MELA vakuutukset, kuka maksaa?

Renki.

Olen renkinä maatilalla, ja minulle tulee nimissäni aina helvatan iso vakuutusmaksu (MYEL, MATA ja ryhmähenkivakuutus) kolmesti vuodessa. Aloin miettimään kuuluuko minun tuo ylipäätään maksaa vai kuuluisiko se työnantajan maksettavaksi?

26

2190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niimpäniiiin

      Et ole työsuhteessa, jos sulle tommonen tulee.
      Olet maajussina kirjoissa.

      • Renki.

        Myös perheenjäsenille kuuluu pakolliset vakuutukset jos hänelle maksetaan palkkaa. Olen siis toistaiseksi kotitilallamme renkinä. Huomenna soitan Melaan ja selvitän. Tässä vaan ajankulukseni sunnuntaita kulutan kyselemällä täällä kun minnekään ei voi soittaa ennen huomista.

        "Maatilatalouden harjoittajan perheenjäsenet, jotka asuvat tilalla ja työskentelevät siellä palkkaa vastaan, ovat vakuuttamisvelvollisia. Jos palkkaa ei makseta, vakuutus voidaan tehdä tilalla tehdyn työpanoksen mukaan."


      • niiimpäniiin
        Renki. kirjoitti:

        Myös perheenjäsenille kuuluu pakolliset vakuutukset jos hänelle maksetaan palkkaa. Olen siis toistaiseksi kotitilallamme renkinä. Huomenna soitan Melaan ja selvitän. Tässä vaan ajankulukseni sunnuntaita kulutan kyselemällä täällä kun minnekään ei voi soittaa ennen huomista.

        "Maatilatalouden harjoittajan perheenjäsenet, jotka asuvat tilalla ja työskentelevät siellä palkkaa vastaan, ovat vakuuttamisvelvollisia. Jos palkkaa ei makseta, vakuutus voidaan tehdä tilalla tehdyn työpanoksen mukaan."

        Mikäli teillä on maatilayhtymä, jossa olet mukana, niin silloin se tilanne voi muuttua, mutta jos olet työsuhteessa, niin sinun ei sitä pidä maksaa.
        Soita ihmeessä sinne melaan ja pyydä vaikka sähköpostilla vastaus, jos ei muuten äijä usko.


      • Renki.
        niiimpäniiin kirjoitti:

        Mikäli teillä on maatilayhtymä, jossa olet mukana, niin silloin se tilanne voi muuttua, mutta jos olet työsuhteessa, niin sinun ei sitä pidä maksaa.
        Soita ihmeessä sinne melaan ja pyydä vaikka sähköpostilla vastaus, jos ei muuten äijä usko.

        Työsuhteessa olen, eli täytyykö silloin maksaa noita ollenkaan vai annanko laskun työnantajalleni vai? Kiitos


      • ilmassa on
        Renki. kirjoitti:

        Työsuhteessa olen, eli täytyykö silloin maksaa noita ollenkaan vai annanko laskun työnantajalleni vai? Kiitos

        taas trollin käryä


      • Renki.
        ilmassa on kirjoitti:

        taas trollin käryä

        Ei tarte postata jos ei ole mitään asiaa, ei ole mitää typerää trolleilua vaan vakavissani kyselen


      • niimpäniiin
        Renki. kirjoitti:

        Ei tarte postata jos ei ole mitään asiaa, ei ole mitää typerää trolleilua vaan vakavissani kyselen

        Sulla ei kaiken järjen mukaan pitäisi edes olla tommosta laskua, soita sinne melaan ja kysy, mutta sun ei tarvitse niitä maksaa, kysy melasta että annatko kuitin äijälle vai lähettävätkö sille uuden.


      • Renki.
        niimpäniiin kirjoitti:

        Sulla ei kaiken järjen mukaan pitäisi edes olla tommosta laskua, soita sinne melaan ja kysy, mutta sun ei tarvitse niitä maksaa, kysy melasta että annatko kuitin äijälle vai lähettävätkö sille uuden.

        Ok, soitan! Kiitos.


      • ei, kyllä
        Renki. kirjoitti:

        Ok, soitan! Kiitos.

        nyt selvästi trolli kytös on jossain,,,,,,,,,,,,,


      • niimpäniiin
        Renki. kirjoitti:

        Ok, soitan! Kiitos.

        Vielä pikku tarkennus, myel on yrittäjän vakuutus jossa sulla pitäisi olla peltoa hallinnassa, joko suoraan tai yhtymän kautta.

        Eli myel vakuutuksen ottaja jättää tukipaperit huhtikuussa kuntaan, eläke tulee pinta-alan perusteella.

        Palkkansaaja taas on tyel piirissä, jonka pidättää varsinainen viljelijä, joka on myellin piirissä tilalla, eli siitä ei tule sulle maksukuponkeja, ne vähennetään verotuksessa sen oikean varsinaisen viljelijän puolella.

        Jos teillä on perikunta, niin silloin voi olla että teillä on menny roolit jotenki sekaisin noissa vakuutusyhtiöissä, eli silloin ne on kirjanneet sut tilan varsinaiseksi viljelijäksi.
        Yhtymässä voi olla myös toisin, en niin tarkkaan ole noita selvitelly ....

        Mutta soittamalla se selviää.


      • navettapiika
        niimpäniiin kirjoitti:

        Vielä pikku tarkennus, myel on yrittäjän vakuutus jossa sulla pitäisi olla peltoa hallinnassa, joko suoraan tai yhtymän kautta.

        Eli myel vakuutuksen ottaja jättää tukipaperit huhtikuussa kuntaan, eläke tulee pinta-alan perusteella.

        Palkkansaaja taas on tyel piirissä, jonka pidättää varsinainen viljelijä, joka on myellin piirissä tilalla, eli siitä ei tule sulle maksukuponkeja, ne vähennetään verotuksessa sen oikean varsinaisen viljelijän puolella.

        Jos teillä on perikunta, niin silloin voi olla että teillä on menny roolit jotenki sekaisin noissa vakuutusyhtiöissä, eli silloin ne on kirjanneet sut tilan varsinaiseksi viljelijäksi.
        Yhtymässä voi olla myös toisin, en niin tarkkaan ole noita selvitelly ....

        Mutta soittamalla se selviää.

        Meillä on näin, olen palkkasuhteessa poikani maatilalla ja minulle tulee mela-maksut henkilökohtaisesti. En omista aariakaan maata, mutta perheenjäsen on mahdollista vakuuttaa melan kautta palkkasuhteessa, ja näin saada mm.lomaoikeus. Muiden eläkevakuutusjärjestelmien kautta maksut ovat vielä suuremmat. On sovittava palkanmaksajan kanssa kumpi niistä huolehtii, mutta jos jäävät maksamatta otetaan ne ulosoton kautta vakuutetulta.


      • uteelias
        navettapiika kirjoitti:

        Meillä on näin, olen palkkasuhteessa poikani maatilalla ja minulle tulee mela-maksut henkilökohtaisesti. En omista aariakaan maata, mutta perheenjäsen on mahdollista vakuuttaa melan kautta palkkasuhteessa, ja näin saada mm.lomaoikeus. Muiden eläkevakuutusjärjestelmien kautta maksut ovat vielä suuremmat. On sovittava palkanmaksajan kanssa kumpi niistä huolehtii, mutta jos jäävät maksamatta otetaan ne ulosoton kautta vakuutetulta.

        Eihän se voi olla noin ,että palkansaajana saat yhteiskunnan maksaman lomittajan tekemään työsi lomanaikana, niinkuin myel vakuutetut karjanpitäjät.

        Vai tarkoitatko ,että sinulle kertyy normaalisti lomaa ,jonka pidät palkallisena vapaana tai saat lomakorvauksen rahana.


      • navettapiika
        uteelias kirjoitti:

        Eihän se voi olla noin ,että palkansaajana saat yhteiskunnan maksaman lomittajan tekemään työsi lomanaikana, niinkuin myel vakuutetut karjanpitäjät.

        Vai tarkoitatko ,että sinulle kertyy normaalisti lomaa ,jonka pidät palkallisena vapaana tai saat lomakorvauksen rahana.

        Tilalla työskentelevänä perheenjäsenenä, vaikka saan palkkaakin, niin minullakin on oltava pakollinen myel eli saan normaalin loman,miltä ajalta en tietenkää saa palkkaa, pitäähän se joku roti olla tässäkin. Tästä hommasta ei kerry lomakorvauksia saati muuta ekstraa. Samoilla säännöillä jos lapsi on tilalla palkattuna töissä ja luulenpa, että avopuolisokin voi mennä näitten pykälien mukaan.
        En omista enkä saa yrittäjä tuloa vain minimipalkan ja maksan kahden kuukauden palkan verran melamaksuja vuodessa.
        Tilannehan on eri jos tilalle on palkattu vierastyöntekijä.


      • Renki.
        uteelias kirjoitti:

        Eihän se voi olla noin ,että palkansaajana saat yhteiskunnan maksaman lomittajan tekemään työsi lomanaikana, niinkuin myel vakuutetut karjanpitäjät.

        Vai tarkoitatko ,että sinulle kertyy normaalisti lomaa ,jonka pidät palkallisena vapaana tai saat lomakorvauksen rahana.

        Itse en ole koskaan hakenut vuosilomia itselleni, vaikka olisikin oikeus siihen.


      • Nyt trolli
        Renki. kirjoitti:

        Itse en ole koskaan hakenut vuosilomia itselleni, vaikka olisikin oikeus siihen.

        om ilmiliekeissä !


      • uteliaisuuseikukasva
        navettapiika kirjoitti:

        Tilalla työskentelevänä perheenjäsenenä, vaikka saan palkkaakin, niin minullakin on oltava pakollinen myel eli saan normaalin loman,miltä ajalta en tietenkää saa palkkaa, pitäähän se joku roti olla tässäkin. Tästä hommasta ei kerry lomakorvauksia saati muuta ekstraa. Samoilla säännöillä jos lapsi on tilalla palkattuna töissä ja luulenpa, että avopuolisokin voi mennä näitten pykälien mukaan.
        En omista enkä saa yrittäjä tuloa vain minimipalkan ja maksan kahden kuukauden palkan verran melamaksuja vuodessa.
        Tilannehan on eri jos tilalle on palkattu vierastyöntekijä.

        Tuohan on ihan selvä juttu. Loma sinulle kuuluu.
        Mutta jätit vastaamatta ,tuleeko teille lomasi aikana yhteiskunnan palkkaama vieras henkilö töihin, siis lomittaja.

        Outo työsopimus, jos et saa palkallista lomaa tai lomakorvausta .
        Kannattaa laittaa liiton lakimiehet asialle


      • niimpäniiin
        navettapiika kirjoitti:

        Tilalla työskentelevänä perheenjäsenenä, vaikka saan palkkaakin, niin minullakin on oltava pakollinen myel eli saan normaalin loman,miltä ajalta en tietenkää saa palkkaa, pitäähän se joku roti olla tässäkin. Tästä hommasta ei kerry lomakorvauksia saati muuta ekstraa. Samoilla säännöillä jos lapsi on tilalla palkattuna töissä ja luulenpa, että avopuolisokin voi mennä näitten pykälien mukaan.
        En omista enkä saa yrittäjä tuloa vain minimipalkan ja maksan kahden kuukauden palkan verran melamaksuja vuodessa.
        Tilannehan on eri jos tilalle on palkattu vierastyöntekijä.

        Olen maajussi, mutta en tiennyt tota, että myös muut perheenjäsenet kuin vaimo voi olla MYEL:n puolella, kiitti sulle navettapiika tästä tietopläjäyksestä.

        Sitten tolle trollin hokijalle, että painu vittuun sotkemasta muiden kirjoittamisia.


      • Voit lopettaa
        niimpäniiin kirjoitti:

        Olen maajussi, mutta en tiennyt tota, että myös muut perheenjäsenet kuin vaimo voi olla MYEL:n puolella, kiitti sulle navettapiika tästä tietopläjäyksestä.

        Sitten tolle trollin hokijalle, että painu vittuun sotkemasta muiden kirjoittamisia.

        kay melan asiamiehen luona ja selvitä asia..


      • provoilu,
        uteliaisuuseikukasva kirjoitti:

        Tuohan on ihan selvä juttu. Loma sinulle kuuluu.
        Mutta jätit vastaamatta ,tuleeko teille lomasi aikana yhteiskunnan palkkaama vieras henkilö töihin, siis lomittaja.

        Outo työsopimus, jos et saa palkallista lomaa tai lomakorvausta .
        Kannattaa laittaa liiton lakimiehet asialle

        alkaa,,,,,,,,,,,


      • maanviljelijä...
        niimpäniiin kirjoitti:

        Olen maajussi, mutta en tiennyt tota, että myös muut perheenjäsenet kuin vaimo voi olla MYEL:n puolella, kiitti sulle navettapiika tästä tietopläjäyksestä.

        Sitten tolle trollin hokijalle, että painu vittuun sotkemasta muiden kirjoittamisia.

        saako isänveljenpojan sisko myös myel- maksun jos hän käy auttamassa minua verkonlaskussa lahnakutuaikana?


    • 'ä'ä'

      "Maatalousyrittäjän ja hänen puolisonsa pakolliset MYEL-maksut voidaan vähentää maatalouden tulosta (lomake 2) tai henkilökohtaisesta tulosta (esitäytetty henkilökohtainen veroilmoitus). MYEL-maksut kannattaa yleensä vähentää maatalouden veroilmoituksen sijasta henkilökohtaisessa verotuksessa, jos vakuutusmaksujen kohdistuksella halutaan tasata verotettavien ansiotulojen määrää puolisoiden kesken tai halutaan suurentaa tehtävän tasausvarauksen määrää.

      Muiden perheenjäsenten MYEL-maksut ja työntekijöiden eläkevakuutusmaksut voi vähentää vain maatalouden verotuksessa (lomake 2).

      MATA-tapaturmavakuutuksen maksut vähennetään maatalouden verotuksessa (lomake 2). Myös vapaa-ajan MATA-vakuutuksen maksut ovat vähennyskelpoisia, mutta muiden vakuutuslaitosten kuin MELAn vapaa-ajan tapaturmavakuutusmaksut eivät ole vähennyskelpoisia.

      Maatalousyrittäjien eläkelaissa säädetyn pakollisen ryhmähenkivakuutuksen maksut vähennetään maatalouden verotuksessa (lomake 2)

      Maatalousyrittäjän ja hänen puolisonsa vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksut vähennetään aina henkilökohtaisista kokonaistuloista (esitäytetty henkilökohtainen veroilmoitus)."
      https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/agronet/Tilanjohtaminen/Verosuunnittelu/elakemaksut

      • Jos tämä

        pitää paikkansa, niin selkeästihän perheenjäsenten MYEL-maksut ovat tilan menoja ja ne kuuluu tilan maksaa.


      • Lopeta,
        Jos tämä kirjoitti:

        pitää paikkansa, niin selkeästihän perheenjäsenten MYEL-maksut ovat tilan menoja ja ne kuuluu tilan maksaa.

        provoilu !


    • Anonyymi

      hei .Pentti oli maksanut Melaan eläkemaksuja 18-76 v ja kuoli sikalassa.Penttilla oli astma.Penttilla oli Melan eläke 2944 euro siin ei minimiraja.Asumme 16 v yhdessä naimisissa ja aina Mela kertonut Penttille että leksi ei jä ilman rahaa ja perheeläkestä ja leskieläkesta. Noo niin . Mitä minä sain??ihan 0! pyydän perheeläke ja vastaus - hylätty! ei yhta euro! kuolema avustus joku mainostuvat sivulla ja joku "tulee auttomatisesti" 5000 euro Mela ei maksanut kin! Siis kaikki Pentin rahaa Mela jää itselle ...

      • Anonyymi

        Erosin melastan. 20 v. Sitten.Saan eläkettä 4 euroa.Lsitsn nekin rahat pörssiin ...


    • Anonyymi

      Tiesittekö, että myös taiteilijat ja tutkijat joutuvat maksamaan pitkistä apurahoista Mela-maksua? Taiteilijan täytyy olla yli 30v apurahalla saadakseen tuosta hyötyä! Voin kertoa, että vain erittäin harva tuohon pääsee... Lisäksi tuo hyödyttää eniten niitä, joilla muita ansiotuloja JA apuraha. Eli vielä harvempi.
      Koko systeemi on ainakin siis satunnaisen apurahan saavan taiteilijan ja tutkijan kannalta vain rahan laittamista pakosta Kankkulan kaivoon! Jos ja kun osa apurahasta pitää maksaa jonnekin eläkejärjestelmään, kohde pitäisi saada ainakin itse valita. Terveisiä Melan kehittäneille kepulaisille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe