6vk roakuurilla, vaikutus heikkenee?

Olen nyt syönyt 6 viikkoa roaa 40mg/päivä annostuksella. Ensimmäisen viikon jälkeen alkoi iho kuivua ja tossa 3 viikon jälkeen kuivuminen oli pahimmillaan ja ihoa sekä huulia sai kosteuttaa tosi paljon. Nyt kuitenkin viimeisen viikon - parin aikana kuivuminen on selvästi vähentynyt ja iho jopa hieman rasvoittuu (ennen kuuria rasvoittui todella paljon, kuitenkaan lähellekään vastaavaa rasvoittumista tämän hetken tilanne ei ole).
Finnien tulo on reilusti vähentynyt, mutta viimeisen viikon sisään niitä on tullut enemmän kuin aikaisemmin kuurin aikana.
Niinpä mietin, voiko olla että roan vaikutus olisi vähentymässä vai onko muillakin käynyt näin? Eli alkuun kuivuu enemmän ja sitten ihon kosteustasapaino palaa hiukan normaalimpaan suuntaan?
Alkoholia olen kuurin aikana juonut lääkärin ohjeiden mukaan kohtuudella/vähän enkä edes kertaakaan kunnolla päihtynyt, voisiko vähäiselläkin alkoholin käytöllä olla roaccutanin toimintaa estäviä vaikutuksia?
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa auttaa tai jakaa omia kokemuksiaan vastaavista tilanteista!
1<50
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Itse olen syönyt nyt 5 ja puoli kuukautta kuuria ja jäljellä vielä pari kuukautta.

Alkuun itsellänikin heti rohtui huulet ihan hirveiksi, näytin tosi järkyttävältä huulieni kanssa. Yhä huulet on kuivat, mutta ovat asettuneet, eivätkä ole niin rumat enää. Ihan alkuun iho muuttui tosi rasvaiseksi, mutta kuivui nopeasti.

Itseasiassa itselläni ainakin sivuvaikutukset ovat vaihdelleet koko kuurin ajan. Välillä silmät oireilee tosi pahasti, välillä huulet kuivuvat enemmän, välilä vartalon iho, välillä kasvot. Yhteen aikaan silmäluomet oli ihan rohtuneet. Tällähetkellä iho voi hyvin, ei hilseile, eikä ole mitenkän merkittävän kuiva. Saunassa käyn joka päivä ja ei ole kiire rasvapurkille löylyjen jälkeen.

Kannattaa vaan luottaa lääkkeeseen, se toimii kyllä. Lääke on hidas, se on sen huono puoli. Etenkin jos finnisi ovat syviä ja isoja paukamia. Pinnalliset parantaa parissa kolmessa kuukaudessa.

Roan vaikutus ei ole missään nimessä sulla vähentymässä. Lääkeaine kerääntyy kokoajan sun elimistöön ja vaikuttaa siellä. Eli se pelko on ihan turha. Sen sijaan olet syönyt vasta noin vähän aikaa lääkettä, niin kandee yrittää ottaa aikalailla rennosti. Ihon tilanne tulee muuttuu vielä luultavasti monta kertaa. Joillain pahenemisvaihe alkaa melkein heti, toisilla vasta parin kk päästä. Itselläni poskiin alkoi tulla finnejä siinä 2kk kohdilla ja niitä tuli säännöllisesti 4kk kohdille asti.

Ja roa tosiaan nostaa kaiken talin niistä ihohuokosista pintaan. Kun roa supistaa ihohuokoset, niin tali nousee samalla ihon pintaan, eli finnien tulo kertoo myöskin lääkkeen tehosta. Niitä nousee niin kauan, kuin talia ihon alla on ja ihohuokosiin pääsee talia vielä kertymään. (eli roa ei ole vielä supistanut ihohuokosia kunnolla)

Lääke on siis tehokas, luota siihen ja koita ottaa rennosti :) Finnejä voi nousta vielä muutaman kuukaudenkin ajan.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


voe voe kirjoitti:

Olen nyt syönyt 6 viikkoa roaa 40mg/päivä annostuksella. Ensimmäisen viikon jälkeen alkoi iho kuivua ja tossa 3 viikon jälkeen kuivuminen oli pahimmillaan ja ihoa sekä huulia sai kosteuttaa tosi paljon. Nyt kuitenkin viimeisen viikon - parin aikana kuivuminen on selvästi vähentynyt ja iho jopa hieman rasvoittuu (ennen kuuria rasvoittui todella paljon, kuitenkaan lähellekään vastaavaa rasvoittumista tämän hetken tilanne ei ole).
Finnien tulo on reilusti vähentynyt, mutta viimeisen viikon sisään niitä on tullut enemmän kuin aikaisemmin kuurin aikana.
Niinpä mietin, voiko olla että roan vaikutus olisi vähentymässä vai onko muillakin käynyt näin? Eli alkuun kuivuu enemmän ja sitten ihon kosteustasapaino palaa hiukan normaalimpaan suuntaan?
Alkoholia olen kuurin aikana juonut lääkärin ohjeiden mukaan kohtuudella/vähän enkä edes kertaakaan kunnolla päihtynyt, voisiko vähäiselläkin alkoholin käytöllä olla roaccutanin toimintaa estäviä vaikutuksia?
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa auttaa tai jakaa omia kokemuksiaan vastaavista tilanteista!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu