empaattinen lääkäri?

arka lääkäri

olen vielä nuori ja mietin, voisinko tulla lääkäriksi. Aikuisena voisin olla pelottomampi, mutta mietin muutamaa asiaa. Voiko lääkärin ammattia edes harkita, jos jonkun kivuliaan toimenpiteen tekeminen, kuten haavojen ompelu hirvittää? Mietin, että olisinko liian empaattinen lääkäriksi. Myös psykiatrin tai psykologin tai muun terapeutin työ kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mietin, että ahistuisinko itse potilaiden ongelmista ja säälisin heitä liikaa. Mietin, että meneekö tämä ohi ja ovatko muutkin nuoret arkoja vai olenko liian herkkä persoona lääkäriksi ja voiko sitä vielä sanoa näin varhaisessa vaiheessa? Olen kuitenkin hyvä kolussa ja luulen älyni riittävän vaativaan ammattiin.

2

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NykyaanKylma

      Kuulostat hieman minulta, kun oli nuori. Menin opiskelemaan toista alaa ja nyt 25-vuotiaana maisterin paperit kourassa haen lääketieteelliseen. En viime tutkinnon puitteissa juuri opiskellut, kun ala sattui olemaan minulle harrastuneisuuteni takia helppo/tuttu.

      Kysymykseesi ei ole suoraa vastausta, mutta joitain näkökulmia: Millainen on paineensietokykysi? Pääsykoe on aika rankka paikka enkä ainakaan itse olisi selvinnyt siitä nuorempana. Entä opiskelu? Opiskelukavereissasi olet vähemistössä, jos katsoo empaattisuuttasi. Suurin osa lääkäreistä on kuitenkin aika kovia luonteita ja ehkä hieman ilkeitäkin.

      Loppuun tällainen yleinen kommentti siitä, että ihmiset muuttuvat. Olin nuorempana hirveän avulias ja hurmaava ihminen, mutta nykyään minua ei juuri kiinnosta ihmisten ongelmat. Toki sellaista ihmistä, joka tosissaan yrittää, auttaa mielellään, mutta sellaiset passiiviset narisijat eivät herätä minussa tunteita.

    • hell0u

      1) jos selviät pääsykoetilanteesta, todennäköisesti selviät ammatin ja opiskelun haasteista. Kirurgia sinusta ei välttämättä tule, mutta eri erikoisalat ovat hyvin erilaisia vaatimuksiltaan.
      2) kuten edellä on todettu, empaattisena edustaisit vähemmistöä opiskelijoiden joukossa. Monelle se status/ura/raha ajaa lääkikseen. Vaikeinta sinun voi olla kestää juuri tovereidesi epäempaattisuutta. Potilaiden koviin kohtaloihin tavallaan turtuu. Jos ei turru, niin aina voi valita vaikka tutkimusuran tai puhtaasti ei-kliinisen asiantuntijauran.

      t. empaattisena lääkäriksi opiskeleva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe