Olen aina silloin tällöin koettanut opetella luisteluhiihtoa pertsan hiihtojen välissä, melko kehnolla menestyksellä. Yleensä sanotaan että aloittelijan vaikeudet johtuvat huonosta kunnosta ja kehnosta tasapainosta. Meikäläisen kohdalla asia ei ole ihan niinkään, sillä olen hiihtänyt tänä talvena useampia satoja kilometrejä ja kunnialla selvittänyt sen Rombergin tasapainotestin, joten sieltä puolelta pitäisi asiat olla joltisenkin kunnossa.
Ohjeissa mitä olen tihrustellut sanotaan että kuokka on kaikkein helpoin oppia ja se kannattaa opetella ensin. Meikäläisellä asia on juuri toisin, kuokkaa en meinaa oppia sitten millään hiihtämään siten että pääsisin kunnialla mäet ylös, vaan homma menee säheltämiseksi.
Niissä samoissa oppaissa sanotaan että aloittelijalla on useasti työnnöttömän puolen potku vain sellainen tehoton liippaisu. Minulla on sekin asia juuri päinvastoin kuokassa. Eli kun työnnän kuokassa vasemmalta puolelta niin se oikean jalan potku menee jotenkin tuollaiseksi liippaukseksi jossa suksi vielä potkussa lipsahtaa sivulle. Sen sijaan se työnnöttömän puolen vasemman jalan potku on mielestäni oikein hyvä. Eli ei tuolla tyylillä mennä mitään mäkihiihtoa. Menee sellaiseksi hätäiseksi sähellykseksi jossa meinaa happi loppua jo sellaisissa mäissä mitkä pertsalla menevät ihan kunnialla sen kummemmin huohottamatta.
Millä konstilla saisin sen apinan niskastani joka tekniikkaani vaivaa?
Luistelun vaikeudet
11
330
Vastaukset
- björnbork
Siis ymmärsinkö oikein että niillä pertsasuksilla aina väliin luistelet? Jos niin on kannattaisi ihan aluksi hommata oikeat luistelusukset jolloin sitä sivulle karkaamista ei pitäisi tapahtua. Tosin jos se voi johtua myös tekniikka virheestä.
Yleensä tekniikan saa kuntoon yksinkertaisesti yrittämällä luistella sauvoitta. Sitä kannattaa tehdä loiviin ylä että alamäkiin. Että pääset eteenpäin on tekniikan pakko loksahtaa kohdalleen jalkojen osalta. Jos ei meinaa onnistua se kertoo siitä että tekniikka ei ole oikea. Siis paino on oltava aina liukuvalla suksella kokonaan ja suksenpohjan tasallaan, ei kantillaan muutoin kun liun loppuvaiheessa kun potkaistaan.
Ylämäki kuokassa rytmi on kaiken a ja o. Vaikea opastaa tässä kun ei näe livenä mikä oikeasti mättää.
Jos tuosta nyt jotain apua on.- luikkari
Ilmaisin asian hieman huonosti. Kyllä minulla on luistelusukset joilla olen ne välihiihdot tehnyt. Jostain syystä vain en saa sitä oikean jalan potkua pelittämään kunnolla. Täytyy koettaa lisätä sitä sauvoittaluistelua. Se varmaankin onnistuu paremmin kunhan jäille tulee hankikanto jossa saa pidemmillä tasaisilla haettua paremmin alkuun sitä oikeata rytmitystä.
Koska minulla on se ongelmapuoli siinä työntöpuolen potkussa, niin koetin hiihtää kuokkaa oikealta puolelta jos se toimisi paremmin kun potku tulee vasemmalla jalalla, mutta siihen ei motoriikkani riittänyt. Jotenkin tuo jalkatekniikka on vielä pahasti hakusessa ja hiihto tapahtuu liiaksi käsillä joka taatusti syö paljon voimia. - kuokkaaaaaa
luikkari kirjoitti:
Ilmaisin asian hieman huonosti. Kyllä minulla on luistelusukset joilla olen ne välihiihdot tehnyt. Jostain syystä vain en saa sitä oikean jalan potkua pelittämään kunnolla. Täytyy koettaa lisätä sitä sauvoittaluistelua. Se varmaankin onnistuu paremmin kunhan jäille tulee hankikanto jossa saa pidemmillä tasaisilla haettua paremmin alkuun sitä oikeata rytmitystä.
Koska minulla on se ongelmapuoli siinä työntöpuolen potkussa, niin koetin hiihtää kuokkaa oikealta puolelta jos se toimisi paremmin kun potku tulee vasemmalla jalalla, mutta siihen ei motoriikkani riittänyt. Jotenkin tuo jalkatekniikka on vielä pahasti hakusessa ja hiihto tapahtuu liiaksi käsillä joka taatusti syö paljon voimia.Sauvoitta luistelu auttoi muakin ja nimenomaan loivaan ylämäkeen.
On pakko potkaista molemmilla jaloilla jos meinaa edetä ,sitten sauvat kevyesti mukaan rytmiin yrittäen säilyttää jaloissa saman potkun tunteen.
Painopiste keskellä ja jalka tuodaan alle ja eteen.
Itellä aikasemmin toi painopiste siirty liikaa työntävälle puolelle ja toiselta puolelta tuli vaan sellanen lääppäsy , vauhdin kuollessa jo pikku tömpäreeseen.
- liusteleva
Luisteluhiihdossa aina, myös ylämäissä, on tärkeää, ettei pysäytä potkua siten, että paino jää tasaisesti jalkapohjalle, vaan potkujen lopussa pitää aluksi aivan keskittymällä keskittyä siihen, että antaa päkiällä ja lopuksi ihan varpailla asti sukselle liun. Se on yleensä pertsaa hiihtäneille hankalaa, eli suksi tuppaa pysähtymään potkun aikana, joka tappaa liun ja vauhdin ja tekee toiminnon varsin raskaaksi.
- luikkari
Tuossa pertsan lenkillä ollessani mietin noita kuokkavaikeuksiani. Tuli siihen tulokseen että taitaa olla meikäläisellä niin ylämäessä että kun työntö on vasemmalta ja "potku"oikealla, niin en vain osaa liuuttaa sitä suksea. Se on siltä osin vähän niin kuin haarakäyntiä ja eihän se mihinkään etene vaan vauhti loppuu ja homma menee sellaiseksi käsillä rynnimiseksi. Täytyy varmaankin mennä johonkin ala-asteikäisten hiihtokouluun että opin sen kuokan ennen kuin täytän seitsemänkymmentä, eikä sekään aika ole enää niin kovin kaukana.
- mutuamutua
luikkari kirjoitti:
Tuossa pertsan lenkillä ollessani mietin noita kuokkavaikeuksiani. Tuli siihen tulokseen että taitaa olla meikäläisellä niin ylämäessä että kun työntö on vasemmalta ja "potku"oikealla, niin en vain osaa liuuttaa sitä suksea. Se on siltä osin vähän niin kuin haarakäyntiä ja eihän se mihinkään etene vaan vauhti loppuu ja homma menee sellaiseksi käsillä rynnimiseksi. Täytyy varmaankin mennä johonkin ala-asteikäisten hiihtokouluun että opin sen kuokan ennen kuin täytän seitsemänkymmentä, eikä sekään aika ole enää niin kovin kaukana.
Kyse voi olla voiman puutteesta jaloissa. Siellä pitää olla jerkkua että jaksaa potkaista suksen liukuun mäkeen vaikka vähän väsyttäisi eikä suksi tahtoisi liukua.
- luikkari
mutuamutua kirjoitti:
Kyse voi olla voiman puutteesta jaloissa. Siellä pitää olla jerkkua että jaksaa potkaista suksen liukuun mäkeen vaikka vähän väsyttäisi eikä suksi tahtoisi liukua.
En usko sitä että pelkästä voimanpuutteesta on kysymys, sillä sen verran on tullut painojen kanssa pelailtua. Kun olen tuolla ladulla katsellut luisteluhiihtäjien ulkoista olemusta niin takuulla siinä ryhmässä on paljon sellaisia joilla sitä jerkkua on vähemmän, joten siitä ei ole kysymys.
Tuo oikean jalan luisteluhuonous saattaa liittyä jotenkin siihen että olen venytellessä huomannut että oikean lonkan liikkuvuus on huonompi kuin vasemman. Samoin oikea polvi jota on fiksailtu ei pelitä ihan samoin kuin vasen. Ehkä niitä jotenkin alitajuisesti aristaa siten että se potku menee ketuille?
- AWCS
Ettei vaan välineissä olisi vikaa, suksissa väärät paine-alueet ja meno tokkii tästä syystä? Oletko mitannut suksien paine-alueet? Esiintyykö ongelma kelistä ja latupohjasta riippumatta?
- luikkari
Kyllä vehkeet on lyökissä. Kaikki vaikeudet johtuvat siitä tyypistä joka siinä suksien päällä on. En ole painealueisiin sen kummemmin perehtynyt, mutta uskoisin vehkeiden olevan aivan tikissä sillä ne on ammattimiehen valitsemat. Selvyyden vuoksi sanottakoon että olen kokeillut useampia suksia jotka paragrafien mukaan ovat minulle sopivat ja aina on ollut samat ongelmat. Täytyy ajan kanssa perehtyä ongelmaan ja sen poistoon. Mutta kun ei aina oikein into riitä kun pertsa kulkee hyvin. Tietysti tässä asiassa apu löytyy viime hädässä sieltä mistä moneen muuhunkin vaivaan: ammattiauttajalta.
- hiihtovertti
Avain kysymys on !
Lähteekö suksi luistoon aivan vartalon alta ?
Ja, jos lähtee niin hyvä.
Seuraava
Lähteekö vartalo hieman mukaan siihen luiston alkuun ?
Pitää lähteä, siis ei heiluta puolelta toiselle vaan vartalon massalla pistetään suksi luistoon sieltä vartalon alta ja sit jalat sekä kädet mukaan.
Toki työnnöttömän puolen potkussa lantion täytyy ojentua / nousta ja näin valmistella hiihtäjää työnnöllisen puolen "työhön".
Tuota ojentumista ei tapahdu työnnöllisen puolen kuokassa. - luikkari
Kun kävin kokeilemassa luistelua tuolla melkoisessa lumimöhrössä niin huomasin jutun jolla sain hieman petrattua sitä kuokkaani. Siis kun hiihdän kuokkaa vasemman puoleisesti, niin potku parani huomattavasti sillä että painauduin hieman alemmaksi jolloin siihen oikean jalan potkuun tuli enemmän voimaa. Nähtävästi tuo asennon lasku aiheutti myöskin sen että suksi piti paremmin, ehkäpä apuna oli vielä tuo lumimäärä jolloin suksi sai paremman otteen. Nämä harjoitukset ja sauvoitta luistelun tein melko tasaisella väylällä, joten isoja apuja siitä ei ainakaan vielä tullut siihen perusvaivaani eli onnettomaan kuokkaan ylämäessä.
Harvemmin sattuu sellaisia kelejä että pääsee baanalta luistellen kotiovelle asti, tänään oli sellainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657