Metsätysharrastuksen maine pitäisi puhdistaa

Ruger M77 Häme

Viimeaikojen tapahtumat niin susien kuin pantakarhunkin päänmenoksi puhuttavat. Väkisinkin herää kysymys: Tämäkö on sitä hyvää etiikkaa noudattavaa suomalaista metsästyskulttuuria?
Onko jahtikulttuuristamme tullut tiettyjen piirien oma temmellyskenttä, jossa ei kunnioiteta enään perinteitä, saati Suomen Metsästyslakia?

Meillä on Suomessa myös rehtejä ja rehellisiä metsästäjiä. On senioreja ja junioreja. Toisille on suotu yltäkylläiset maat ja mannut missa kokea upeita riista ja jahtihetkiä perinneharrastuksensa parissa, kun taas toisten on taitettava matkaa jopa ulkomaille, saadakseen vastaavan kokemuksen. Joidenkin on jopa tyydyttävä muutamaan hassuun jahtipäivään. Ja aikaa vietetään enemmän ampumaradan katoksessa, kuin isänmaan riistametsissä. On myös niitä, joita kiinnostaa riista-asiat aivan tulevaisuusnäkökulmasta ja haluaisivat kantaa korttaan yhteisen edun hyväksi, mutta eivät saa siihen mahdollisuutta.

Nyt kun sitten katselee viimepäivien uutisointeja, hämmästyttää se, että arvostus sitä etuoikeutta kohtaan jonka nämä etuoikeutetut ihmiset ovat saaneet, on kaivettu heidän toimestaan tunkion haisevimpaan kolkkaan.

Olisiko samanlaista Lain ylimielistä halveksuntaa osoittaneet he, jotka ovat jääneet "saunanlämmittäjiksi"?

Mielestäni Suomen metsätyskulttuuri tarvitsee radikaalin kasvojenpesun ja metsästysmahdollisuudet pitäisi jakaa tasapuolisemmin myös heille, jotka vuosittain maksavat riistanhoitomaksunsa rutisematta ja lahtaamatta valtion suojeltua eläimistöä.Monet heistä kykenevät myös tekemään valvontaa.

Suomen metsätyksestä on saatava kansainvälisestikin kriittisen tarkastelun kestävää perinneharrastustoimintaa.
Meillä ei ole varaa tällaisiin aasinpotkuihin, mitä suurpetoasioiden suhteen ollaan nyt nähty.
Mehän elämme nykyaikaa, emmekä 1900-luvun alkua.

Itse pahoittelen sitä mielipahaa, jota metsästysveljien taholta on aiheutettu heille, jotka ovat uhranneet susi- ja karhututkimuksen hyväksi paljon työpanostaan ja vapaa-aikaansakin. Tällainen mielivaltainen käyttäytyminen ei ole metsätys- jahtiperinteiden mukaista, vaan kuuluu aivan jonnekkin muihin ympyröihin , kuin metsätysperinteeseen.
Toivottavasti ei tule myöskään jäädäkseen.

5

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rktl jätkä jo 15v

      Koitin lukea jutustasi rivien välitkin, oli se niin hyvin kirjoitettu. Kaikkeen sanomaasi on helppo yhtyä ja toivoa kaikilta metsästystä harrastavilta yhteen hiileen puhaltamista, sillä noilla päivänvaloa kestämättömillä tapahtumilla ei saada kuin kuraa niskaan ja lisää rajoituksia!

    • 108

      Metsästäjäthän ovat samassa tilanteessa kuin moottoripyöräilijät. Sen kunnollisen yhden prosentin osan maineen on pilannut se 99 prosentin joukkio.

    • kuriaprkele

      Hyvä kirjoitus.

      Tälle älyttömälle touhulle on saatava loppu.

      Tekoja, ääntä, mielipiteitä esiin ja kuuluvasti. Ja aitoa omatoimista valvontaa lisää jahtialueilla.

      Kyllä tämä mellastaminen loppuu, kun harrastuskaveritkin ilminantavat nämä toisten mainetta pilaavat paskalakit.

      • 7+9

        Teillä riittää tehtävää! Metsästäjissä on todella paljon lakia halveksivia yksinkertaisia ukkoja, jotka pilaa teidän maineen.
        Minä en anna metsästää maillani parin tuollaisen pöljän takia. Periaatekysymys.


      • aseettomaan..

        Täällä yksi omatoiminen valvoja. Yhden laittomuuteen syyllistyneen olen saanut ilmiannettua. Poliisin kanssa homma toimi hienosti ja näyttö löytyi.
        Nyt minulla on tarkkailussa se sama kiinnijäänyt ja yksi toinen kaveri. Ei ole kuin ajan kysymys kun käryt käy taas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe