Tässä asiassa on ristiriitainen olo.
Usein varoitellaan, ettei henkilötietoja pidä harkitsemattomasti nettiin laittaa.
Googlelta kuitenkin minustakin osumia löytyy, Enkä ole itse laittanut yhtään.
Tarvii, kun kuulua mitättömään yhdistykseen, niin tiedot löytyy. Ei siellä minusta pahoja ole, joku vois olla ylpeekin, mutta kuitenkin.
Muistelin vanhoja koulukavereita. Melkein kaikista oli googlessa mainintoja.
Naiset on vaikeempi tapaus, kun sukunimi voi muuttua.
Onko suomi jo liian avoin yhteiskunta, ja onko nämä varoittelut turhia, kun jokainen kynnellekykenevä työntää tietoja nettiin sen kummemmin lupia kysymättä.
Henkilötiedot, ja niiden julkisuus
24
291
Vastaukset
- Rattus sp.
Jos on vain nimi, niin turha sitä on miettiä. Jos on puhelinnumero ja osoitetietoja, niin voi vaatia niiden poistamista.
Omalla kohdalla olen työni puolesta tottunut olemaan esillä.No mitä hyötyä puhelinnumero-ja osoitetietojen poistmisesta on, kun kuitenkin ne saa kuitenkin samasta selville, missä on nimikin.
En niin säikky ole, että laittaisin puhelinnumeron salaiseksi.
En kyllä tiedä, miten näitä henkilötietoja, joissa on nimi osoite ja puhelinnumero voi väärinkäyttää.- Rattus sp.
k-kotton kirjoitti:
No mitä hyötyä puhelinnumero-ja osoitetietojen poistmisesta on, kun kuitenkin ne saa kuitenkin samasta selville, missä on nimikin.
En niin säikky ole, että laittaisin puhelinnumeron salaiseksi.
En kyllä tiedä, miten näitä henkilötietoja, joissa on nimi osoite ja puhelinnumero voi väärinkäyttää.Täytyy olla tosi sinnikäs, joka vaivautuu hankkimaan muut tiedot nimen perusteella :). Helppoahan se on, mutta mitä siitä hyötyy, jos toinen puoli ei ole ilahtunut yhteydenotosta?
Noita tietoja voi käyttää vain häiriköidessä toista ihmistä. Rattus sp. kirjoitti:
Täytyy olla tosi sinnikäs, joka vaivautuu hankkimaan muut tiedot nimen perusteella :). Helppoahan se on, mutta mitä siitä hyötyy, jos toinen puoli ei ole ilahtunut yhteydenotosta?
Noita tietoja voi käyttää vain häiriköidessä toista ihmistä.Se minua kummastuttaa, kun minunkin osoitteet ja puhelinnumerot on sadoissa paikoissa, niin mitä salassapitämistä siinä enää on, kun aina varoitellaan.
Osoite on, niin google-mapsilta voi käydä katsomassa pihapiirinkin.
Laitankohan tähän, ,,, en kuitenkaan. Ei se huono näkymä ole, kun olis Juhannuksen aikaan kuvattu, ois ollu miljoonia kukkiakin. Siihen on laskettu voikukatkin, niitä yritän ajaa leikkurilla, mutta ne kukkii vaan.
Niin, että minustakin saa melkein kaikki tiedot, sen kun istuu koneen edessä ja naputtelee.- Rattus sp.
k-kotton kirjoitti:
Se minua kummastuttaa, kun minunkin osoitteet ja puhelinnumerot on sadoissa paikoissa, niin mitä salassapitämistä siinä enää on, kun aina varoitellaan.
Osoite on, niin google-mapsilta voi käydä katsomassa pihapiirinkin.
Laitankohan tähän, ,,, en kuitenkaan. Ei se huono näkymä ole, kun olis Juhannuksen aikaan kuvattu, ois ollu miljoonia kukkiakin. Siihen on laskettu voikukatkin, niitä yritän ajaa leikkurilla, mutta ne kukkii vaan.
Niin, että minustakin saa melkein kaikki tiedot, sen kun istuu koneen edessä ja naputtelee.Sellainen, joka tuntee sinun entuudestaan ja on kiinnostunut tekemisistäsi :). Netissä on sen verran paljon nimiä, että tuskin monikaan lähtee selvittelemään vieraan ihmisen tietoja.
Minulla ei ole niin suuria luuloja itsestäni, että kuvittelisin olevani mielenkiintoinen muiden kuin sellaisten ihmisten silmissä, joiden kanssa ladut ovat joskus kohdanneet. Näissäkin tapauksissa utelu on muotoa, mitä toiselle kuuluu.
Joskus viime keväänä googletin hierojaa, joka ois mahdollisimman lähellä.
Löysin muistaakseni neljä, kera puhelinnumeron.. kaks heistä ei pitänyt enää vastaanottoa, yksi oli pitkällä sairaslomalla. Olin ajatellu, että yrittäjät joutuis maksaan siitä, että tiedot saatavilla. Tai eihän ne enää ollu alalla, mutta ihme että ne tiedot vaan pysyy..
Jos tekis vaikka sukututkimusta, vois ajatella että aika oleellinen juttu.
Urheilut, yhdistykset.. ei mulla mitään asiaan liittyvää tietoa.. ihmiset on niin erilaisia, joku haluaa olla esillä mahdollisimman monessa.. joku toinen välttämättä ei.
Laita vaan kivoja kuvia.. ;)Eikö Sinusta ole mitään tietoja goolessa, taidat olla harvinainen yksilö..
Tuskin niitä tietoja googlesta kukaan poitaa, jos ei itse ole aktiivinen.
Siitäkään koidu kun puhelinlaskua.
On siinä harvaanasutilla alueilla oma huolenaihe.
Kaikilla ei ole puhtaita jauhoja pussissa.
Murtoporukoita kulkee, ja niillekin google on hyvä apuväline.
On niitä komeampiakin paikkoja, mutta kyllä täältäkin komeita kuvia on.
On tuosta läheltä kuvattu videopätkä musiikin kanssa.
Merikin näkys, jos ei olis metsää välissä.k-kotton kirjoitti:
Eikö Sinusta ole mitään tietoja goolessa, taidat olla harvinainen yksilö..
Tuskin niitä tietoja googlesta kukaan poitaa, jos ei itse ole aktiivinen.
Siitäkään koidu kun puhelinlaskua.
On siinä harvaanasutilla alueilla oma huolenaihe.
Kaikilla ei ole puhtaita jauhoja pussissa.
Murtoporukoita kulkee, ja niillekin google on hyvä apuväline.
On niitä komeampiakin paikkoja, mutta kyllä täältäkin komeita kuvia on.
On tuosta läheltä kuvattu videopätkä musiikin kanssa.
Merikin näkys, jos ei olis metsää välissä.En oo asiaan ees perehtyny.. tarvinnee olla suht harvinainen nimi, jos sieltä esiin helposti löytyy. Tavallinen tallaaja ei niinkään.
Tai no, oon mieluummin sitte se harvinainen yksilö. :)
Varmaan sait aiemmin vastanneelta asiantuntevampia kommentteja.
Paljon on Suomessa kauniita paikkoja, jotka kesällä varsinkin pääsevät oikeuksiinsa. Ja vesistöt, järvet läheisempiä, mutta yhtä hyvin meri, krunaa loputkin.Sibone kirjoitti:
En oo asiaan ees perehtyny.. tarvinnee olla suht harvinainen nimi, jos sieltä esiin helposti löytyy. Tavallinen tallaaja ei niinkään.
Tai no, oon mieluummin sitte se harvinainen yksilö. :)
Varmaan sait aiemmin vastanneelta asiantuntevampia kommentteja.
Paljon on Suomessa kauniita paikkoja, jotka kesällä varsinkin pääsevät oikeuksiinsa. Ja vesistöt, järvet läheisempiä, mutta yhtä hyvin meri, krunaa loputkin.Se tuo meri oli vähän vitsi(merelle matkaa 200 kilsaa), mutta alavampaa se rannikolle mennessä on.
Tuolta rannikolta, missä korkein paikka on kaatopaikka, tänne joku eksyy, niin ne huokailee kesällä, että on upeet maisemat.
Sukunimi on varmaan Suomen harvinaisimpia.
Suku on kai hyvin suuri, siitä oli aikoinaan irronnut omapäinen porukka, ja ottanut syrjäisen paikkan omakseen nimen kera. Minutkin on tähän kummalliseen sukuun kastettu, eikä meitä ole kun reilut sata.
- ...
Turvallisuusasia.
En jaksa nyt paapattaa asiasta pitkästi. Mutta henkilötietoja käytetää, koska voidaan käyttää, vaikka millä tavalla väärin. Siinäpä eräs syy, miksi en käytä rekisteröityä nimimerkkiä tälläkään huuhaa-palstalla.
Aku Ankka, Ankkalinna, USA, toi kai yleisin henkilötieto netissä, jostain kumman syystä.
Kerran tiedot netissä, aina ne on. BTV. mun nimellä löytyy noin kymmen ihmistä googlaamalla, Sen verran merkityksetön henkiö, ei väliä. Mutta jos tulen tunnetummaksi tai muuten enenpi julkisuuden tyypiksi, kaikki kaivellaan seiskan lööppeihin.
=DW=Kyllä tämän palstan väärinkäyttömahdollisuudet taitaa olla niitä pienimpiä.
Minä lasken kaikki rahassa, niin rahalliset menetykset normijärkiselle on tällä palstalla mitättömät, josi rakkaus- tai ihastumisista johtuvat menetykset jätetään pois.
Sinäkin kerroit tilaavasi paljon nettikaupoista, ei kai ne nimimerkillä sieltä lähetä.
Joka kaupasta jää tietokoneelle merkintä, ja nettikaupasta nimi ja osoite.
Minä joudun varaosia hakemaan sieltä sun täältä, ei tarvii kun nimen sanoo, niin koneeta löytyy osoite, jos on kerran asioinut.
Jos maata omistaa, niin älykänny ja siihen ohjelma. Ei tarvii, kun laittaa haun, kuka omistaa, sieltä tulee ainakin nimi.
Järvellä verkkomerkeissä pitää olla nimi osoite ja puh.nr.
Väliin tuntuu, että rikollisilla on parempi yksityisyydensuoja, kun niinsanotuilla rehellisillä.
Mä en koe että olisi niin kauhea asia. Saahan kaikki tiedot ihmisestä kaivettua noin muutenkin, netti on vain kuin lehti jolla on jättiläislevikki. Onhan paikallisessa lehdessäkin kuvia, nimiä ja seuroja ym. Ainoat mitkä mun ovat haitaksi, on kuvien levittäminen nettiin. Niitä voi niin helposti kopsata ja käyttää väärin. Silti, onhan niistäkin jonkinlainen julkaisu-suoja.
En nyt tiedä, haittaako se. Mutta onhan siinä ristiriita, kun varoitellaan tietojen levittämisestä, niin monimuu "toimija" työntää tietoja nettiin sen kun ehtii, sen kummemmin lupia kysymättä.
Pian tulee taas uusi osuma. josta muuten vois olla ylpeä, ilman nettiä.- Anonyymi
k-kotton kirjoitti:
En nyt tiedä, haittaako se. Mutta onhan siinä ristiriita, kun varoitellaan tietojen levittämisestä, niin monimuu "toimija" työntää tietoja nettiin sen kun ehtii, sen kummemmin lupia kysymättä.
Pian tulee taas uusi osuma. josta muuten vois olla ylpeä, ilman nettiä.Minulla on tuiki tavallinen etunimi sukunimi.
Kaimojani muutama kymmenen suomessa.
Olen ostanut paljon verkkokaupoista ja käyttänyt nimeäni.
En tosin ymmärrä kuinka nimeni voisi päätyä nettiin.
Olen googlannut muutaman kerran ja yhtäkään itseäni koskevaa juttua tai muuta en ole löytänyt. En edes asiaa mikä liippaisi läheltäkään.
Kaimoja löytyy kyllä. Mutta ei minua. k-kotton kirjoitti:
Pian tulee taas uusi osuma. josta muuten vois olla ylpeä, ilman nettiä.Netti mahdollistaa väärinkäytön. Jos jollain on vilppi mielessä, niin täältähän saa kaivettua vaikka mitä. Ja pystyy "stalkkaamaan". Tullaan vähän kaikki ikään kuin julkkisiksi.
Se "vilppi mielessä" ei tarvi tarkoittaa kuin että joku haluaa härnätä. Täällä on kuulemma harrastettua sitä, että kopsataan nikkiä ja hänen profiilikuvat, ja esiinnytään hänenä. Kirjoitellaan kaikkea skeidaa ja ihmiset ei tiedä kuka siellä oikeasti on. Onhan samaa esiintynyt täälläkin, paitsi että nikkiä ei ole kopioitu, vaan kirjoitetaan ikään kuin olisi se joku toinen.
Facebookissa on esiintynyt samaa. Samalla nimellä kun voi olla vaikka tuhat profiilia. Viedään toisen kuvat ja perustetaan uusi, pyydetään jopa toisen kamut omiksi.
Periaatteessa vain mielikuvitus on rajana, mitä netissä voi tehdä. Halutessa jonkun mainetta pystyy vetämään lokaan oikein kunnolla. En mä tiedä onko silti syytä pelätä mitään. Vähän sama kuin lopettaisi vaikka liikenteessä kulkemista koska yliajamisen vaara on olemassa. Pitää vain suojautua niin kuin pystyy, esim. pitää vain kuvia joissa ei ole kovin suuri tarkkuus.Anonyymi kirjoitti:
Minulla on tuiki tavallinen etunimi sukunimi.
Kaimojani muutama kymmenen suomessa.
Olen ostanut paljon verkkokaupoista ja käyttänyt nimeäni.
En tosin ymmärrä kuinka nimeni voisi päätyä nettiin.
Olen googlannut muutaman kerran ja yhtäkään itseäni koskevaa juttua tai muuta en ole löytänyt. En edes asiaa mikä liippaisi läheltäkään.
Kaimoja löytyy kyllä. Mutta ei minua.Ei tarvi kuulla kuin johonkin seuraan tai järjestöön, ja nimesi on netissä. Tai työnantajan sivuilta. Mutta eihän kaikista löydy mitään, ja olen ymmärtänyt sen niin, että voi myös siivota nimensä pois niin ettei näy. En vaan tiedä miten... Ja toisaalta, jos jotain on kerran ollut netissä, taitava googlaaja pystyy aina hakemaan sen esille. Mulla esim. pyörii mun vanha profiili netissä edelleen, vaikka se on poistettu.
m.miina kirjoitti:
Ei tarvi kuulla kuin johonkin seuraan tai järjestöön, ja nimesi on netissä. Tai työnantajan sivuilta. Mutta eihän kaikista löydy mitään, ja olen ymmärtänyt sen niin, että voi myös siivota nimensä pois niin ettei näy. En vaan tiedä miten... Ja toisaalta, jos jotain on kerran ollut netissä, taitava googlaaja pystyy aina hakemaan sen esille. Mulla esim. pyörii mun vanha profiili netissä edelleen, vaikka se on poistettu.
Pitää ehkä selittää tuo viimeinen vielä... jos haen mun vanhaa nikkiä googlesta, se näyttää linkkiä. Kun sen klikkaa, siellä mun profiilini on.
- Tsau
m.miina kirjoitti:
Netti mahdollistaa väärinkäytön. Jos jollain on vilppi mielessä, niin täältähän saa kaivettua vaikka mitä. Ja pystyy "stalkkaamaan". Tullaan vähän kaikki ikään kuin julkkisiksi.
Se "vilppi mielessä" ei tarvi tarkoittaa kuin että joku haluaa härnätä. Täällä on kuulemma harrastettua sitä, että kopsataan nikkiä ja hänen profiilikuvat, ja esiinnytään hänenä. Kirjoitellaan kaikkea skeidaa ja ihmiset ei tiedä kuka siellä oikeasti on. Onhan samaa esiintynyt täälläkin, paitsi että nikkiä ei ole kopioitu, vaan kirjoitetaan ikään kuin olisi se joku toinen.
Facebookissa on esiintynyt samaa. Samalla nimellä kun voi olla vaikka tuhat profiilia. Viedään toisen kuvat ja perustetaan uusi, pyydetään jopa toisen kamut omiksi.
Periaatteessa vain mielikuvitus on rajana, mitä netissä voi tehdä. Halutessa jonkun mainetta pystyy vetämään lokaan oikein kunnolla. En mä tiedä onko silti syytä pelätä mitään. Vähän sama kuin lopettaisi vaikka liikenteessä kulkemista koska yliajamisen vaara on olemassa. Pitää vain suojautua niin kuin pystyy, esim. pitää vain kuvia joissa ei ole kovin suuri tarkkuus.vielä kun omassa facebookissani latasin kuviani siis tarkoitus oli vaan ladata tietenkin ystävilleni;)))..en ollut sitten tarkka varsinkaan alussa vaan hölmöilin kunnolla...kuvani kun levisivät aina Brasiliaan saakka no, ei siinä mitään sainpahan sitten näitä ystävyys- ja kirjeenvaihopyyntöjä vaan eri miehiltä ympäri maailmaa;))).....Väli-Amerikasta muutamia, Yhdysvalloista, Washingtonista taisi tulla muutama.. jokunen..taas Iso-Britaniasta jokunen Italiasta jokunen taisi olla Ranskasta muutama Saksasta....
Kaikki pyynnöt alkoivat jotenkin näin: Hello. My Dear...you are very beatifull and intressing a voman..tai jotain sinnepäin;))) vastasin toki kohteliaasti takaisin: Hello you., and Thank you very must...;))).Mutta, siihen sit aina jäikin tämä kirjoittelu englanniksi;)))....tosin yksi oli pitkään kirjeenvaihdossa kanssani oli upeeta saada häneltä valokuvia Rio de Janeirosta Brasialiasta ...mutta, espanjankielen taitoni oli auttamattoman olematon. Niinpä vaihdoimme vain musiikkia keskenämme...;)))) musiikkihan on kansainvälinen kieli jota kaikki ymmärrämme..jotenkuten joten lähetin hänelle täältä kuvia lumisesta Suomesta ja tietenkin suomalaista tango-musiikkia ja slaavilaista viulumusiikkia ja kuvia Venäjältä;))) täältä Pohjoiselta pallonpuoliskolta kumminkin...eihän se nyt niin tarkkaa...missä nuo kuvat oli otettu;))) kauniita kuvia;))) joka tapauksessa.
Tsau:Friidu m.miina kirjoitti:
Netti mahdollistaa väärinkäytön. Jos jollain on vilppi mielessä, niin täältähän saa kaivettua vaikka mitä. Ja pystyy "stalkkaamaan". Tullaan vähän kaikki ikään kuin julkkisiksi.
Periaatteessa vain mielikuvitus on rajana, mitä netissä voi tehdä. Halutessa jonkun mainetta pystyy vetämään lokaan oikein kunnolla. En mä tiedä onko silti syytä pelätä mitään. Vähän sama kuin lopettaisi vaikka liikenteessä kulkemista koska yliajamisen vaara on olemassa. Pitää vain suojautua niin kuin pystyy, esim. pitää vain kuvia joissa ei ole kovin suuri tarkkuus.En minua täällä netissä niinkään huoleta.
Mutta juuri äsken kävi kansallispukuun pukeutunut kyselemässä löpöä tankkiin.
No minä annoin viis litraa.
Samanen kävi muutama viikko sitten, sanoi, että autosta oli pakki särkynyt, eikä pystynyt peruuttamaan, Silloinkin oli löpö vähissä, Rukoili, että ostaisin parit sukat, että pystyisi ostamaan. No minä ostin, vaikka luulen, että se kymppi oli täyttä voittoa sille.
No nyt sovittiin, että tämä vierailu olisi viimeinen.
Samalla ilmoitin, etä on riistakamera kuvaamassa.
- pettyyynyt
minunkin tietoni on, jopa salainen puh.numeroni ! en pidä ollenkaan ettei ole mitään yksityisyyttä. kun haen nimeäni niin sieltä voi ottaa selville jopa omaisuuteni pientä korvausta vastaan. kaikki, tulot, verot korot j n e. yritin ottaa yhteyttää saadakseni tietoni poissa, kaikki oli englanniksi. miten vois toimia ?
Kyllä minä olen samaa mieltä. Nyt alkaa yksityisyyden raja olla aika hämärä.
Johtuneeko siitä, että poliitikoilla sitä ei ole ollenkaan.
Ja sitten on iso joukko ihmisiä, jotka ei siitä näppylöitä saa, päinvastoin pyrkivät esille.
Tuntuu, että meikäläistä, joka haluaa pitää jotain yksityisyyttä, ei ymmärretä, vaan luullaan, että sillä täytyy olla jotain salattavaa.
Laitoin huvikseni isäni nimen googlelle, oli hänestäkin maininta, vaikka oli kuollut ennen kun koko googlea on keksitty. No hänellä tiedot oli sota-ajalta.
Itekin välillä mietin että mitä vahinkoa voi ne tiedot mulle tehdä. Mutta kyllä taas liika pelkääminenkin tuottaa vahinkoa.
Väärinhan se on että meidän "elämä" on noin vaan jossain otettavissa. Ollaan kuitenkin niin totuttu täällä pienessä metsäisessä maassa ettei meistä mitään tiedetä. Kaikki muuttuu Kottoseni tässä maailmassa :)Onhan niitä ennenkin tietoja saanut, mutta kun nyt omistaa läppärin ja mokkulan, niin aika paljon löytyy.
En minäkään vuosia sitten uskonut, kun nimen googleen kirjoitin, että mitään löytyy. (toista nimikaimaa ei ole). Ihan säikähdin, kun oma nimi siellä posotti.
Näyttää, että joka vierailulla aina osumia lisää tulee.
Eikai ne ketään täysijärkistä kiinnosta, mutta onko niiden pakko olla kaiken maailman kaheleiden saatavilla.
Maailma muuttuu, mutta ahneus on pysyvää.k-kotton kirjoitti:
Onhan niitä ennenkin tietoja saanut, mutta kun nyt omistaa läppärin ja mokkulan, niin aika paljon löytyy.
En minäkään vuosia sitten uskonut, kun nimen googleen kirjoitin, että mitään löytyy. (toista nimikaimaa ei ole). Ihan säikähdin, kun oma nimi siellä posotti.
Näyttää, että joka vierailulla aina osumia lisää tulee.
Eikai ne ketään täysijärkistä kiinnosta, mutta onko niiden pakko olla kaiken maailman kaheleiden saatavilla.
Maailma muuttuu, mutta ahneus on pysyvää.Mulla löytyy nimi kaimoja yhdellä nimellä tosi monta ja sitten kun kirjotan toisen nimen niin ei ole yhtään.
Itsestä mitään siellä, en ainakaan löytänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578757Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123449Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262640Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802020Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411432FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu671044