Kiertomatka Afrikkaan

erinaceus

Moi!

Suunnittelen muutaman kuukauden matkaa Afrikan mantereelle.
Tarkoitus olisi esimerkiksi lentää Egyptiin ja sieltä myöhemmin Etiöpiaan, josta voisi lähteä matkaamaan etelää kohti Etelä-Afrikkaa. Matkustustapa ei ole se tarkemmin suunniteltua, ja ei ole tarkoituskaan. Ongelmaksi tulee kai viisumit ja kulkeminen yleisesti. Jos vaikkapa kulkee niinkin monen valtion kuin Etiopian, Kenian, Tansanian, Malawin, Sambian, Zimbabwen ja Botswanan läpi Etelä-Afrikkaan miten viisumien hankinta kannattaisi tehdä. Voiko luottaa että se luonnistuu paikanpäällä? ja mistä käytännössä visumit saa hankittua. Ongelmaksi kai voi sitten tulla myös viisumin odottelu (kauankohan sitä saa odottaa?). Mahdollisesti jos matkanteko miellyttää ja rahaa riittää, niin voisin matkustaa vielä länsirannikon kautta pohjoiseen. Vaikkapa Marokkoon saakka. Josta takaisin kotiin.

Löytyykö kokemusta vastaavanlaisista matkoista?
Miten, milloin ja mistä viisumit?
Miten kulkeminen eri kulkuvälineillä onnistuu?
Ja minkähänlainen budjetti tähän olisi hyvä varata?

Kiitos kaikesta avusta!

10

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ripa

      Millä aiot mennä nuo välit? Lentoliput Afrikassa eivät ole halpoja, siellä lentäminen on vain rikkaitten puuhaa ja halpalentoyhtiöitä ei ole.
      Maitse jos menet saat taas pistää peliin aikaa melkoisesti ja istumalihakset ovat todella kovilla. Julkisilla kulkuneuvoilla saisit varautua oleskelemaan junissa ja busseissa todella pitkiä aikoja. Byrokratiakin vie aikaa.
      Ehkä tuo reissu menisi vuodessa maitse, niin että ehtisi hieman matkasta nauttiakin.

      • erinaceus

        Helpoksi en matkaa haluaisikaan.
        Juuri noita byrokraattisia faktoja kaipailisin: Mihin on varattava aikaa ja miten ne parhaiten voisi hoitaa (viisumit, luvat, matkaliput, liftaus).
        Maateitse lähinnä matkustaisin. Aikaahan tosiaan Menee, mutta matkan tarkoitus olisikin kiireen unohtaminen ja improvisoiminen paikanpäällä sen mukaan mikä onnistuu ja mihin budjetti riittää.
        Turhat huolet pois ja minimaalisilla mukavuuksilla on tarkoitus lähteä.


      • Ripa
        erinaceus kirjoitti:

        Helpoksi en matkaa haluaisikaan.
        Juuri noita byrokraattisia faktoja kaipailisin: Mihin on varattava aikaa ja miten ne parhaiten voisi hoitaa (viisumit, luvat, matkaliput, liftaus).
        Maateitse lähinnä matkustaisin. Aikaahan tosiaan Menee, mutta matkan tarkoitus olisikin kiireen unohtaminen ja improvisoiminen paikanpäällä sen mukaan mikä onnistuu ja mihin budjetti riittää.
        Turhat huolet pois ja minimaalisilla mukavuuksilla on tarkoitus lähteä.

        No ei se varmaan mahoton ole. Itse olen reissannut vain länsi-Afrikan puolella. Ja vain kolmen maan läpi. Olin silloin reissussa pari kuukautta. Nyt eräässä noista maista on sota. Ota sekin mahdollisuus huomioon että konfliktit saattavat muuttaa suunnitelmia ja vararahasto on oltva pahan päivän varalle.
        Moottoripyörä tai maastoauto on eräs vaihtoehto.


      • erinaceus
        Ripa kirjoitti:

        No ei se varmaan mahoton ole. Itse olen reissannut vain länsi-Afrikan puolella. Ja vain kolmen maan läpi. Olin silloin reissussa pari kuukautta. Nyt eräässä noista maista on sota. Ota sekin mahdollisuus huomioon että konfliktit saattavat muuttaa suunnitelmia ja vararahasto on oltva pahan päivän varalle.
        Moottoripyörä tai maastoauto on eräs vaihtoehto.

        Olen tutkinut tarkkaan valtiota ja niiden tilanteita. Karsinut siis pois sellaisia maita joihin ei pääse tai ei todellakaan kannata mennä. Tietysti aina yllätyksiin on varauduttava.

        Missä valtioissa itse kävit? Kuinka matkustit niiden välillä?
        Käytitkö vuokravehjettä vai yleisiä kulkuneuvoja?
        Kuinkahan mahdollista olisi vuokrata ajoneuvo tietystä paikasta ja palauttaa se määränpäässä. Näin ei tarvitsisi omistaa ajoneuvoa ja voisi vuokrata aina tarvittaessa esim. seuraavalle rajalle asti jonkin ajokin.

        Mikähän on paras tapa rahan säilömiseen ja kuljettamiseen. Onko järkevää luottaa siihen, että paikanpäältä saa "nostettua" rahaa. Vai onko kaikki varannot kuljetettava mukanaan? Ja onko jokin tietty valuutta jota kannattaa hankkia ja josta voi sitten vaihtaa paikalliseen valuuttaan. Vai kenties matkashekit?

        Paljon kysymyksiä :)


      • Ripa
        erinaceus kirjoitti:

        Olen tutkinut tarkkaan valtiota ja niiden tilanteita. Karsinut siis pois sellaisia maita joihin ei pääse tai ei todellakaan kannata mennä. Tietysti aina yllätyksiin on varauduttava.

        Missä valtioissa itse kävit? Kuinka matkustit niiden välillä?
        Käytitkö vuokravehjettä vai yleisiä kulkuneuvoja?
        Kuinkahan mahdollista olisi vuokrata ajoneuvo tietystä paikasta ja palauttaa se määränpäässä. Näin ei tarvitsisi omistaa ajoneuvoa ja voisi vuokrata aina tarvittaessa esim. seuraavalle rajalle asti jonkin ajokin.

        Mikähän on paras tapa rahan säilömiseen ja kuljettamiseen. Onko järkevää luottaa siihen, että paikanpäältä saa "nostettua" rahaa. Vai onko kaikki varannot kuljetettava mukanaan? Ja onko jokin tietty valuutta jota kannattaa hankkia ja josta voi sitten vaihtaa paikalliseen valuuttaan. Vai kenties matkashekit?

        Paljon kysymyksiä :)

        Maat olivat Guinea, Norsunluurannikko ja Ghana. Aloitin Guineasta ja matkustin busseilla Norsunluurannikon läpi Ghanaan ja lensin Ghanasta takaisin Guineaan josta oli lento kotimaahan.
        Guineassa parisataa kilometria päivässä oli maksimimatka. Autot ovat ikivanhoja peugeot farmareita joihin menee parikymmentä henkeä sisälle ja muutama katolle, plus isot nyytit matkatavaroita. Suomessa samat autot on rekisteröity korkeintaan seitsemälle. Armeijan tiesuluilla aina mutaman kymmenen kilometrin välein sai varautua maksamaan lahjuksia että sai passinsa takaisin. Ei niillä mitään oikeutta ole rahan keräämiseen, mutta kun pahannäköisiä maastopukuisia ukkoja on ympärillä, AK-47.t käsissä, tingin vain kohteliaasti ja maksoin. Onneksi ovat pariin dollariin tyytyväisiä kun saavat sillä kännit.
        Norsunluurannikko ja Ghana olivat tähän verattuna helppoja ja bussit suht mukavia. Ei tietenkään euroopan tasoa.

        Norsunluurannikolla Ghanan viisumia sai odottaa vain pari päivää. Guinean ja Norsunluurannikon viisumit olin saanut jo Suomesta.

        Matkashekithän ovat hyvää valuuttaa. Suuremmissa kaupungeissa Ghanassa ja Norsunluurannikolla sai electronic visalla nostettua rahaa.

        Luulisin että nykyään eurot ovat yleisesti vaihdettua valuuttaa ympäri Afrikan.


      • erinaceus
        Ripa kirjoitti:

        Maat olivat Guinea, Norsunluurannikko ja Ghana. Aloitin Guineasta ja matkustin busseilla Norsunluurannikon läpi Ghanaan ja lensin Ghanasta takaisin Guineaan josta oli lento kotimaahan.
        Guineassa parisataa kilometria päivässä oli maksimimatka. Autot ovat ikivanhoja peugeot farmareita joihin menee parikymmentä henkeä sisälle ja muutama katolle, plus isot nyytit matkatavaroita. Suomessa samat autot on rekisteröity korkeintaan seitsemälle. Armeijan tiesuluilla aina mutaman kymmenen kilometrin välein sai varautua maksamaan lahjuksia että sai passinsa takaisin. Ei niillä mitään oikeutta ole rahan keräämiseen, mutta kun pahannäköisiä maastopukuisia ukkoja on ympärillä, AK-47.t käsissä, tingin vain kohteliaasti ja maksoin. Onneksi ovat pariin dollariin tyytyväisiä kun saavat sillä kännit.
        Norsunluurannikko ja Ghana olivat tähän verattuna helppoja ja bussit suht mukavia. Ei tietenkään euroopan tasoa.

        Norsunluurannikolla Ghanan viisumia sai odottaa vain pari päivää. Guinean ja Norsunluurannikon viisumit olin saanut jo Suomesta.

        Matkashekithän ovat hyvää valuuttaa. Suuremmissa kaupungeissa Ghanassa ja Norsunluurannikolla sai electronic visalla nostettua rahaa.

        Luulisin että nykyään eurot ovat yleisesti vaihdettua valuuttaa ympäri Afrikan.

        Kiitos vastauksista. Vielä lisää mietteitä...

        Tutkin viisumien tarvetta eri valtioissa ja suurelta osin ne tarvitaan.
        Kenian,Tansania,Zambian,Zimbabwen ja Namibian rajoilla niitä saa ilmeisesti vaihtelevasti rajalle saavuttua.

        Hankitko siis viisumeja jo Suomessa?
        Mitä kautta ne hankit? Kauanko kesti niiden saaminen ja mitä maksoit?


      • Ripa
        erinaceus kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Vielä lisää mietteitä...

        Tutkin viisumien tarvetta eri valtioissa ja suurelta osin ne tarvitaan.
        Kenian,Tansania,Zambian,Zimbabwen ja Namibian rajoilla niitä saa ilmeisesti vaihtelevasti rajalle saavuttua.

        Hankitko siis viisumeja jo Suomessa?
        Mitä kautta ne hankit? Kauanko kesti niiden saaminen ja mitä maksoit?

        Suomessa on Guinean ja Norsunluurannikon konsulaatit. Tai ainakin oli vielä muutama vuosi sitten. Osoitteita ei valitettavasti ole tallessa. Matkatoimistoissa on yleensä luettelo konsulaateista suomessa ja katso ulkoasiainministeriön sivuilta tai kysy heiltä jos ei löydy.
        Viisumien hinnat vaihtelevat maasta toiseen.


      • valtioista
        Ripa kirjoitti:

        Maat olivat Guinea, Norsunluurannikko ja Ghana. Aloitin Guineasta ja matkustin busseilla Norsunluurannikon läpi Ghanaan ja lensin Ghanasta takaisin Guineaan josta oli lento kotimaahan.
        Guineassa parisataa kilometria päivässä oli maksimimatka. Autot ovat ikivanhoja peugeot farmareita joihin menee parikymmentä henkeä sisälle ja muutama katolle, plus isot nyytit matkatavaroita. Suomessa samat autot on rekisteröity korkeintaan seitsemälle. Armeijan tiesuluilla aina mutaman kymmenen kilometrin välein sai varautua maksamaan lahjuksia että sai passinsa takaisin. Ei niillä mitään oikeutta ole rahan keräämiseen, mutta kun pahannäköisiä maastopukuisia ukkoja on ympärillä, AK-47.t käsissä, tingin vain kohteliaasti ja maksoin. Onneksi ovat pariin dollariin tyytyväisiä kun saavat sillä kännit.
        Norsunluurannikko ja Ghana olivat tähän verattuna helppoja ja bussit suht mukavia. Ei tietenkään euroopan tasoa.

        Norsunluurannikolla Ghanan viisumia sai odottaa vain pari päivää. Guinean ja Norsunluurannikon viisumit olin saanut jo Suomesta.

        Matkashekithän ovat hyvää valuuttaa. Suuremmissa kaupungeissa Ghanassa ja Norsunluurannikolla sai electronic visalla nostettua rahaa.

        Luulisin että nykyään eurot ovat yleisesti vaihdettua valuuttaa ympäri Afrikan.

        Matkan varrella on lukuisia valtioita joissa
        ihmishenki ei ole minkäänarvoinen. Valtion
        johto teurastaa surutta omiakin kansalaisiaan
        ja rosvot valkolaisia.


      • Ikävä Afrikkaa
        valtioista kirjoitti:

        Matkan varrella on lukuisia valtioita joissa
        ihmishenki ei ole minkäänarvoinen. Valtion
        johto teurastaa surutta omiakin kansalaisiaan
        ja rosvot valkolaisia.

        No juupa, kai mun on pakko kirjottaa kun muut saa ton menemisen kuulostamaan niin vaikeelta. Asuin Sambiassa jonkin aikaa ja matkustelin jonkun verran Sambian sisällä ja Zimbabwen kautta menin Etelä-Afrikkaan. Reissulla kun menee hostelleihin niin siellä tapasin useinkin jotain muita matkalaisia jotka kyseli että niitten autossa olis vielä pari paikkaa tms. Siis valkosia. Tai sitten liftaa. Kun pysyy pääteiden varsilla niin kyllä joku valkonen kyytiin ottaa. Tai joku lavallinen rekka mitä lie lastineen. Sinne sekaan vaan lavalle sitten. Kannattaa kysyä kuitenkin etukäteen mitä haluavat velottaa. Ei aina tartte kysyä, riippuu ihmisistä. Mutta tällänen matkanteko käy jos ei siis suotta kiirehdi joittenkin aikataulujen mukaan.

        Ja sit on tietysti minibussit. Halvalla pääsee ja kyllä siellä kummasti oppii rentoutumaan.

        Mene Sambian Lusakassa Chachachaa-bagpackerseihin, se on hyvä paikka ja Livingstonessa niillä on kans paikka nimeltään Jollyboys bagpackers. Siis majotus.

        Zimbabwen rajalta saat ainakin läpikulkuviisumin 30 dollaria. Ja eiköhän 3 kk turistivisan saa rajalta kans. Mutta varmista jostain. Lähetystöistä siis.

        Mun Visa-elektron toimi ainakin näissä maissa missä mä olin. Eli nostaa saa keskustan automaateista paikallista valuuttaa. Pidä aina jonkun verran dollareita mukana, ne kun käy kaikkialla. Mutta piilota hyvin ainakin kun aluks saavut, turisti näyttää turistilta ja on varkaitten ykköskohde, mutta se siitä hiljenee kun alat näyttää matkalaiselta ja siltä että tiedät mitä teet.

        Toivotan sulle hyvää reissua, pakko sinne munkin on päästä uudestaan. Sano livingstonen Victoria-putousten paviaaneille terveisiä!


    • erinaceus

      Mukava kuulla mukaviakin kokemuksia.

      Ongelmia on kuitenkin viisumien hankinnassa.
      Käyn niin monen valtion läpi.
      Lähetystöihin olen ollut yhteydessä.
      Useimmat maat vaativat viisumin hankinnan ennakolta ja en keksi muuta tapa kuin posti.
      Vaativat ymmärtääkseni passin lähettämistä niille hakupapereiden ohessa. Tämähän tarkoittaa sitä, että joudun odottamaan passin palauttamista postin kautta ennen kuin voin hakea seuraavan maan viisumia. Menee aikaa kun ei voi yhtäaikaa hakea useaa. Tietääkö joku parempaa keinoa viisumien hankintaan?

      Kaikkiin lähetystöihin en edes ole vielä saanut yhteyttä tai edes ole löytänyt edustustoa.
      Kova kiire tulee. Mut rokotuksia olen nyt hankkimassa.

      Niin, rokotuksista:
      Pakolliset hankin ja rahaahan niihin menee.
      Mites malarialääkitys. Kuulin eräältä tuttavalta, että estolääkityksestä huolimatta oli sairastanut malarian. Onko lääkitys vain vaiva? Kannattaako moisesta maksaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe