Mikä parhain pohja ulkomaille halutessa?

Ulkosuomalainenko?

Laitan tämän nyt mahdollisimman lyhyesti. Suomi ei ole oikein koskaan tuntunut omalta maaltani, joten olen jo vuosikausia haaveillut muutosta ulkomaille, ja helpoitenhan se onnistunee opiskeluiden kautta. Nyt kysyisinkin pari kysymystä.

Lähinnä EU-maita siis ajatellen kyselen, vaikka eniten kiinnostaisivatkin Itä-Aasian maat (Japani, Etelä-Korea, Taiwan, HK), mutta ne ovatkin kai sitten melko vähän kansainvälistyneitä oppilaitosten suhteen ja pääsy niihin paljon paljon vaikeampaa... lähes mahdotonta kai? EU-maista kun kiinnostanevat lähinnä vain UK tai saksankieliset maat. Saksaakin olen jo opiskellut vaikkakin nykyisin aika auttavasti pystyn sitä tuottamaan, ymmärtäminen onkin sitten paljon helpompaa. Tosin nopeasti sitäkin varmasti alkaisi muistumaan mieliin kun alkaisi hieman kertailemaan.

Olen ajatellut, että on ilmeisesti "pakko" suorittaa kandi/alempi korkeakoulututkinto Suomessa, sillä jos olen oikein käsittänyt niin hyvin harvassa ovat esimerkiksi Saksassa alemmat korkeakoulututkinnot, joissa opettaminen tapahtuu täysin englanniksi? Lisäksi Englannissa lukukausimaksut aika korkeat, Saksassa ilmeisesti matalemmat? Englannissa pystyy ainakin anomaan lukuvuosimaksulainaa, mutta mistä muistaakseni luin, että Skotlannissa EU-kansalaisille ei olisi lukuvuosimaksua? Onko Saksassa vastaavaa?

Osaako joku fiksu sanoa, että onko suosiolla parasta tai helpompaa vain hakea sitten vasta muutaman vuoden päästä maisterinopintoihin ulkomaille? Vai onko ollenkaan mahdoton idea hakea opiskelemaan ulkomaille jo heti alemmasta tutkinnosta lähtien? Jos Suomessa lukisin kandiksi, niin olisiko aivan välttämätöntä opiskella englanninkielellä sitten tulevaisuutta varten? Sekin vielä, etten ole aivan varma mitä opiskella. International business esimerkiksi ei ole varmaankaan ihan se minun juttuni, koska näin valitettavan suomalaisena pitäisin enemmän omakohtaisesta työstä kuin sellaisesta, missä täytyy olla valtavan valloittava ja karismaattinen persoona. Onko ehdotuksia?

Tulipas paljon kysymyksiä. Olisin todella kiitollinen, että joku vastaisi edes osaan kysymyksistä. :)

1

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pappamaamandd

      Itse muutaman kaverin uraa seuranneena valitsisin sinun tilanteessasi tekniikan alan. Esim rakennustekniikan opiskelijoille on paljon töitä ulkomailla, myös Euroopan ulkopuolella.
      Opiskele Suomessa kandiksi, käy ulkomailla vaihdossa (mahdollisuuksien mukaan siellä minne haluat muuttaa). Opintojen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa a)mennä töihin Suomessa ja suunnata ulkomaille kun pari vuotta kokemusta alan töistä tai b) mennä suorittamaan maisteriohjelmaa ulkomaille, ja jäädä töihin sitä kautta. Pari kaveria(AMK-insinööri/rakennustekniikka) ovat tehneet näin ja ovat nyt Saksassa hommissa. Uskon että tämä olisi myös mahdollista muilla aloilla, esim hoitoala, kaupallinen ala.
      Ja molemmat opiskelivat suomenkielisessä ohjelmassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2950
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2174
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe