Kysymys

liia

Plussasin eilen. Kysymykseni koskee tupakanpolttoa.. Milloin kannattaa lopettaa/vähentää tuntuvasti polttoa ennenkuin siitä on sikiölle suurempaa haittaa.. Itse olen polttanut yli 10v ja lopetus ihan heti ei varmaan onnistu/aiheuttaa stressiä. Voi kuullostaa tyhmältä mutta en oikein osaa kysyä tätä..

8

735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna

Kun raskausajan pahoinvointi (todennäköisesti) alkaa, tupakointi vähenee/loppuu ihan itsestään. Näin ainakin mulle kävi.

• Jenni

Jos tosissaan haluat lopettaa, yritä lopettaa heti.Ensin vaikka vähennät, kunnes huomaat että kun poltat niin vähän niin sama jättää kokonaan pois.
      Ja tuo pahoinvointi auttaa kyllä asiaa, mutta kaikille ei pahoinvointia edes tule, kuten mulle.
      Itse sain lopetettua tupakoinnin siten, että vähensin jo yrittämisen aikana ensin 4-5tupakkaan päivässä, siitä kolmeen, kahteen ja yhteen, aina viikko kerrallaan....Vähitellen se loppui koska vauvaa ei alannut kuulua ja yrityksiä oli takana melkein vuosi.
      Kokonaan tupakoinnin lopettamisesta meni 2kk niin tulin raskaaksi.

Tsemppiä lopettamiseen, mutta suosittelen, koska enää kyseessä ei ole pelkästään itse, vaan uusi pieni ihminen joka jos saisi valita, ei varmasti tupakkaa vereensä haluaisi...

• alota heti....

aloita lopettaminen heti tai ainakin se että yrität vähentää jos et heti lopettamaan pysty!!!

• minää

Ala heti vähentämään. Älä kuitenkaan lopeta tupakointia heti, koska se lisää keskenmenoriskiä. Tietysti, jos tulee pahoinvointia niin se on asia erikseen ja silloin jo pakostakin lopettaa kertaheitolla stressittömästi. Ja liekö tupakointi sikiölle parempi kuin äidin jatkuva stressitila, joten vähentäminen - rajukin vähentäminen on parempi! Pahoinvointi sitten kuitenkin määrää miten sitä vähentää/lopettaa.

• satunnainen tupruttelija

tietysti kannattaa vähentää/lopettaa heti, mutta helpommin sanottu kun tehty! Minä polttelen viikossa parina päivänä muutaman tupakan, siis lähinnä viikonloppuisin. Tosin olen tehnyt jo niin vuoden ennen raskautta. Neuvolassa sanoivat, että tosi hyvä kun et polta päivittäin ja jatkuvasti, mutta tietty parempi olis kun ei polttaisi ollenkaan...

• äiti82 ja la 2.1.2005

Lopeta heti!sillä tupakointi vähentää sikiön hapensaantia!eikä tupakointi ole muutenkaa terveellistä ja rahaa menee pilviin.

• liia

Olen vähentänyt tupakanpolttoa aika paljonkin ja toivottavasti en pian polta ollenkaan :)

• .....

Ennen kuin otat takapakkia ja himo tupakkaan taas yltyy! Vähemmän kannustavaa, mutta valitettavasti totta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      248
      5672
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      35
      3231
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      134
      2552
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      2013
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      64
      1542
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1007
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      937
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      123
      813
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      781
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      10
      758
    Aihe