Tahtoisin tietoa mainosalasta, työstä ja opiskelusta (mielellään yliopistokoulutuksesta).
Olen kiinnostunut mainonnan suunnittelusta, siis esim. esitteiden, julisteiden, etikettien ja pakkausten suunnittelusta sekä TV-mainonnasta.
Haluaisin kuulla
1. Millaiset ovat pääsykokeet?
2. Mitä taitoja alalla vaaditaan & missä kouluaineissa pitää olla hyvä (tämä siksi, että esimerkiksi itse olen hyvin heikko matematiikassa ja mietin, kuinka tärkeää se on alalla)
3. Millaista työ on käytännössä? Kuinka stressaavaa, kiireellistä, vastuullista jne...
4. Millä nimellä ala on eri yliopistoissa? (Markkinointi ja jakelu?)
5. Mitä sivuaineita "pitää"/kannattaa ottaa?
Minua kiinnostaa ammatti, jossa voi käyttää eri kieliä, olla ihmisten kanssa tekemisissä ja tehdä yhteistyötä. Myös psykologia on kiinnostavaa ja mielestäni mainonta on aika "psykologista" (mainoksethan ovat ihmiseen vaikuttamista ja siinä on aika paljon kyse psykologiasta). Olen hyvä kielisssä, mielestäni aika hyvä kirjoittamaan, luova (tämä on tietysti suhteellista), yhteistyökykyinen ja pystyn tekemään kompromisseja ja tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Ehkä suurin heikkous on surkea laskupää.
Sinä, joka opiskelet mainosalaa tai työskentelet alalla, sopisiko tämä ala minulle?
Millainen on mainosala?
5
3416
Vastaukset
- 1+1=3
Oho, tämä tuli sitten kaksi kertaa.
Unohtui muuten sanoa, että piirtää en osaa ollenkaan, olen siinä todella huono. Eikö copywriter hoida enemmän tekstuaalista puolta ja AD kuvallista ideointia? Täytyykö copyn/AD:n olla lahjakas piirtämään vai riittääkö, että hallitsee graafiset tietokoneohjelmat?- Vastaanpa kuitenkin
Enpä usko, että löydät yliopistosta luettelemiasi kiinnostuksenkohteita vastaavaa alaa. Joku markkinointi tai viestintä(tiede) voi ehkä olla lähellä "mainosalaa", mutta sinä tunnut olevan kiinnostuneempi käytännöllisemmistä asioista kuin mitä yliopistossa opetetaan. Yliopisto-opetus on teoreettista ja tähtää ns. ylemmän tason tehtäviin.
Kyllähän copywritereina kai työskentelee ihmisiä myös yliopistopohjalta, mutta mikään yliopiston oppiaine ei siihen varsinaisesti valmista. Noihin esitteiden laatimis- ja suunnitteluhommiin valmennetaan pikemminkin jossain ammattikorkeassa tai jopa ammattikoulussa.
- 1+1=3
No hyvä, että vastasit! En nimittäin tiennyt että ero on sitten niin suuri.
Osaisiko joku kertoa sitten opiskelussa AMKissa tai toisaalta myös siitä että mihin alan töihin yliopistokoulutuksella mennään? - highlighter
Listaamiesi ominaisuuksien perusteella voisit sopia hyvin mainosalalle. Kuten edellä todettiin, koulutuspohjalla ei ole hirveästi merkitystä, koska alalla ei ole muodollisia pätevyysvaatimuksia. Esimerkiksi merkonomipohjalla toimii ihmisiä hyvin vaativien asiakkuuksien parissa.
Uskoisin että vaikeinta mainosalalla on päästä hankkimaan näyttöjä ja kunnollista työkokemusta. Kovin moni toimisto/markkinointiosasto ei halua opettaa ihmisille näiden töitä, vaan edellyttää kokemusta jo valmiiksi. Palkattomiin tai huonosti palkattuihin harjoitteluihin kyllä otetaan väkeä, mutta siinä voi ajautua hankalaan kierteeseen. Mainosala on myös hyvin suhdanneherkkä.
Tämä on mielestäni mainio kiteytys mainosalasta: http://www.mol.fi/avo/alat/30.htm - Copyfighteri
Kyllä mainosalalle voi kouluttatua. AMK:ssa voi suorittaa vaikkapa medianomin tai tradenomin tutkinnon. Yliopistossa puolestaan kannattaa pyrkiä yhteiskunta- tai valtiotieteelliseen. Jos copywriteriksi mielit, niin Turun AMK:ssa ja Helsingin Markkinointi-Instituutissa voi kouluttautua suoraan kys. ammattiin.
Itse työskentelen pääkaupunkiseudulla copywriterina. Ja jos todella haluaa mainosalalle, niin suosittelen lämpimästi muuttoa Helsinkiin, sillä lähes kaikki alan nimekkäistä yrityksistä löytyy täältä.
Suhdanneherkällä mainosalalla työ on usein hektistä ja stressaavaa. Pitää olla hyvät hermot, ja ei saa säikähtää vähästä. Työ on pääasiassa ideointia ja kirjoittamista, johon tarvitaan myös visuaalista ja psykologista silmää. Ryhmätyötaidot pitää olla hanskassa. Ja itsekunto kohdillaan, ettei kukaan sitten kävele ylitsesi.
Ja kannattaa pitää mielessä myös se, että usein työ on arkista kirjoittamista, joskus sitten voit päästä suunnittelemaan isommankin kampanjan, tai sen valtakunnallisen tv-mainoksen.
Vielä lopuksi. Ehkä vaikeinta on juuri se alalle pääseminen. Eli usein firmat palkkaa heille jo tuttua väkeä, ns. kavereiden kavereita. Kontakteja siis pitäisi olla. Ja portfolio, johon on kasattu vaikkapa tekemiäsi kuvitteellisia mainoksia ja kässäreitä. Ja sittenkin jos pääsee harjoitteluun, niin usein harjoittelusta ei joko makseta mitään, tai sitten pääset kahvinkeittäjäksi. Ja näitä harkkareita toimistot tahtoo kierrättää aika paljon, eli kun harjoittelujaksosi on lopussa, niin vanha pihalle ja uutta kehiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta
Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee4001607- 1051308
Miksi koulut pakottavat
Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja1171245Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli1711208- 44997
- 63906
Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt32836Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!
Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s91834Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024
Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit0830Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?
8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni183746