Hionta ja voitelu

hiomaanko?

Kertokaapa kokeneemmat. Kuinka suuri merkitys on hionnalla ja voitelulla on tavalliselle kuntohiihtäjälle, luistellen. Suksen profiilihan sen luiston pääosin ratkaisee, sen olen huomannut. Parkkuakin pitää olla pohjassa, luisto huononee, jos pohja on harmaa. Tuon olen huomannut. Mutta onko eri parkuilla mitään väliä, fluoria tai tavallista, halpaa tai kallista? Ja onko hiontakuvioilla kuinka suuri merkitys? Kun hiihtelen pääosin vain hyvillä pienen pakkasen keleillä. Suksia ei ole koskaan uudelleen hiottu. Pitkittäisnaarmujakin on. Eikä taida enää ne tehtaan kuviotkaan kovin hyvin esillä olla. Mutta kannattaako se hionta? Montako sekunttia kilometrillä paranee vauhti? Pitäisikö sitten eri keleilä olla aina uusi hionta?

2

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö tähän ole mitään yleistä vastausta?

      Siklaajilla voisi olla suositus käyttää kelin mukaista sikliä, mutta onko sitten erot merkittäviä "vain" kilpakäytössä. Siis tavallisella hiihtäjällä suksien kuviointi menee puhtaasti harrastukseksi ja se aika on pois ladulta... Ei tuo varsinaista hyötyä terveyskuntoiluun.

      Eli jos kerran pari vuodessa vetää suksen pohjan sileällä terässiklillä, niin se riittää yleissuksien voiteluun??

    • ssooppii

      Jos luistelet, niin kokeile, kyllä sillä on vaikutusta. Jos siinä lähettyvillä on joku hioja, niin miksei kerran koettaisi. Jonkinlainen kuvio sinne pohjaan tulee joka tapauksessa. Tietysti jos sillä hiojalla on 100 000 euron kone, niin tuleehan sille hionnalle hintaa, mutta jos olisi lähettyvillä joku vähän vaatimattomampi kone.
      Minulla oli ennen tapana, viedä hiottavaksi, kun luistelin enemmän. On se ainakin alussa selvästi liukkaampi, olipa se kuvio minkälainen tahansa.
      Kannattaako? Mikäs tässä maailmassa kannattaa, ei mikään!
      Montako sekuntia paranee aika kilometrillä? 36 sekuntia.
      Pitäisikö sitten eri keleillä olla aina uusi hionta? Ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe