Minkä linjan opiskelijoita arvostat?

ekqpkqep

Joku kertoo mitä opiskelee, keitä arvostat, keitä et?

39

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katkera2

      Tekniikka, mahdollisimman käytännönläheinen, vaikkapa sillanrakennusinsinööri. Luulisin että heidän täytyy osata jotain oikeasti.
      Kielten opiskelijoita, etenkin jos kielenä on jokin muu kuin suomi ruotsi englanti. Heidänkin täytyy ainakin tehdä oikeasti töitä valmistuakseen ja saadakseen työtä.

      Matematiikka. Ehkä lääkis.

      Muut lajit ovatkin sitten hyvin pitkälle niitä joissa ei tarvitse oppia mitään, pääasia että rämpii jotenkin tentit läpi ja saa paperit pihalle. Ainakin monet humanismiin, talouteen, oikeuteen jne viittaavat alat ovat tällaisia.

    • 2+2

      Dippainssi, fysiikka ja muut matemaattiset alat. Niissä pitää olla oikeasti fiksu.

    • 4+7

      Kaikki sellaset linjat jossa selvä naisenemmistö ;) Esimerkiksi estenomi, kauneudenhoito alan opiskelijat jne. Pääseeköhän niiden laitosten bileisiin messiin vaikka opiskelee muualla esimerkiksi insinööriksi?

      • say my name

        Voit päästä jos tunget sisään, mutta et todellakaan saa. Mikään ei ole ankeampaa kuin epätoivoinen insinööri, joka on valmis mihin vain saadakseen naisen kosketusta.


      • 67888fg
        say my name kirjoitti:

        Voit päästä jos tunget sisään, mutta et todellakaan saa. Mikään ei ole ankeampaa kuin epätoivoinen insinööri, joka on valmis mihin vain saadakseen naisen kosketusta.

        No höh, täytyy sitten varmaan ele loppuelämä neitsyenä. =(


    • Kylteri

      Kauppatieteilijät, uuuh ihanaa.

    • ksldop

      itse arvostan: helsingin lääkkis ja oikkis, sekä aallon tuta.

      Jossain määrin myös helsingin kauppis. muutama fiksu kaveri sieltäkin löytyy.

    • kaikki käy

      Ihan sama mikä koulutus. Jos on kiinnostunut alastaan, tekee paljon töitä opintojen eteen ja on siinä lahjakas, niin se on aina kunnioitusta herättävää.

      • calonian kahvila kutsuu

        Eiköhän joka ala vaadi kovaa työtä. Maisterin paperit, kun eivät itsekseen tule käteen. Oikeustiede vaatii nimenomaan motivaatiota, jotta jaksaa opiskella toiselle tuhannelle yltäviä sivumääriä. Juridiikkaa opiskelevien juuri täytyy oppia ja osata asiat. Tulee kalliiksi, jos mokaa esim. asiakkaan avioehtosopimuksen. Lainsäädäntö on tietyillä oikeuden aloilla, kuten vero-oikeus hyvin hektistä, jolloin lakimiehen tulee päivittää jatkuvasti osaamistaan. Fysiikanlait, kun pysyvät samoina aina ;D


    • viyf

      esim. matikka ja fysiikka vaatii toki älliä, mutta se ei vaadi kovin laajaa ymmärrystä.. kunhan opettelee kaavat ja osaa niitä käyttää. tällä tarkoitan sitä, että matemaattisten alojen "fiksut" opiskelijat, ei välttämättä olekaan niin fiksuja, jos pitäis osata jotain humanistista alaa. eli jokainen on lahjakas omalla alallaan.

      • 342342342342

        Sinulla ei ole viestisi perusteella mitään hajua millaista matematiikan ja fysiikan opiskelu yliopistotasolla on. Se on "hieman" erilaista kuin lukion mekaaninen laskeminen ...


    • erikoismies5

      Kauppatieteet tietotekniikka = $$$

    • Käytännön Kyösti

      Itse katselen ihaillen kulttuuriantropologian, estetiikan ja teoreettisen filosofian opiskelijoita. Ihmisellä pitää olla ääretön itseluottamus tai rikkaat vanhemmat, jos aikoo tuollaisilla aineilla itsensä elättää.

      • Jokeri

        Tuskinpa suurimmalla osalla noista on erityistä näkemystä siitä, miten sitä itsensä elättäisi. On vaan lähdetty opiskelemaan jotain "jännää", kun kerran valtio maksaa.

        Itse huuhaatieteitä opiskelleena arvostan nimenomaan noita "kovia" tieteitä (tekniikka, luonnontieteet jne.). Mutta se, että arvostaa jotakuta opiskelujen takia, ei tarkoita, että välttämättä arvostaisi häntä kaikissa suhteissa.


      • hu-manisti3434
        Jokeri kirjoitti:

        Tuskinpa suurimmalla osalla noista on erityistä näkemystä siitä, miten sitä itsensä elättäisi. On vaan lähdetty opiskelemaan jotain "jännää", kun kerran valtio maksaa.

        Itse huuhaatieteitä opiskelleena arvostan nimenomaan noita "kovia" tieteitä (tekniikka, luonnontieteet jne.). Mutta se, että arvostaa jotakuta opiskelujen takia, ei tarkoita, että välttämättä arvostaisi häntä kaikissa suhteissa.

        Hmmm onko mielestäsi jotain väärää siinä että lähtee opiskelemaan alaa, joka itseä kiinnostaa pelkän rahan sijaan? Terveisin DI koulutuksen
        väsynyt, humanisteselle puolelle vaihtava. Ei ehkä työllisyyden kannalta fiksuin valinta mutta vittu kuka sitä nyt pelkän työn takia haluaa elää....


      • Tosiasiaa
        hu-manisti3434 kirjoitti:

        Hmmm onko mielestäsi jotain väärää siinä että lähtee opiskelemaan alaa, joka itseä kiinnostaa pelkän rahan sijaan? Terveisin DI koulutuksen
        väsynyt, humanisteselle puolelle vaihtava. Ei ehkä työllisyyden kannalta fiksuin valinta mutta vittu kuka sitä nyt pelkän työn takia haluaa elää....

        Aivan totta. Pätkätöiden, työttömyyden ja rahanpuutteen kanssa eläminen on paljon mielenkiintoisempaa. Lisäksi saa viettää merkittävästi enemmän vapaa-aikaa kuin ikävissä insinööritöissä.


    • 3+4

      Miksi pitäisi lajitella ihmistä pääaineen mukaan? Moni opiskelee poikkitieteellisesti, kuten taidehistoriaa, valtio-oppia ja taloushallintoa. Eli pesunkestävää humanistia tai piinkovaa laskentatoimen ammattilaista voi ollakin vaikea löytää.

    • Kutkera

      Itse monenlaista kokeilleena arvostan juurikin noita tekniikan opiskelijoita. Lähes kaikista muista aloista pystyy valmistumaan osaamatta oikeastaan mitään mainitusta alasta. Lue, läpäise tentti ja unohda. Tämä pitää sisällään myös oikiksen. Ei, en ole opiskellut oikiksessa. Kyllä, ystäväni ovat, ja heidän tarinansa ovat juuri tällaisia "töissä sitten vasta opitaan oikeasti se mitä pitää osata". Mikä on tietysti luonnollista, mutta siihenhän pystyisi kuka tahansa fiksu ihminen ilman mitään kouluja. En oikein enää tajua miksi pitää tuhlata niin mielettömästi resursseja siihen että tuhannet ihmiset pänttäävät jotain johdatusta johonkin höpöhöpöön, jonka voi heti tentin jälkeen unohtaa. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän arvostan oikeita osaajia. Poliisikoulutuskin muutetaan ammattikorkeatasoiseksi, maatalouspuolella on hirveästi korkeakoulutettuja jotka pärjäisivät paljon paljon pienemmällä tutkinnolla. Lisää esimerkkejä löytää vaikka mistä. Ministerinäkin pärjää pelkillä yo-papereilla....

      Siinä juuri taitaa olla pointtini, arvostan sellaisia aloja joissa oikeasti opitaan jotain tarpeellista. Miettikää nyt vaikka opettajia. Kuka tahansa koulusivistynyt pystyisi tiedoiltaan toimimaan opettajana, luonnejuttuihin taas koulut eivät auta.

      Matikkaa ja fysiikkaa, samoin kemiaa on pakko oikeasti osata. Ja sitten tietysti käytännön alat, kuten talonrakentajat jne. Harmi että ne ovat yleensä niin kusipäistä porukkaa ettei heitä voi arvostaa.

      • Jokeri

        Heh heh hee...Millähän perusteella juristien palkkaaminen sitten tapahtuisi, ellei olisi oikeustieteellistä koulutusta? "Moi, mä oon Matti Meikäläinen. Tykkään lueskella lakikirjoja ja olen tosi fiksu". Ei kai oikeustieteellisessä sitä varsinaista työtä opetellakaan, mutta opiskelu harjaannuttaa lukemaan lakitekstiä ja, kyllä, pänttäämään ulkoa valtavia määriä tietoa. Molemmat ovat juristin työssä välttämättömiä taitoja.

        Tuo työssäoppiminen koskee insinöörejä siinä missä muitakin. Tekniikan opiskelukin luo lähinnä valmiudet uusien asioiden oppimiseen työelämässä. Kukaan ei ole ammattilainen vielä koulusta valmistuessaan.


      • 15 on oikea vastaus
        Jokeri kirjoitti:

        Heh heh hee...Millähän perusteella juristien palkkaaminen sitten tapahtuisi, ellei olisi oikeustieteellistä koulutusta? "Moi, mä oon Matti Meikäläinen. Tykkään lueskella lakikirjoja ja olen tosi fiksu". Ei kai oikeustieteellisessä sitä varsinaista työtä opetellakaan, mutta opiskelu harjaannuttaa lukemaan lakitekstiä ja, kyllä, pänttäämään ulkoa valtavia määriä tietoa. Molemmat ovat juristin työssä välttämättömiä taitoja.

        Tuo työssäoppiminen koskee insinöörejä siinä missä muitakin. Tekniikan opiskelukin luo lähinnä valmiudet uusien asioiden oppimiseen työelämässä. Kukaan ei ole ammattilainen vielä koulusta valmistuessaan.

        En kai väittänytkään ettei sitä juristin koulutusta tarvittaisi. Olen kertonut etten arvosta sitä koulutusta, ainakaan yhtä paljon kuin muutamia muita. Esimerkiksi valitsin oikeustieteellisen tietysti siksi kun se ala on yhteiskunnassa nostettu niin jalustalle. Olen myös samaa mieltä siitä, etteivät insinööritkään ole "valmiita", mutta heidän kyllä pitää oppia oikeita asioita koulutuksensa aikana. Tuo "pänttäämään oppiminen" ja lakitekstien lukemaan oppiminen on mielestäni aika pieni saavutus niin pitkältä koulutukselta ja etenkin niihin panoksiin nähden mitä vaikkapa pääsykokeisiin uhrataan. Kritiikkini kohdistui myös turhiin kursseihin, ja varmaan sinäkin myönnät että juristienkin koulutuksessa on paljon "turhaa sälää" joka pitkittää sitä opiskelua (mikä taas on pahapaha asia).


      • Koulutuskriitikko
        15 on oikea vastaus kirjoitti:

        En kai väittänytkään ettei sitä juristin koulutusta tarvittaisi. Olen kertonut etten arvosta sitä koulutusta, ainakaan yhtä paljon kuin muutamia muita. Esimerkiksi valitsin oikeustieteellisen tietysti siksi kun se ala on yhteiskunnassa nostettu niin jalustalle. Olen myös samaa mieltä siitä, etteivät insinööritkään ole "valmiita", mutta heidän kyllä pitää oppia oikeita asioita koulutuksensa aikana. Tuo "pänttäämään oppiminen" ja lakitekstien lukemaan oppiminen on mielestäni aika pieni saavutus niin pitkältä koulutukselta ja etenkin niihin panoksiin nähden mitä vaikkapa pääsykokeisiin uhrataan. Kritiikkini kohdistui myös turhiin kursseihin, ja varmaan sinäkin myönnät että juristienkin koulutuksessa on paljon "turhaa sälää" joka pitkittää sitä opiskelua (mikä taas on pahapaha asia).

        Isosti ihmettelen, miksi opiskeluaika on päättäjien tärkein huolenaihe. Minusta opiskelussa on kaksi asiaa, jotka ovat vieläkin tärkeämpiä.

        Ensimmäinen on se, että ihmisiä koulutettaisiin pääosin aloille, joissa osaajille on kysyntää. Kun ikäluokat pienenevät, niin oikea kohdennus on entistä tärkeämpää. Tiedän kyllä, että ennustaminen, ja etenkin tulevaisuuden ennustaminen, on vaikeaa, mutta yritettäisiin edes.

        Toinen, ehkäpä vieläkin tärkeämpi asia on se, että opiskelijoille tuotettaisiin todellista osaamista, eikä tuijotettaisi pelkkiä määriä, kustannuksia tai opiskeluaikoja. Pienenä kansana emme voi turvautua määrään, vaan meidän on tässäkin asiassa pyrittävä laatuun. "Kaikki maistereiksi ja halvalla" on ehdottoman väärä lähestymistapa, vaikka se demokraattiselta OKM:n kasvatustieteilijävirkamiehestä tuntuukin.


    • luiru2

      Ministeriks taitaa päästä ihan ammattikoulupohjalta ( Late Ihalainen, nykyinen ministeri) raksapuolen amkoulu.

      • Sitä vain luullaan

        Tuohon voi sanoa, että pitkään esimerkiksi erilaisissa ammattiyhdistystehtävissä toimineet ihmiset hakkaavat osaamisellaan ja tietämyksellään tuoreet FM:t ja YTM:t mennen tullen. Etenkin humanistista ja yhteiskunnalllista osaamista voi aivan hyvin kartuttaa myös yliopistojen ulkopuolella, siinä on kyse lähes pelkästään tahdon asiasta.


      • Jokeri
        Sitä vain luullaan kirjoitti:

        Tuohon voi sanoa, että pitkään esimerkiksi erilaisissa ammattiyhdistystehtävissä toimineet ihmiset hakkaavat osaamisellaan ja tietämyksellään tuoreet FM:t ja YTM:t mennen tullen. Etenkin humanistista ja yhteiskunnalllista osaamista voi aivan hyvin kartuttaa myös yliopistojen ulkopuolella, siinä on kyse lähes pelkästään tahdon asiasta.

        Ministerin tehtävät nyt eivät liity osaamiseen ja tietämykseen juuri mitenkään. Kyllähän se on nähty moneen kertaan, että ministerinä voi toimia kuka tahansa apina, joka on pyörinyt puoluekuvioissa tarpeeksi pitkään ja onnistunut myymään itsensä vaalikarjalle. Oikein naurattaa, kun näkee kommentteja siitä kuinka "jopa" ministerinä pystyy toimimaan ilman korkeakoulutusta. Todellisen työn tekevät virkamiehet, useimmiten juristit.


    • helekkariz

      Kaikkia aloja, joiden osaamisesta on käytännön hyötyä.

      • Et voi tietää

        Kerropa vielä, miten määrittelet "käytännön hyödyn". Aikalaiset olivat varmaan sitä mieltä, ettei Maxwellin yhtälöistä tai Einsteinin suhteellisuusteoriasta ole koskaan kenellekään mitään käytännön hyötyä.


    • htm2

      Täällä valtiosääntöoikeutta lukemattomat amikset jauhavat ministereistä, vaikka paremmin koulutetut tietävät että se on luottamustoimi, ei työpaikka.

      • htmarsalkka

        Kuka tässä on työpaikoista puhunut? Tyypillistä htm-osaamista lukea sellaista mitä ei ole kirjoitettu.


    • KESKey

      Arvostan niitä opiskelijoita, jotka valmistuvat. Oli linja mikä hyvänsä.

      • Ei tuulella käypä

        Tuo on todellakin hyvä arvostuksen mitta. Vain loppuun suoritetuilla opinnoilla on täysi merkitys, ja ne osoittavat ainakin sen, että ihmisellä on kyky saattaa loppuun pitkäkestoinen hanke.


      • markka ja euro
        Ei tuulella käypä kirjoitti:

        Tuo on todellakin hyvä arvostuksen mitta. Vain loppuun suoritetuilla opinnoilla on täysi merkitys, ja ne osoittavat ainakin sen, että ihmisellä on kyky saattaa loppuun pitkäkestoinen hanke.

        Toisaalta kuka jättäisi esim. lääkiksen taikka oikiksen kesken? *dollarihymy* Yleensä yliopistosta valmistuneet toteavatkin, että jos sisään pääsee, pääsee myös ulos.


      • Mutta joskus
        markka ja euro kirjoitti:

        Toisaalta kuka jättäisi esim. lääkiksen taikka oikiksen kesken? *dollarihymy* Yleensä yliopistosta valmistuneet toteavatkin, että jos sisään pääsee, pääsee myös ulos.

        Hyvin harva, mutta satun tuntemaan muutamia kumpaakin laatua.


    • KSSS.

      Arvostan kaikkia aloja ja kaikkia ammatteja, sillä tuskin mikään ammatti on käytännössä turhaa? Siivoojia tarvitaan, lääkäreitä tarvitaan, myyjiä tarvitaan jne. Miksi jokin olisi ylitse toisen? Tärkeintä on oma työpanos ja se, että viihtyy omassa työssään ja handlaa sen hyvin.

    • filosofi5

      Kaikkien alojen osaajia tarvitaan, mutta joiltain aloita on helpompi valmistua, joka taas nostaa suhteessa vaikeammin valmistuttavien alojen arvostusta, face the facts...

    • austerism1
    • Sekä insinööritieteitä että oikeustiedettä opiskelleena sanoisin, että arvostuksen tulee tulla kullekin työn ja toimien kautta. Pelkkä monimutkaisen ja vaikean alan opiskelu voidaan rinnastaa vieraskielisen kirjan lukemiseen kieltä ymmärtämättä. Olemalla jonkin alan opiskelija ei tarkoita kykyä ja ymmärrystä soveltaa opetettua taikka opittua tutkimukseen taikka käytäntöön. Tosin pääsykoejärjestelmän myötä jokin ymmärrys täytyy opiskelijalla Suomessa olla. Toki opiskelijaa voi arvostaa siitä vaivasta minkä hän on nähnyt opiskelupaikan saadakseen. Tällöin kuitenkin arvo tulee henkilölle hänen opiskeleman alan kautta. Arvostuksen tulisi pikemminkin tulla sen myötä mitä kukin omalle alalleen tuo.

      Itse asiassa ammatinvalinnassa tulisi yleisemminkin kysyä mitä uskot tuovasi työlle ja alalle kuin mitä uskot alan ja työn tuovan sinulle. Tämä ihan sen vuoksi, että haaveammatit alkavat olla prinsessaa ja pop-tähteä enenevässä määrin. Vaikka saahan sitä tietysti haaveita olla.

      Jokainen tuo oman arvonsa asemaansa, työhönsä taikka toimeensa olipa työtön, työllinen, eläkeläinen taikka opiskelija.

    • KaytannollinenNainen

      Arvostan aloja, jotka vaativat kykyä ajatella itse. Näitä ovat kaikki käytännönläheiset alat. Esimerkiksi jo lähihoitajan ammatissa tarvitaan käytännöntaitoja.

      Sitten rationaalisessa mielessä arvostan luonnontiedealoja. En kylläkään matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan aineita. Siinä tiedekunnassa liian paljon opiskellaan ulkoa. Oikeasti arvostan lääketieteen tutkintoa ja insinöörin papereita, koska tiedän, että molemmilla aloilla pitää oikeasti osata asiat.

      Kaiken kaikkiaan joka alalta voi valmistua hyviä tyyppejä, mutta edelleen ihmettelen, että miksi kauppatieteen tai oikeustieteen tutkintoja ei ole ajat sitten uudistettu. Onhan se nyt fakta, että siellä ei opita muuta tekemään kuin lukemaan. Oikeasti minusta olisi hyödyllistä, että molemilla aloilla opetus olisi käytönnönläheisempää ja sellaista, että ihmiset oikeasti oppisivat työssäopittavia taitoja. Meinaan, että on varmaan työnantajillekin raskasta "kouluttaa" juuri valmistunutta ihmistä.

      Olen tavannut lukuisia kauppatieteilijöitä, joita olen opastanut käytännönasioissa. Itse olen oppinut työelämän kautta. Edellinen tutkintoni oli maa- ja metsätaloustieteellisestä ja pakko myöntää, että ihan naurettavaa touhua koko laitoksella.

      • MMM s

        " Edellinen tutkintoni oli maa- ja metsätaloustieteellisestä ja pakko myöntää, että ihan naurettavaa touhua koko laitoksella. "

        Puhut tiedekunnasta mutta haukut laitoksen. Juuh okei, mitä luit pääaineena? Koska voin kokemuksesta kertoa että tuo tiedekunta ei ole helpoimmasta päästä päästä läpi.


      • ....................
        MMM s kirjoitti:

        " Edellinen tutkintoni oli maa- ja metsätaloustieteellisestä ja pakko myöntää, että ihan naurettavaa touhua koko laitoksella. "

        Puhut tiedekunnasta mutta haukut laitoksen. Juuh okei, mitä luit pääaineena? Koska voin kokemuksesta kertoa että tuo tiedekunta ei ole helpoimmasta päästä päästä läpi.

        En viitsi alkaa yksittäistä pääainetta/laitosta haukkumaan, kun on aika pienet piirit kyseessä. Omasta kokemuksesta kuitenkin sanon, että minulle ei ainakaan tuottanut vaikeuksia tehdä tutkintoa loppuun kyseisellä laitoksella, joka sijaitsi tiedekunnassa nimeltä maa- ja metsätaloustieteellinen.

        Kyseessä on vain minun mielipiteeni ja se, että jätän pääaineeni kertomatta, suojaa vain sieltä valmistuneita ihmisiä.

        Ylipäätään meidän alalla olisi voitu tehdä enemmän yhteistyötä yritysten kanssa, koska kyseessä on todella käytännönläheinen ala. Sanoin aiheesta lehtorilleni, joka ei noteeraanut asiaa lainkaan. Oli kuulema, joku iso pomokin käynyt yrityksestä haukkumassa meidän alan tutkinnon ja lehtorini oli vain alkanut ulista sen sijaan, että olisi tehnyt asialla jotain.

        Jos haluaa tehdä elämällä jotain järkevää, niin kannattaa kiertää Viikki kaukaa. Ilmeisesti biotieteen laitoksella tehdään ihan järkevääkin tutkimusta. Vaikea sanoa, koska ei ole kokemusta.

        Jälleen kerran. Tämä on vain minun kokemukseni ja vuosikurssilaisteni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe