Tietoa Hurrican-veneistä!!!

Kunu

Aika vähän tuntuu netissä olevan tietoa Hurricaneista. Kyllä näitä 60-70-luvun veneitä silloin tällöin tapaa ihan luonnossa. Kyseinen vene on 5m (ja risat) pitkä, ja löytyy HT- ja Cabin-versiona, sisä- ja ulkoperämoottorilla. Ainakin MerCruiserilla ja Pentalla-varustettuja tiedän olevan.

Kuka tietäis enemmän näistä... Tietoa ja ennenkaikkea kokemuksia otetaan ilolla vastaan!

23

23748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HR.

      Nuorena tuli liikuttua Hurrican cabin versiolla paljonkin merellä, kun sellainen oli perheessä. Tuo cabin versio oli oikeastaan suunniteltu vain kahdelle hengelle mikä oikeastaan on ainoa iso miinus mitä veneestä on sanottavaa. Se yksilö joka meillä oli oli laminoinniltaan tukevampaa tekoa kuin vakiot koska kuuleman mukaan oli eräänlainen prototyyppi josta oli myöhemmin tehty muotit. Tästä johtuen ei oiken ole tietoa sarjatuotantoversioiden tukevuudesta, mutta kyseinen yksilö oli erittäin vahvarakenteinen ja esimerkiksi kajuutan katolla uskalsi surutta liikkua ja hyppiä, vene ei elänyt kovassakaan kelissä ja vauhdissa. Osa hyvästä ajettavuudesta kuuluu varmastikkin melko syvälle V pohjalle, minkä ansiosta ensimmäinen veneeseen laittamamme 45hv Chrysler moottori oli vain hädintuskin riittävä. Tuo moottori oli muuten melko tehottoman oloinen mutta hyvin luotettava. 60hv kaksisylinterinen Mariner oli taas näissä ominaisuukssa täysin päinvastainen ja antoi veneelle erikseen tätä yhdistelmää varten teetetyllä potkurilla hyvän vauhdin, sanotaan reilusti 30 solmun paremmalla puolella. Veneessä oli voimakkaat nousulistat ja leveä keulakansi joka käänsi roiskeet sivuun ja oli kätevä rantauduttaessa. Hytin takana oli kaksi hyvää istuinta kuljettajalle ja kartanlukijalle. Seisoen ajamiseenkin oli hyvät ja suojaisat mahdollisuudet. Matalassa vedessä oli tähystystarkoituksessa mahdollista kuljettajan nousta penkin päälle seisomaan jolloin pystyi näkemään mahdolliset vedenalaiset kivet. Hytissä oli istumakorkeus ja makuupaikat kahdelle, ei muuta. Takana moottorin vieressä oli teoriassa ainakin vielä istumapaikat, mutta jossa mahdolliset matkustajat ei yleensä viihtyneet ainakaan ajossa. Liukuun nousu kynnys oli muuten selvästi olemassa joten välikaasulla ajelu ei tuntunut järkevälltä, joten ajettua tuli joko runko nopeudella tai sitten liukukynnystä lujempaa.

    • Justus

      Jep, eli itselläni on Hurrcan HT, vuosimallia -73. Koneena on Yamahan 50 heppainen 2-tahti ulkoperämoottori vuosimallia -86.

      Vene on ollut meidän perheessä kokoajan, alunperin isoisäni osti sen uutena ja sen jälkeen se oli vähän aikaa isälläni ja sen jälkeen viisi vuotta tallissa ja nykyään se on minun käytössäni.

      Vene on aina toiminut hyvin ja on kyllä ihan kelpo peli. En ole mitään pitkiä reissuja tehnyt sillä, vaan enemmänkin kruisaillut ja tehnyt piknikkejä lähisaariin yms... Mutta vanhempani kyllä tekivät sillä aikanaan ihan suht pitkiäkin reissuja...

      Pari kesää sitten vaihdoin sähköt ja uudet ohjauskaapelit, ja ohjaus parani todella paljon.
      Lisäksi teetätin uuden pressun vanhan tilalle.
      Kiinteään tankkiin mahtuu bensaa noin 50 litraa ja minulla on mukana yleensä sen lisäksi kaksi jerry-kannua mukana. Kulutusta ei ole koskaan tullut mitattua. Nopeusmittaria ei ole, mutta arvioisin veneen kulkevan kahden hengen kuormalla noin 30 solmua ja matkavauhti lienee 20:n solmun paikkeilla. Vene nousee plaaniin kuudenkin hengen kuormalla, mutta tietenkin paljon hitaammin kuin kahden hengen kuormalla. :o) Veneen nukkuu hyvin kaksi aikuista ja takapenkillekkin mahtuu hyvin yksi lapsi nukkumaan.

      Nykyisestä veneestä en löydä kauheasti moitittavaa, ehkä ainoa huono puoli on veneen väri (keltainen), joka ei välttämättä miellytä kaikkia. Vene on lähdössä ensi kesäksi vaihtoon, joten tarjouksiakin otetaan vastaan.

      • Kunu

        Monet kiitokset molemmille kokemuksista! Lisääkin otetaan vastaan...

        Näyttää olevan veneen kulkupuoli kunnossa. Suhteellisen pienellä koneteholla (45-60hv) kun mennään kolmeakymmentä solmua, niin se on hyvä suoritus! Ottaen vielä huomioon, että veneessä lienee jyrkähkö v-pohja.

        Onko muuten kenelläkään lyödä pöytään tarkempaa faktaa, kuten veneen pituus, leveys ja paino. Ja ehkä tarkempaa tietoa valmistusvuosista ja missä nämä veneet on tehty/suunniteltu?


      • HR.
        Kunu kirjoitti:

        Monet kiitokset molemmille kokemuksista! Lisääkin otetaan vastaan...

        Näyttää olevan veneen kulkupuoli kunnossa. Suhteellisen pienellä koneteholla (45-60hv) kun mennään kolmeakymmentä solmua, niin se on hyvä suoritus! Ottaen vielä huomioon, että veneessä lienee jyrkähkö v-pohja.

        Onko muuten kenelläkään lyödä pöytään tarkempaa faktaa, kuten veneen pituus, leveys ja paino. Ja ehkä tarkempaa tietoa valmistusvuosista ja missä nämä veneet on tehty/suunniteltu?

        Muistan cabin perämoottoriversiolle sellaisia lukemia kuin 5.2m ja 550kg, mutta voi kyllä mennä metsäänkin. Varsinkinh tuo paino


      • moottorilapio
        HR. kirjoitti:

        Muistan cabin perämoottoriversiolle sellaisia lukemia kuin 5.2m ja 550kg, mutta voi kyllä mennä metsäänkin. Varsinkinh tuo paino

        Mulla on Hurrican HT joka on 5.20 pitkä ja painaa 1000 kg rekisteriotteen mukaan.kone Volvo penta
        sisäperä 115 hv. Ei mataliin vesiin koska vaatii vettä vähintään 90cm.Hyvä ja tukeva vene.


      • taikatammi

        Meille on tulossa kyseinen vene käyttöön, mutta pressua ei ole... Paljonko sen teettäminen maksoi?? ja onkohan mahdollisesti jossain kuvia että näkis paatin "kokonaisena" ??


      • Hodari
        taikatammi kirjoitti:

        Meille on tulossa kyseinen vene käyttöön, mutta pressua ei ole... Paljonko sen teettäminen maksoi?? ja onkohan mahdollisesti jossain kuvia että näkis paatin "kokonaisena" ??

        460 ekee,uuden pressun teettäminen!


    • Piiparinen

      Ostin heinäkuun alussa Hurricane Cabinin, vm -74. Se on ilmeisesti alkuperäinen ulkolaitaversio, monet näyttää olleen sisäperäkoneella. Veneen mukana tuli aika antiikkinen vuoden -70 Johnson 60. Paatti nousee kyllä hetkessä plaaniin mutta tippuukin äkkiä ellei aja liki täysiä. Kone saisi olla isompi/tehokkaampi mutta ei raskas; Hurrican on taipuvainen takapainoisuuteen.
      Runkoon olen ollut erittäin tyytyväinen. Ei roiski ja pitää suunnan hienosti. Uistelumoottori pitäisi hankkia pikaisesti: Poliisi soitti tänään ja takavarikoi keväällä liikkeestä(!) ostamani käytetyn pikkukoneen. Oli kuulemma varastettu -99 toiselta puolen Suomea. Huono tuuri, kaipa liike joutuu mulle korvaamaan sen hinnan.
      Joitakin Hurricanen omistajia liikkuu www.vetouistelu.com:in keskustelupalstoilla.

      • HR.

        Minun kokemus noista Amerikkalaisista ainakin vanhemmista perämoottoreista on se että ne ovat alitehoisia ja järjettömäällä jollekkin pikkuveneelle tarkoitetulla potkurilla varustettuja. Amerikassa vissiinkin noita 70hv Johnsoneita laitettaisiin tämän kokoiseen veneeseen kaksin kappalein. Minkälainen potkuri sinulla on ja ottaako moottori hyvin kierroksia. Jos on alkuperäinen niin kannattaa ehkä etsiskellä loivempaa tai pieni halkaisijaisempaa sopivaa potkuria. Kyllä Hurricanin pitäisi jo pienemmilläkin tehoilla kulkea.


    • cabin

      Mulla on cabin malli jonhssonin 115 v4 koneella kulkee n.40 solmua huonolla potkurilla eikä ole ollenkaan takapainoinen/huono ajaa tms. Vene oli ennen 65 hp suzukilla jolla ei lähtenyt kunnolla liukuun 4 henk. kuormalla. Hyvä trailerivene. Hinta/laatusuhde kohdallaan. Suosittelen.

    • Kapteeni Koukku

      Itselläni om Hurrican Cabin ja suoraan rekisteriotteesta lainaten Pituus 5.18 Leveys 2.oo Rakennusaine lujitemuovi Nopeus 27 solmua Suurin henkilöluku 6 Moottori on Yamaha 60 hv .Venettä ostaessani kävin katsomassa muutamia veneitä ja mielestäni ulkolaitamoottorilla varustettu Hurricaani on jotenkin tilavamman oloinen kun kone ei ole sisätilassa.Merelle voi mennä missä säässä vaan.Hyvä matkavauhti on 15 solmua jolloin vielä plaanaa ihan mukavasti.

    • sauli

      Tekikö hurrican myös tuulilasiveneitä? Tuli ostettua tuollainen linjakas, ilmeisesti ´70 luvun "pikavene". Veneessä ei ole mitään tyyppimerkintöjä, eikä myyjä ollut itsekään varma, onko kyseessä hurrican, vai joku muu. Tietäisikö joku mikä vene on oikeasti kyseessä?

      http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=242188

      Eihän sillä merkillä tietty niin väliä ole, mutta olishan se ihan kiva tietää, mikä paatti on alla. Vene on muuten todella nätissä alkuperäisissä kuosissa.

      • Epätietoinen.

        Missä maassa nämä Hurrican veneet on valmistettu, ja onko laadukkaita? Käykö Hurrican 17 rannikko käyttöön, ja onko uppoamaton rakenne? Minkälainen kone tähän sopisi, lyhyt vai pitkä rikinen?


    • 59FLH

      Minulla on kyseinen vene vm.1972.
      Käytän sekä merellä että kallavedellä.
      Itsellä oli aluksi mercruiser 125 sisä,mutta tällä hetkellä mercruiser 4.3 ltr V6.
      Toimii!!!
      Täytyy pakosarjaan tehdä vasta venttiili,ettei vedet mene pyttyihin aallokossa.
      Veto uistelussa ok.
      Kuhaa on tullut!
      Minulla ei ole ohjaus tehostinta joten luikertelee vähän.

    • Maukkavee.

      Hurrican Cabin DC :
      Tiedot vanhasta vm.1969 venelehdestä:

      Pituus 5,12m
      Leveys 2,00m
      Leveys vesilinjassa 1,74m
      Perän leveys 1,78m
      Syväys 0,35m
      Paino 450kg
      Moottorisuositukset/ Perämoottori: 40-105hv/ Sisäperämoottori: 60-130hv
      Runko syvä -V
      Materiaalivahvuudet laidoissa 5-8mm ja pohjassa 8-11mm
      Pohjakulma 20 astetta
      Keulan vesiheittokyky hyvä
      Kaikki vaakapinnat karhennettu/ liukuestetty
      Koeajoveneessä Chrysler 70hp perämoottori, huiput n.30kn ja kallistussäätöä käyttämällä yli.
      Kuormitussuositus 450kg/ 5hlö.


      Keulahytti pit 2,10m x lev 1,44m patjatasolla korkeus 1.16m, patjan päältä 0,76m, valaistu
      Säilytystilat vuoteiden alla 3 lokeroa, 2 sivuhyllyä, vaatekoukut. Perätilassa penkin alla avoin tila
      Avoin tila pit 2,02m x lev 1,44m

      Mitoitus retkikäytössä 3hlö, päiväkäytössä 5hlö.


      Valmistaja Tmi Novopolar Raisio
      Suunnittelija Lamipolar

      Hinnat:
      De luxe 9500mk (sis.kuomu,tankki,4 lepuuttajaa,2x pel.liivit,vaahtosammutin,ankkuri köysi, mela, kiinnitysköydet,pumppu, sähköinen tuulilasinpyyhin)
      Ilman lueteltua varustusta 8400mk
      Standard 6950mk (Lasit,laipiot,sivupanelit,kuskin penkki,pollarit,vetokoukku)
      Muovivalmis 5200mk

      • huima..

        aatella että noilla voi tienatam nyt torilla myydään yli 3000e:lla, lienee moottori joka maksaa mut silti.


    • sharan096

      Moro,

      Ostin keväällä hurricanin, jossa oli ollut vesisuihkuveto. Siihen oli laitettu penta, mutta ei ollut ajettu. Vaihdoin siihen vw 1,9 td moottorin ja tälläviikolla kävin kojolla. Onkelmana oli kun ei päässyt kunnolla plaaniin. Vääntää reilusti keulaa ylös ja kun lisää kierroksia, alkaa ikäänkuin suttaamaan jostakin.
      Alkaako potkuri sakkaamaan vai onko vika pentassa?
      Alussa oli puhetta pintaan lähdön kynnyksestä, ilmeisesti hyytyy tähän kynnykseen. Moottorissa olisi potkua, mutta jostakin alkaa hurttaamaan.
      Olisiko jollakin vinkkiä kinkkiseen tilanteeseen?

    • Hurricanisti.

      Ei kyllä Hurricanissa (Cabinissa) ole merkittävää "kynnystä". Veneilylehtien testeissä venettä on kiitelty juuri siitä, että kynnys puuttuu ja on tasainen plaaniin siirtyminen. Onko perävetolaitteessa trimmi/ kallistus väärässä säädössä? Tällöinhän keula on varmasti kiihdytyksessä kohti pilviä... Toinen on moottorien kierroslukujen ero: Kiertääkö penta enemmän kuin volkkari?

    • sharan096

      Veneessä on ennen ollut vesisuihkulaite ja pohjan muoto ei ehkä ole aivan optimi. Takaa nousee ylöspäin keskeltä, noin 1m matkalta, n 5cm. Ilmeisesti vesisuihkulaitteen kolo. Vai nouseeko se kaikissa huricaneissa?

    • Hurricanisti.

      ei nouse vaan on normaali V-pohja

    • Onko jetti hyvä peli

      Onko kenelläkään kokemuksia noista vesisuihkulla olevista hurrikaaneista? Kaikki tieto kiinnostaisi kyseisestä laitteesta, kun netistä ei tunnu löytyvän tietoa.

    • Kimme

      Meillä on ukin uutena ostama 1969 hurrican cabin edelleen käytössä.
      Alkuperäinen bwv volvo 100 vaidettu vuonna 1984 volvopenta 120 heppaseen volvon 270 vetolaite.
      Kulkee noin 34 solmua kahdella isolla äijällä.
      Viimeiset 10 kesää sillä ajettu,ja toivottavasti monta lisää.
      Laminointi tosipaksu verrattuna nykyisiin. Menee tyyneellä ja myrskyssä.
      Plaanaa viel 17 solmussa, mutta noin 20-23 tulee ajettua.
      Kolmella hengellä kun lähtee liikkeelle ajetaan pitkän matkaa nokka pystyssä. Kun keula laskee niin ei ole enää mitään ongelmaa,menee kuin juna ja välillä lentää kuin lintu...riippuu aalloista 😎
      Airiston ”ohjus”.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3392
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      2771
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1240
    Aihe