Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Elämän tuhoavat vatsavaivat

ilmapalloko?

Joo, siis mulla on nyt vuosia ollut sellasia vatsa/suolisto-ongelmia, jotka on tehny minusta tällasen hylkiön, jolla ei oikeestaan edes kavereita ole.

Vaiva alkoi silloin 16-vuotiaana. Muistan että aluksi maha alkoi jostain syystä mouria aina aamupäivällä koulussa. Se ei sinänsä ollut mitenkään hirveän kamalaa, mutta kun aloin kärsiä ilmavaivoista, niin tilanne muuttui todella vaikeaksi. Aikani kärvisteltyäni menin lääkäriin selvityttämään, olisiko minulla laktoosi-intoleranssia. Geenitestissähän se sitten havaittiin, että laktoosi-intoleranssi on, mutta huolimatta siitä, että jätin laktoosin melko lailla pois, ilmavaivat eivät loppuneet. Toinen juttu mikä jatkuu myöskin edelleen, on löysä uloste. Kai sitä ripuliksikin voisi sanoa. Sekin siis on kestänyt vuosia.

Erilaisia lisätestejä on myös ajan mittaan minulle tehty, kolonos- ja gastroskopia viimeisimpinä. Mutta ei niistä mitään sen ihmeempiä löydöksiä löytynyt. Diagnoosiksi vain todettiin IBS. Joskus kokeilin jotain maitohappobakteeri höpötystä ja jotain lääkettä, jonka tarkoitus oli tappaa huonot bakteerit suolistosta (maksoi muuten sikana, noin 200e), mutta nekään eivät auttaneet.

Että mitä ihmettä minä enää voin oikein tehdä? Siis eikai se nyt näin voi mennä että tämmönen typerä ilmavaiva juttu pilaa elämän, kai nyt jotain on tehtävissä? Ja mikä niistä ilmavaivoista tekee tuplasti hankalempia, on se, että en oikein kykene niitä edes pidättelemään. En tarkoita sitä, että minulla joka paikassa tulisi kauheita paukahduksia takamuksesta, ääni ei ole ongelma (jostain syystä, kun niitä ilmavaivoja tulee, ne ei siis minun kohdalla tuota muuta ääntä kuin vaimeaa suhinaa, eikä aina edes sitä, paitsi jos änkää). Mutta silleen siinä tuntuu aina käyvän, että kun alkaa tuntua, että peräsuolessa on ilmaa, se vaan jotenkin huomaamatta "valuu" läpi, vaikka yrittäisi pidätellä. Ja sitten kun minulla on vielä niin turkasen huono hajuaisti, niin aina kun sitä ilmaa tuntuu olevan tuloillaan, saa pelätä sitä, että haiseeko vai eikö haise.

Löytyisikö jostain sitä pelastavaa neuvoa, joka voisi tilanteeni muuttaa toiseksi? Sellaista kun disflatyl 40 mg olen testanut, eikä se niitä ilmavaivoja mihinkään hävittänyt. Testasin myös nogasinia taannoin, mutta muistaakseni aluksi ilmaa tuntui tulevan entistä enemmän, joten en kokeillut sitä pitkään. Eikä siihen oikein rahaakaan riitä, kun muutamassa päivässä hassaantuu se 10 e paketti. Mitä siis voin tehdä, että ilmavaivojen määrä oikeasti vähenisi?

8

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • http22
    • ilmapalloko?

      Eikö joku osaisi kertoa jotain keinoa mitä kokeilla. Itse aloitin nyt kokeilun, jossa en käytä ruista ja vehnää, jos siitä nyt jotain kohennusta seuraisi.

      • tunnen tuskasi

        Itselläni ollut täsmälleen tuo sama ilmavaivaongelma kuutisen kuukautta, helpohtavaa huomata, etten ole ainut. Minäkin aivan toivoton vaivani kanssa.


      • vaikea ongelma

        Pahimmillaan kaikki viljat voivat aiheuttaa ongelmia.

        Kyse voi olla stressiperäisestä ongelmasta tai sitten taustalla ovat jotkut ruokavaliojutut yms.

        On ollut hyvin samantyylinen ongelma ja todella monimutkaisia hoitojuttuja ja ruokajuttuja joutuu käyttämään.

        Hyvänä esimerkkinä en pysty vaikkapa syömään ns. tavallisia makarooneja, mutta gluteenittomat makaroonit käyvät hyvin.

        Gluteenittomia makarooneja kannattaa kokeilla tai ylipäätään gluteenittomia tuotteita ja jättää kokonaan tavalliset viljat pois vaikka ei testeissä löytyisikään keliakiaa.

        Erilaisia vitamiineja on hyvä kokeilla ottaa... Näillä voi olla jokin rooli elimistön ns. parantumisessa. Ainakin omalla kohdallani sellaisen seikan olen huomannut.

        Maitohappobakteereissa kannattaa kokeilla eri valmisteita. Ovat todella kalliita, mutta ainakin suosittelisin kokeilemaan yhden paketin apteekista saatavaa idoformia ja ratiopharmia (ei samaan aikaan kannata kokeilla).

        Yleensä maitohappobakteerien vaikutukset näkyvät vähintään viikossa. Mutta jos ostaa tuollaisen paketin niin kannattaa ottaa 1-3 kapselia jokaisen aterian kohdalla (käytän itse 3 kapselia).

        Omalla kohdallani on auttanut myös juusto (esim oltermanni, edam) sekä syystä tai toisesta myös suklaista "geishat". En silti usko että edellä mainitut jutut toimivat kaikilla.

        Stressittömyys olisi myös avainsana. Suurin ongelma on siinä että ihminen jolle tulee herkästi vatsaongelmia saattaa kärsiä ns. tiedostamattomasta stressistä. Käytännössä stressaat vatsaa ja yleisiä tilanteita, mutta et silti pysty tekemään mitään asialle.

        Kyse on vaikea ongelma johon saattaa vain tuurilla löytyä oikea apu.


      • Anonyymi
        vaikea ongelma kirjoitti:

        Pahimmillaan kaikki viljat voivat aiheuttaa ongelmia.

        Kyse voi olla stressiperäisestä ongelmasta tai sitten taustalla ovat jotkut ruokavaliojutut yms.

        On ollut hyvin samantyylinen ongelma ja todella monimutkaisia hoitojuttuja ja ruokajuttuja joutuu käyttämään.

        Hyvänä esimerkkinä en pysty vaikkapa syömään ns. tavallisia makarooneja, mutta gluteenittomat makaroonit käyvät hyvin.

        Gluteenittomia makarooneja kannattaa kokeilla tai ylipäätään gluteenittomia tuotteita ja jättää kokonaan tavalliset viljat pois vaikka ei testeissä löytyisikään keliakiaa.

        Erilaisia vitamiineja on hyvä kokeilla ottaa... Näillä voi olla jokin rooli elimistön ns. parantumisessa. Ainakin omalla kohdallani sellaisen seikan olen huomannut.

        Maitohappobakteereissa kannattaa kokeilla eri valmisteita. Ovat todella kalliita, mutta ainakin suosittelisin kokeilemaan yhden paketin apteekista saatavaa idoformia ja ratiopharmia (ei samaan aikaan kannata kokeilla).

        Yleensä maitohappobakteerien vaikutukset näkyvät vähintään viikossa. Mutta jos ostaa tuollaisen paketin niin kannattaa ottaa 1-3 kapselia jokaisen aterian kohdalla (käytän itse 3 kapselia).

        Omalla kohdallani on auttanut myös juusto (esim oltermanni, edam) sekä syystä tai toisesta myös suklaista "geishat". En silti usko että edellä mainitut jutut toimivat kaikilla.

        Stressittömyys olisi myös avainsana. Suurin ongelma on siinä että ihminen jolle tulee herkästi vatsaongelmia saattaa kärsiä ns. tiedostamattomasta stressistä. Käytännössä stressaat vatsaa ja yleisiä tilanteita, mutta et silti pysty tekemään mitään asialle.

        Kyse on vaikea ongelma johon saattaa vain tuurilla löytyä oikea apu.

        Ja mitähän ratiofarmia 😄


    • vatsa nyt ok

      Ehkä osaan valaista asiaa hieman. Itse kärsin alkuun ilmavaivoista ja syy löytyi laktoosi-intoleranssi. Hetken mentiin hyla ruoalla ja vatsa suht ok, kunnes alkoi uudelleen ja lisänä selittämätön ripuli. Se saattoi alkaa ihan koska vaan, aamulla , illalla tai yöllä.
      Juoksin kaiken maailman kokeissa, ja pois suljettiin mm. keliakia. Kunnes arveltiin, että on ärtyneen suolen oireyhtymä. Kokeilin kaikkea mahdollista siihen, ilman suurempaa apua. Sitten jätin ruokavaliosta pois lähes kokonaan hiilihydraatit, ei yhtään leipää, sokeria, pastaa, perunaa jne. jne. Ja se auttoi! Nyt pystyn syömään hiilihydraatteja vähän n. 40 g/ päivä.
      Ruokavalio ei ole edes vaikea kun siihen tottuu, ja jos haluaa esim. leipää niin sitäkin on nykyään tarjolla. Kokeile, vähennä edes perunat, liiat leivät ja jauhot. Saattaisi toimia.

    • toimii.

      Viljat tai maitotuotteet (voi kokeilla laktoosittomia maitotuotteita) pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      Raudan puute aiheuttaa anemiaa, josta kärsii noin 30% maailman väestöstä. Rautaa ei saa syödä, jos EI ole anemiaa todettu verikokeella.

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen nainen saa ruoastaan keskimäärin 5 ja mies 7 mikrogrammaa D-vitamiinia. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UV-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16.

      D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

      D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

    • eev5

      FODMAP dieetti on kehitetty IBS hoitoon, siitä on kaikista eniten apua potilaille, googlaat sen niin saat ohjeita sen toteutukseen, oma elämä helpottui kummasti kun oppi mitkä ruuat aiheuttaa oireita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe