Ongelmani on vahva piikkikammo. Minulla on verikokeet perjantai aamuna. Jännitän aivan mielettömästi ja vatsa menee tressistä ja jännityksestä sekaisin. Käytän emlaa joka on puuduttava laastari. Verikoe ei siis satu, ja minulta on useasti otettu verikokeita. Koskaan pelkoni ei silti ole ollut näin paha. Olen vielä kotona asuva 12-13 vuotias ja äitini tulee labraan mukaan. Kammoan silti vain piikkiä. Äitini pitää minua sylissä ja katson muualle. Pelkään silti. Löytyisikö mitään apua. Toivottavasti joku piikkikammoinenkin kirjoittelee tänne. Kiitos jo etukäteen! Toivon pikaisia vastauksia!
Kamala piikkikammo *kiire*
11
223
Vastaukset
- kerran piikitetty
Kävin ite tänään aamulla ekaa kertaa elämässäni verikokeissa ja koska äiti on terveydenhoitaja, oon saanu siltä kaikki rokotteet ja se on kattonu hemoglobiinin ja oon voinu itkee ja huutaa niin paljon ku haluan. En itekkään sitä kipua pelkää. Oon sua pari vuotta vanhempi ja mietin viikkojen ajan että ilman äitiä en sinne mee, mutta se autto et jätin äitin kotiin. Sillon oli isompi kynnys alkaa vastustella piikittäjän edessä. Kattelin siinä sit vaan muualle ja puristelin stressipalloo. Eli kannattaa esim. kuunnella musiikkii ja ajatella kaikkee muuta ku sitä piikkii. Ja jos nyt jätät äitin vaikka huoneen ulkopuolelle, niin myöhemmin on helpompi mennä yksin.
- idunno
Mua taas helpotti et ajatteln et olisin vitun nössö jos en kestäis jotain millin murto-osan piikkiä.
- jelppiiii
Hei, se kestää vaan 2 sekuntii! Riittää siis ku aattelet 2sek ajan jtn mukavaa ja sit se o ohi!:)
- BloggaajaMiksu
Itsekään en piikeistä pidä. Emlaa jouduin käyttämään vielä vähänaikaa sitten, koska pyörryin verikokeen aikana. Peitän myös omat silmäni vaatteella, joten omaa verta on mahdotonta nähdä.
Kipeäähän se hieman käy mutta on myös ohi aika nopeasti. Emla on hyvä sillä ei välttämättä jännitä kättä niin paljoa verikokeen aikana ja pistoskohta ei ole enää niin arka :) - 14v
Ei niissä mitään pelättävää ole. Itse olen 7 vuotiaasta asti käynyt verikokeissa n. kerran kuukaudessa erikoisen sairauden vuoksi. Koskaan ei ole puudutettu tai mitään, välillä yhden kokeen otto on voinut kestää yli 15sekuntia kun on pitänyt ottaa useampi näyte. Se on vain 2cm piikki joka tungetaan sun verisuoneen. Not bad
- piikki!D:
Ei siinä mitää hävettävää oo kun n.65% ihmisistä pelkää pikkejä. Ite oon 16v poika ja pelkään niitä kans:( just vähä aikaa sitte terveystarkastuksessakin piti tehostaa mun jäykkäkouristus rokote ja mulle ei oltu kerrottu mitää ja olin iha shokissa ku kerrottiin et piti rokottaa:(
- Piikkipelkuri
Kiitos avusta! Verikokeet siirtyikin tiistaille eli huomiselle. Nuo helpottivat kovasti. :)
- Ei hätää
Älä ota paineita, ajattele normaaleja asioita. Ite oon 13 v piikkikammoinen jolta otettiin verikoe. EMLAn kanssa sitä ei ees huomaa, kato vaan muualle kun otetaan.
- boooyyy
Hei jelppiiii, verikoe ei tosiaankaan kestä vaan 2sekunttia, tosin riippuu mitä katotaa, multa pitä kattoo kaikki sydämmenentsyymit ym. niin verikoe taisi kestää n. 10 - 15 sekunttii ottivat 3 vai 4 putkiloo verta.
- Anonyymi
Koita rentoutua. Kannattaa sanoa piikki kammostasi niin ymmärtävät kyllä. Tosi varovasti ne kyllä yleensä onneksi tehdään ja se on vain pieni hetki minkä kestää. Verikoe kuitenkin varmasti tärkeä sun ottaa. Voit vaikka laittaa silmät kiinni ja ajatella jonkun ilosen biisin sanoja tosi tarkkaan tai jotain muuta rentoa. Onnea veri kokeisiin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1334859
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253296Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132654- 462241
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2611771Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471709- 321577
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201526- 281500
- 951221