TV1-KANDEILLA HUONO KÄSIHYGIENIA!!

Huipputarkka

Olipas ällöä katsella tuota KANDIT-sarjaa miten huonolla hygienialla tekevät hommia. Se Toholammin tyyppi käpälöi sitä epämääräisen näköistä jalkaa, jossa epäili olevan ruusun, sitten samoilla käsillä suoraan tietokoneen näppiksille, Lisäksi käytti jotain vinyylihanskoja, joita ei edes tulisi käyttää, koska ovat niin huokoisia ja päästävät taudinaiheuttajat läpi.

Eikö teille lääkärinaluille opeteta ollenkaan hygieniaa ja aseptiikkaa siellä koulussa?
Vai oletteko niin välinpitämättömiä ja keskitytte vain itseenne.
Inhottaa ajatuskin tuollaisista räppäkäpälistä tutkimassa itseään.

21

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kandi Turusta

      Kyllä opetetaan, mutta valitettava fakta on ettei hommista mitään tulisi jos joka välissä käyttäisi sen 1-2 min käsien desinfiointiin.

      Eli myös järjen käyttö on sallittua. Mieti nyt että jos olet vaikka tarkistanut 20 vuotiaalta luomea selästä ja sen jälkeen teet 60-vuotiaalle polven statusta niin millä todennäköisyydellä aiheutat tuolle 60-vuotiaalle infektion?

      Lähes 0 todennäköisyydellä.

      Muistaakseni hygienia ohjesäännöt sanovat, että kädet tulisi desinfioida aina ennen ja jälkeen JOKA INSTRUMENTTIIN koskettaessa. Ei mitään järkeä, eikä mitään mahdollisuuksia toteutua. Eriasia jos ollaan pistemässä tai leikkaamassa jotain.

    • Ei huonoa hygieniaa

      Hyi hitto, ootko joku karvaranne lähi-idästä tai tuolta balttiasta?
      Miten kehtaat ees kertoa, ettet kerkeä käyttää käsidesiä, jota pitää käyttää AINA ennen kuin laitat hanskat ja otat hanskat pois. Et taida reppana ees pestä käsiäsi saippualla kertaakaan päivän aikana eritteistä, joka on halvin keino ehkäistä noroa ja clostridiumia ym.
      Sut nakataan niska-perse-otteella leikkausosastolta pihalle, haluaisin nähdä sen.
      Ja mun kanssa et amatööri kauaa puuhastelisi, laittaisin sut ekana opettelemaan aseptista käsien pesuam, käsien desinfiointia ym perusjuttua, joka tulee selkäytimestä ja myös isoon ääneen asiasta mainitsisin, oli potilas paikalla tai ei. Odotapas, kun sulle sattuu sellainen potilas, joka on todella perehtynyt aiheeseen, tulet saamaan taatusti palautetta. Ei ole ihmekään, ,kun pöpöt jyllää tällaisten pelleamatöörien jäljiltä.

      • Kandi Turusta

        Nyt vedit kyllä herneen nenään aivan tyhjästä. Kuten tuossa yllä sanoin, on aivan eri asia toimitaanko leikkausosastolla, vai esim. työterveyshuollossa.

        Ja pitäydyn kannassani, että monet hygieniaohjeet ovat liioiteltuja ja ainakin täysin epärealistisesti toteutettavissa. Mieti nyt vähän, desinfioitko itse stetarit joka potilaan jälkeen?, entä refleksivasaran? entä verenpainemittarin? entä ääniraudan? entä jos korjaat hiustesi asentoa desinfioitko kädet? entä jos kosket ovenkahvaan? tai takkisi hihaan?

        Jos ohjeita noudatetaan pilkulleen, niin kädet pitäisi desinfioida uudelleen kaikissa noissa tilanteissa. Ymmärtää jos on töissä leikkurissa tai veritaudeilla, mutta ihan perus tk vastaanotolla suuresti liioiteltuja. Tuolla vaatimustasolla menisi 10 min per potilas pelkkään käsien ja välineiden desinfiointiin. Ei realistista.


    • 8+2

      Täytyy muistaa, että filmin leikkauskin muuttaa tilannetta tapahtumakulultaan hieman erilaiseksi kuin se on todellisuudessa.

      Aikoinaan katsoin täällä Tampereella kuvattua Sairaala ohjelmaa, jossa ne ensiavun henkilöt käyttivät käsidesiä aina kun olivat koskeneet potilaaseen.... ohjelmassa ainoastaan keskosia hoitava sairaanhoitaja käytti käsidesiä ennen keskoskaapissa olevan vauvan koskettamista.

      Eiköhän tuohonkin olisi puututtu, jos Tampereella henkilökunta käyttäisi käsidesiä vain potilasta kosketettuaan?

      Minun mielestä Kandit on erittäin mielenkiintoinen ohjelma. Todella rohkeata aloitella lääkärin hommia ja antaa kuvata alkujännityksen aikaansaamia ammatillisia epävarmuuksia. Hiukan huonosti tuosta ohjelmasta välittyy Kandien työssä onnistuminen - tähän mennessä lähinnä Kandien omat arvioinnit onnistumisesta on päässyt julkisuuteen.

      Minua hiukan häiritsi Kandien tapa huutaa vanhuksille. Tokihan potilaan mahdollinen kuulon alenema pitää huomioida, mutta eihän kaikki vanhat ihmiset ole kuuroja ja eikös se eräs vanhus tulkinnut huutamisen lääkärin vihaisuudeksi?

    • gggggggig

      Niinhän hän tulkitsi, minusta se oli oikeastaan lähinnä jollain tavalla hauskaa. Ehkä olen vain jollain tavalla kieroutunut persoona, mene ja tiedä.

      Tosiaan mitä tuossa aiemmin joku kitisi hygieniasta, niin jos oikeasti lähtee tuolle linjalle, ei työstä pian tule mitään. Ihan sama mihin kosket, on taas oltava käsidesipurkin kimpussa. Lääkäri kyllä osaa arvioida, aiheuttaako hän mahdollisien epäpuhtauksien takia seuraavalle potilaalle jotain ei-toivottua. Itse kyllä pidän huolta käsihygieniastani paljon paremmin kuin osa kolleegoistani, mutta olen pitänyt käsiäni puhtaana jo nuoremmasta pojasta lähtien, joten en osaa ollakaan pesemättä käsiä kovin kauaa.

      Itse olen myös samassa tilanteessa kun nämä tv-sarjan kandit, paitsi ettei onneksi kamera kuvaa töppäilyjäni. :D

    • Jotain tasoa

      Pikkukandeille tiedoksik ,että hygienia ja aseptiikka ettei oo mitään lottoamista eli se ei oo sitä, että käsidesiä, käsienpesua saippualla javälineiden putsausta ei tartte tehdä kuin noin joka kymmenennen potilaan kohdalla, niin onnea vaan venäläisessä ruletissa.
      Teidän kommenteista voi lukea sen miten te arvostatte potilaita ja vähättelette erittäin tärkeää asiaa.
      Jos teistä tuntuu turhalta puhdistaa tutkimusvälineitä, kun potilas ei näytä niin törkyiseltä, niin väärässä olette., pöpöthän eivät näy päälle päin.
      Toivottavasti en ikinä joudu teidän vastaanotolle amatöörit.

      • 6+18

        Mitäpä tuohon voi sanoa muuta kuin, että hoitajat opetetaan noudattamaan käytäntöjä, lääkärit taas ajattelemaan.

        Tutki vähän infektio tilastoja ja perus tietoja mikrobiologiasta ja arvioi sitten uudestaan.


    • huih1

      Aivan järkyttävää se, kuinka aseptiikka on vähän niin ja näin lääkäriopiskelijoilla. On ollut muutamakin todella läheltä piti -tilanne vuoden sisään, kun lääketieteen opiskelijat ovat tulleet seuraamaan leikkausta ja saaneet "älynväläyksiään" auttaa kirurgia ja minua. Olen siis instrumenttihoitaja leikkaussalissa. Nykyään jo ihan kokemuksesta en edes ota lääketieteen opiskelijoita taakseni ja suojaan näin steriiliä pyötääni. Tulkoot seuraamaan, jos ovat sivulla niin, että NÄÄN HEIDÄN JOKAISEN LIIKKEENSÄ. Muistan aina esimerkiksi kerran, kun lääkäriopiskelija tulee viereeni ja ojentaa minulle crilen paljain käsin. Lenti muuten pihalle tämä opiskelija saman tien. Tällanen on aivan oikeasti tapahtunut.

    • ei tällasia kiitos

      Karvaranteet - pysykää vaan siellä takahikiän terkkarilla, siellä ootte kaikkein vähiten haitaksi.

    • 1+5

      Tuseeraan ensi kerralla ilman hanskaa ja tutkin seuraavan potilaan pesemättä käsiä.

      Tulisi oikeasti aihetta tälläiseen keskusteluun. Tällä hetkellä pikkumaisten ämmien kitinän tasoista keskustelua.

      • Lekurissa töissä

        Jos olet lääkäri/lääkäriopiskelija, niin älä koskaan erikoistu kirurgiaan tai anestesiaan (esim. epiduraali- ja spinaalipuudutus). Tolla asenteella tapatat ihmisiä pelkästään sillä, ettet edes piittaa täydellisestä aseptiikasta ja altistat potilaita mikrobeille toimenpiteissä, joissa yksinkertaisesti on oltava pikkumaisen, jopa vittumaisen tarkka aseptiikan suhteen. Siellä koko tiimi tosin onneksi valvoo toisten toimintaa (jota ei tehdä vittuilakseen, vaan potilaiden turvallisuuden takia.
        Esimerkiksi kontaminoitunut kirurginen suojakäsine ei ole vielä hoitovirhe, vaan se on sitä vasta silloin, jos kontaminoituneena kosketaan alueeseen, jota tulisi käsitellä steriilisti) ja työpaikan vaihto kyllä tulee siin nopeammin kuin osaa odottakaan, jos aseptiikasta ei piittaa.


      • 15+6
        Lekurissa töissä kirjoitti:

        Jos olet lääkäri/lääkäriopiskelija, niin älä koskaan erikoistu kirurgiaan tai anestesiaan (esim. epiduraali- ja spinaalipuudutus). Tolla asenteella tapatat ihmisiä pelkästään sillä, ettet edes piittaa täydellisestä aseptiikasta ja altistat potilaita mikrobeille toimenpiteissä, joissa yksinkertaisesti on oltava pikkumaisen, jopa vittumaisen tarkka aseptiikan suhteen. Siellä koko tiimi tosin onneksi valvoo toisten toimintaa (jota ei tehdä vittuilakseen, vaan potilaiden turvallisuuden takia.
        Esimerkiksi kontaminoitunut kirurginen suojakäsine ei ole vielä hoitovirhe, vaan se on sitä vasta silloin, jos kontaminoituneena kosketaan alueeseen, jota tulisi käsitellä steriilisti) ja työpaikan vaihto kyllä tulee siin nopeammin kuin osaa odottakaan, jos aseptiikasta ei piittaa.

        Käytä nyt vähän järkeäsi!

        Kyllä jokainen tajua aseptiikan tärkeyden kun mennään ihon sisään, mutta tuolla yllä vaahdotaan statuksen tekemisestä epästeriilisti.

        Vai teetkö itse jokaisen statuksen steriilisti?

        Jos teet niin kyllä silloinkin työpaikan vaihto tulee nopeammin kuin osaat odottaa kun olet työnantajan mielestä aivan liian hidas.


    • Lekurissa töissä

      Tietysti eri paikoissa steriilisti tai desinfioituneesti työskenteleminen vaihtelee. Minulle on aivan sama, jos joku haluaa näppäimmilleen tuoda kaiken maailman mikrobit potilaista (kuten tuolla aiemmin viitattiin). Mutta silloin kun ollaan potilaassa fyysisesti kontaktissa, niin kyllä silloin lähtökohdan pitäisi olla se, että mikrobien siirtyminen potilaasta potilaaseen tai itsestään tulisi minimoida. Jo 30 sekunnin pikakäsidesinfektio tuhoaa yli 90% käsien mikrobikannasta (itiöitähän se ei tuhoa mutta normaalifloora yleensä pystyy pitämään sen kontrollissa ja saippuapesu niitä huuhtelee pois). Sen ei luulisi kauheasti aikaa vievän. Mutta tietenkin akuuttitilanteessa potilaan välitön auttaminen on hengentärkeää, jolloin kyllä avuntarve ylittää desinfektion tarpeen. Mutta muuten perusluontoisessa lääkärin työssä ei kyllä 30 sekunnista ole aika kiinni. En millään usko. Tarkoituksena ei ole olla provosoiva, vaan kannustaa alusta lähtien toimimaan mahdollisimman turvallisesti aseptiikan suhteen. Potilaan infektio, joka on syntynyt aseptiikan rikkomisesta on kuitenkin pahanlaatuinen hoitovirhe, joita ei vaan saisi tapahtua. Noita asioita käsitellään oikeustuvassa asti, ei yhtään kiva. Kun sen kerran oppii ja tottuu tapaan, niin se on sit aina automaattisesti mielessä. Olin vähän aikaan sitten pari viikkoa töissä sijaistamassa ihan mielenkiinnosta endokrinologisella vuodeosastolla. Meinasin saada siellä useankiin otteeseen sydänkohtauksen lääkäreiden ja sairaanhoitajien työskentelytavoista. Aivan järkyttävää. Mutta olenkin itse erikoistunut kirugiaan ja se on kyllä minun paikka täydellä sydämellä. Ja helvetin hyvä työssäni siellä olenkin.

      • Kandi Turusta

        Nähtävästi itsekin tyydyt pelkkää käsien pikadesinfiointiin, etkä desinfioi välineitä. Eli älä hurskastele kun omissa toimissasikin on puutteita.
        Enkä nyt tarkoita leikkausinstrumentteja vaan stetareita ja vasaraa jne... Ja jos todellisuudessa käyttää vain 30 sec käsien desinfiointiin, niin kyllä tulee huonosti tehtyä eikä neste ehdi edes kuivua.

        Ja hyvähän sinun on kirurgina keulia, kun potilaita joihin sinun tarvitsee päivittäin koskea on ehkä 3-5. Toista se monilla jotka hoitavat 20/ päivä.

        Leikkaushaavan infektioita kyllä puidaan edelleen, mutta mitä muusta hoidosta aiheutuneihin infektioihin tulee niin niitä on käytännössä mahdoton jäljittää.

        Mieti nyt vähän, jos potilas on ollut vaikka 4 päivää osastolla ja saa keuhkokuumeen tai virtsatie infektion niin miten sen lähteen jäljität?
        Et mitenkään.

        Siksi onkin loppujen lopuksi mahdotonta sanoa mitkä infektiot ovat tarttuneet henkilökunnasta, muista huonetovereista, saatu muuten liikuttaessa osastolla tai omaisten tuomina? Lista on oikeasti paljon pidempi, kuten varmasti tiedätte.

        Mutta yksi asia mistä mielestäni puhutaan aivan liian vähän on henkilökunnan SAIRAANA töissä olo. Jos henkilö on sairas on hän muille henkilöille todennäköinen tartunnan lähde. Lääkärit tietävät sen, hoitajat tietävät sen. Ja silti lääkärit ovat vertailussa muihin ammattiryhmiin ENITEN töissä sairaana. Myös hoitajia näkee todella paljon töissä sairaana.

        Sairaana töissä olo on monikertainen riski infektion tartuttamiseen verrattuna statuksen tekemiseen huonosti desinfioiduilla käsillä. Kaikki tämän tietävät ja silti sairaana töissä ovat. Yksikin kerta heman osastolla oli sekä kiertävä lääkäri, että hoitaja flunssassa. HENGENVAARALLISTA toimintaa.

        Eli oikeasti tarvitaan työssäolokulttuurin muutos terveydenhuoltoon. Tämä nykyinen "töihin, makso mitä makso" kulttuuri on oikeasti vaarallinen.

        Ja se muuten alkaa jo koulutusvaiheessa, kun poissaoloista on nykyään aivan järkyttävät sanktiot. Muistan kun itse olin poissa yhden 45 min kestävän tilaisuuden, jossa ei oikeasti ollut mitään merkityksellistä, niin korvaavuutena oli 6 tuntia kestävä työjakso. Tälläisillä käytännöillä porukka tulee kouluun/töihin makso mitä makso.


    • _:O_

      Eikö se tutkimustenkin mukaan mene niin, että leikkaussalienkin "heikoin lenkki" aseptiikassa on se nuori mieslääkäri?

      Itseäni kummastutti lääkärin vastaanotolla, kun kandi katsoi korviani: totesi ensimmäistä katsoessaan sen olevan tulehtuneen ja vaihtamatta korvalampun suojusta (joka oli juuri ollut tulehtuneessa korvakäytävässä) työnsi sen mahdollisesti terveeseen korvaan.

    • mä joka päivä ..

      Turusta ei ole koskaan tullut mitään hyvää(ike Kanerva ym), toivottavasti tää pikku turkulainen, asennevammainen poitsu pysyy jossain vähiten tuhoavimmassa työpisteessä, vaikkapa Varissuon ta.lla, emme kaipaa amatöörejä tälle vastuulliselle ja vaativalle alalle, jos hänen aseptiikkansa ja hygieniansa on noin valikoivaa. Aseptiikkaa ja hygieniaa toteutetetaan joka tilanteessa - ei vain invasiivisissa tmp.ssa

      Sulla on poika paljon oppimista(ihan selvästi olet poika).

      • Kandi Oulusta

        Sinulla on kirurgina, kuten jo mainittiin, vain keskimäärin 3-5 potilasta päivässä, joten on turha laulaa mitään jatkuvasta käsien pesemisestä.


    • Paljon kokemusta

      Täytyy organisoida se ajankäyttö niin, että tutkimusaika riittää kokonaisuuksien hallintaan, ei niin, että karsii tärkeitä asioita pois säästääkseen aikaa.
      Tämä sama potilas saattaa tulla uudestaan juuri sen takia, että se on saanut jonkin sairaalabakteerin, ihan sama oletko ta.lla tai sairaalassa.
      Silläkään ei ole merkitystä, onko sinulla 3-5 potilasta tai suurempia määriä -
      asenne ratkaisee.
      Aikoinaan ei ollut MRSA.ta ym bakteereja ja viruksia, mutta alkavat olla arkipäivää,
      yksi syy ihmisten suuri liikkuvuus ja höllentyneet asenteet terveydenhuollossa.

      • Kandi Turusta

        Ja ylilääkäri kiittää kun joutuu palkkaamaan lisää väkeä töihin...

        Ja esitä YKSIKIN tutkimus joka edes teoriassa tukee väitettäsi MRSA.n ym. bakteerien ja virusten esiintyvyyden kasvusta ja terveydenhuollon käsihygieniasta. Jos tosiaan sinulla on paljon kokemusta, niin luulisi sinun oppineen perustamaan väitteesi tutkimuksiin eikä mutu-tietoon...

        Ai niin... anteeksi unohdin että vanhempien kolleegoiden sana ajaa tässä hyvä-veliverkostossa kattavien tutkimustenkin ohi.

        Mutta jos täällä mutu-tiedolla aletaan keulia, niin minä väitän että juuri kokeneilta lääkäreiltä jää eniten statuslöydöksiä huomaamatta.
        Sellaisia lähetteitä on nähty jo tähän vaiheeseen aivan järkyttävästi, jossa vuosikymmeniä työssä ollut kolleega ei ole edes vaivautunut tutkimaan potilasta. On ollut vissiin niin kiire desinfioida niitä käsiä.

        Tuolla tekniikalla potilas joutuu uusinta käynnilla paljon todennäköisemmin kuin sen takia, että lääkäri on tehnyt statuksen ilman käsidesiä.


    • Yks vaan

      Käsien desifiointi ennen ja jälkeen potilaskontaktin. Huoneeseen mennessä ja sieltä poistuessa. Ei kelloja, ei koruja, ei kynsilakkaa. Aina sitä toiset jaksaa valittaa, kuulemma vihkisormusta saa pitää. Vihkisormusko ei sitten ole täynnä pöpöjä? Sairaalassa työskennellessä olisi hyvä ihan jokaisen ymmärtää aseptiikan perusteet ja valitettavasti kaikki ei sitä käsitä. Toisilla laiskuus, toisilla tyhmyys. Harmi vain, että syyttömät siitä aina kärsii. Valitettavan yleistä on myös eristystapaukset, tieto ei aina kulje jne eli ihmiset eivät osaa varota ja osa ei viitsi. Kuulemma liioittelua... Viereisessä pedissä oleva ei tiedä toisella olevan tarttuva tauti, ihan arkipäivää sairaalassa. Liian usein syytetään infektioiden leviämisestä siivoojaa. Siivooja ei niitä likaisia instrumentteja ja sormiaan tunge potilaan haavoihin. Siivooja vaihtaa hanskoja ja liinoja joka työvaiheen välissä ja desinfioi kädet ennen ja jälkeen. Halusin vain sanoa, että kaikissa meissä on jotakin vikaa. Kuitenkin sairaalahygienia on se asia, josta toivoisi enemmänkin puhuttavan ja hygieniakoulutusten tulisi kattaa koko henkilökunta.

      • bioung

        Itse voin kyllä sanoa, että oma lääkärikoulutukseni alkaa loppupuolella olemaan ja pakolliseen opetukseen kuulunut koulutus on ollut luokkaa "muistakaa käyttää käsidesiä" ja sit oli joku opetus leikkaussalissa käyttäytymisestä. Eli paljon saanut itse kysellä, järkeä käyttää ja käytännössä oppia. Esimerkiksi en tiedä tai muista aina mitä suojia eri eritystavat vaatii ja käytännössä siis aina joutunut hoitajilta kyselemään eristyspotilaita tutkiessa. Ja ilmeisesti hoitajille taas asiasta on aivan pilkuntarkat opetukset ja asiasta tehty suorastaan tiedettä. Eli mitä nyt haluan sanoa, niin ei me aina niin hyvin tiedetä, ei meillä ole vastaavaa opetusta ollut ja usein kiireen keskellä ei tule edes ajateltua kaikkea, miten saattaa ajattelemattaan mahdollistaa jonkin bakteerin leviämisen, vaikka asiaa mietittyään sen kyllä järjellä hokaisisikin. Itse en ainakaan pahastu, jos joku omista virheistäni ystävällisesti ja asiallisesti kertoo ja neuvoo. Mutta kyllä taas tämä instrumenttihoitajan kertomus opiskelijan häätämisestä salista oli ehkä hieman törkeää. Ymmärrän kyllä, että tuollainen ärsyttää ja aiheuttaa lisävaivaa, mutta todennäköisesti kyse oli pelkästä tietämättömyydestä ja kyseinen opiskelija halusi vain auttaa. Varmasti hän olisi asian myös ymmärtänyt, jos hänelle olisi asiasta sanonut ja hän olisi saanut jäädä leikkaussaliin oppimaan miten siellä toimitaan. Itsekin olin vaihdossa itä-euroopassa ja kauhuissani katselin sitä touhua kun opiskelijoilla ei ollut mitään hajua kuinka leikkaussalissa käyttäydytään, he koskivat steriileihin tavaroihin itse epästeriileinä ja hoitajat raivosit pää punaisena. Mielessäni mietin, että onneksi meille suomessa leikkaussalin hoitajat ystävällisesti kertovat kuinka käyttäydytään, mihin ei saa koskea ja missä voi olla ja vältytään tuollaisilta tilanteilta ja opiskelijat saavat olla kaikessa sovussa oppimassa. Mutta nähtävästi ei sittenkään kaikkialla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      296
      3058
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      217
      1930
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1370
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1251
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      266
      1188
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      847
    Aihe