Haluaisin neuloa tai virkata itselleni pipon ja piitkän kaulahuivin. Olen aloittelija, joten kysymykseni saattavat olla vähän erikoisia...=) Piposta ja huivista haluaisin sellasen pörrösen ja pehmeän kun sellasesta karkeasta villasta en tykkää. Niin kannattaisiko virkata vai neuloa? Pitäisikö tehdä kahdesta eri langasta? Onko se Tango-lanka hyvä? Mitkä langat ovat kestäviä, esim. pesun ja käytön suhteen..? Suositelkaa joitain hyviä pörrölankoja ja eri tapoja tehdä....=) Kiitokset jo etukäteen vastanneille...
pörröinen pipo & huivi
2
1555
Vastaukset
- neuloja
www.novita.fi , siellä on jotain pipoja ja kaulahuiveja. Itse en ole koskaan tehnyt pipoa ja kaulahuivin neuloin viimeeksi muistaakseni joskus ala-asteella, joten neuvoja en oikein osaa antaa. Teddy-lanka on kyllä ihanan lämpöista ja pörröistä :D
- Teddy
Tango-langasta tulee oikein ihana ja pehmeän pörröinen kaulaliina neulomalla. Varmasti virkkaamallakin tulee. Kaulahuivi valmistuu nopeammin neulomalla, pipo on sukkela tehdä virkatenkin. Tangoa voi käyttää yksinäänkin, mutta siihen voi ottaa kaveriksi toisen langankin, riippuen miten paksun/lämpimän lopputuloksen haluat. Itse olen kokeillut mohairin ja Tangon yhdistelmää, joka toimi ihan hyvin. Kaupoissa on tällä hetkellä runsaasti erilaisia pörrölankoja, käy kiertelemässä ja kyselemässä. Jos asuinpaikallasi on pieni lankakauppa (Helsingissä on hyvä lankakauppa nimeltä Menita), käy ennemmin siellä kuin tavaratalossa. Valikoima on varmasti laajempi ja vinkkejä ja ohjeita löytyy helposti, tosin hinnat voi olla vähän korkeampia. Kannattaa rohkeasti kysyä myyjältä neuvoja. Myymälöissä on myös erilaisia ohjelehtiä, joista saa ideoita. Neuvoja löytyy myös erilaisista lehdistä ja kirjoista(suuri käsityölehti, Moda jne. Kysy kirjastosta jos et halua ostaa omaksi).
Muista että mitä paksumpi lanka, sen paksummat puikot tarvitset ja sitä nopeammin työ valmistuu. Ja mitä "möykkyisämpi" lanka, niin sen vaikeampaa mahdollisia virheitä työssä on havaita.
Jos käsinneulominen tuntuu liian hitaalta, niin kysy onko jollain tuttavallasi neulekonetta/neuluria, jolla työ sujuu todella nopeasti. Jos lähipiiristä ei löydy konetta, niin monissa kansalaisopistoissa/työväenopistoissa on työpajoja, joissa voi käydä neulomassa omia juttuja. Itselläni on perusneuluri jolla jopa paidan voi tehdä parissa tunnissa, kaulaliinan alle puolessa tunnissa. Ja lopputulos on käsinneulotun kaltainen. Mutta käsinneulomisessa on oma viehätyksensä ja ainakin se on sopivaa stressinpurkuhommaa. Iloisia neulehetkiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."652252Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2222127- 1191441
Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj171196En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711190- 1041061
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102959Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73949Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78899Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933875