Työkokeilun keskeytys

miu_26

Tuleeko työkokeilun keskeytyksestä karenssia jos syynä on terveydellinen rajoite, esim. selkäkipuja(liikaa seisomista)? Vein työkokeilun aloitettua työkkärille lääkärin lausunnon selkäkivuista, ja haluaisin nyt keskeyttää kokeilun koska en kerta kaikkia jaksa työtä enään.

22

7972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensin nämä.

      työnjärjestelyt!

    • Sooooooooooooooooooo

      Minä keskeytin töharjoittelun koska se ei opettanut mulle mitään toiseksi turhaa ajan haaskaa kolmanneksi oli tylsäää ei mitään tekemistä kaikkilla tuntui olevan työtä paitsi meikkä seisoi siina. Olen viime vuoden yo ja paiskinnut töitä lukion ohella ja sitten kun kirjautuin työkkäriin pistivät mut harjoitteluun vaikka olen ollut päiväkodeissa yli vuoden töissä.

    • ddsfdsfdsf

      No, minkähänlainen se lausunto on ollut. Jos se on vaikka, että lihaskunto heikko, ja sitä rataa, niin silloin sun vaan pitäisi mennä kuntosalille ja ruveta kehittämään lihaskuntoas, tai jos ylipaino rasittaa tukirankaa niin ei kun laihduttamaan.

      En tiedä saako työkokeilun keskeyttämisestä karenssia, kun se on kuitenkin kokeilu, mikset kysy työkkäristä joltain itseltään. Nehän sen tietää. Sunkin tapauksessa se on sun tapaus, vaikka joku muu olis jollain lekurin todistuksella jotain karenssia välttänyt, niin se todistus o saattanut olla sisällöltään erilainen. Ja kuten sanottu jo niin työjärjestelyt, että voiko olla keveämpää työtä tarjolla ettei tarvi vallan keskeyttää. Ja siis työkokeilu! Vittu, mä vihaan tätä suomi24:ää.

      Ihan sama kun mulla, että joo, mulla on vähän ikänäköö, että mä jos joutuisin tekeen näyttöpäätetyötä ja sitten olis vielä sellainen duuni, ettei ne oikein tykkää että mennään niitten itelleen ergonomisesti säätämiä näyttöjä ja työpisteitä muuttelemaan, että pitäisi olla ikään kuin sitten mittanauhan kanssa säätämässä ne takaisin kun ne itte tulee siihen pisteeseen töihin, niin mun on aika vaikee olla siellä töissä, että saisko tässä jättää kesken ja tulisko karenssi vai saisko jostain ikään kuin kunnon näköä parantavat lasit. Juu ei, karenssi siitä tulee, vaikka sitten olisi vielä sekin, että siellä joku teki senkin että kasasi kaikki sermit mun työpisteen ympärille, se ei vissiin tykänny mun rumaa naamaa kattella syrjäsilmällä siinä kun se itte sitä duuniansa väänsi...

      Tortun vääntäjäksi vaan.

    • niin mulle kävi

      Vaikka sua ammuttais niin saisit karenssi jos keskeytät työn

    • TuEl+fibro

      Minulla ei tullut karenssia kun oli lääkärin lausunto,etten sairauden vuoksi pysty kyseistä työtä tekemään. Etsittiin sitten toinen työkokeilupaikka. Onko sinulla siis aiemmin todettu fyysinen sairaus?

      • miu_26

        Kyllä, ja olin itse löytänyt työkokeilu paikan, teen töitä 3 päivää viikossa mutta silti se tuntuu raskaalta koska työ on pääosin seisomatyötä.


      • jotakin siittä
        miu_26 kirjoitti:

        Kyllä, ja olin itse löytänyt työkokeilu paikan, teen töitä 3 päivää viikossa mutta silti se tuntuu raskaalta koska työ on pääosin seisomatyötä.

        Pomminvarma karenssi, jos et ole jäänyt junan alle tai ollut esim.lento-
        onnettomuudessa, karenssi mulla 3kk ei mitään mistään, kannattaa
        kysyä työvoimaviranomaiselta seurauksista, jos ei täysin ilmeistä
        pakkoa lopettaa.Kuten oikea työpaikka, vakava sairaus.


      • Että tällälailla
        jotakin siittä kirjoitti:

        Pomminvarma karenssi, jos et ole jäänyt junan alle tai ollut esim.lento-
        onnettomuudessa, karenssi mulla 3kk ei mitään mistään, kannattaa
        kysyä työvoimaviranomaiselta seurauksista, jos ei täysin ilmeistä
        pakkoa lopettaa.Kuten oikea työpaikka, vakava sairaus.

        Täsmenny: JOS kysyt tuota asiaa te-keskuksesta, niin vaadi vastaus KIRJALLISENA! Nehän voi lässyttää ihan mitä tahansa liibalaabaa, mutta sitten tosipaikan edessä paukahtaakin karenssi niskaan. Tästä on kokemusta, kysyin mitä seuraa, jos työvoimapoliittinen aikuiskoulutus keskeytyy sairastumisen takia (jouduin pakosta saikulle) ja vastaus SUULLISESTI oli "Ei tietenkään sairastumisesta tule karenssia". Noh, koulutus sitten keskeytettiin kouluttajan puolelta tuon saikun seurauksena ja kas, 3kk karenssi paukahti samantien - oli työppärin lehmien mukaan itseaiheutettu koulutuksen keskeytys!!!!!


      • Että tällälailla kirjoitti:

        Täsmenny: JOS kysyt tuota asiaa te-keskuksesta, niin vaadi vastaus KIRJALLISENA! Nehän voi lässyttää ihan mitä tahansa liibalaabaa, mutta sitten tosipaikan edessä paukahtaakin karenssi niskaan. Tästä on kokemusta, kysyin mitä seuraa, jos työvoimapoliittinen aikuiskoulutus keskeytyy sairastumisen takia (jouduin pakosta saikulle) ja vastaus SUULLISESTI oli "Ei tietenkään sairastumisesta tule karenssia". Noh, koulutus sitten keskeytettiin kouluttajan puolelta tuon saikun seurauksena ja kas, 3kk karenssi paukahti samantien - oli työppärin lehmien mukaan itseaiheutettu koulutuksen keskeytys!!!!!

        Pitää valittaa, jos sairastumisen takia joutuu karenssiin! Vaikka päätöksessä mainittaisiin, ettei siitä voi valittaa tms., niin aina voi ilmaista erimielisyytensä jollekin viranomaisia valvovalle taholle. Kun työkokeilijan/harjoittelijan/opiskelijan sairaus keskeyttää palvelun, niin eihän siitä voida määrätä samanlaista rangaistusta kuin esimerkiksi piittaamattomuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta.
        Todistusta suoritetusta kurssista ei opinnot keskeyttämään joutunut tietenkään saa, mikä sinänsä on joskus iso harmi.


      • Että tällälailla
        piruitte kirjoitti:

        Pitää valittaa, jos sairastumisen takia joutuu karenssiin! Vaikka päätöksessä mainittaisiin, ettei siitä voi valittaa tms., niin aina voi ilmaista erimielisyytensä jollekin viranomaisia valvovalle taholle. Kun työkokeilijan/harjoittelijan/opiskelijan sairaus keskeyttää palvelun, niin eihän siitä voida määrätä samanlaista rangaistusta kuin esimerkiksi piittaamattomuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta.
        Todistusta suoritetusta kurssista ei opinnot keskeyttämään joutunut tietenkään saa, mikä sinänsä on joskus iso harmi.

        No se karenssi ei sinällään tullut suoraan sairastumisesta, vaan siitä, että työppäri tulkitsi koulutuksen keskeytymisen olevan itse aiheutettu. Koulutuksen keskeytymispäätöksessä ei mainita sanallakaan saikkua, pelkästään se, että puuttuvien opintosuoritusten takia koulutuksella ei voi saavuttaa ammattitutkintoa.

        Valitin kyllä aikoinaan tuosta kouluttajan keskeytyspäätöksestä tuloksetta, yritin siis saada sitä muutettua siten, että ne opintosuoritusten puuttumiset olisi kerrottu johtuvan pitkähköstä sairauslomasta kesken koulutuksen, mutta muutoksenhaku ei mennyt läpi.


      • Höpöttäjille
        Että tällälailla kirjoitti:

        No se karenssi ei sinällään tullut suoraan sairastumisesta, vaan siitä, että työppäri tulkitsi koulutuksen keskeytymisen olevan itse aiheutettu. Koulutuksen keskeytymispäätöksessä ei mainita sanallakaan saikkua, pelkästään se, että puuttuvien opintosuoritusten takia koulutuksella ei voi saavuttaa ammattitutkintoa.

        Valitin kyllä aikoinaan tuosta kouluttajan keskeytyspäätöksestä tuloksetta, yritin siis saada sitä muutettua siten, että ne opintosuoritusten puuttumiset olisi kerrottu johtuvan pitkähköstä sairauslomasta kesken koulutuksen, mutta muutoksenhaku ei mennyt läpi.

        Jos sairasloma on ollut lääkärin määräämää, ei työkkärillä ole asian suhteen mitään sanomista. Jos olet taas ollut saikuilla ILMAN lääkärintodistusta, asia on toinen. Koittakaa nyt puupäät tajuta että lääkärin sana menee AINA edelle. Itse jouduin taannoin keskeyttämään tvp. koulun, mutta koska lääkäri totesi että näin oli parasta, työkkäriltä ei tullut mitään sanktioita asiasta.


      • Että tällälailla
        Höpöttäjille kirjoitti:

        Jos sairasloma on ollut lääkärin määräämää, ei työkkärillä ole asian suhteen mitään sanomista. Jos olet taas ollut saikuilla ILMAN lääkärintodistusta, asia on toinen. Koittakaa nyt puupäät tajuta että lääkärin sana menee AINA edelle. Itse jouduin taannoin keskeyttämään tvp. koulun, mutta koska lääkäri totesi että näin oli parasta, työkkäriltä ei tullut mitään sanktioita asiasta.

        Lekurin saikku se oli. Jossain vaiheessa yritin jaktaa opiskeluja ennen saikun päättymistä, hankin jopa lääkärin lausunnon siihen, että olen kykenevä palaamaan koulunpenkille, mutta sitäpä ei hyväksytty kyseiseen oppilaitokseen, vaan uhattiin heittää vahtimestarin toimesta pihalle, jos ilmestyn opetustiloihin ennen alkuperäisen saikun päättymistä. Loppujen lopuksi oppilaitos keskeytti koulutuksen, koska tuon saikun takia oli opintosuorituksia suorittamatta (mm 1 työssäoppiminen ja näyttö) ja tuon takia te-toimisto oppilaitoksen tekemän koulutuksen keskeyttämisen takia te-toimiston kanta oli "itse aiheutettu"...

        Kyse oli muuten ihan somaattisesta sairaudesta, ei mielenterveysongelmista.


    • voemitälätinää

      "...niin aina voi ilmaista erimielisyytensä jollekin viranomaisia valvovalle taholle."

      Mitä ihmettä lässytät ja jaarittelet?
      kerro nyt hyvä ihminen MILLE VALVOVALLE TAHOLLE voin valituksen lähettää?

      Mitä minä erimielisyyksiä alan esitellä, kaipa se aika itsestään selvä asia jos ihmistä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Mikä naivinaama?

      • Eiköhän itse kukin voi selvittää kutakin viranomaistoimintaa valvovan tahon silloin, kun joutuu valitusta tekemään. Ei niitö tarvitse ulkoa muistaa, jos ei työkseen toisia neuvo. Ja ken työkseen neuvoo, joutuu silti ainakin toisinaan tarkistamaan, mitä neuvoo, jotta oikein neuvoo.
        Kirjoittelen summittaisesti nimenomaan juuri siksi, että ensinnä ilmaisen mielipiteeni ja toisinna en halua antaa harhaan johtavia ohjeita, jos voin asian välttää. (Jos en itse tiedä, etten tiedä, niin sitten tulen muita harhaan ohjanneeksi.)


      • ttt3
        piruitte kirjoitti:

        Eiköhän itse kukin voi selvittää kutakin viranomaistoimintaa valvovan tahon silloin, kun joutuu valitusta tekemään. Ei niitö tarvitse ulkoa muistaa, jos ei työkseen toisia neuvo. Ja ken työkseen neuvoo, joutuu silti ainakin toisinaan tarkistamaan, mitä neuvoo, jotta oikein neuvoo.
        Kirjoittelen summittaisesti nimenomaan juuri siksi, että ensinnä ilmaisen mielipiteeni ja toisinna en halua antaa harhaan johtavia ohjeita, jos voin asian välttää. (Jos en itse tiedä, etten tiedä, niin sitten tulen muita harhaan ohjanneeksi.)

        Päätöksissä käsittääkseni lukee että siitä voi valittaa vasta maksajan kirjallisen päätöksen jälkeen. Eli maksajalle eli Kelalle tai liitolle voi valittaa sit kun päätös sieltä tulee.


    • juthfu

      No mulle ei ainakaan tullu karenssia vaikka olin töissä ja lopetin sairauden takia. Sain toki lääkäriltä lausunnon jossa todettiin ettei kyseinen työ sovi terveyden puolesta.

      • Olet onnekas

        Sulla on ollut hyvä mäihä, tai sitten naama on muuten vaan miellyttänyt te-toimiston virkailijaa... yleensä tuosta paukkuu karenssia 3kk


    • työkokeilija

      Mitenköhän työkokeilunkeskeytyksessä tässä tilanteessa pitäisi menetellä ? Olen työkokeilussa josta saan työeläkevakuutusyhtiöltä kuntoutustukea. Työeläkevakuutusyhtiön kanta ennen kokeilua oli että pitää keskeyttää heti jos tuntuu ettei työ ole sopivaa. Niin tässä nyt tuntuu käyvänkin, itselläni on fyysinen rajoite minkä johdosta tässä kuviossa ollaan ja juurikin tuon takia tämä nyt kokeiltava työ on osoittautumassa vähemmän viisaaksi valinnaksi, samaten työllistymisnäkymä on paljon huonompi kuin ennen työkokeilua annettiin ymmärtää.

      Taloudellinen motiivi olisi vielä jatkaa työkokeilua, koska muuten olen Kelan peruspäivärahalla työttömänä. Eli miten pitäisi menetellä ettei tule mitään miinaa matkaan. Jos työeläkevakuutusyhtiö maksaa helmikuun ajalta kuntoutustuen ennakkoon, voivatko he periä sitä takaisin jos keskeytänkin kokeilun, entä Kela ja työvoimaviranomaiset, voiko joku karenssipeikko vaania ? En ole vielä ollut työvalmentajaan tai työeläkevakuutusyhtiöön yhteydessä, kun ajattelin vähän selvitellä asiaa ensin ja pohtia jatkosuunnitelmia.

      • Anonyymi

        Lääkärin määräämä saikku ei riitä perusteeksi, vaan pitää olla nimenomaan lääkärin kirjaamana että tämä henkilö ei kykene työhön x, muuten karenssi paukkuu


    • Anonyymi

      Sama täällä, liian raskasta!

    • Anonyymi

      Lääkärinlausunto vapautti itseni ainakin tuosta sorron yöstä. Ei tullut karenssia.

    • Anonyymi

      Sinulla on oltava voimassa oleva läkäri lausunto ja pitkän voidaksesi lopetaa kokoeilun.Sanasi ei ritä kipeä ja vikon sairasloma asiaan.Joudut karensiin.No pakohan silloin on sinulle myöntää toimentulotukea.Jos joudut karensin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe