Hautaustoimisto?

Surusilmä.

Porilainen omaiseni menehtyi ja ulkopaikkakuntalaisena en tiedä alan Porin toimistoista mitään.Osaatteko neuvoa asiallista ja luotettavaa hauturia?

34

5737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osanotto

Viitalan hautaustoimisto. Uusikoivistontie 40 28130 Pori, Suomi
      358 2 6351160

• perusporilain

Heikkilän- ja Rantasen hautaustoimistot ovat pitkään Porissa toimineita ja mitään kielteistä ei kummankaan osalta tiedossani ole.
      Pitkään on myös toiminut Diakonissalaitoksen hautauspalvelu, varmasti asiallinen palvelu heilläkin.

• Miksi elää

kun Heikkilän, hautaustoimisto hautaa halvalla.

• yxsöpö

Ai niin, eikös D laitos toimi säätiö pohjalta vai ymmärsinkö väärin ? Ei kai se kallis voi sitten ollakka

• Lumpeenkukka44

Ei hautaustoimistoa tarvitse. Tekee itse arkun laudasta, pukee vainajan ja vie paketti-autolla krematorioon ja noutaa tuhkan. Se on siinä. Kukaan ei valvo sitä mihin tuhkan laittaa. Mm. AA piti sitä kaksi vuotta vaatekaapissaan ja kehusli asialla.

Haustauskulut voi todella minimoida, vaikka jonkin matkaa hautaustoimiston autolla kulkisikin.
      Metsästä voi löytää kauniin kiven ja siihen kirjoituttaa laatan, jos hautaa nyt yleensä pitää jotenkin nimetä. Nykyään on nimettömiä hienoja hautoja, joissa ei tarvitse olla edes paikalal kun tuhka sijoiettaan sinne. Järkevään päin on menty, mutta toisen ihmisen terapointi maksaa enemmän kuin toisen.

• Kusetusta koko touhu

Siis hetkinen!

Olenko ymmärtänyt oikein. Voin haudata siis setäni ilman, että hautaustoimisto puuttuu asiaan millään tavalla? Mitä helvettiä?! Miksi hautaustoimistoa tuputetaan niin seurakuntakeskuksissa kuin sairaaloissakin?

Voinko ihan oikeasti haudata sedän siten, että hoidan kaikki alusta loppuun itse?

Tämän verran olen onnistunut saamaan irti:
      Tarvitsen hautausluvan
      Ilmoitan seurakuntakeskukselle vainajasta ->lomake eteenpäin
      lomakkeella sovittu hautauspäivä, siunaus ja diipadaapa

Tässä vaiheessa pitäs vissiin käydä hautaustoimistossa?

TAI sitten nappaan sedän pakettiauton perseeseen arkulla jonka olen ostanut SHT:lta tai muualta?
      Hoidan vainajan sinne paikanpäälle hautauspäivänä ja äijä voidaan lyödä kuoppaan, kun aika tulee?

Mitenkäs nämä ns. perunkirjoitukset ja muut todistukset? Mitä ne maksaa ja kuka voi tehdä ne itse?

• pakana.

Kuuluiko setä kirkkoon?

• money.

Kaikki haluaa rahastaa sinua.

• kokemuksesta sanon

Tuo Viitala on hyvä, asiallinen ja luotettava.

• Itseni puolesta

Kyllä voit haudata ilman hautaustoimistoa. Tarvitset lääkärintodistuksen eli todistuksen hautaamisvalmiudesta tai polttamisvalmiudesta. Vaikka ei olisi mitään diipadaapaa, ainakin hautapaikan tarvitset seurakunnasta tai jostakin. Kukaan ei sitä kuitenkaan valvo, jos tuhkattu ruumis katoaa. Joku säilyttää tuhkaa pitkäänkin kotonaan.
        Krematoriossa voivat sitä hautauslupaa eli lääkärintodistusta kysellä, mutta ei siinä hautaustoimistoa välttämätä tarvita. Tämä on ihan uutta bisnestä.

Perukirja tehdään verottajaa varten ja sen voit tehdä itse. Ota netistä lomake ja ohjeet. Kuoleman jälkeen verottaja odottaa 3 kk eli se sinulla on aikaa ja vaikka ei olisi mitään verotettavaa, se on tehtävä, mutta ei siihen tarvita juristeja ostaa.

Jos kotitontille tuhkan hautaa, virallisesti ottaen lupa vaaditaan, mutta sitäkään ja sen toteuttamista ei kukaan tässä maailmassa valvo.
        Aika helpolla saa tomumajan eteenpäin, jos osaa konstit. Älä anna petkuttaa itseäsi.
        Jonkinlainen arkku pitänee ostaa, mutta halvatkin ovat laadukkaita tai voit tehdä itse. Voit myös itse kuljettaa vainajaa, en tiedä kuka voisi sen estää ja ainakin itse olen kuljettanut.
        Vainajan pelko on niin isoa, että melko rauhassa saat kuule touhuta ja suunnitella.
        Hautapaikka maksaa, mutta jos jätät uurnan toistaiseksi kotiin, se ei maksa kuin sen krematoriomaksun ja uurnan hinnan. Uurnan voit itse noutaa krematoriosta.Byrokratiaa on tietenkin koska meiltä yleensä viedään joka mutkassa jokainen ylimääräinen penni.

On myös mahdollista saada tuhka siunattuun maahan, eikä sinun tarvitse olla silloin paikalla. Ainakin Porissa on sellainen paikka, johon ei tarvitse laittaa nimeä, mutta voit silti käydä siellä omaistasi muistelemassa. Tätä temppua ei tehdä ilmaiseksi, mutta on hyvä vinkki monelle.

• krematorio
        Itseni puolesta kirjoitti:

Kyllä voit haudata ilman hautaustoimistoa. Tarvitset lääkärintodistuksen eli todistuksen hautaamisvalmiudesta tai polttamisvalmiudesta. Vaikka ei olisi mitään diipadaapaa, ainakin hautapaikan tarvitset seurakunnasta tai jostakin. Kukaan ei sitä kuitenkaan valvo, jos tuhkattu ruumis katoaa. Joku säilyttää tuhkaa pitkäänkin kotonaan.
        Krematoriossa voivat sitä hautauslupaa eli lääkärintodistusta kysellä, mutta ei siinä hautaustoimistoa välttämätä tarvita. Tämä on ihan uutta bisnestä.

Perukirja tehdään verottajaa varten ja sen voit tehdä itse. Ota netistä lomake ja ohjeet. Kuoleman jälkeen verottaja odottaa 3 kk eli se sinulla on aikaa ja vaikka ei olisi mitään verotettavaa, se on tehtävä, mutta ei siihen tarvita juristeja ostaa.

Jos kotitontille tuhkan hautaa, virallisesti ottaen lupa vaaditaan, mutta sitäkään ja sen toteuttamista ei kukaan tässä maailmassa valvo.
        Aika helpolla saa tomumajan eteenpäin, jos osaa konstit. Älä anna petkuttaa itseäsi.
        Jonkinlainen arkku pitänee ostaa, mutta halvatkin ovat laadukkaita tai voit tehdä itse. Voit myös itse kuljettaa vainajaa, en tiedä kuka voisi sen estää ja ainakin itse olen kuljettanut.
        Vainajan pelko on niin isoa, että melko rauhassa saat kuule touhuta ja suunnitella.
        Hautapaikka maksaa, mutta jos jätät uurnan toistaiseksi kotiin, se ei maksa kuin sen krematoriomaksun ja uurnan hinnan. Uurnan voit itse noutaa krematoriosta.Byrokratiaa on tietenkin koska meiltä yleensä viedään joka mutkassa jokainen ylimääräinen penni.

On myös mahdollista saada tuhka siunattuun maahan, eikä sinun tarvitse olla silloin paikalla. Ainakin Porissa on sellainen paikka, johon ei tarvitse laittaa nimeä, mutta voit silti käydä siellä omaistasi muistelemassa. Tätä temppua ei tehdä ilmaiseksi, mutta on hyvä vinkki monelle.

Myös mereen voi tuhkat heittää, mutta siihen tarvitaan lupa.

• Anonyymi
        Itseni puolesta kirjoitti:

Olen pieni vanha nainen. Tein arkun äidilleni ohuesta ponttilaudasta ja sisustin kertakäyttölakanoilla niittaamalla. Pohjalle on hyvä panna vähän ylimääräistä fylliä, jos sattuu vielä vuotamaan jotain. Poikani kanssa haimme hänet sairaalan ruumishuoneelta tilavalla farmari autolla. Samalla reissulla saimme osastolta kuolintodistuksen, joka tarvitaan hautausta varten. Veimme hänet krematorion kylmiöön ja sovimme, että tuhkat sirotellaan muistolehtoon. Maksoi vain pienen tuhkausmaksun. Toimimme äidin toiveiden mukaan ja kaikki sujui ongelmitta.

• Anonyymi
        krematorio kirjoitti:

Myös mereen voi tuhkat heittää, mutta siihen tarvitaan lupa.

Ei tarvita , ei kukaan kysy mihin tuhkat heitit.

• Halutessa

Muistolehtoon voi sirotella tuhkan....

• Moonika K

Just

Hyvä lisävinkki edellisten lisäksi. Muistolehdon maksusta en tiedä mitään mutta ei kai se paljon maksa.
        Köyhäkin saa jotenkin vainajansa toimitettua krematorioon ja se on sitten siinä.
        Onkin aika hirveää jos vainajan hautas maksaa paljon eikä rahaa vain ole. Ei kuolleeseen kannata panostaa, ei se rakkaudesta kerro.

• Seilor upon tyne

Minun äitini siunaus, krematointi ja tuhkan sirottelu muistolehtoon suoritettiin Hautaustoimisto Viitalan toimesta. Itse olin niin kaukana tyynellä etten millään päässyt paikalle. Voin kertoa että Viitalan Vesa hoiteli asiat tyylikkäästi ja ennenkaikkea asiallisesti perunkirjoitusta myöden.

• tuomarit

En ole ikinä kuullu, että hautaustoimisto toimittaa perunkirjoituksen, faijani jäämistön selvitti juristi.

• niinettä

Uskon että Vesa on suositellut sinulle perunkirjoittajaa, ei tee niitä itse (ei ainakaan ennen ole tehnyt..) Minun surussani Vesa suositteli oikeusaputoimistoa ja sen kautta asia hoitui.

• Javera K

Onko hautaustoimisto alkanut hoitamaan verotusasioita? Sehän on kätevää kun tietää taloustilanteen, voi laskuakin vähän kohentaa.

Fiksuja nuo toimistot varmasti ovat, mutta maksu on iso.

• Aivan sama

makso. Mitä makso tai maksaa. Kaupungintyöntekijä saa hautausavusyuksen, työnantajalta, eli toisin sanoen veronmaksjilta kuollesaan. Koskien vaikka perusSuomalaista viemärityöntekijä politikkoa. Tai demari kaupunginvaltuutettu ajojärjestelijää. No tosin kaupunginjohtajan hautausmaksun korvaus peruste on suurempi.

Miksi kaupungintyöntekijä kannattaisi ajoissa kuolla, kun kunta maksaa hautauksen kalliisti.

• Oloneuvos.

Osaisiko joku joka voisi kertoa. Saako laittomasti irtisanottu Porin kaupungintekijä kuollesaan hautausavustuksen, edeliseksi jääneeltä työnantajalta, eli Porin kaupungilta. Saahan sen eläkeläinenkin, niin miksi edes kysyin.

• JHL 27 :n
        Oloneuvos. kirjoitti:

Osaisiko joku joka voisi kertoa. Saako laittomasti irtisanottu Porin kaupungintekijä kuollesaan hautausavustuksen, edeliseksi jääneeltä työnantajalta, eli Porin kaupungilta. Saahan sen eläkeläinenkin, niin miksi edes kysyin.

Pääluottamusmiesten hautausavustus on jo muhkeeta sorttia.

• Lisäksi

niille jotka ovat olleet tai on Porin kaupungin palveluksessa. Hautausavustuksen määrä on kuukauden palkaa vastaava pruttona. Ymmärtääkseni, sen hetken nimike missä on toiminut viimeksi, on oleva korvauksen määrä. Eli vaikka eläisi kymmeniä vuosia eläkeelle jäätyään. Voi perikunta käydä kuitaamassa, sen hetkisen nimikeen maksetusta palkasta olevan määrän vainajan hautausavustukseen.

• Sahaajatar

Kelalta ei kai enää saa hautausavustusta. Kallista lystiä hautaus on köyhälle, jos ei osaa tutkia miten asia pitää hoitaa.
      Joissakin EU-maissa vainajan säilytys maksaa valtavia summia. Suomessa kohtuullista. Hoitopäivämaksun tiedän, mutta paljonko pitää maksaa kun potilas on kuollut. Se olisi hyvä tietää.

• ollos huoleton

Peeaat haudataan nykyäänkin ilmaseksi, sossu auttaa kun kysyy. Ei ne vielä jätä varisten nokittavaksi vaikka kaikessa säästetäänkin.

• nipapapapa

Älkää nyt hyvät ihmiset perunkirjaa menkö tuomarille teettämään jos ei rahanne puussa kasva. Lukutaitoinen osaa itsekin ottaa netistä paperit ja tekee sen itse. Se on ilmoitus verottajalle, että annatte kaupungille ja valtiolle minkä olette hankkineet, ainakin osan siitä.. Sitä perintöveroa ei ilmoitustaitojen perusteella määrätä

• toinen liitto/leski

Kyllä sitä juristia tarvitaan, jos on kovin riitainen pesä ja perillisiä sielä sun täällä .

• Anonyymi
        toinen liitto/leski kirjoitti:

Kyllä sitä juristia tarvitaan, jos on kovin riitainen pesä ja perillisiä sielä sun täällä .

Tai uusperhe , on entisestä liitosta lapsia ja nykyisestä liitosta lapsia ja kaikki ei tule keskenään toimeen.

• Mummot huomio !

Ja kaikkien kuolevaisten kannattaisi muistaa eräs fakta: Vielä eläessään saa jokainen jakaa ja hukata maallisen mammonansa melko huolettomasti, ilman pelkoa siitä että verokarhu tai muu instanssi saa siihen käpäliään lyötyä. Harvoin edes yrittävät koska todistaminen on melko mahdotonta jos hukkaaja ei ole täydellinen idiootti. Tiedän monta isoa jätettävää perintöä" hukatun" espanjan lämmössä parinviikon reissulla, saahan sitä omat rahansa sijoittaa vaikka uhkapeliin ja huonoon elämään niin halutessaan. Näihinhän ne perityt rahat monesti loppujen lopuksi päätyvät, joten miksi antaa lisää veroa pohjattomaan kaivoon jo moneen kertaan verotetusta omaisuudesta.

• Turuustko

Joo just, samaa mieltä. Mummot vaan kaivamaan kuvetta ja papatkin, jos ei pantu kaljaan kaikkea. Halvan arkun hinta silti olisi kiva säästää. Jää kivampi muisto.

• Anonyymi

Juurikin näin , minä oleskelen Espanjassa muutaman kuukauden vuodessa ja rahaa palaa, kun delaan niin muksut voi viedä tuhkani Välimereen.

• Anonyymi

s ryhmän hautauspalvelu hoiti kaiken siihen liittyvän hyvin

voin suositella

en itse pystynyt asiaa hoitamaan

• Anonyymi

Minun tuhkat nakataan sekajätteeseen niin kukaan ei pääse rahastamaan, ruumisluigit voi suksia helvettiin.

• Anonyymi

Joopa joo.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      27
      4625
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2998
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1249
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      45
      1035
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      23
      1004
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      120
      824
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      39
      807
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      774
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      110
      758
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      137
      697
    Aihe