisen, tietyissä tilanteissa.

Joten oikein hauskaa uuden etsintää sinulle :)

• Vastareaktio vai pelkkä luonnekysymys? Tarkoitan itseäni.

Ennen vapaaehtoisen intin jäkeistä sveduihin lähtöä olin käynyt naapurikaupungeissa enkä muualla.

Muutaman vuoden aikana liikuin, Suomen lisäksi kolmen skandinavian maan alueella ollen töissä kahdessa.
      Valtakunnan vaihtoja tuli nuoruusvuosina yhteensä 8kpl.

Haalarihommien työnantajien lukumäärän laskenta vaatisi perusteellista kertausta. Paikkakuntia oli vajaa 20.

Vakiinnuttuani = perheen kanssa, muutimme, lasketatavasta riippuen, 7 - 10 kertaa joista muuttoja samalla paikkakunnalla on 3kpl.

Kokeilimme kesämökkeilyä. Kaksi vuotta riitti. Mökki myyntiin.
      Kokeilimme kaksi kesää retkivettä Saimaalla. Vene myyntiin.
      Noita vuosia lukuun ottamatta, ja veneilykesinäkin, kaikki lomat suunnilleen päivästä päivään jossakin muualla.

Viihtyisä, talviasuttava tukikohtamme on 3500km:n päässä mutta eihän se sido eikä sulje pois muita mahdollisuuksia.
      Meille tämä tyyli sopii.

Poikkeuksellisesti olemme tämän talven pääsosoitteessamme.
      Häivymme 23.03. Välillä kotona ja 05.07. Berliiniin mutta vain viikoksi.
      Syyskuussa tukohtaan, joulun alla joulumarkkinoilla viikoksi. Jouluviikko kylpylässä.
      Nämä sillä varauksella etei korroosioni heittäydy häijyksi.

• MuuttajaMikko

Laskeskelin kerran 64 vuotiaana, että kuinka monessa osoitteessa olen asunut, opiskellut tai tehnyt työtä kuukautta pidempiä aikoja, sattumalta lukumääräksi tuli 64.

Nyt olen 75, jostain kumman syystä vauhti on hidastunut...

• Hurlumhei

Oi kun kiva saada vastauksia

• Tsau

Nuoruudessani;)) niitä muuttoja tuli pakosta. Kun ei ollut sitä omaa perhettä enkä halunut aviotua oli muutakin järkevämpää tekemistä mielestäni;))) paljon mielenkiintoisempaa... ja ystäväpiiri siellä;))). Järjestö-elämä kiinnosti paljon enemmän..No, asunnoista oli kova pula silloinkin täällä Stadissa, kuten nytkin alivuokralaisasunnostakin sait maksaa maltaita. Joten ei sitä säästöön mitään jäänyt pienestä palkasta.. Mutta, töitä ainakin itselleni aina löytyi joten ei huota. 30v....sen jälkeen kun perheeni perustin ja avioidun ensimmäisen kerran muuttoja on toki tullut sen jälkeen näissä vuosissa pääosin kuitenkin vain Stadin sisällä.....kuitenkin avioeron jälkeen halusin turvata kundilleni sen että, hänellekin tulisi ne juuret jonnekin...joten asuimme noin 12v..samassa talossa emmekä muuttaneet mihinkään. Toisen avioliittoni aikana muuttoja on nyt vain kaksi kertaa...Vielä tässä kuitenkin ajattelen, että, elämässähän ei koskaan tiedä mihin se sinut lopulta heittää...joten muutto pois Suomesta lopullisesti rakkaan ystäväni kanssa Meksicoon pysyvästi asumaan sinne, hän on suunnitellut kaiken... (haave on alunperin hänen)...lähden kyllä pyydettäessä hyvin mielelläni;))) tosin uskon että, hänkin järkevöityy;))) mutta oikeesti ajattelen näin..elämästä et tiedä koskaan..etkä varsinkaan huomisesta, menneisyydestäkin..pystyt mitä vanhemmaksi tulet...muistamaan vaan osan...ja ehkä luonto on niin minuakin armahtanut viisaudellaan;))) onneksi...niin.

Tsau:Friidu

Vähän sama kuin tuolla Lassella. Kesämökkiä tullut kokeiltua täällä Suomessa. Ei ollut meidänkään juttu, kerran kesässä sensijaan olemme tehneet auto-laivamatkoja Eurooppaan ensin lähinnä Baltican maihin...ne kun nyt kierretty...sitten pikkuhiljaa sydämeni vei Puola. Nyt Saksa ja Ranska...tänä kesänä kuitenkin varaa tehdä vain matka Varsovaan lentäen... Rahat ja säästöt voi käyttää niin monella tapaa...toiset laittavat seiniin...me olemme haluneet tehdä toisin. Antaa niitä elämyksiä kundille...Tämä satsaus on nyt kannattanut ja tuottanut hyvää hedelmää...

• Rakkaudella Suomi.
        Tsau kirjoitti:

Nuoruudessani;)) niitä muuttoja tuli pakosta. Kun ei ollut sitä omaa perhettä enkä halunut aviotua oli muutakin järkevämpää tekemistä mielestäni;))) paljon mielenkiintoisempaa... ja ystäväpiiri siellä;))). Järjestö-elämä kiinnosti paljon enemmän..No, asunnoista oli kova pula silloinkin täällä Stadissa, kuten nytkin alivuokralaisasunnostakin sait maksaa maltaita. Joten ei sitä säästöön mitään jäänyt pienestä palkasta.. Mutta, töitä ainakin itselleni aina löytyi joten ei huota. 30v....sen jälkeen kun perheeni perustin ja avioidun ensimmäisen kerran muuttoja on toki tullut sen jälkeen näissä vuosissa pääosin kuitenkin vain Stadin sisällä.....kuitenkin avioeron jälkeen halusin turvata kundilleni sen että, hänellekin tulisi ne juuret jonnekin...joten asuimme noin 12v..samassa talossa emmekä muuttaneet mihinkään. Toisen avioliittoni aikana muuttoja on nyt vain kaksi kertaa...Vielä tässä kuitenkin ajattelen, että, elämässähän ei koskaan tiedä mihin se sinut lopulta heittää...joten muutto pois Suomesta lopullisesti rakkaan ystäväni kanssa Meksicoon pysyvästi asumaan sinne, hän on suunnitellut kaiken... (haave on alunperin hänen)...lähden kyllä pyydettäessä hyvin mielelläni;))) tosin uskon että, hänkin järkevöityy;))) mutta oikeesti ajattelen näin..elämästä et tiedä koskaan..etkä varsinkaan huomisesta, menneisyydestäkin..pystyt mitä vanhemmaksi tulet...muistamaan vaan osan...ja ehkä luonto on niin minuakin armahtanut viisaudellaan;))) onneksi...niin.

Vähän sama kuin tuolla Lassella. Kesämökkiä tullut kokeiltua täällä Suomessa. Ei ollut meidänkään juttu, kerran kesässä sensijaan olemme tehneet auto-laivamatkoja Eurooppaan ensin lähinnä Baltican maihin...ne kun nyt kierretty...sitten pikkuhiljaa sydämeni vei Puola. Nyt Saksa ja Ranska...tänä kesänä kuitenkin varaa tehdä vain matka Varsovaan lentäen... Rahat ja säästöt voi käyttää niin monella tapaa...toiset laittavat seiniin...me olemme haluneet tehdä toisin. Antaa niitä elämyksiä kundille...Tämä satsaus on nyt kannattanut ja tuottanut hyvää hedelmää...

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013020616641813_ul.shtml

Tervemenoa Meksikoon, viekää terveisiä.

• Tsau
        Rakkaudella Suomi. kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013020616641813_ul.shtml

Tervemenoa Meksikoon, viekää terveisiä.

Rakas Ystäväni on tähän maahan todella ihastunut ja ajattelee näin, mitä täällä enää asumaan;))) toinen vaihto-ehto olisi Yhdysvallat;))) Hän on ihminen joka toteuttaa myös haaveensa jos, niin päättää. Ei ensimmäistä kertaa asu Suomesta poissa myöskään pidempiä aikoja.Työnsä puolesta joutunut myös usein "matkustamaan" muuallakin kuin Suomea. kielitaidon ja varallisuutensa vuoksi hän voi toteuttaa myös unelmansa.... . Mutta, minun oma elämäni toistaiseksi on täällä..kunhan haaveilen lähteväni;)))..moni syy nyt pitää kuitenkin täällä;)))

• ...

Tavallaan tutun kuuloista.

Joop, kierrelty on, omiksi tarpeiksi. Nyt ollut pitkään stabiilia.

Kannattaisin vuokra-asumista, suomi suosii omistusasumista. Vuokralla voi helpommin muuttaa töitten perään, tai muuten vaan tilanteen mukaan.. Kaikki kai joutuu muuttamaan muutaman kerran elinikänään, omistusasunto hankala. Vaan, kuten sanottu, se ei ole taloudellisesti järkevä vaihtoehto.

Yks entinen naapuri teki hauskan ratkaisun. Asuntojen hinnat oli hyvät, myi neliönsä ja osti asuntoauton. Sillä oli lapset jo aikuisia j duuni oli liikkuvaa. Se kierteli asuntoautossa muijan kanssa muutamia vuosia. Kassaan jäi rahaa sijoitettavaksi jonkin verran. Sitten kun asuntojen hinnat laskivat, myi sijoituksensa, myi autonsa ja osti uuden asunnon. Mun nähdäkseni se elelee nykyisin varsin mukavasti, eikä kärsi rahapulasta.

Asuntoauto ei sinällään ole häävi sijoitus, kallis ostaa, kallis lläpitää eikä ehkä normaalin asunnon veroinen, koska parhaat autot järjettömän kalliita ostaa. Mutta oikein hienoja autoja saa käytetttynä kohtuuhintaan ja se oikeasti on sitten liikkuva koti. Ite en enää ostais, liian vaivalloinen asumismuotona, eikä siis halpakaan. Nuorempana ois ollut ihan hyvä idea, jos siis ois ollut varaa ostaa se auto.

=DW=

• Miehen tie, vie.

Ei jaksa laskea.

- Miksi jäädä paikalleen kun voi jatkaa matkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8737
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3439
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2620
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2020
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1737
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1432
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1085
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1044
    Aihe