Keuhkokuumepotilas käännytettiin kotiin Mariasta

4. kerta toden sanoo

Tässä oma kokemukseni Marian sairaalan terveyskeskuspäivystyksestä. Menin sinne viime lauantaina kärsittyäni pahasta yskästä vajaa 3 vk. Sihen kuului tikahduttavia hinkukohtauksia, ajoittain irtoavaa limaa sekä jatkuvaa ärsytysyskää. Torstai-iltana oli noussut lämpöä. Olo oli väsynyt ja sairas. Jonotin kaksi tuntia, sain jo vastaanotossa sormenpää-CRP:n ja sormenpää-happisaturaation, jotka olivat normaalit. Somalitaustainen nuori lääkäri kuunteli keuhkot, sanoi, että ne ovat täysin puhtaat ja antoi yskänlääkereseptin. Olo ei helpottanut yhtään, joten maanantaina kävin työterveyslääkärillä. Hänen mielestään keuhkoissa oli keuhkoputkentulehdus, joten sain antibiootin.

Tiistaina lämpö oli 37.6 ja olo todella heikottava, tuskin tolpillani pysyin. Lisäksi kyljessä oli kova pistävä kipu. Illalla menin taas Marian sairaalaan. Sormenpäästä otettiin happisaturaatio, kuulemma normaali. 2.5 tunnin odotuksen jälken pääsin nuorelle mieslääkärille. Hän kuunteli keuhkot ja sydämen sekä tunnusteli kylkeä. Diagnoosiksi tuli kylkiluun hiusmurtuma yskimisestä. Kysyin, eikö voitaisi ottaa röntgenkuvaa. Ei kuulemma kannata, murtuma ei kuitenkaan näkyisi siinä ja pitää välttää turhia röntgensäteitä. Ja kuuntelemalla hän oli jo varmistanut, ettei ollut sisäistä verenvuotoa. Antibioottikin kuulemma on turha, jos CRP ei ollut koholla. Kuumeesta hän totesi, että se voi olla flunssaa ja flunssahan voi kestää viikkoja.

Olin matkalla kotiin todella epätoivoinen, mietin, että pitääkö Suomessa nykyään kuolla ennen kuin saa tutkimuksia.Maalla asuva äitini ei ymmärtänyt, vaan yritti neuvoa minua puhelimessa, että tilaa ambulanssi ja mene sairaalaan. Kerroin juuri tulleeni sieltä enkä saaneeni laboratoriatutkimuksia enkä röntgeniä. Joten sinne ei täällä nin vain mennä.

Keskiviikkona aamulämpö oli 38 astetta ja menin yksityislääkärille. Keuhkoissa kuului hänen mielestään keuhkoputkentulehdukseen viitaavia ääniä. Otettiin röntgen, jossa todettiin keuhkokuumeen aiheuttamia muutoksia. Diagnoosi ei yllättänyt minua. Ihminen on oman terveytensä asiantuntija. Normaali yskä ei tunnu siltä, miltä tämä tuntui, eikä aiheuta samanlaista tuntemusta keuhkoissa. Yskäisyn jälkeen kuuluu kumea kaiku, ja selällään yskiessä "vuih"-tyyppinen ääni. Mikään tästä ei kiinnostanut Marian sairaalan lääkäreitä. Lähetin keuhkokuvan ja epikriisin työterveyteen, jossa kontrollikuva keuhkoista otetaan joskus reilun kuukauden kuluttua. Mitenköhän antaisin palautetta Marian sairaalaan? Ja olenko ainoa vastaavalla tavalla ilman hoitoa kotiin käännytetty vakavasti sairas potilas?

4

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitajatar xx

      Anna asiallista palautetta-se toimii kyllä.

    • Henna

      Itselläni oli jokin aika sitten keuhkokuume. Olen astmaatikko ja näin ollen herkempi saamaan keuhkokuumeen.Tk:ssa pikaCRP oli 17.Lääkäri lähetti minut 4 tunnin ensiavussa olon jälkeen keskussairaalaan, jossa CRP oli noussut tuntien aikana ollen 30.Siellä otettiin myös keuhkokuva.Lääkäri totesi,että minulla on ihan oikeat lääkkeet keuhkoputkentulehdukseen ja laittoi minut kotiin.Olin päivän kotona ja menin uudelleen tk:hon, kun minulle nousi kuume 38.Tk:ssa minusta otettiin uusi keuhkokuva ja verikokeita.CRP oli 124 ja keuhkokuvassa oli selkeät muutokset sopien keuhkokuvaan. Keskussairaalassa lääkärillä tapahtui arviointivirhe, koska hän ei huomioinut CRP:n pikaista nousua 4 tunnin aikana..Sain kaksi antibioottikuuria ja selvisin hengissä, vaikka olin ollut huonossa kunnossa useita päiviä!

    • 09 61

      sinähän olet ollut hyvissä käsissä .
      meilläpäin ei toivettakaan noin hyvästä hoidosta. muutama vuosi sitten
      minut laitettiin 2kk ajan tk.sta ja keskussairaalasta kymmeniä kertoja kotiin ehkä vieläkin huonommassa kunnossa . olin 2kk täysin autettavassa kunnossa .
      en jaksanut syödä enkä puhua kun ei saaanut happea ,mutta ei muuta kun kotiin .
      keskussairaalakin ilmoitti ettei ota vastaan ja hätäkeskukseenkaan ei kuulema tarvi soitella sanoivat että viesti välitetään myös sinne.

      kunnes löysin yksityisen röntgentalon jonka kautta sain avun .

      massiivinen keuhkoveritulppa.

      onnea sinulle,mutta teeppä kuitenkin valitus lääkäreiden toiminnasta.

    • huh ..

      Onneksi olet hengissä-Massiivi veritulppa ei ole mikään pikkuvaiva.Teithän potilasvahinko-ilmoituksen? Usein olen kuullut että nuoria hengenahdistuspotilaita käännytetään jopa psykan puolelle...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe