Hei!
Olen lapsesta asti kärsinyt aluksi erilaisten sairauksien pelosta mutta nykyisin pelkoni on kohditunut parantumattomiin verisairauksiin kuten HIV ja hepatiitit.
En juuri luota ihmisiin ja pelkään muiden satuttavan minua jollain tavalla. Olen monta vuotta pelännyt jonkun pistävän minua huumeneulalla tungoksessa pyrkimyksenään tartuttaa minuun joku em. sairaus/jostain lentävän verta kasvoilleni. Pelkoni liittyy paikkoihin joissa on paljon ihmisiä ja täytyy tungeksia ja paikkoihin joissa ihmiset ovat humalassa.
Pelkoni rajoittaa minua olemasta nuori ja pitämästä hauskaa. En voi pelkäämättä käydä festareilla, bändien klubikeikoilla tai kouluni opiskelijabileissä koska pelkään pelkojeni käyvän toteen. Välillä olen yrittänyt voittaa pelkoni mutta jälkeenpäin alan taas pelätä jonkun pistäneen minua huomaamattani tai tökänneeni itseni neulaan. Tämä pelko on todella kuluttavaa mutta en haluaisi luopua hauskanpidosta tämän takia. Lisättäköön että opiskelen korkeakoulussa ja paikat joissa käyn ovat tavallisia yökerhoja.
En pysty keskittymään opiskeluun ja toivoisinkin saavani apua ongelmaani.
Toivoisinkin kokemuksia/neuvoja mitä voin tehdä tälle. Provot voivat suosiolla jättää turhat kirjoitukset väliin.
Miten eroon itsepintaisesta verisairauksien pelosta?
4
225
Vastaukset
- neitonen3
anyone?
hei
ainoa neuvo minkä keksin että ritä olla miettimättä tuollaisia, mieti vaikka jotain mukavaa- OCD-phantom-dude
Hei!
Ymmärrän tilanteesi ja tiedän mitä sen suhteen pitäisi tehdä, mutta tässä foorumissa ei monimutkaista asiaa voi lyhyesti käydä läpi. Yleensä nämä OCD-asiat ovat yhtä monimutkaisia juttuja kuin ihminen itse. Monimutkaisuus korreloi mm. kognitiivisen älykkyyden ja tunneälyn nyanssien kanssa.
Olen henk.koht. läpikäynyt ja (yksin) selviytynyt vaikea-asteisesta OCD:sta, ja olenkin miettinyt, että ehkä minun pitäisi perustaa tukiverkkosivut, sähköpostiosoite ja ilmainen tukipuhelin OCD:ta potevia varten. Olisiko siinä ideaa? - omia ajatuksia
"En juuri luota ihmisiin ja pelkään muiden satuttavan minua jollain tavalla. Olen monta vuotta pelännyt jonkun pistävän minua huumeneulalla tungoksessa pyrkimyksenään tartuttaa minuun joku em. sairaus/jostain lentävän verta kasvoilleni."
Ihan sama juttu meikäläisellä (ok, pelkästään HIV-pelko) ja ikäluokkakin lienee suunnilleen samaa. Aina välistä tulee tarkastettua, että ei ole pistojälkeä kehossa, vaikka sen tietää olevan mahdotonta. Yksi juttu, mikä mulla on auttanut, on se, että olen perehtynyt siihen miten HIV OIKEASTI tarttuu. Käytännössä sen voi saada vain suojaamattomassa seksissä ja huumeruiskuja käytettäessä (siten että se uppoaa syvälle, ja sen kyllä huomaa. Lisäksi sieltä on ruiskutettava hiv-veri kehoon). HIV kuolee joutuessaan ulos kehosta, joten veren rosikuminen kasvoille ei ole oikea risiki. Teoriassa, jos tolkuton määrä verta VALUU silmän limakalvolle, on tartutariski jotain 0,03 %. (juu olen tämän pakko-oireen aikana perehtynyt tähän).
Me ei tosiaan olla ainoita jotka kärsii tästä, jos käyt lukemassa esim. AIDS-tukikeskuksen kyselypalstaa, näitä juttuja on kysytty monet kerrat. Myös tuota ihmisjoukossa liikkumista on kysytty ja aina vastaus on sama: ei riskiä, HIV-pelon takia ei ole syytä rajoittaa normaalia elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi704640Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1064112- 633700
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382901Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!282653Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa612602- 552587
- 391967
- 471938
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2531818